Sv: Sonjas gamle forum 2002
Date: 07/26/02 04:05:47 PM
Name: WWArthur
Subject: Could my hypothyroidism have caused . . .
My first baby was born weighing 6 lbs 14 ozs. My second baby weighed 10 lbs 3 ozs. I was diagnosed with hypothyroidism about 6 months after my second baby was born. I'm wondering if I might have had hypothyroidism while I was pregnant, and if this could be the cause of having such a huge baby.
Date: 07/22/02 09:50:51 PM
Name: Susan
Subject: hypothyrodism
Hello. I am from the United States (Illinois to be exact) and my husband (41 years old) was told two weeks ago that he had hypothyrodism. His count(?) was 75. His doctor put him on synthroid and he still felt so bad today that he had to go back to his doctor for another check-up. We don't understand this condition and are looking for someone to answer our questions. His doctor is wonderful.
But when Mike goes in without me he dosen't ask the questions he should. Mind you I would go with him (and I will on his next visit) but I work full time and it has only been 2 weeks. He is soooo tired, his muscles cramp, they feel tight, his voice sounds rough.
Do we need to give the meds longer to work? I am so scared. He is never sick and this is just more than we can handel. I need to have someone tell me their story. It is hard for me to see him this way and if someone could shed some light on this, it would be greatly welcomed.
Thank You Mike's Wife Susan
Date: 07/26/02 04:10:52 PM
Name: WWArthur
Subject: Re: hypothyrodism
Susan,
When I first had my hypothyroidism diagnosed, my doctor put me on the medication, and told me he couldn't check the blood level again for 8 weeks, and that it would probably take that long to feel any better. After 8 weeks, he checked it, and it looked great. I still didn't feel a whole lot better, although my hair stopped falling out. It's been probably 6 months now, and I still feel like I need a higher dose. So hang in there. It will take a long time for him to get feeling good again.
Wendy
Date: 07/18/02 03:50:06 AM
Name: Mona
Subject: Progesteron
Hei.
Jeg har vært hos Hormonlege dr. Ims og fått Progesteron. Dette er bare fantastisk jeg har fått et nytt liv.
Dr Ims har oversatt en bok av Dr,Lee den heter Hva du bør vite om hormonbalansen og menopausen.
Nå har jeg energi til å gjøre ting, humøret er mye bedre.
Jeg har brukt østrogen i mange år og han mener jeg har fått for mye av det.
Progesteron er det glemte hormonet. Symtomene er de samme som lavt stoffskifte ved progesteronmangel. Vi slutter å podusere progesteron da vi kommer i overgangsalder, men østrogen forsetter vi å produsere. Progesteron er et nøytralt hormon sier Dr. Ims.
Nå er jeg oppe hele dagen men før måtte jeg hvile 2-3 timer var veldig trett.
Mine blodprøver er på grensa til å få Thyroxin.
Hilsen MONA
Date: 08/2/02 01:01:54 AM
Name: Tone
Subject: Progesteron
Hei!
Takk for innlegget ditt. Det var interessant. Har slitt med hormonproblemer i 30 år. Infertilitet, menstrasjons problemer, muskelknuter, migrene, alt med en fellesnevner hormonubalanse når jeg har vært til utredninger. For 2 år siden fjernet jeg livmoren etter gjentagende kraftige mensblødninger som resulterte i 3 sykehusinnleggelser på 3 mnd. Det ble ikke fjernet eggledere noe som resulterte i enda kraftigere hormonubalanse med påfølgende depresjonsperiode hvor jeg omtrent ikke orket å stå opp av sengen om morgenen. Ved blodprøve ble det konstatert kraftig utslag på hormonproduksjon. Legen sa ikke om det var på østrogen eller progesteron og jeg var så glad for at de hadde funnet en årsak til min depresjonsperiode at jeg ikke spurte. Jeg ble satt på østrogen og jeg er bedre.
Jeg har derimot også funnet ut at jeg har stort sett alle symptomene på lavt stoffskifte og prøveresultater viser også dette selv om de er i grensepunktet for akseptale verdier. Har ikke vært hos min almenlege ennå etter at resultatene kom men fikk tilsendt en kopi i posten så jeg ser det. Siden du sier at symptomene på progesteron ubalanse er lik de som er for lavt stoffskifte blir jeg naturlig litt usikker om det kanskje kan være det istedet. Jeg skulle derfor gjerne hatt nærmere adresse til Dr Ims som kanskje kunne finne ut dette nærmere for meg?
B]Date:[/B] 08/24/02 10:26:08 AM
Name: Anonymous
Subject: Re: Re: Progesteron
Her finner du masse informasjon om progesteronkremen det er snakk om... Jeg har brukt kremen i 1,5 måned nå uten særlig resultat, men det er verdt et forsøk Ble anbefalt kremen på Balderklinikken i Oslo. Den kan kjøpes på de fleste helsekostbutikker (heter Progesta Care) og direkte hos leverandør: telefon: 22 67 44 30. Den koster 450 kroner.
http://www.futhark.no
Date: 11/9/02 03:03:15 PM
Name: Mona
Subject: Re: Her er linken til info om progesteronkremen
Hei igjen.
Det står en artikkel om Progesteronkrem og Dr,Ims i julenummeret av Familien.
Progesteronkremen som Dr,Ims anbefaler er laget på Ullevål Apotek og er på resept. Den er noe sterkere enne den i helskost.
Jeg har brukt Progestron siden juni og har et helt nytt liv.
MONA
Date: 07/15/02 04:08:18 AM
Name: Janne
Subject: Har lavt stoffskifte,men vet ingenting!!
Fikk påvist lavt stoffskifte for ca.et halvt år siden ved en rent tilfeldig sjekk. Jeg hadde noen verdier som var helt ville, vet ikke hva de målte men skulle ligge innenfor 0,5-3, mine var oppe i 14.Beg. da m natrium thyroxin og verdiene har sunket,men er fortsatt meget ustabile.
Som sagt vet jeg så veldig lite om sykdommen, og syntes det er lite litteratur om emnet.Legen min er ikke særlig engasjert, noe som er fortvilende. Er mye deprimert, har lagt på meg flere kg, til tider pløsete i ansiktet, og har et vanvittig temperament(plutselig forandring!) Hadde i et års tid store ledd og muskelsmerter, kunne knapt gå, og selv om dette hjalp betraktelig etter j beg.m behandling, har jeg fortsatt verking i kroppen. Vet ikke om dette er relaterte symtomer, men i en alder av 21 er dette plager jeg gjerne skulle få gjordt noe med...
Det som kanskje plager meg mest er tanken på å kanskje ikke kunne få barn!
ja, dette var litt om meg. Håper noen vil svare og kanskje gi meg mer nyttig info og støtte...kosthold; dietter og hva en bør holde seg unna er ting j gjerne vil vite mer om og...
laaangt innlegg, men første gang jeg setter ord på sykdommen min!
Date: 08/28/02 01:59:49 AM
Name: hilde
Subject: Re: Har lavt stoffskifte,men vet ingenting!!
Hei
Jeg fikk etter tvillingsvangerskap diagnosen lavt stoffskifte våren 1996. Fikk anbefalt thyroxin 0.05mg daglig. Ble litt bedre, men ikke helt bra. Har slitt med mye fyskiske plager. Trøtt og sliten.
Føler jeg lider av "material trettethet". Tar prøver ca. hvert halvår og de er fine......men jeg føler meg ikke bra. Legen er hygglig men vet ikke så mye om stoffskifte.
Det meste jeg vet har jeg funnet på nettet. Svært informativt. Det er flere som har det som meg. I vår (2002) Fikk legen til å gå med på at jeg økte til 0.1 mg en dag og 0.05mg neste dag. Ble litt bedre men ikke fornøyd. Økte sjøl til å ta 0.1mg hver dag og jeg føler meg meget bedre!
No 6 dager etter at var min egen lege og økte pånytt orka jeg sykle hele veien hjem etter jobb. Det er en 5km. lang tur med endel oppover bakker, hvor jeg tidligere har gått de værste stykkene. Så derfor stå på, ikke gi deg, søk på nettet etter info. og be om å få komme til en endokrinolog (hormonspesialist). Det skal jeg gjøre ved neste legebesøk.
Heidå
Date: 08/24/02 12:31:55 PM
Name: AAH
Subject: Re: Har lavt stoffskifte,men vet ingenting!!
Denne siden: http://www.stoffskifte.org/ gir deg masse informasjon, der finner du også linker videre til mer informasjon på både norske og internasjonale sider. Lykke til!