Sv: Sonjas gamle forum 2002
Date: 10/23/02 07:44:34 AM
Name: Anonymous
Subject: No Subject
Heisann. Nå må jeg bare fortelle dere at i dag har jeg vært hos spesialist. Og det var jammen godt. Etter en vanskelig tid med feil lege,vanskelig lege så blir jeg endelig hørt. Han så på meg at jeg var i dårlig forfatning, så han skal gjøre alt for å hjelpe meg. Fått hendvisninger til flere spes. og sykehus. Blir jo nesten i bedre form bare av det. Så nå er jeg sykemeldt til jeg kommer meg ovenpå igjen. En stor takk til Merete som har sendt meg masse opplysninger. Har desverre mistet e.mail adressen din.
Hilsen Torunn
Date: 10/24/02 05:36:36 AM
Name: merete
Subject: Re: No Subject
Hei Torunn!
Flott å høre at du endelig har fått skikkelig hjelp, og jeg håper du kunne bruke info`en jeg sendte deg. La meg høre hvordan det går med deg etterhvert.
Hilsen fra Merete
Date: 10/22/02 12:28:11 PM
Name: Helle Birgitte
Subject: fint å oppdage at jeg ikke er alene
Etter at jeg fikk diagnosen hypothyreose har jeg stort sett gjort det meste selv. Byttet lege, fortelle ham hva som plager meg, fortelle hvilke blodprøver jeg vil ta, finne ut hvor mye medisiner jeg skal ta, lete etter spesialister... You name it!! Enormt slitsomt når man i utgangspunktet er så sliten at man ikke kommer opp av senga. Men bortsett fra dette er legen min ok - han gjør stort sett det jeg vil. Han erkjenner at dette vet jeg mer om enn han, og det er en stor innrømmelse. Sykdommen og dens plager vet han ikke mye om, men han hører og forstår. Jeg har den fordelen at jeg er helseutdannet - og da er det kanskje litt lettere for meg meg å finne fram i vrimmelen.
Jeg har lyst til å dele litt av min historie, med det håp at andre kan ha nytte av noe.
Etter noen år med diagnose utbrendthet, depresjon, diverse nervetrøbbel osv, osv.. så fikk jeg altså diagnosen. En lettelse, tross alt. Men Thyroxin virket ikke, selv om prøvene ble noe bedre. Jeg ble bare dårligere. I våres var jeg så dårlig at bare du så hardt på meg så brøt jeg sammen. Da oppsøkte jeg Valeri Koutcherouk i Oslo. Han driver en spesiell type behandling - les mer på www.vitageo.com.
Etter bare kort tid med denne behandlingen var jeg et nytt menneske. Det er langt igjen - men du verden for en forandring. Valeri fant mye i kroppen som ikke fungerte, og han hadde ingen problemer med å skjønne alle de symptomene jeg presenterte ham.
Nå jobber jeg 60% - med planer om å jobbe enda mer - og det etter nesten 3 år med mer eller mindre fravær fra arbeid.
Etter å ha lest disse sidene skal jeg til min lege å forlange ny medisin. Kanskje livet blir enda bedre!
Så vil jeg gjerne spørre om andres erfaringer med arbeidsgivere. Jeg må innrømme at jeg har slitt litt.
Takk for råd som er gitt på disse sidene.
Hilsen fra Helle Birgitte
Date: 10/18/02 08:27:22 AM
Name: Inger
Hei!
Prøv Balder-klinikken, de tar kortisol prøver og alle mulige prøver. Er ikke lang ventetid, ca 1 mnd. eller så. Kan ta evigheter for å komme til "vanlig" endokrinolog.
Inger
Date: 10/19/02 03:38:26 AM
Name: nora
Kan være noe å overveie for meg.
Har akkurat fått svar fra AHUS om at de skal prøve å gi meg time innen tre måneder....
Hvem lege der skal man bruke? Hva koster det?
Prøvde å få kortisol-prøve en gang på Ring med.senter eller hva det heter men fikk bare til svar at det var usannsynlig at det var noe med binyrene siden det er så sjeldent..... Kosta 3000 kr.
nora
Date: 10/21/02 09:13:53 AM
Name: AAH
Subject: Re: Re: No Subject
Hei, jeg anbefaler Lars Omdal på Balderklinikken. Kjempehyggelig lege som alltid tar seg god tid, og som ikke gir seg før du føler deg bedre Han har dessuten spesialisert seg på tretthet! Les mer om han og de andre legene på Balderklinikken på www.balder-klinikken.no.
Dessverre koster det litt å gå der: 1000,- første konsultasjon, og 600 de videre gangene. Blodprøvene kan du ta hos Fürst-laboratoriene som har kontorer rundt omkring i Oslo. Der koster de 35 kroner som på offentlige steder.
Lykke til!
Date: 10/18/02 08:21:47 AM
Name: Inger
Hei alle sammen!
Til alle dere som ikke får hjelp eller som ikke føler dere blir "friske" nok vil jeg på det sterkeste anbefale Balder.klinikken i Oslo. Der tar de masse blodprøver og ser kroppen som en helhet. De stiller seg også positive til Armour, jeg beg. på det for en og en halv uke siden etter å ha gått på thyroxin og liothyroin.Jeg tror jeg er på vei til å få livet i gave på ny, jeg hadde ikke trodd det hvis jeg hadde hørt det og ikke prøvd det selv. La det være årets julegave til DEG!
Med hilsen Inger
Date: 10/16/02 10:56:02 AM
Name: Anonymous
HEI! KAN NOEN HJELPE MEG?!
Jeg er en jente på 21år som for alvor begynner å lure på om jeg har fått problemer med stoffskiftet..... Det siste året har eg gått opp ca 14 (+)kg, eg er sliten hele tiden (blir sliten av å gå opp trappa, gå til bilen etc), sover masse (ti timer om natten er ikke nok....), til tider roter jeg med ordene (stammer-det går i surr!), er ukonsentrert. I tillegg har jeg en del vondt i hele kroppen, særlig i armene.
Dessuten kan jeg plutselig bli forferdelig sulten og skjelven (på nippet til å besvime), og da MÅ jeg ha mat med en GANG! Dette har jeg vært plaget av ganske lenge, men i det siste er det blitt verre, og jeg må ha mer mat (sukker) for at skjelvingen skal gå over. I familien har både min farmor og en tante hatt struma.
Til tider er jeg hoven nederst ved halsen (ser hevelse) dette kommer og går....nå orker jeg ikke ha høyhalsede gensere lenger.....I tillegg opplever jeg (heldigvis sjeldent) at synet blir uklart og "rotete"...... og er svimmel. Dessuten har jeg vært masse syk det siste året, forkjøla etc. kejmpeofte.....Håper noen kan hjelpe meg, er redd for å bli oppfattet som hypokonder og sytete.......Noen som har noen lure ord å komme med til meg?!
TUSEN TUSEN TAKK PÅ FORHÅND!!!
Date: 10/16/02 12:05:44 PM
Name: merete
Hei!
Først av alt.....bestill time hos legen din. Husk for all del på å fortelle om dine familiemedlemmers problemer. Hvis det er struma du har er det viktig at noe blir gjort.
Dine problemer med skjelvinger kjenner jeg igjen, de har jeg slitt med i årevis, men har nå fått konstantert insulinresistens. Legen din bør ta utvidede prøver på blodsukker og diabetes hos deg. De symptomene du beskriver er helt forenelig med lavt stoffskifte, men det er mest viktig nå for deg å bli utredet fortest mulig.
Lykke til.
Lurer du på noe, eller bare vi prate litt må du gjerne sende meg en mail.
Hilsen fra Merete
Date: 10/14/02 02:05:05 AM
Name: Jess
Subject: Hi
Hello, I'm new here. It's a great resource - thanks.
Jag talar ocksa lite svenska. Jag har last svenska for 7 manader sedan. Jag tanker att man som talar norsk kan forsta svenska? Jag tycker om trana svenska med personer.