Sonjas Stoffskifteforum rss feed

Gå tilbake   Sonjas Stoffskifteforum > Møteplassen > Lavt stoffskifte > Hashimoto`s

Svar

Trådverktøy Søk i denne tråden Visningsmoduser
Gammel 13-03-10, 14:23   #31
johanne72
Nyinnflyttet

johanne72 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: telemark
Meldinger: 22
Standard Sv: Desperat rop om hjelp

Sitat:
Sitat:
Opprinnelig postet av gunnda Vis post
På generelt grunnlag har jeg lyst til å si at der legene ikke kommer fram til en entydig objektiv diagnoe, kommer vi jo ofte ut med enten virus eller en psykisk diagnose. Det vi skal ha i tankene er at det siste kan bli brukt mot oss "resten av livet", og det er ikke en enkel sak å få sletta noe i en journal...i beste fall kun endring med en tilleggsopplysning....
Livet byr på utfordringer på ulike plan, og framtiden vet vi ikke noe om, så det jeg prøver på å si er at vi skal ikke ha diagnoser i journalen vår som ikke er korrekte. Det kan vi betale dyrt for i andre sammenhenger!!!
ja Gunnda, jeg er helt enig med deg. Føler bare at til nå har fastlegen hatt så stor autoritet og kontroll over meg og min helsetilstand at jeg vel har mer eller mindre funnet emg i det. Pr. i dag er jeg ikke i stand til å ta den konflikten tror jeg...men bare vent til jeg blir riktig medisinert så skal jeg nok få satt han på plass
Gammel 14-03-10, 12:28   #32
Lillepus88
Leieboer

Lillepus88 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 194

Ser antistoffene din eer på over 1300. Det var mine og etter 12 år på Levaxinbehandling. Optimal behandling my ass. Jeg var minst like dårlig som deg. Kom deg over på Erfa Thyroid snarest mulig og se om du etterhvert kan få behandling for sekundærtilstandene dine.
Gammel 14-03-10, 18:01   #33
Tily
Leieboer

Tily sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 185

Sitat:
Opprinnelig postet av Halla Vis post
Hei, dere som kan litt om binyrer! Jeg spekulerer også litt på dette, og har nylig blitt sjekket for eventuelle svulster i binyremargen, fordi jeg ofte er plaget av hjertebank (gjerne i anfall, men mest plaget etter leggetid). Men så har jeg også lest en del om binyretretthet og de symptomene som følger med, og der har jeg jo det meste. Men det som absolutt IKKE stemmer er blodtrykket - jeg har nemlig slitt med høyt blodtrykk i mange år, og går på medisin for det. Og ved binyretretthet så poengteres jo dette med LAVT blodtrykk!

Noen som kan si om man kan ha binyretretthet selv om blodtrykket er høyt??
Jeg har trolig binyretretthet, ut i fra spyttprøver som viser meget lavt cortisol, men jeg har normalt blodtrykk. Det er imidlertid lavere når jeg står enn når jeg ligger, det skal visstnok være ganske typisk. Blodtrykk er jo individuelt, og hvis du vanligvis har et høyt blodtrykk, kanskje genetisk betinget, vil det vel ikke nødvendigvis bli lavt, selv om binyrene er slitne.
Dette er mine tanker om det, ikke som fakta, akkurat da. ...

Kan forøvrig anbefale Scandlab når det gjelder spyttprøver. Greit informasjon før prøvetaking, raskt svar. Du kan bestille og få svar på epost.
Gammel 14-03-10, 21:42   #34
nora
Veteran på forumet

nora sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Akershus
Meldinger: 4,248

Halla, grunnen til at de lurer på om du har noe med binyrene, er at binyrene lager misnt tre ting: adrenalin, cortisol og DHEA.
Ved pheochromatosom så sendes det ut masse adrenalin, og det øker jo blodtrykket mens det pågår.
Ved lavt cortsiol så stimuleres resten av binyrene også, ikke bare delen som lager cortisol, og man får økt adrenalin fordi cortisol er lavt, men ikke alltid.

Dessuten så fins det MEN syndrom, og man kan ha høyt blodtrykk av det, og så fins det cushings syndrom, og pseudocushings som kommer av stress.

Dere som prøver hydrocortsionkrem, virkningen varer cirka fire timer og derfor må man bruke litt av kremen alle fire timer.

jeg syntes jeg merket ingenting, men når jeg stoppet så merket jeg at jeg var dårlig som før....fordi jeg hade følt meg mer som nromalt når jeg brukte litt hc krem. Det var altså ingen dramatisk forbedring, bare en snikforbedring til det normale hvis du skjønner hvor jeg vil hen.
Gammel 15-03-10, 16:42   #35
Halla
Nyinnflyttet

Halla sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Meldinger: 28

Tily - takk for tipset om Scandlab! Mulig jeg tar kontakt med dem om jeg ikke får legen min til å gå nærmere inn på binyreproblematikken.

Jeg tok morgen- og kveldsprøver på cortisol ved "første runde" hos legen. De var selvfølgelig innenfor referanseverdiene, men har siden lest på nettsiden til hormonlaben ved Haukeland (hvor mine prøver blir sendt) at kveldsprøven skal ligge på 50 % av morgenprøven. Min var på drøyt 25 %, men det ble ikke kommentert, så lenge det så OK ut på blodprøvearket! Så man lurer jo litt på om det er en svikt et sted. Morgenprøven var relativ høy, men kveldsprøven da alt for lav etter labens retningslinjer.

Jeg har også tenkt på at det muligens ikke er så rart om morgenprøven var høy, ettersom jeg plages en del med hjertebank om natten. Både cortisol og adrenalin er jo stresshormoner, og hjertebanken har jeg vel fordi binyrene skiller ut disse. Ergo er det vel logisk at jeg har høyt cortisolnivå i blodet om morgenen. Eller hva? Leste engang en link (amerikansk, tror jeg) om dette med nattlig hjertebank. At folk med lavt stoffskifte ikke lagret nok glukose for "nattens næringstilførsel", og at binyrene da kompenserte med å sende ut cortisol og adrenalin. Slikt blir det altså hjertebank av. Noen andre med denne erfaring?
Gammel 15-03-10, 17:03   #36
Halla
Nyinnflyttet

Halla sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Meldinger: 28

Nora, jeg må si som en slektning en gang sa: Så mange stygge sykdommer man kan få!!
Tenk så masse plager litt kluss her og der i maskineriet kan forårsake!

Nå mener altså legen at jeg ikke har noen svulster i binyremargen som gir meg adrenalinrush i ny og ne, men uansett så får pulsen opp farten til sine tider, så ett eller annet foregår i mitt indre!

Ang. høyt blodtrykk kontra lavt: Høyt blodtrykk er jo et symptom ved lavt stoffskifte, og jeg har hatt dette i mange, mange år (pluss en del andre typiske symptomer). På den annen side er også binyretretthet et resultat av lavt stoffskifte, og det igjen skal gi LAVT blodtrykk. Så disse konklusjonene slår hverandre ihjel på en måte. Det finnes nok en fornuftig forklaring - men forstå det den som kan!

Bokmerker

Trådverktøy Søk i denne tråden
Søk i denne tråden:

Avansert søk
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Uten diagnose - begynner å bli desperat. Evita Lavt stoffskifte i grenseland 5 31-10-08 14:48

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 19:34.

unike besøkende på Sonjas Stoffskifteforum