Sonjas Stoffskifteforum rss feed

Gå tilbake   Sonjas Stoffskifteforum > Møteplassen > Lavt stoffskifte og dødelighet

Svar

Trådverktøy Søk i denne tråden Visningsmoduser
Gammel 28-01-10, 16:45   #21
n`Finn
Veteran på forumet

n`Finn sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Akershus
Meldinger: 7,455
Standard Sv: Lavt stoffskifte og dødelighet

Ord er bare ord, bare handling er handling.
Ord kan bety to forskjellige ting sagt av to forskjellige mennesker.
Og det gjelder jo å få tak i mening bak ordvalget.
Ikke alltid så lett
Gammel 28-01-10, 16:57   #22
n`Finn
Veteran på forumet

n`Finn sin avatar

Kom et eksempel her : " - - - middels klaffeinnsuffikans eller hva det heter"
Før var det gjerne latin legestanden brukte - og misbrukte, de første lærebøker var jo latinske.
Brukte, for å forstå hverandre innen proffesjonen - over landegrensene.
Misbrukte, for å viktiggjøre sine gjerninger ut over det den fortjente.
Lumbago betyr bare vond rygg - hva er ellers grunnen til at dette ordet brukes til mennesker man formoder ikke forstår betydningen full ut ?

Jeg forstår meget godt nødvedigheten av internasjonale betegnelser innen er slikt fagområde. Og at " alle språks mor" latinen ble valgt, syns jeg er bra.
Men nå lærer men altså ikke latin i legestudiet - det er slutt for mange mange år siden.

Man lærer Engelsk.......
Og man fornorsker/fordansker/forvansker dem, som i dette tilfelle.
Klaffeinsuffisiens. Insuffisiens betyr bare utilstrekkelighet.
Hjerteinsuffisiens betyr bare hjertesvikt.

Men viljen til å la vær å bruke Norsk, når Norsk er best er stor.
Det har vel en årsak ?
Jeg syns bare det i mange tilfeller er komisk.....
Gammel 31-01-10, 13:44   #23
Rosin
Godt kjent på forumet

Rosin sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Meldinger: 63

n`Finn, det er komisk. Og tungvint.. om jeg får vite noe av legen, håper jeg på å huske ordet til jeg kommer hjem og får googlet det. Først da forstår jeg virkelig hva det er snakk om... tungvint! Og unødvendig.
Gammel 31-03-10, 13:04   #24
Flower
Leieboer

Flower sin avatar

Medlem siden: May 2008
Meldinger: 164
Standard Lavt stoffskifte og dødelighet- bekymringer leder ingen steder...

Det er ikke meningen at vi skal være dårlig opplyste, men jeg synes at det er viktig at vi sprer mest mulig positivitet over hva som kan gjøres best mulig for å oppnå en god helse.
Bekymringer kan gi mange slags sykdommer det også- og gå å bekymre seg over at vi skal rammes av hjertelidelser eller kreft, er ikke noe oppløftende i det hele tatt og kan gi oss vel så mange plager.
Gammel 31-03-10, 15:22   #25
Anisa
Veteran på forumet

Anisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Danmark
Alder: 58
Meldinger: 3,055
Standard Sv: Lavt stoffskifte og dødelighet- bekymringer leder ingen steder...

Sitat:
Opprinnelig postet av Flower Vis post
Det er ikke meningen at vi skal være dårlig opplyste, men jeg synes at det er viktig at vi sprer mest mulig positivitet over hva som kan gjøres best mulig for å oppnå en god helse.
Ja, det er rigtigt, i en ideel verden, Flower

Problemet er dog, at vi netop IKKE lever i en ideel verden, og at mange af os netop ikke modtager ordentlig behandling, fordi lægerne ikke erkender alvoren i, at denne sygdom kan have alvorlige følger. Og mens vi trøster og opmuntrer hinanden på forummet, går der mange syge af hypothyreose, ubehandlede eller dårligt behandlede, fordi lægerne mener at denne sygdom er en bagatel og at manglende eller dårlig behandling kan derfor ikke skade os.

Mange patienter affinder sig også med det, fordi lægerne fortæller dem, at hypothyreose er en lille ufarlig sygdom, og nok er det ærgerligt når behandlingen ikke virker godt nok, men da sygdommen er nem og ufarlig, er der ingen grund til mere bekymring. Det skal vi bare affinde os med - lægerne og patienter. Når både læger OG patienter mener det samme - kommer der aldrig alvor i indstillingen til denne sygdom og vi bliver ved med at være syge, uden at få ordentlig lægehjælp.
"Lad hverken de medicinske autoriteter eller politikerne vildlede dig. Tag vare på fakta og træf dine egne beslutninger om, hvordan du kan leve et godt liv og arbejde for en bedre verden." (Linus Pauling), 26 år på Eltroxin. Skiftede gudskelov til Westhroid i 2007. God bedring til alle!
Anisa er offline   Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 20:20   #26
Atina
Litt mer erfaren

Atina sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Sted: Nord-Norge
Alder: 46
Meldinger: 57

Jeg har forstått det slik at hypothyreose kan være dødelig hvis man har sykdommen i veldig mange år uten å få medisinsk behandling. Men vil ikke dette vises i blodprøver lenge før det går så langt? Vi snakker jo ikke om "grensetilfeller", men om folk som er blitt så syke at indre organer begynner å svikte (hvis jeg har forstått det rett).

Det som er viktig er å fortsette arbeidet med å gjøre sykdommen Hypothyreose og symptomene på den kjent for "alle og enhver" slik at det går automatikk i å teste blodprøvene for dette.

Og så får man heller prøve å fokusere på at bare man klarer å finne rett medisindosering så kan man leve et tilnærmet "normalt" liv....

Dere får ha meg unnskyldt hvis det jeg skriver er helt feil, for jeg har selv nettopp fått diagnosen lavt stoffskifte og er jo derfor "nybegynner" og litt redd for å uttale med skråsikkert om ting jeg ikke har greie på...
Gammel 09-04-10, 20:47   #27
n`Finn
Veteran på forumet

n`Finn sin avatar

Jo - det er som med lungebetennelse, den var dødlig før.
Før man ble oppmerksom på symptomene. (sånn 1860)
Mange vil nok si : Før vi fikk blodprøver.
Det er feil - legene lærte seg å lytte til hva pasientene fortalte - de var familileger som kjente familien, og visste hva legens far hadde fortalt om pasientens mor. Vi snakker om nepotismens høyborg her - og til noe var den bra, før høyteknologiske blodprøver forpurret den mennekelige kontakt lege/pasient.

Vi skal være glad for alle tekniske nyvinninger - det er tolkingen av hva de kan fortelle som er så feil i dag.
Bare det at man kaller det stoffskifteprøver er en tilsnikelse.
For vi har ikek stoffskifteprøver i den høyteknologiske verden vi lever i - vi skulle ønske at vi hadde det, og kaller prøver av hormonmengder under transport fra fabrikk til forbruker for stoffskifteprøver.
I mangel av stoffskifteprøver.

Så - ikke tro hva en som burde være troende sier......
Du må i det minste google det først

Så er jeg helt sikker på at alle som leser hva du skriver, setter stor pris på din åpenhjertighet Atina.
Gammel 10-06-10, 14:14   #28
Blondie
Leieboer

Blondie sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Indre Troms
Meldinger: 277
Blogginnlegg: 1

Fikk bare lyst til å nevne litt om hva hypothyreose pasienter er mer utsatt for:
-Revmatoid artritt (leddgikt)
-Systemisk lupus erythmeus (bindevevssykdom)
-Hjerteklaffinsuffiens (hjerteklaffene fungerer ikke optimalt)
-Høyt kolesterol, som igjen kan føre til høyt blodtrykk og andre hjerte-karsykdommer
-Muligens økt risiko for å utvikle demenssykdom
-Atrieflimmer (hjerteflimmer)
-Lymfødem (sekundert til myksødem)
-Langsommere metobolisme (forbrenning) i leveren
-Nevropati
-Binyrebarksvikt

Jeg og dere kunne sikkert nevnt mye mer....det er med andre ord en sykdom som fører til større sjanse til å få veldig mange andre sykdommer....
Gammel 10-06-10, 14:41   #29
Anisa
Veteran på forumet

Anisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Danmark
Alder: 58
Meldinger: 3,055

Sitat:
Opprinnelig postet av Blondie Vis post
Fikk bare lyst til å nevne litt om hva hypothyreose pasienter er mer utsatt for:
-Revmatoid artritt (leddgikt)
-Systemisk lupus erythmeus (bindevevssykdom)
-Hjerteklaffinsuffiens (hjerteklaffene fungerer ikke optimalt)
-Høyt kolesterol, som igjen kan føre til høyt blodtrykk og andre hjerte-karsykdommer
-Muligens økt risiko for å utvikle demenssykdom
-Atrieflimmer (hjerteflimmer)
-Lymfødem (sekundert til myksødem)
-Langsommere metobolisme (forbrenning) i leveren
-Nevropati
-Binyrebarksvikt

Jeg og dere kunne sikkert nevnt mye mer....det er med andre ord en sykdom som fører til større sjanse til å få veldig mange andre sykdommer....
Sitat:
Opprinnelig postet av Atina Vis post
Det som er viktig er å fortsette arbeidet med å gjøre sykdommen Hypothyreose og symptomene på den kjent for "alle og enhver" slik at det går automatikk i å teste blodprøvene for dette.

Og så får man heller prøve å fokusere på at bare man klarer å finne rett medisindosering så kan man leve et tilnærmet "normalt" liv....
Kære Atina

Hvis det bare var "blodprøverne", ville problemet ikke være så enormt som det er. Problemet er nemlig, at der hersker en idiotisk, formidlet ikke mindst af lægerne - teori om, at hypothyreose er en lille, men let at behandle sygdom, som der er ikke brug for hverken særlig fokus på, eller udvikling af et behandlingsparadigme, der tager sygdommen og de syge seriøst. Vi bliver ikke taget seriøst. Vi er bare en dum flok af halvhypokondere, der burde tage til takke med en lille pille og så ellers holde mund, fordi der er så mange dødelige sygdomme, videnskaben hellere bruger tid på.

Jamen, hypothyreose - underbehandlet, fejlbehandlet og ikke behandlet (de hundredtusinde stakkels "subkliniske") koster liv. Først dagligt liv, så dødsfald af sygdomme sekundære til hypothyreose, som ikke ville blive udviklet, hvis primær hypothyreose blev behandlet effektivt (efter symptomer) og HURTIGT nok. Af denne undervurdering af denne sygdom, dør mange mennesker socialt, så sindet rådner væk (demens) og til sidst dødsfald med en helt anden sygdomsdiagnose skrevet ind i dødsattesten.

Det er så den ene grund til at kalde en spade for en spade. Den anden er at få omvendt så mange syge som muligt, så de ikke blindt tror på lægernes naive forsikringer om den "lille sygdom og den lille pille". Kun når man er totalt opmærksom på, at dette er en usandhed, at de syge har en chance for at mobilisere sig til at slå i bordet og kræve ordentlig behandling efter symptomer og RESPEKT.
"Lad hverken de medicinske autoriteter eller politikerne vildlede dig. Tag vare på fakta og træf dine egne beslutninger om, hvordan du kan leve et godt liv og arbejde for en bedre verden." (Linus Pauling), 26 år på Eltroxin. Skiftede gudskelov til Westhroid i 2007. God bedring til alle!
Anisa er offline   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 14:56   #30
Ruth2
Ruth2

Ruth2 sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Norge
Meldinger: 1,253

Jeg traff ei jente her om dagen.

Hun fortalte meg om en venninne som først forsøkte å begå selvmord en gang, men ble reddet av jenta jeg traff. Hun hadde lavt stoffskifte jenta som forsøkte å ta livet sitt. Stille sa jenta at "andre gangen klarte jeg ikke redde henne, og jeg er sikker på at det var stoffskiftet hennes som gjorde at hun begikk selvmord". Videre sa hun at hun skulle ønske at venninnen visste det jeg visste om stoffskiftet (jeg hadde snakket om T3s betydning for psyken), da hadde hun ikke behøvd å dø.

Det ble noen stille timer for meg etter den korte samtalen. Jeg lurer på hvor mange andre som dør av lavt stoffskifte, mens det i tallenes verden kanskje kalles depresjon?

Bokmerker

Søkeord
dødelighed, dødelighet, hypothyreose, hypothyroidisme, hypotyreose, lavt stoffskifte, Lavt stofskifte

Trådverktøy Søk i denne tråden
Søk i denne tråden:

Avansert søk
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk ung24 Lavt stoffskifte tross fine blodprøver 17 26-05-10 13:09
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte? Lene Binyrer 47 30-10-09 20:53
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte isa1 Lavt stoffskifte 4 11-06-09 19:54
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte? Stina TSH 13 27-10-06 20:28
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte? Stina Høyt stoffskifte 2 23-10-06 22:46

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:42.

unike besøkende på Sonjas Stoffskifteforum