Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    32
    Meldinger
    1

Standard Grei T4 sier legen, men lav TSH. Føler meg allikevel sliten!

Hei

Jeg er ny på forumet, men situasjonen er slik:
    Har gått på Levaxin siden 2006, da jeg etter mye krangling med legen, fikk tatt en blodprøve som påviste lavt stoffskifte. Da var jeg 20 år og klarte ikke å delta på en forelesning, selv på første rad, uten å sovne! Ble også sykemeldt fordi hun mente jeg var deprimert og ikke syk! I tillegg la jeg på meg 25 kg og det gikk så raskt at jeg har fått strekkmerker
    Nå har jeg gått på Levaxin i noen år og økt fra 50 til 100. Grunnet svineinfluensaen i høst var det problematisk for meg å få time hos legen og grunnet flytting tok jeg ikke ny prøve før denne uken, 9 måneder senere enn jeg skulle. Da kom jeg tilbake til legekontoret jeg var på da jeg gikk på VGS. Der fikk jeg vite at prøvene mine hadde vært dårlige allerede da!!!
    I høst doserte jeg meg opp selv fra 1 tabl med 75 daglig til 1 og 1/2 75 daglig, for jeg følte meg ikke helt bra. Fortalte dette til min nye lege og nå fikk jeg blodprøvesvarene. Han sa jeg skulle begynne med 1 tabl med 100 daglig. Dette blir ca 12 mindre daglig.

Verdiene mine er: (Det var en lang liste og jeg har dessverre aldri fått prøvesvarene mine tidligere Det er satt stjerner ved noen. Hvorfor? Jeg føler meg fortsatt trøtt og ekstremt ukonsentrert!!)

B- HBA1C 5.2
    B-Erytrocytter 4.5
    B-EVF 0.40
    B-Hb 12.8
    B-LEUKO 4.8
    B-Trombocytter 281
    E-MCH 28
    E-MCHC 32
    E-MCV 88
    S-A-DNA <1
    S-A-TPO 78*
    S-ALAT 16
    S-ALP 71
    S-ANA 0.2
    S-ASAT 18
    S-B12 228
    S-CA 2.22
    S-FE 9
    S-FEMET 13
    S-FERRI 95
    S-FOLAT 11
    S-FT4 17
    S-GFR-Estimert >90
    S-K 4.5
    S-KOL 5.5
    S-KREAT 47*
    S-NA 138
    S-TIBC 68
    S-TSH 0.20*
    S-URAT 296
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Grei T4 sier legen, men lav TSH. Føler meg allikevel sliten!

Ikke så lett dette.
    Men blodprøver viser ikke alt, og det legges forutsettninger til grunn for tokingen av dem som ikke alltid er til stede.

Du har nok stoffskiftehormoner sies det. fT4=17.
    "Nok" betyr i dette tilfellet : Nær det gjennomsnittet av friske mennesker har - med sine egne hormoner.
    Og, om jeg får tillegge det legen mumler for seg selv : " så skulle de fanden meg bare mangle at du ikke har det like bra" !
    Men sånn er det jo ikke !
    For stoffskiftet er så mye mer enn antallet stoffskiftehormoner i blodet.
    Det foregår jo ikke der - blodet bare frakter det.
    Frakter det dit det skal gjøre det det skal gjøre. Og der kan det ikke måles.

Jeg har vært i en lignende situasjon.
    De prøvde å pøse på med mer, og jeg prøvde å pøse på med enda mer.
    Men mer og enda mer av noe som virker dårlig, virker dårlig det også.
    Mer av noe som ikke funker, funker heller ikke.

Bytt til ERFA Thyroid.
    Det er det eneste reelle alternativ til de kunstig produserte hormoner legene forskriver - som ikke virker godt nok på deg.
    Hva er så vanskelig for legen ?
    Du har nok av en medisin i blodet, (fT4=17) men den fungerer ikke. Den gir deg symptomer og et utrivelig liv !
    Legen er pålagt å finne den medisin på markedet som funker best for deg.
    Prøv å hjelpe dem med det ?
    Fortell at du er klar over at det ligger et skjema aller øverst i skuffen som heter "søknad om registreringsfritak".
    Be om at det blir brukt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Standard Sv: Grei T4 sier legen, men lav TSH. Føler meg allikevel sliten!

Sitat Opprinnelig skrevet av minus Vis post
    Det er satt stjerner ved noen. Hvorfor? Jeg føler meg fortsatt trøtt og ekstremt ukonsentrert!!)

S-A-TPO 78*

S-KREAT 47*

S-TSH 0.20*
    S-A-TPO 78* Økte verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også sees ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid. (Fürst)

S-KREAT 47* Lave verdier av s-kreatinin sees ved inntrådt tap av muskelmasse, svangerskap, redusert leverfunksjon, nedsatt ernæringstilstand. (Fürst og SIV)

S-TSH 0.20* Lave verdier sees ved hypertyreose uansett årsak. Lav TSH-verdi kan også sees ved sekundær (hypofysær) hypotyreose, og ved alvorlig generell sykdom, da gjerne sammen med lav FT3. (SIV)

Vid låg TSH och lågt FT4 bör också testas för TRAS.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste melding: 15-03-16, 08:44
  2. Legen har friskmeldt meg, men jeg er fortsatt like sliten...
    Av Puselille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 87
    Siste melding: 16-09-10, 21:03
  3. Legen min sier jeg er overdosert
    Av Siven i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 58
    Siste melding: 17-03-10, 19:09
  4. Helse- og omsorgsminister sier....
    Av Mod i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 1
    Siste melding: 07-05-09, 22:44
  5. Hva sier TRAS noe om?
    Av Carro i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 18-03-09, 11:01

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg