Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    70
    Meldinger
    1,063

Question Personlig hygiene

Jeg utvider emnet litt...og sier..det er ikke bare med "døde ting" det er slitsomt. For meg er det også et ork å vaske håret, dusje/bade.
    Der må jeg virkelig "bite tennene sammen".
    Om kvelden er det et ork pusse tennene, men gjør det jo!!
    Jeg er mye kald på beina og bruker ofte ullsokker, og de loer jo.
    Jeg legger meg ikke med "lodne ben", men ofte orker jeg ikke vaske dem om kvelden, trekker bare et par nattsokker på for å "spare" senga....
    Ja, alt er et ork!!!
    Jeg kan umulig være alene??!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    44
    Meldinger
    498

Standard Sv: Personlig hygiene

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Jeg utvider emnet litt...og sier..det er ikke bare med "døde ting" det er slitsomt. For meg er det også et ork å vaske håret, dusje/bade.
    Der må jeg virkelig "bite tennene sammen".
    Om kvelden er det et ork pusse tennene, men gjør det jo!!
    Jeg er mye kald på beina og bruker ofte ullsokker, og de loer jo.
    Jeg legger meg ikke med "lodne ben", men ofte orker jeg ikke vaske dem om kvelden, trekker bare et par nattsokker på for å "spare" senga....
    Ja, alt er et ork!!!
    Neida, du er ikke alene! Jeg sliter også med dette, ja. Er jeg heldig, så klarer jeg å dusje meg to ganger i uka. Klarer jeg ikke det, blir til "kattevask". Og det å barbere meg, er et ork. Bruker høvel, siden barbermaskin ikke er bra for huden min. Pusse tennene er også et ork. Fatter det ikke, men alt er et ork. Et ork å spise og...!!

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Så godt å se det er flere. Når jeg er dårligst så er alt dette mye jobb ja. Hvem skulle tro at tannpuss kan være jobb liksom. Men det er det.

Og det å stå opp tidlig og dusje om morgenen, er ikke mulig om jeg skal rekke å få ungene på skolen.

Takk og pris for badekar, for det er ikke så mye jobb. Men man blir jo jammen ødelagt av det også. Blir så sliten av varmen der, selv om det er deilig.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Talking Sv: Personlig hygiene

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Ja, alt er et ork!!!
    Nej, du er i hvert fald ikke alene, Gunnda. Husker mit discus prolaps, jeg har fået ca. 7 år før jeg skiftede til Thyroid. En nerveskade, der bl.a. har påvirket nerven i benet var grunden til at det ene ben hævede helt vildt og jeg var derfor nødt til at bruge kompressionsstrømper. Sådanne uden tæer. De var frygteligt svære at få på og jeg var bare mere og mere svag på alle fronter. Det endte så med, at jeg havde disse strømper på i 3-4 uger uden at orke at tage dem af og på hver dag. Det var så slidsomt med de strømper, at jeg måtte nøjes med at klatvaske mig og kun "takket" være, at hypothyreose hæmmer sekretion af sved, at jeg ikke vækkede afsky ude blandt mennesker.

Det var hårdt, men det ville være hårdere at skulle håndtere disse stramme strømper hver dag, så jeg kan nemt tro på, at selv ganske almindelige (for alle andre) små, daglige gøremål kan føles så uoverkommelige, at man lader helt være.

Noget andet, lige så hårdt at gennemføre var hårvask. At vaske langt hår under en bruser og med strømper på var nærmest umuligt, så hårvask blev udført samtidigt med at strømperne skulle skiftes ud, med 3-4 ugers mellemrum. Godt jeg kunne flette håret, så de beskidte hår ikke var så iøjnefaldende....

Efter at strømperne kom af, håret var vasket og kroppen badet var jeg så udslidt, at jeg intet andet kunne end at gå i seng i flere timer, helst natten over, så det blev altid i weekenden, at der var tid nok til denne tur inkl. den nødvendige tid på langs, med så overvældende svaghed derpå, at jeg kunne end ikke løfte en kop kaffe op til læberne....

Ja, ja. Jeg kan godt forstå, at man kan stirre på sin tandbørste i flere minutter, og nærmest ikke kan løfte den op for at få børstet sine tænder. Jeg tror ikke, at ganske almindelige mennesker kan overhovedet forestille sig, at man kan blive så medtaget af denne "nemme" sygdom, at selv den gode opdragelse må give fortabt når det kommer til stykket....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    895

Den eneste fordelen jeg ser med denne sykdommen er at jeg slipper å barbere meg annet enn under armene, og der også svært sjelden. Jeg har jo så lite hårvekst! Har nesten ikke øyebryn, så dem slipper jeg å nappe. Ikke har jeg hårvekst på bena heller, så jeg slipper unna barbering der også. Jeg er i grunnen heldig sånn sett, jeg er naturlig moteriktig!

Av Anisas innlegg her skjønner jeg at jeg også er heldig med kompresjonsstrømpene. Jeg har sjelden problemer med å få dem av og på meg. Det er kun de gangene urinsyregikta setter ett eller annet ledd ut av spill med noen helv* smerter, at jeg må ha hjelp av andre. Ellers klarer jeg meg selv. Har brukt det siden 2001, og har etterhvert utarbeidet min egen teknikk med å få dem av og på.

Oppsøkte hjelpemiddelsentralen i kommunen her sist uke og lånte et toalettsete som er ti cm høyt. Trenger det for jeg har så mye vondt i leddene mine, særlig knærne er ille nå. Det gjør vondt å sette seg, og vondt å reise seg.
    Det jeg glemte da jeg var der, var at jeg pleier å sette foten oppå lokket når jeg skal ta av og på meg strømpene. Det gikk jo ikke med et så høyt sete, så i dag var jeg tilbake og lånte en krakk jeg kan bruke til dette. Både disse tingene og sykehussenga har jeg på såkalt varig utlån, dvs at jeg kan ha dem så lenge jeg trenger dem. Vanlig utlånstid er tre måneder, men jeg fikk det automatisk for varig tid. Det var flott!
    Jeg må få lov å skryte litt, for jeg synes det er et så flott tiltak med hjelpemiddelsentralen!

Men jeg skjønner godt hvordan det er å ikke ha ork til noenting. Jeg har jo vært der selv, og er der tidvis ennå, hvor bare det å løfte det første benet ut av senga om morgenen er et kjempetiltak, og man ikke aner hvor man skal ta kreftene fra for å klare å få det andre benet også ned på gulvet. Igjen tenker jeg på hvor heldig jeg egentlig er, som bare har meg selv og katta å ta hensyn til. Hadde jeg hatt egen familie, hadde jeg vært mange ganger mer sliten enn jeg er. Jeg har dessverre ikke noen gode råd. Kan bare si at jeg føler med dere som sliter!
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    32
    Meldinger
    100

Tannpuss er slitsomt. og av og til går jeg på do om kvelden og glemmer at tannpuss var den egentlige grunnen til at jeg gikk dit. Og ofte skal jeg bare "vile litt" noe som ender opp med at jeg sovner før jeg har pusset tennene.

Dusjing liker jeg egentlig. Serlig å bruke såpe som lukter godt, og jeg får en ren følelse etterpå, så det er bra. Det eneste er når jeg skal noe og må stå opp tidligere for å dusje, det er et ork, særlig fordi håret tar så lang tid å tørke siden det er så langt.

Medlem siden
    Oct 2008
    Meldinger
    21

Ser det er noen måneder siden sist kommentar her, men men.. Var godt å finne en sånn tråd. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gjemt meg i huset fordi jeg ikke orker å vaske håret. Kattevasken kan være tøff nok.

Jeg kjøpte for en stund tilbake en dusjslange til å koble på krana på vasken. Kan ikke klare å lene meg inn i dusjen pga fibromyalgi. Den har vært til god hjelp.

Verre er det med tenna. De er ikke fine...

Skal heldigvis til ny lege om en måned, og håper på det beste. Orker ikke å være så sliten og ustelt lengre.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    37

Thumbs up Sv: Personlig hygiene

Takk for at dere er så ærlige om dette med personlig hygiene. NÅ - i en drittperiode - kjenner jeg at personlig hygiene er vrient.
    Heldigvis har jeg elektrisk tannbørste, så batteriet gjør jobben for meg
    Ok - jeg flytter hånda rundt kjeven og vrir håndleddet for at børsten skal bytte vinkel, knis, men ellers "børster-jo-greia-av-seg-selv"... Nå må jeg også bruke hårkur på grunn av tørt hår, og det tar jo en evighet. Hvem har tid til to runder i dusjen på én dag? (Nå sitter jeg med huet fullt av kur-kliss og venter på inspirasjon til å gå opp på badet igjen...). Dusj om morgenen - og å skynde seg med - med 2 små barn, det går ikke. Jeg dusjer om kvelden, og så ramler jeg overrende i senga etterpå
    Tøff tobarnsmams! Hypo 2005 (postpartum) Levaxin ineffektiv. Symptomer siden 1992... Cat71s dagbok

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    57
    Meldinger
    409

Det er vel et felles problem for de fleste,
    jeg måtte tvinge meg i dusjen pga natte svette,
    men jeg fant ut at håret var det som stoppet meg,
    dusjer hver dag men hopper over håret og da går det bra, tar en rufs på det hver tredje dag,
    har også en lang ventetid før det blir varmt vann i dusjen og da tar jeg tannpussen, ellers hadde den vel gått i glemmeboka.
    og som Sonja har jeg dårlig med hårvekst så det blir med under armene en gang i mellom,
    Tar meg selv i nakken når jeg har dårlige perioder,
    er tross alt blitt noe helt annet enn det gubben ble sammen med,
    25+,lite aktiv,osv osv,
    så jeg prøver så godt som mulig å holde meg delikat så det ikke blir for mye minus med meg,
    er jo slitsomt for en familie med et dårlig menneske i hus,
    dessuten leste jeg et eller annet sted her på forumet at det kan lukte rart av oss,
    husker ikke hvor jeg leste det eller årsaken til det,
    det bare ligger i hodet mitt og jeg regner med at om så er så kjenner ikke jeg det selv.
    Det har vært nok av netter hvor jeg er utilnærmelig pga nattesvette,
    så nå som jeg er kvitt det (bank i bordet) syntes jeg det er behagelig at gubben liker å være nær meg.
    Men fy søren å stor selvdisiplin det krever i perioder.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    895

Akkurat det med personlig hygiene har jeg alltid hatt krefter til. Heldigvis er jeg glad i å dusje, så verken såpevask eller hårvask er noe problem. Håret lar jeg bare tørke som det er, det eneste jeg gruer meg for er å gre det ut etterpå. Det er noe herk!

Fastlegen sa at det at jeg mister så mye hår, kan skyldes at jeg har B12-mangel nå. Så her går det i sugetabletter med B12 om dagen. Vel - så lenge jeg husker å ta dem, da...

Ellers er det mye jeg burde ha gjort i sommer, men som jeg ikke har hatt krefter til i det hele tatt. Jeg skulle ha vasket badet for lenge siden, jeg burde ha ryddet soverommet og gjort plass til NAV-senga der så jeg kunne fått tilbake stua mi, jeg burde ha oljet utemøblene, jeg burde ha ryddet leiligheten, burde ha oppdatert websidene til firmaet... Det eneste jeg har greid er å klippe plenen et par-tre ganger med manuell klipper. Hadde også store ambisjoner om å gå til butikken og handle. Vel, det har jeg jo gjort noen ganger, men det koster meg mye krefter. Krefter jeg helt tydelig ikke har, så jeg tar heller bilen.

Men jeg har ikke hatt noen som helst problemer med å sove denne sommeren! Å sove opptil 15-20 timer i døgnet har vært null problem. Særlig ille er det de dagene det er tordenvær i vente, da er jeg totalt utslått med hodepine også. Jeg håper det bare er overgangen til Erfa som gjør at jeg har det slik.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hidradenitis suppurativa. Personlig kaller jeg det "byllepest!
    Av Ruth Mari i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 1
    Siste melding: 19-09-07, 08:13

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn