Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    41

Standard Hyper etter første dose Levaxin - er det mulig?

Fjernet skjoldbruskkjertelen pga av kreft for 7 uker siden, og hadde radiojodbehandling i helga. I dag tok jeg den første dosen Levaxin noensinne, tilvenningsdose på 50 mcg. Legen mente jeg skulle ta denne dosen en uke, før jeg prøver meg på 100 mcg fra neste uke.

Jeg har vært hypo i flere uker - er det mulig at 50 mcg Levaxin kan gjøre meg hyper? De siste ukene har jeg sovet 12-14 timer i døgnet - i natt har jeg ikke fått sove i det hele tatt, og nå er klokka 05.10 om morgenen. Det føles som en koffeinoverdose. Jeg har ikke hjerteklapp eller hetetokter, men faller ikke til ro i kroppen.

Er det normalt med en slik reaksjon på den første dosen? Legen mente jeg ville kunne merke forbedring i formen i løpet av uka, så dette kom ganske uventet på meg. Er det bare et midlertidig sjokk for systemet, eller sier det noe om at jeg er ekstra følsom for Levaxin?

Jeg planlegger å fortsette å ta den samme dosen slik som jeg er blitt instruert denne uka, for det er ikke smertefullt eller ubehagelig. Jeg kjenner meg ikke sliten selv om jeg ikke har sovet i natt. Kan jeg forvente en eller annen slags "bakrus" etter dette?

Usikker på om jeg skal være glad eller bekymret...

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Standard Sv: Hyper etter første dose Levaxin - er det mulig?

Hei
    jeg tror man reagerer ganske individuelt på Levaxin. Jeg merket ikke noen ting før det var gått seks uker etter første dose, og jeg begynte rett på 75 mcg. Men jeg leser stadig om folk som merker virkning mye raskere enn dette.

Jeg er nå på 125 mcg etter tre mnd på Levaxin. Av og til kan jeg i perioder få hjertebank og føle meg snev av hyper men det går alltid over etter en til tre dager. Hyper-følelsen kommer gjerne 1-2 uker etter at jeg forhøyet dosen tror jeg, men det går som sagt over. Om jeg var deg ville jeg gitt det en dag eller to til for å se om kroppen roer seg. Hvis du ikke føler at det er farlig for kroppen din så er det nok ikke det heller.

Etter å ha vært hypo i nesten ett år synes jeg for min del nesten det er deilig å kjenne at kroppen blir litt hyper. Første gangen jeg kjente hypertendenser ble jeg nok litt overivrig over min nye form og var for aktiv (i to dager). Ble kjempesliten og tilbake til hypo noen dager etterpå. Om jeg nå kjenner hypertendenser prøver jeg å tenke at det ikke er et tegn på at kroppen egentlig har fått så mye mer engergi, men at det er en tilvenning til dosen, og at jeg derfor skal ta det så med ro som mulig fordi kroppen egentlig er hypo og ganske sliten. Og det kjenner jeg også hvis jeg virkelig prøver å lytte til hvordan kroppen har det "under" hyperfølelsen.

Min erfaring er tilstanden med opptrapping med Levaxin går svært sakte. For min del har det hittil vært tre skritt frem og to tilbake hele veien. Men det går jo fremover skal sies.

Ønsker deg lykke til og håper hypersymptomene roer seg!

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    41

Tusen takk for svaret!

Jeg skal følge rådet ditt, og ikke overvurdere formen, men holde et forsiktig aktivitetsnivå i dagene som kommer. Og så fortsetter jeg med den samme dosen denne uka, så lenge jeg ikke kjenner hjerteklapp og noe større ubehag.

Akkurat nå er jeg nesten litt redd for å ta dagens dose... Men kroppen skal jo vende seg til medisinen, og nå er den tydeligvis sulteforet på thyroxin. Forestiller meg at alle flagg gikk rett til topps med første dose, men at skipet vil synke hvis ikke leveringa opprettholdes!

Ship o'hoi! (26 timer uten søvn setter sine spor )

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Hyper etter første dose Levaxin - er det mulig?

Sitat Opprinnelig skrevet av Abiela Vis post
    Akkurat nå er jeg nesten litt redd for å ta dagens dose... Men kroppen skal jo vende seg til medisinen, og nå er den tydeligvis sulteforet på thyroxin. Forestiller meg at alle flagg gikk rett til topps med første dose, men at skipet vil synke hvis ikke leveringa opprettholdes!
    Kære Abiela

12-14 timers søvn hver nat er jo også for meget i det lange løb. Intet under at du har ligget søvnløs efter den første dose Levaxin. Men ellers og uanset at det kan betyde nogle (besværlige men ufarlige) hyper-symptomer i tilvænningsfasen, er det nødvendig netop for dig (kræft i skjoldbruskkirtlen), at du bliver gode venner med Levaxin.

Som forh. kræftpatient skal dit TSH være undertrykt til nærmest umålbart, netop for at hindre at enkelte restceller fra den nu bortopereret kirtel kan begynde vokse igen. Det betyder at du nok bliver sat på en slutdose af Levaxin, der er højere end for andre med hypothyreose.

Der er ingen grund til at være bange for medicinen og det bedste vil være, at tage en dag ad gangen i begyndelsen, velvidende om at Levaxin for dig skal opfylde to gode formål: 1. mildne hypothyreose efter operation og fremover, 2. hindre restcellerne i at vokse igen. Det ville de gøre hvis TSH blev målbart (for lille dose Levaxin) da TSH netop stimulerer disse celler til at vokse sig større og flere.

Rigtig god bedring, Abiela
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    41

Takk for svaret, og rådet om å bli "godvenner" med Levaxinen. Vi må visst bli litt bedre kjent med hverandre først...

Jeg har nå tatt dose nummer to. Den første dosen tok jeg om ettermiddagen, og det betydde som sagt en våkenatt. Jeg har tatt denne dosen midt på dagen, og vurderer å satse på morgeninntak, i håp om at kroppen skal ha roet seg til leggetid. Det var bare det at jeg er glad i og vant til mye fiber og juice om morgenen, og etter å ha lest mange innlegg om hvordan opptaket av levaxin blir påvirket av hva man spiser og når man spiser så ble jeg veldig i tvil om hvordan det ville passe meg å gjøre ting.

Fra i morgen blir det morgenmedisin, til tross for frokosten.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Sånn i utgangspunktet mener jeg også at morgendosering er det mest teoretisk riktige.
    Kroppen har jo sitt hormonslipp om morgenen og det kan jo ha årsaker.

Litt mer detaljert, er det slik at skjoldkjertlen produserer mer T3 enn T4 om morgenen - så snur det utover dagen.
    Levaxin er jo kun T4, og skal egentlig forarbeides av leverprosesser i flere uker før det blir stoffskiftehormon (T3) av det.

Men det er teori - det finnes store individuelle forskjeller i hva som er det beste tidspunktet, så en kan prøve seg fram.
    Det er også store endringer i dette når en har gått lenge på Levaxin, så du får tyne tolmodigheten .....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    41

Heisan, Finn, og takk for svaret! Morgendose er tingen!

Nå har det roet seg litt her hos meg. Har hatt en god natts søvn, og tok 50 mcg Levaxin før frokost. Har ingen uro i kroppen, og føler meg ganske fin. Ikke noe overskudd, det er tungt å gå i trapper, eller gjøre noe fysisk, men jeg har ikke lenger muskelsmerter eller hodepine. Jeg tolker det slik at kroppen begynner å vende seg til denne dosen, og at jeg ikke lenger er kjempehypo, slik jeg var for en uke siden, men heller ikke hyper.

Fra lørdags MORGEN skal jeg øke dosen til 100 mcg, der jeg skal ligge en måneds tid. jeg er spent på om jeg får en ny kjempereaksjon. Om det blir sånn så kommer den iallfall på dagtid...

Om en måned skal jeg til lege for vurdering av blodprøver og justering av dose. Akkurat nå er jeg veldig optimistisk, så jeg må nesten legge bånd på meg for ikke å overvurdere forventningene til min egen formkurve og kapasitet.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Syns planen din høres grei ut.
    Nå er de vanskelig å spå - især om fremtiden, men i en oppkjøringsfase må en forvente noe turbulens i perioder.
    Kanskje du får kjenne litt - både i begynnelsen av den måneden, og kanskje også i slutten.
    Hvis du er sikker på at det er symptomer på lavt stoffskifte du får i slutten av den måneden kan du jo ringe legen å høre om det er greitt å øke.
    Men du får avvente situasjonen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Om du opplever mye ubehag ved å gå fra 50 til 100 mg kan du øke dosen gradvis ved å dele tablettene. Noen synes det er bedre. Men det finner du ut av!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    41

Begynner å skjønne at jeg har vært litt vel optimistisk...

I dag har jeg hatt en dårlig dag på sofaen, til tross for morgendosen med 50 mcg. Etter det jeg har lært hos dere, og ved å kikke litt rundt på andre grupper i dette forumet, så tolker jeg det slik at kroppen har vennet seg til denne Levaxin-dosen, og funnet ut at det ikke holder.

Legen mente jeg kunne øke dosen "til helga", og jeg tolker dette liberalt til å kunne inkludere fredag morgen, så i morgen tidlig tar jeg den første 100 mcg-dosen. Jeg gidder ikke vente til lørdag, og kanskje få en ny sofadag. (Det har vært så altfor mange av dem de siste ukene).

Hvis jeg har forstått dette riktig, og tolket signalene fra kroppen riktig, så kan det hende jeg da får en hyper dag, men at det vil roe seg ned igjen, og at jeg sannsynligvis vil lande ganske hardt etterhvert hvis heller ikke 100 mcg er tilstrekkelig.

ELLER - kanskje kroppen nå har kommet seg over Levaxin-introduksjonen, og ikke reagerer umiddelbart på doseøkningen. Da tar det vel lenger tid før det gir noen effekt.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Høy dose Levaxin!?
    Av emma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 13
    Siste melding: 01-10-10, 16:09
  2. Hva er en høy dose levaxin?
    Av flerengstrand i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 18
    Siste melding: 30-03-08, 17:09
  3. Redd for å bli hyper etter doseøkning
    Av Dahlia i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 9
    Siste melding: 18-03-08, 21:34
  4. dårligere form etter økt dose
    Av Thyr i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 15
    Siste melding: 23-05-06, 10:42
  5. Hvor høy dose Levaxin?
    Av i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 27-04-05, 19:16

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn