Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    91

Standard Har jeg jern og B12 mangel?

Også er det en ting jeg lurer på som kanskje noen kan hjelpe meg med? Jeg lurte på om jeg har jern og B12 mangel..
    Verdiene mine er som følger før jul i 2009:
    Ferritin (15-200): 64
    B12 (170-650):192 (dette ble målt i 2008) Har også 2007 hatt B12 nede i 163 :( og ingen sa noe til meg... :(

Jeg har hørt at man skal ha ferritin over 70 og B12 over 360 og lurte på om noen har noe refferanser jeg kunne ha skrevet ut å ta med til legen i morgen?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard Sv: Har jeg jern og B12 mangel?

B12 er et spesiellt stoff.
    Våre dyriske predatorinstinkter må vekkes for at vi skal få i oss dette på naturlig vis. Mat er en form for dødt dyr på en tallerken....... B12 dannes av bakteriekulturer i naturen som dyr får i seg.
    Det finnes også i egg, og visstnok i noen algetyper. Algen anbefaler man generellt ikke fordi jodinnholdet er for høyt. Dette vil jo især gjelde for mange i vår gruppe.

Vi trenger bare noen ganske få mikrogram om dagen.
    Cyanokobalamin heter det på fint og inneholder som navnet sier kobolt. Det inneholder flere viktige mineraler, og er vel eneste vitamin som gjør det.
    En forutsettning for at dette tas opp, er at proteinet Intrinsic Factor finnes i magesekken. Hvis ikke, kan vi ta sprøyter. Molekylet er stort og diffunderer ikke tarmveggen uten forbehandling av IF. Man kan under normale omstedigheter ikke ta det opp fra maten hvis man mangler IF, men hvis man tar meget store doser (milligram) vil noe likevel tas opp. Det finnes såkalt prolongerende tabletter som skal være bedre.
    Det er ikke rapporter om overdosering.

Vitaminet motvirkes alkohol, østrogenmedikamenter og sovetabletter.
    Annet som fører til mangel av B12 er innbyrdes uheldig fordeling av mikronæringsstoffer. Feks at man samtidig har for lite lite vitamin B1 og for mye Folinsyre.
    Dette er et godt eksempel på at ikke alle mangler bør rettes opp ved å ta tilskudd av det man mangler - mangel kan i visse tilfeller også skyldes for høye verdier av andre stoffer. En mer holistisk tilnærming til vår totale situasjon ville jo avsløre slike ting. Det er etter min mening en stor mangel i dagens behandling.

Om vi vil oppnå noe bedre enn standard behandling, finnes et tilbud privat. Det er dyrt, og jeg er ikke sikker på om kvaliteten er høy nok her heller......
    Jeg vil gjerne lese og lære av dere som har erfaring fra denne delen av helsevesenet.
    Er de virkelig holistiske - de som hevder å være det ?

Et komplekst vitamin har kompleks virkning.
    B12 er med å danne og fornye røde blodlegme og i oppbygging av myelinet. Det stimulerer vekst og appetitt hos barn. Gir økt energi. Holder nervesystemet intakt, mangel kan gi signaler fra nervesystemet. Bidrar i omsettningen av fett, karbohydrater og protein. Forbedrer kognitive øvelser og sies å mildne irritabilitet.

Hvis stoffskiftet er for lavt.....
    Man blir mer følsom for at mangelsituasjoner kan oppstå på grunn av den lavere metabolisering av næringsstoffene fører til at det oppstår ubalanser.
    Symptomer som dette gir, er ikke så lette å skille fra de som lavt stoffskifte gir.

Og samme gjelder forsåvidt ferritin.
    Dette er et akuttfaseprotein som også er følsomt for kroppens reaksjon for intracelluær lagring av jerndepotet.
    For lite av dette gir symptomer som forsterkes hvis stoffskiftet er lavt.
    Leger bryr seg ikke med slikt - de har klippetro på at når man er under stoffskiftebehandling, så er man frisk - og trenger ingen "særforpleining".
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    50
    Meldinger
    2,689

Jeg leste om B-12 da jeg vurderte om jeg hadde mangel. Og jeg husker at det i en artikkel stod at hvis man hadde under 200-250 var det mange som fikk nevrologiske utslag. Så jeg vil si at du er lav ja.. Dessverre finner jeg ikke artikkelen.

Fant en annen som kanskje kan hjelpe litt: http://www.laegehaandbogen.dk/defaul...?document=1117

Her står det at man kan ha nevrologiske utslag selv om man er innenfor ref.området. (Nevrologisk innebærer kognitive funksjoner også). Se at langtids Hypothyreose ofte fører til mangel...

Lykke til hos legen i morgen
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    91

Takk skal du ha Anne Ma! Jeg drar nå snart til legen og jeg er virkelig nervøs..

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    91

Da har jeg vært hos legen! Hun lyttet til meg og syntes det var veldig bra at jeg hadde lest så mye og funnet ut av ting på egenhånd! Føler jeg har funnet meg en bra lege nå!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    50
    Meldinger
    2,689

Godt å høre!!

Hva sa hun om B-12 osv da??
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    91

Hun sa mine tidligere verdier var lave, men at vi skulle sjekke det igjen. Også sa hun at hvis jeg ville så kunne jeg jo begynne å spise mer egg og melk.. Så vi får se hva som skjer når resultatet fra blodprøvene mine dukker opp.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    50
    Meldinger
    2,689

Prøv å få en "prøve runde" med Trio-B. Kan jo ikke skade
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    91

Det skal jeg gjøre! Takk for tipset!

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    91

Nå har jeg endelig fått tri-be fra legen Spennende å se om jeg blir mer våken av dette

Men det er en ting jeg lurer på, kan jeg ta disse sammen med levaxinen? Eller bør jeg vente noen timer?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Nature Thyroid, kalk og jern
    Av Bille i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 6
    Siste melding: 26-03-10, 19:30
  2. Kvikk fiks for jern..?
    Av Kevlin i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)
    Svar: 13
    Siste melding: 26-03-10, 14:26
  3. Naturlige kilder til jern
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 4
    Siste melding: 14-04-09, 08:15
  4. Jern...., kvalme?
    Av Maia i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)
    Svar: 6
    Siste melding: 19-09-07, 20:39
  5. Vit B12 mangel, men ikke mangel på Instrict Factor?
    Av sivcath i forumet B-vitaminer
    Svar: 4
    Siste melding: 27-05-05, 19:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn