Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    71

Standard Høy puls ved trening (og mange timer etterpå)

Ser at det er flere som har skrevet om det samme temaet: høy puls ved trening.

Jeg trener 5-6 ganger i uken og varierer med kondisjon, styrke og yoga i ulik intensitet.

Hver eneste gang jeg trener kondisjon (også styrke noen ganger) skyter pulsen opp til 185-195 og forblir der helt til jeg blir ferdig. Det er nesten umulig å få den ned uten at jeg roer ned tempoet betraktelig, men da føler jeg ingenting og kan like gjerne gå hjem. Når jeg er ferdig med å trene ligger pulsen på rundt 100 i opptil seks timer etter, og pulsen er veldig hard.

Legen min mente det var et tegn på overdosering (men doseendring har ikke hjulpet...). Min personlige trener hadde aldri hørt om noe lignende. Det er ikke kondisjonen som er årsaken, ei heller overvekt.

Er det noen som vet _hvorfor_ dette skjer? Det føles veldig merkelig, og jeg kan ikke tro at det skal være slik! Stakkars kroppen sliter seg jo helt ut...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard Sv: Høy puls ved trening (og mange timer etterpå)

Nå husker jeg ikke hvor gammel du er, men jeg har tvilt lenge på om puls-/alder-formelen kan brukes når man spiser thyroxin. Selv er jeg 54 år og har målt puls i flere år. Som deg har jeg skyhøy puls ved kondisjonstrening. Like høy som din, og jeg kan holde på med slik puls i opptil 2 tmers trening. Jeg blir ikke utslitt pga høy puls. Prøver jeg å sykle med 130 i puls fryser jeg nesten. Det er irriterende da jeg jeg vet at vi trenger mengdetrening med så lav puls. Jeg greier det bare ikke på kondisjonstrening. Jeg greier å få ca 130-puls ved å gå fort, ikke ved løping.

Når det gjelder å få ned igjen pulsen etter trening har jeg det ikke så ille som deg, men jeg faller rimelig fort ned til 70-80 +/-.

Jeg vet ikke om vi trenger være redd for så høy treningspuls? Jeg har levd med det i noen år. Håper noen andre kan svare deg.

Kan legge til at jeg har gått på 4 grain Armour/Westroid siden 2006. Føler meg ikke overdosert.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    71

Haha, jeg vet hva du mener med å "fryse" på 130 Pulsen min er også på 120-130 hvis jeg går en rask tur. Ellers er det umulig for meg å trene kondisjon med puls under 180.

Det jeg føler er problematisk med dette er:

- pulsen går så utrolig fort opp til over 180 og den holder seg der
    - jeg føler ikke at jeg trener hvis jeg roer tempoet
    - jeg er redd kroppen sliter seg ut over tid med konstant høyintensitetstrening
    - høy puls i flere timer etterpå
    - får vi noen god treningseffekt med så høy puls?

Jeg er 25 år, så makspulsen min bør være 195 i følge den tradisjonelle formelen.

Har du spurt legen om det med pulsen din?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Jeg føler heller ikke at jeg trener på lav puls, men det er visst opplest og vedtatt at det er nødvendig trening. Her skulle jeg kunne legge ved en link, men du finner det nok på nett.

Jeg har ikke snakket med legen om dette.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

- pulsen går så utrolig fort opp til over 180 og den holder seg der
    Jo, men du skal ikke la den få styre trninga di - det er du som skal gjøre det.
    - jeg føler ikke at jeg trener hvis jeg roer tempoet
    Som du sier : føler....... men trener gjør du.
    - jeg er redd kroppen sliter seg ut over tid med konstant høyintensitetstrening
    Ikke kroppen, hjertet. Og det gir en veldig dårlig profil å trene slik.
    - høy puls i flere timer etterpå
    Det skal man ha. Jo hardere økt, jo høyere og mer langvarig etterpuls skal man få. Og det er jo en refleksjon kroppen gjør på den forutgående treninga.
    Lytt til den !
    - får vi noen god treningseffekt med så høy puls?
    Ikke med høy puls hele tia. (det er det du spør om ?)

Slikt pulsbilde kan komme av at man ikke har tatt grunntreningsperioden alvorlig.
    I denne perioden skal kapilærnettet utvides og hjerte og blodvolum økes.
    Man har ingen andre formål.
    Det er også en kjedelig, langvarig og lite inspirerende periode.
    Men den er nødvendig for å forberede kroppen til å kunne komme i form.
    Det er dessverre ingen snarveier - lange rolige turer med noen få stigningsløp innimellom - punktum.

Og det som øker prestasjon er trening på høyt nivå.
    Det må bare skje etter at hjertet er i stand til å tåle det - etter grunntreninga altså.

Om det kan være mer fysiologiske årsaker til det beskrevne, skal jeg ikke ha sagt noe om.
    Hypothyreose gir i se selv en lav pulsprofil. Behandlingen av den kan endre dette......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    71

Takk for svar, Finn Jeg har holdt på sånn i flere år. Skulle tro grunntreningen var på plass, men kanskje ikke.

Hvor lenge må man holde på for å få inn grunntreningen da? Flere uker? Er det ok med én intervalløkt i uken og rolige turer ellers?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Flere måneder skulle holde Ida.
    Det betyr (for deg) 1-2 times turer i gå/jogg tempo.
    Pulsnivå rundt 130 er gunstig. Bruk pulsklokke og være streng. Også når du blir forbiløpt
    Det skal normalt gi et godt grunnlag for å tåle mer intes trening.
    Og da begynner det å bli morro.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    71

Er du sikker på det? Det var helt nedslående å lese! Jeg kan ikke gå fra å trene 5-6 ganger i uken til å kun gå turer i flere måneder

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

huffåhuff !
    Det verste man kan gjøre er å ta fra folk treningsmotivasjonen !
    Så det er vel jeg som skal slå meg i hue ?

Men kan du ikke se på det som en periode du kommer til å gå styrket ut av ?
    Jeg har sett slik som dette flere ganger.
    Det er et slags overtreningssymptom.
    Har du pulsklokke med overtrenigstest ?
    Bør være Polar RS800CX - lån en til en test ? (kalibrer den først da)

Det kan hende den vil vise noe slikt :
    Sympatisk overtrening. Testen indikerer at du har hatt en meget intensiv treningsperiode i flere dager eller uker, og at din restitusjon ikke har vært tilstrekkelig. Du skal hvile i en omhyggelig kontrollert restitusjonsperiode.
    Eller i verste fall :
    Parasympatisk overtrening. Pulsen har vært på et lavt nivå. Dette tolkes generelt som et tegn på god restitusjon. Andre parametre indikerer dog parasympatisk overtrening. Undersøk om du har andre tegn på overtrening.

Her får du kanskje et intrykk av at trening kan overdrives - og den kan overdrives på alle nivåer.
    Det som er verste synderen, er at man trener igjen før man er restaurert.
    Jeg vil anbefale bruk av en avansert pulsklokke for å lære deg hvordan du lytter til din egen kropp.
    (les : hjerte)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    71

Ok - jeg skal gi det en sjanse. Jeg har sikkert bare godt av det

Har pulsklokke ja. Det er derfor jeg vet at pulsen min er så høy hehe. Da går jeg ut en tur nå og prøver å holde meg på 130. Enig i at jeg godt kan roe ned den generelle treningen min en stund.

Jeg trodde pulstrøbbelet hadde med hypo'en å gjøre ettersom hjertet mitt reagerer umiddelbart på doseringsendringer. I min kropp forteller hjertet mitt mye om status på hypo'en, så jeg er litt ekstra oppmerksom på det.

Yvette, kanskje vi begge skal prøve dette?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Må kanskje opereres - men hva med etterpå?
    Av Abiela i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 9
    Siste melding: 06-05-10, 23:25
  2. veldig høy puls ved trening
    Av serena i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 7
    Siste melding: 24-05-09, 20:32
  3. Rar puls rett etter trening
    Av litza i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 15
    Siste melding: 03-10-07, 19:07
  4. Svar: 5