Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Standard Skrive "brev" til legen - noen med erfaring?

Jeg bytta lege nå i høst, og fikk da endelig konstatert lavt stoffskifte, noe jeg mente helte tida før også. Men siden jeg jo ikke er blitt trodd er jeg jo blitt stempla som psykisk syk og med inbilte fysiske symptomer.

Ved siste lege timen så spurte legen om hvilke andre symptomer enn det å være tom for energi jeg hadde. Jeg nevnte noe, men husket jo ikke alt. Hukommelsen min er ikke god, og jeg er blitt avfeid så mange ganger at jeg var ikke klar for å få spørsmålet. I tillegg liker jeg ikke å gå til legen så jeg gruer meg og er skikkelig stressa når jeg er der. Men det synes ikke utenpå.

Så jeg lurer på om jeg skal skrive ned hvordan ting egentlig er og gi det til legen, siden jeg vet jeg ikke fikk sagt det skikkelig på forrige time. Men så kommer det jeg er veldig i tvil på da. Siden jeg jo er stemplet som en som bare inbiller seg ting, er jeg redd for at jeg skal bli plassert i denne kategorien videre.

Noen som har skrevet til legen sin, eller noen som har noen meninger om det er lurt eller ikke lurt. Jeg vil (eller jeg skal ) bli frisk. For å kunne bli det så må jo legen vite hvordan ting egentlig er.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard Sv: Skrive "brev" til legen - noen med erfaring?

Det er jo viktig å kommunisere godt med legen.
    Før - den gangen man hadde familielege og legen kjente deg fra den gangen han var på ett av sine hjembesøk og du hadde meslinger - var det ikek så viktig.
    Og den gangen var det av en eller annen grunn heller ikke så mange hypokondere.......
    Det kommer nok mer an på øynene som ser det fenomenet der.....

Og legen din har kanskje fått din tidligere leges betenkninger overført til seg ?

Jeg syns brev er et riktig godt forslag.
    Ikke utelat noe - heller ikke hva du syns om dette !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Og legen din har kanskje fått din tidligere leges betenkninger overført til seg ?
    Joda det har han, men jeg flyttet over mappa selv, så jeg vet at alt jeg fortalte den legen i 2 år ikke står der.

I følge den forrige legen så var jeg deprimert og trengte antidepresiva. Noe jeg aldri tok i mot. Men noe særlig mer informasjon finnes ikke, om hva jeg har fortalt.

Jeg var hos en annen lege en gang, og fra den timen sto det mye. Men ellers er det bare informsjon med den såkalte psykosmatiske utredninga et annet sted hvor jeg fikk masse rare diagnoser, helt uten at man tok noen blodprøver eller tester. Enda jeg der også sa jeg at jeg trodde det var stoffskifte. Var kanskje derfor jeg fikk diagnose som inbilt syk, siden jeg sa der også at jeg trodde jeg hadde det. Den gamle dårlige legen mente jo jeg ikke hadde det.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    895

Jeg har sendt brev til legen min flere ganger, og han har sagt at det synes han er veldig bra at jeg gjør. Så brev er en god løsning. Og du bør sende det i god tid før timen, slik at legen kan forberede seg til timen med deg. Så godt, gammeldags brev sendt i posten kan anbefales!
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Takk for at du delte din erfaring.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    50
    Meldinger
    2,689

Jeg har også skrevet brev til legen. Det er lettere på den måten, for når jeg er dårlig klarer jeg ikke å snakke for meg. Så skjønner de hva du mener og tenke, og de snakker jo med deg om det på neste time uansett :o) Hvis det er noen misforståelser f.eks
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Så bra å høre at flere har positive erfaringer. Takk for tilbakemelding!

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    800

Jeg mailer (e-post) konsekvent legen før jeg skal på konsultasjon. Prøver å gjøre det kort, konsist og systematisk. Legen synes dette fungerer veldig bra.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
    Jeg mailer (e-post) konsekvent legen før jeg skal på konsultasjon. Prøver å gjøre det kort, konsist og systematisk. Legen synes dette fungerer veldig bra.
    Det hørtes ut som en veldig god løsning. Sånn skulle jeg gjerne hatt det.

Det jeg tenkte denne gangen var rett og slett og ta en kort oppsummering om nårjeg ble syk og hvordan ting utviklet seg, siden den forrige legen ikke har skrevet ned ting, og så til slutt hva som er av symptomer i dag. Men jeg skal selvsagt gå igjennom det skikkelig, så det ikke blir en avhandling.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    56
    Meldinger
    3,369

For at man som patient kan kommunikere med lægen kræver det jo blandt andet, at man har en læge, der gerne vil det.

Jeg tror bestemt ikke, de to læger i mit lille lægehus ville synes om at få brev fra mig. De skriver vist heller ikke nogen breve selv - i hvert fald skrev de ikke ud til deres stofskiftepatienter, at Eltroxin'en var lavet om.

Men det kan så være, de bare trænger til en fyreseddel :evil:

Lignende tråder

1. "Stress ikke er noen sykdom"
    Av Mod i forumet Stress
    Svar: 2
    Siste melding: 30-01-10, 08:11
  2. "Vi gir ikke videnskapen noen prestisje."
    Av Anisa i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Siste melding: 24-06-09, 08:45
  3. "Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
    Av Anisa i forumet Andre bøker
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-09, 16:12
  4. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Siste melding: 02-03-09, 17:11
  5. Hypothyreose selv om tallene er "normale". Noen andre i samme situasjon?
    Av Tor i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 23
    Siste melding: 01-09-08, 22:50

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn