Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    253

Standard Trenger hjelp til å tolke spyttprøve

Hei godtfolk!

Jeg har fått kortisolspyttprøve x 2, men den på kvelden var visst forurenset siden den viste verdi på over 100 (Ref.verdi kveld: under 2,8).
    Morgenprøven var på 3,6, med ref.verdi som sier at alt under 22 er normalt.
    Jeg syntes det var litt merkelig at det ikke fantes en nedre grenseverdi. Er ikke kortisol noe man trenger en viss mengde av da??

I alle fall, jeg sliter med å tolke morgenverdien. Legen sier at alt er i orden, men om jeg har 3,6 og ref.toppen er 22 er vel dette noe lavt? Finnes det tilsvarende ref.verdier med oppgitte "optimale" resultat?
    Jeg er usikker på om jeg har lav kortisolprod., og det hadde vært flott med noen innspill så jeg vet om jeg skal fortsette mitt private "støtt binyrene-prosjekt", eller ikke....

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    253

Standard Sv: Trenger hjelp til å tolke spyttprøve

...Så har jeg prøvd å regne litt etter amerikanske ref.verdier:

Om ref. cortisol i spytt er på 140-700 nmol/L (morgen), tilsvarer 3,6 med 22 som maks, 114.

Fant også en amerikansd side med ref.verdi hvor høyeste verdi (morgen) var den samme som jeg fikk oppgitt fra Haukeland, nemlig 22.
    Der var nedre grense angitt til 4. Min prøve viste 3,6, altså under nedre grense. Men hva gjør vel det, når Haukeland ikke opererer med nedre grenseverdi??

Sukk.. Hva gjør jeg nå? Legen syntes jeg maste da jeg ville ha denne prøven, og nå har h*n jo bevist at binyrene har det toppers ifølge h*n selv.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Trenger hjelp til å tolke spyttprøve

Sitat Opprinnelig skrevet av Rosin Vis post
    Jeg har fått kortisolspyttprøve x 2, men den på kvelden var visst forurenset siden den viste verdi på over 100 (Ref.verdi kveld: under 2,8).
    Kære Rosin Hvis jeg var dig, ville jeg forlange spytprøven taget igen! Det kan ikke nytte (noget som helst), at man tilbageviser tallet 100> som en fejl, såfremt der ikke er foretaget en kontroltest. Lad dig ikke tørre af med denne søforklaring, please.

Morgenprøven var på 3,6, med ref.verdi som sier at alt under 22 er normalt. Jeg syntes det var litt merkelig at det ikke fantes en nedre grenseverdi. Er ikke kortisol noe man trenger en viss mengde av da??
    "Alt under 22 er normalt"? Nej, alt under 22 tolkes som at du ikke har Cushings syndrom (overaktiv binyrebark).

Nedre grænseværdi "findes ikke" i din opstilling (øjensynligt) fordi testen gik ud på at udelukke at du havde overaktive binyrer. Underaktive binyrer (undt. Addison's) findes jo ikke i vores lægers ordforråd, så hvad skulle man bruge nedre ref.værdier til i så fald? (Ironi anvendt).

I alle fall, jeg sliter med å tolke morgenverdien. Legen sier at alt er i orden, men om jeg har 3,6 og ref.toppen er 22 er vel dette noe lavt? Finnes det tilsvarende ref.verdier med oppgitte "optimale" resultat?
    Jeg mener ikke, at du kan tolke morgenværdien uden (det vigtige) udgangspunkt i aften/nat-værdi. Den må foreligge før du kan begynde at bedømme dit morgencortisol. Det nytter nemlig ikke det store, hvis dit morgencortisol er indenfor referenceramme samtidigt med, at dit natcortisol er f.eks. meget højere, for så har du binyrebarksvigt uanset at morgencortisol ligger "fint".

"den på kvelden var visst forurenset"? Hvordan "forurenet"? Du er blevet instrueret om fremgangsmåden ved udtagning af en spytprøve?
    • Ikke innta mat eller drikke siste halvtime før prøvetaking
    • Ikke utfør tannstell siste halvtime før prøvetaking
    • Ikke ta prøven etter sterk fysisk aktivitet
    • Ikke ta prøven under infeksjonssykdom
    • Bomullstampongen tygges eller suges til tampongen er gjennomvåt (minst ett minutt) og plasseres tilbake i røret
    • Prøven kan oppbevares på nattbordet til neste morgen
    • Prøven kan oppbevares i kjøleskap inntil tre døgn

Medmindre du har mundsår/blister i munden og ellers har overholdt prøvetagnings forskrifter - kan jeg ikke se, hvordan din spytprøve skulle være forurenet.... Forlang en ny prøve, Rosin.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    253

Tusen takk for langt svar, Anisa!

Jeg forstår jeg må gi meg i kast med å overtale legen igjen. Det kan bli en utfordring, og jeg må nok lade med tilstrekkelig "ammunisjon" om jeg skal få gjennomslag. Her er forresten brevet jeg fikk:

"Spyttkortisol er ikke særlig godt egnet til for å utrede nedsatt binerebarkfunksjon. Spyttkortisol tatt om kvelden er betydelig forhøyet, også sammenlignet med morgenkortisol. Det er grunn til å tro at prøven er kontaminert, noe som feks. kan skje ved at det kommer steroidsalve på tampongen.

Du har ikke for lav kortisolproduksjon."

Neivel... Legen ga meg motvillig denne prøven, og om jeg ville ha spyttprøve 4x daglig, måtte jeg i alle fall betale dette selv. Og det har jeg desverre ikke penger til nå.

Men, så til ammunisjonen min Hvilke argumenter kan jeg bruke for ny prøve?
    For meg virker morgenkortisol under ref.verdi, om en ser på de fer.verdier jeg tror samsvarer med maks på 22 (morgen).
    I tillegg har jeg ikke fått vite kveldskortisol, og den trengs jo som du sier Anisa, for bekrefte eller avkrefte sliten binyrebark.
    Og så har jeg jo en merkelig døgnrytme. Økte Erfa til 90 mg nylig, men er veldig trøtt på morgenene, og våkner til på kvelden. Kan tyde på binyretrøbbel?
    At jeg ikke har Cushings (overaktiv binyrebark, takk Anisa) er jo flott det, men det betyr jo heller lite når spørsmålet er om jeg har en underproduksjon.

Jeg fulgte prøveretningslinjene, men mistet kveldstampongen på bordet (spytt er glatt, gitt!), og her kan det jo ha vært rester av et eller annet.

Mer ammunisjon søkes, denne legen lar seg ikke overtale uten protester, saklige som usaklige!
    Hva skulle jeg gjort uten kunnskapen her inne?? Ikke blitt bedre, i alle fall ;)

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Post Sv: Trenger hjelp til å tolke spyttprøve

Tusen takk for langt svar, Anisa!

Her er forresten brevet jeg fikk:

"Spyttkortisol er ikke særlig godt egnet til for å utrede nedsatt binerebarkfunksjon. Spyttkortisol tatt om kvelden er betydelig forhøyet, også sammenlignet med morgenkortisol. Det er grunn til å tro at prøven er kontaminert, noe som feks. kan skje ved at det kommer steroidsalve på tampongen.

Du har ikke for lav kortisolproduksjon."
    Den kan du imøtegå ved f.eks denne artikkelen (legger inn en liten smaksprøve) av prof Huseby:
    http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1502899

"Kortisol i spytt ved sykdom i binyrene
    K Løvås E S Husebye
    Sammendrag

Bakgrunn. Kortisol i spytt gjenspeiler den frie og biologisk aktive fraksjonen i serum. Vi undersøkte nytten av måling av kortisol i spytt ved Cushings syndrom og binyrebarksvikt.

Materiale og metode. Publikasjoner om kortisol i spytt ble funnet ved litteratursøk i PubMed-databasen, med søkeord «salivary cortisol AND (Cushing’s syndrome OR adrenal insufficiency»). Pasienter henvist til Haukeland Universitetssjukehus med mistanke om Cushings syndrom fikk målt kortisol i spytt mellom kl 22 og 24 parallelt med konvensjonell diagnostikk. Pasienter som fikk bedømt binyrebarkfunksjonen med synacthentest, fikk målt kortisol i spytt og serum parallelt.

Resultater. Kortisol i spytt målt sent om kvelden har sensitivitet og spesifisitet for påvisning av Cushings syndrom på nivå med andre screeningtester.

Fortolkning. Metoden er svært enkel, og vi anbefaler kortisol i spytt ved midnatt som førstehånds screeningmetode for Cushings syndrom. Metoden kan forenkle og forbedre diagnostikk og oppfølging av binyrebarksvikt."

Når halvparten av prøven var forurenset - så skulle det vel være nok..

Og sist, men ikke minst: på tide å bytte lege..

Uansett: Lykke til
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Trenger hjelp til å tolke spyttprøve

Her er forresten brevet jeg fikk:

"Spyttkortisol er ikke særlig godt egnet til for å utrede nedsatt binerebarkfunksjon. Spyttkortisol tatt om kvelden er betydelig forhøyet, også sammenlignet med morgenkortisol. Det er grunn til å tro at prøven er kontaminert, noe som feks. kan skje ved at det kommer steroidsalve på tampongen. Du har ikke for lav kortisolproduksjon."
    Uha da da... du må hellere opfordre din læge til at sige det samme ("Spyttkortisol er ikke særlig godt egnet til for å utrede nedsatt binerebarkfunksjon") til lægerne K. Løvås og E.S. Husebye Kortisol i spytt ved sykdom i binyrene: "Diagnostikk av sykdommer i binyrene er utfordrende, fordi den normale variasjonen i hormonnivåer er stor. Først og fremst gjelder det kortisol, som har en døgnvariasjon med høye nivåer tidlig på dagen og lave nivåer sent på dagen." Og til læge E. Haug Spyttprøver til kortisolmåling: "Kortisolmåling i spytt er den sikreste og enkleste metoden for å estimere konsentrasjonen av fritt kortisol i blodet." "Det er derfor grunnlag for å anbefale kolleger å ta i bruk måling av kortisol i spytt ved mistanke om sykdom i binyrebarken."

Men, så til ammunisjonen min Hvilke argumenter kan jeg bruke for ny prøve?
    Ikke andet, end at der er en grund til at spytprøven skal OMFATTE både morgen- og aften-cortisol, og eftersom din aften-prøve "må være" kontamineret, skal der foretages en ny prøve, for at kunne udelukke forhøjet aften-cortisol. Og så kan du spørge: "hvad hvis aften-cortisol er lige så højt, som prøven viser? Vil du, kære læge, skriftligt bekræfte, at du påtager dig det fulde ansvar for, at jeg risikerer at udvikle en svær binyresygdom, fordi du tolker et ubekvemt prøvesvar som værende "forurenet"?"

Havde han straks givet dig en prøve med 4 prøvetagninger, kunne man følge faldet eller stigningen af cortisol over dagen, og selv hvis en af prøverne var "kontamineret", kunne man følge kurven op eller ned, du ved... Rosin. Han ville hellere lege samfundsøkonom, ham lægen, og nu skal der en helt ny prøve til, for at verificere den første. Sikken idioti, hvis jeg skal sige det selv.
    Og så har jeg jo en merkelig døgnrytme. Økte Erfa til 90 mg nylig, men er veldig trøtt på morgenene, og våkner til på kvelden. Kan tyde på binyretrøbbel?
    Jamen det er netop et typisk tegn på nedslidte binyrerne, der er aktive på et forkert tidspunkt. Havde du haft korrekt (høj) morgen-cortisol - var du frisk som en fisk lige fra morgenstunden (som du er jo i stedet for om aftenen fordi du har højt cortisol når det burde være lavt) og brain fog ville være en saga blot.
    Jeg fulgte prøveretningslinjene, men mistet kveldstampongen på bordet (spytt er glatt, gitt!), og her kan det jo ha vært rester av et eller annet.
    Medmindre du har slagtet et får, eller spyttet/svedt/urineret på bordet - burde en vattot ikke kunne "forurenes" af blot at falde ned på det.
    Hva skulle jeg gjort uten kunnskapen her inne?? Ikke blitt bedre, i alle fall ;)
    Hvad skulle vi have gjort uden kloge spørgsmål, ærlighed og åbent sind når vi får svarene?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    253

Talking Sv: Trenger hjelp til å tolke spyttprøve

Wohooo, her skrives det brev til legen så tastaturet går varmt!!
    Kevelin og Anisa, takk for input! Anisa, du har et poeng, jeg har ikke slaktet en sau på bordet mitt, hehe!
    Deres innspill er herved benyttet i brevet, og jeg er meget fornøjet med "slagkraften".

Om noen andre føler for å argumentere for hvorfor binyrefunksjonen må taes hensyn til i behandlinge, sender jeg gjerne en kopi. Kanskje kan jeg bidra med litt inspirasjon!

Ønsker å dele noen artikler jeg fant relevante. Denne er skrevet av en vetrinær som behandler hunder med kombinasjonen kortisol/ stoffskiftehormon med stor suksess, og mener det samme bør vurderes for mennesker:

SUMMARY: For nearly three decades, the author has treated multiple serious diseases of cats and dogs by correcting an unrecognized endocrine–immune imbalance originating with a deficiency or defect of cortisol. The cortisol abnormality creates a domino effect on feedback loops involving the hypothalamus pituitary–adrenal axis. In this scenario estrogen becomes elevated, thyroid hormone becomes bound, and B and T cells become deregulated. Diseases with this aberration as a primary etiological component range from allergies and strange behavior to severe cases of autoimmunity and cancer. Successful treatment and control, even in critical cases, have been consistently achieved with a long-term physiologic (not pharmacologic) replacement with cortisone along with thyroid hormone (in dogs). The treatment represents a major healing modality for many seemingly
    unrelated chronic diseases of animals. In humans, this endocrine–immune dysfunction appears to exist and, as in veterinary medicine, has been overlooked by researchers and clinicians. Testing and treatment patterned after the animal model may offer significant clinical benefits for challenging
    human afflictions.
    http://linkinghub.elsevier.com/retri...06987702003791

Denne er ikke så relevant, hehe, grafer som viser sammenheng mellom ft4, tsh og vekt:
    http://www.holtorfmed.com/topics/thy...se-weight-gain

Mild Adrenocortical Deficiency, Chronic Allergies, Autoimmune Disorders and the, Chronic Fatigue Syndrome: A Continuation of the Cortisone Story:
    members.westnet.com.au/pkolb/med_hyp2.pdf

Summaty-- The possibility that patients with disorders that improve with administration of large, pharmacologic dosages of glucocorticoids, such as chronic allergies and autoimmune disorders, might have mild deficiency of cortisol production or utilization has received little attention. Yet evidence that patients with rheumatoid arthritis improved with small, physiologic dosages of cortisol or cortisone acetate was reported over 25 years ago, and that patients with chronic allergic disorders or unexplained chronic fatigue also improved with administration of such small dosages was reported
    over 15 years ago, suggesting that these disorders might be associated with mild adrenocortical deficiency. The apparent reasons for the failure of these reports to be confirmed or mentioned in medical textbooks and the facts needed to restore perspective are reviewed, and the need for further
    studies of the possible relationship of a mild deficiency of the production or utilization of cortisol and possibly other normal adrenocortical hormones to the development of these disorders is discussed.

Treatment of Hypothalamic-Pituitary-Adrenal Axis Dysfunction in Patients with Chronic Fatigue Syndrome (CFS) and Fibromyalgia (FM):
    http://www.holtorfmed.com/topics/cfi...ction-in-cfsfm

Points addressed: A review of the literature regarding evidence of significant hypothalamic-pituitary-adrenal axis (HPA) dysfunction in CFS and FM.
    Indications and efficacy of treatment with physiological doses of cortisol
    Expected risks and benefits of such treatment

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Jeg går nå og venter på resultat av spyttprøver sendt til svenske Scandlab. Det er meget enkelt å bestille testmateriell derfra, og så var det bare å spytte i et lite rør fire ganger i løpet av dagen. Prøvene fryses etter hvert, og sendes som vanlig post sammen med en fryseklamp til Stockholm.

Resultatet skal komme etter 2-3 uker, så nå er jeg spent. Dette kan du gjøre helt på egen hånd, det er bare å "google" på Scandlab, så finner du alt du trenger. Det koster noen kroner (drøyt 1200 norske kroner), men er man skral så ofrer man litt for å komme til bunns i saken!

Apropos vrange leger: Jeg bruker ikke fastlegen til stoffskifteproblemet, for der taler man for døve ører. Så bytt lege, eller be om henvisning til en spesialist som vet litt mer. Sjøl kom jeg meg til en indremedisiner som er litt oppdatert, til tross for at hun henger LITT igjen i det gamle systemet.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    44
    Meldinger
    418

Deres innspill er herved benyttet i brevet, og jeg er meget fornøjet med "slagkraften".

Om noen andre føler for å argumentere for hvorfor binyrefunksjonen må taes hensyn til i behandlinge, sender jeg gjerne en kopi. Kanskje kan jeg bidra med litt inspirasjon!
    Kan du sende en kopi til meg? Jeg kunne trenge litt hjelp ang. dette!

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Hvor køber man en god spytprøve - og hvad synes I om dette tilbud (en dansk hjemmeside v/ Bjarne Toftegård, cand.polyt. og ph.d., hvis emne er stress. Han skriver: "I april og maj måned får du kr. 500,- i rabat. Listeprisen er kr. 1.950,- og du skal således kun betale kr. 1.450,-. Du beholder selvfølgelig din 14 dages fortrydelsesret."
    ... Men hvordan vurdere kvaliteten?

http://www.forebygstress.dk/analyse_...r_kortisol.asp

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. HJELP til tolkning av 24 timers spyttprøve???
    Av Lulu i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 15-08-09, 08:00
  2. Trenger hjelp til å tolke mine blodprøver
    Av Birgithe i forumet Blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 11-07-08, 23:49
  3. Hjelp til å tolke LH og FSH.
    Av Shanita i forumet Blodprøver
    Svar: 4
    Siste melding: 14-06-07, 20:41
  4. Trenger hjelp til å tolke prøvesvar
    Av sos i forumet Blodprøver