Side 1 av 10 12345678910 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 98
    Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

Standard Ny og treng litt råd. Legen min meinar eg er overdosert.

Eg lurer på om TSH på 0,05 er kritisk på noken måten.
    FT4 er på 15,8 (9,5-22) T4 er 101 (58-161) og T3 er 1,7 (1,3-2,6) STPO 66.

Legen min meinar eg er overdosert. Eg brukar 100 mg Levaxin og 20 mg Liothyronin pr dag.

Ho meinte eg skulle halvere Levaxinen. Eg gjekk ned til 75 mg pr dag. Har prøvd det ei veke. Eg har lagt på meg 1,5 kg. Eg har søvnapne om natta og våknar med ein "død" høgrearm. Eg er også trøttare og har mindre energi.

Så min konklusjon er at eg trengte den doseringen eg hadde. Kva gjer eg da? Høyrer på legen eller kjenner korleis kroppen har det?

Kan det vere at det er Liothyraninen som gjer TSH-en så lav?

Eg har også antageligvis Binyretrettheit. For dette brukar eg Ashwagandha Exstrakt. Det føler eg hjelper meg til å sove bedre om natta og eg trur også det har gitt meg meir energi.

Hadde vore kjekt å høyre kva andre meiner om dette.
    ---

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Standard Sv: Ny og treng litt råd

Hei og velkommen hit!

Du har samme verdier og dosering som jeg hadde når jeg gikk på Levaxin. Jeg hadde også symptomer om at doseringen var for lav, mens legene gjerne ville redusere dosen. Verdiene er jo lave, bare TSH som skulle vært høyere. Men den bryr vi oss ikke noe om. Min TSH har alltid vært lav, så vil si det er vanlig for meg.

Eneste tipset jeg kan gi, som jeg har lært av n`Finn. Lytt til kroppen din! Du er den eneste som kan vite hva som er best for deg. Blir du dårligere, så øk dosen igen, ikke la deg styre av et tall på et papir og en uvitende lege.
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Ny og treng litt råd

Sitat Opprinnelig skrevet av Aud Jorun Vis post
    Eg lurer på om TSH på 0,05 er kritisk på noken måten.
    FT4 er på 15,8 (9,5-22) T4 er 101 (58-161) og T3 er 1,7 (1,3-2,6) S-TPO 66. Legen min meinar eg er overdosert. Eg brukar 100 mg Levaxin og 20 mg Liothyronin pr dag.
    Hej Aud Jorun, og (desværre) velkommen.

Nej, for os i medicinsk behandling er et lavt eller ikke-målbart TSH ikke kritisk på nogen måde. Hos os i medicinsk behandling (uanset syntetisk T4 eller Thyroider) skal TSH faktisk være ekstremt lavt fordi hypofyse-vævet (TSH kommer fra) reagerer ekstremt følsomt (hurtigt) på hormon fra tilskuddet, mens alle andre kroppens væv er mere træge (tager ikke imod hormon så let som hypofyse) og man kan derfor sagtens have et lavt TSH uden at det afspejles i forhold 1:1 i kroppens celler. Det som sker er, at TSH siger "for meget stofskifte", mens kroppens celler svarer (med symptomerne): "hjælp, vi plages af for lidt hormon"!

At beordre sin patient til at reducere medicindose i denne situation svarer til at afsløre sig selv som en (slet og ret) dum læge! Men disse TSH-ryttere er der beklagelsesvis mange af og vi har her på forummet haft/har mange forhenværende-i-bedring - i dag "stofskifte-vrag", netop pga. lægernes TSH-fanatisme. Du kan læse en hel del om det i forummet TSH.

Vi kan ikke begynde at opfordre nogen til at tage skeen i egen hånd og selv stå på med at lade sig guide af symptomer, ikke af døde tal. Du bliver nødt til, selv at overveje hvad du vil gøre - Aud Jorun. Du kan selv tjekke hvor meget medicin (slutdose) du har brug for, ved at regne med 1 µg (= 1 mcg) Levaxin pr 0,454 kg kropsvægt. Alt under det er undermedicinering.

Det ville også hjælpe, hvis du orker at skrive lidt om, hvordan det er gået til at dit lavt stofskifte er blevet diagnosticeret, hvad førte til det og evt. hvor længe, og hvis du kan fremskaffe resultater af blødprøverne tilbage fra dag 1, vil det også kunne hjælpe senere, når/hvis du skulle vende tilbage med nye spørgsmål eller have brug for andre kommentarer.

Du kan også læse/skrive om andet end symptomer og blodprøverne. I forummet Stoffskifte og kognitive, psykiske og nevrologiske plager kan du skrive/læse om "Hva slags psykiatriske symptomer kan man egentlig få av lavt stoffskifte? Vet man kan føle seg deprimert, sliten, trøtt, dårlig konsentrasjon, "brainfog"; dette kan jo være psykiske symptomer. Men er det noe særlig mer?"

I forummet Belastningene ved å være usynlig syk kan du skrive/læse om "Å leve med en sykdom som ikke vises utenpå kroppen kan være vanskelig, både for den som er rammet og de pårørende, venner og arbeidskolleger. I denne forumkategorien vil vi gjerne ha innspill både fra dem som selv er syke, og fra dem som er pårørende."

Og plager jobbet dig, er der forummet På jobb med lavt / høyt stoffskifte

Rigtig god bedring, Aud Jorun
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

Standard Sv: Ny og treng litt råd

Takk for svar.
    Eg er 51 år og 70 kg.
    Eg måtte til Balderklinikken for å få diagnosen lavt stoffskifte.
    Hos min fastlege hadde eg heilt fine verdiar. Ennda eg hadde null energi, holdt på å fryse i hel og hadde elles alle symptom.
    Da eg fortalte min fastlege om det, har ho følgt meg opp. Men ho meiner som sagt no at eg er overmedisinert.
    Eg har gått på medisin i ca 2,5 år. Eg begynte med Leothyroksin 20 mg pr. dag. Så gjekk eg over til å ta det + 25 mg Levaxin og har auka den til 100 mg. Det har eg gått på ca 4 mnd.
    ---

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Ny og treng litt råd

Takk for svar.
    Eg er 51 år og 70 kg. Eg måtte til Balderklinikken for å få diagnosen lavt stoffskifte.
    Hold da op, Aud Jorun! Du burde være op på en slutdose på 150 mcg Levaxin og dette uanset, at du også får 20 mcg Liothyronin.

Hos min fastlege hadde eg heilt fine verdiar. Ennda eg hadde null energi, holdt på å fryse i hel og hadde elles alle symptom. Da eg fortalte min fastlege om det, har ho følgt meg opp. Men ho meiner som sagt no at eg er overmedisinert.
    Hmm.... først mener lægen at du slet ikke har lavt stofskifte, og nu mener læger at du er overmedicineret? Du kan nok ikke stole på, at denne læge kan følge op på dig godt nok. Du er 51 år, og du har derfor (endnu) mere end de yngre brug for at kunne klare dagenes strabadserne. Jeg tvivler om det lykkes dig med denne læge.

Eg har gått på medisin i ca 2,5 år.
    Ja, undermedicineret i 2,5 år (og alle de år, der er gået forud for diagnosen) er nok til at svække binyrebarken. Ashwagandha er super, men det hjælper i tillæg at sortere binyrebelastende fødevarer bort fra dit kosthold.

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

Standard Sv: Ny og treng litt råd. Legen min meinar eg er overdosert.

Eg har no fått legen min med på å auke doseringa av Levaxin så eg kjem i øvre enden av normalverdien (9,2-22).
    Eg brukar no 125 mg pr. døgn. Eg tek 75 mg om kvelden og 50 mg + 20 mg Lio.
    Eg har no desse verdiane:
    FT4: 23 (9,2-22).
    T4: 104 (58-161).
    T3: 2.0 (1.3-2.6)
    TSH: 0.01 (0.40-4.50)

Legen min meinar fremdeles at eg er overmedisinert og at behandlingen er på eige ansvar.
    Eg føler meg no bedre enn på lenge og har ingen symptom på overdosering.
    Eg prøver med denne doseringen framover og ser korleis det går......på eige ansvar.....
    I noker dagar tok eg 2 tabelettar med Lio og da følte eg meg ennda bedre. Våkna tidleg om morgonen og hadde lyst å stå opp.
    Det er ikkje vanleg for meg. Eg føler eg søv best mellom kl. 08 og 09 om morgonen. Så det var litt deilig å stå opp kl 07.30 og føle meg våken da.
    Men eg veit ikkje om eg tørr å prøve det meir.......vi får sjå......
    Noken som har noken kommentarar til mine prøveresultat??
    ---

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Først vil jeg jo bare si at jeg kom heller ikke imål ved å følge legens anvisning. Og hvem har ansvaret for din helse ? Jo, det er deg det - legen har det iallfall ikke.

FT4: 23 (9,2-22) mange må ha det så høyt for å fungere.
    T4: 104 (58-161) Forstår ikke hvorfor denne måles - har ingen relevans til dosen din. Målingen brukes i sjeldne tilfeller for å se hvor mye kjertlen produserer.
    T3: 2.0 (1.3-2.6) Samme her. Hvis man vil vurdere effekten av Liothyronin må det måles fT3 og rev.T3 i samme måling. DU - er likevel selv den beste indikator på rett medisinering.
    TSH: 0.01 (0.40-4.50) Dette er nok årsaken til at den gode doktor er bekymret. Legen vet ikke forskjell på å tolke prøver som er levert av mennesker som tar stoffskiftehormoner - og de som ikke gjør det.
    Hadde du ikke tatt stoffskiftehormoner var denne prøven alarmerende.
    Når du tar stoffskiftehormoner : glem hele prøven.

Jeg mener man når mye lengere med selvmedisinering.
    Forutsetningen at man leser seg opp og går inn i et selvstudium av seg selv.
    Og du er da på god vei
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

Takk for tilbakemelding.
    Det er godt å få litt støtte når legen ikkje er heilt med.
    Men er fornøgd med at ho høyrer på meg og er villig til å la meg prøve.
    Eg skulle ta siste prøven no før ho reiser på ferie og den ville ho ha inn før ho reiste. Fordi ho ikkje ville at noken annan lege skulle sjå dei prøveresultata. Dei kom til å få sjokk meinte ho.......stakkar....... Det er ikkje så greit å vere lege når pasienten veit meir enn henne.....
    ---

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Sant nok Aud Jorun
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

No treng eg litt innspel her. Eg har fått legen min til å skrive ut Kortison til meg. Eg har teke ein halv tabelett (12,5mg) om morgonen i to dagar no. Og det virkar slik at eg blir kjempetrøtt og legg meg ca 1 time etter medisinerig og søv i fleire timar. Høyrest dette vetigt ut???? Da eg tok første dose begyte eg også å fryse ca 45-60 min etterpå. Det er jo ikkje akkurat det eg hadde forventa da. Trudde eg skulle føle meg bedre, men så langt har det ikkje skjedd. Eg har tengt å auke til ein halv tabelett 2 gongar dagleg, men er litt i tvil om eg skal fortsette når kroppen reagerer som den gjer. Det einaste som var litt godt var at eg følte meg veldig avslappa trøtt. Pleier vere ganske annspendt i heile kroppen uansett.
    Eg er spendt på å høyre fra andre som har prøvd Kortison av typen Kortisonacitat.
    ---

Side 1 av 10 12345678910 Siste

Lignende tråder

1. Legen min sier jeg er overdosert
    Av Siven i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 58
    Siste melding: 17-03-10, 18:09
  2. Treng tips om bra fastlege i Oslo...
    Av Delisa i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 02-11-09, 12:41
  3. Overdosert?
    Av Pusen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:32
  4. Legen mener jeg er overdosert, jeg er uenig...
    Av Vimseliten i forumet Blodprøver
    Svar: 26
    Siste melding: 18-03-09, 14:31
  5. Overdosert?
    Av Toto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 09-07-08, 11:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn