Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 23 av 23
    Uregistrerte Gjest

Standard Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010

Hei
    Jeg googlet pms + lavt stoffskifte, og kom hit. Nyttig lesing, kanskje noe som kan hjelpe meg i prosessen å finne ut hva det er som er galt med meg...!

Er det slik at man kan ha lavt stoffskifte, som gir ekstra utslag ved pms og under menstruasjon? jeg sliter voldsomt i 2 uker hver måned knyttet til menstruasjon. Har målt for stoffskifte, men aldri under menstruasjon tror jeg.

Det jeg lurer mest på, og som jeg håper noen her kan svare på, er hva som skal måles hos legen, og hvilke verdier man bør gå videre med, gitt at symptonene på lavt stoffskifte her på plass.
    Hvem bør man henvende seg til for å få hjelp? Endokrinologer?

Jeg har alltid slitt masse med hormoner, og siden fødsel i 2010 har jeg også slitt med mage og fordøyelse. Mulig pga sterk antibiotikabehandling pga kraftig brystbetennelse rett etter fødselen. Så har det gått opp og ned etter dette, med mens tilbake etter første barn, innsetting av hormonspiral, spiral ut, ny graviditet,fødsel, amming, og nå mens tilbake og utprøving av hormon-prevensjoner. Mange hormonelle forandringer, og mye svigninger i helsen generelt.

Pga mageproblemene (kvalme, vekselvis diare og forstoppelse, og magevondt) har jeg kommet meg til Balderklinikken. Lege og ernæringsfysiolog. Sistnevnte mente at mange i Norge led av jod-mangel, og nevnte at folk med pms problemer har blitt friske. Jeg har aldri målt jod før, er nå meget spent på svar. Har i store deler av oppveksten spist lite fisk og melk, så det kan stemme med jodmangel. Håper igrunn på det, da jeg da kanskje kan bli bedre ved tilskudd..

Blir veldig glad om noen kan svare meg, spesielt på dette:
    1. Hva skal måles for å finne ut om lavt stoffskifte, og hvilke verdier skal man reagere på?
    2. Hvem kan hjelpe (befinner meg i nærheten av Oslo/Sandvika).

Mvh Karin

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    56
    Meldinger
    621

Standard Sv: PMS og lavt stoffskifte

Hej Karin

Du kan google progesteron og PMS samt jod og PMS meget gerne på engelsk, så får du mere nyttig viden.

Progesteronen kan gøre underværker også ved PMS.
    Her er lidt at starte på: http://naturligehormoner.blogspot.dk...n-mangler.html. Videoen er på dansk, jeg håber, det går.

I denne tråd er en liste over e-bøger om progesteron: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=17539

Håber, det giver dig lidt at komme videre på.

Tina

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    489

Standard Sv: PMS og lavt stoffskifte

Bruker du noen form for østrogenholdig prevensjon nå? Det kan gi seg utslag som lavt stoffskifte, slik også en relativ dominans av østrogen i forhold til progesteron kan gjøre. I så fall er det aktuelt og måle TBG (tyroid-bindende globulin) samt østradiol og progesteron (i blodprøve, mens internasjonalt anbefales spytt for østradiol og progesteron). Jeg anbefaler at det måles 5-10 dager FØR menstruasjon. Man ser så på forholdet mellom østradiol og progesteron. Tror du kan finne en og annen lenke i min "tenketråd". Anbefaler deg å lese om østrogen og østrogendominans og hva det gjør/kan utgjøre av påvirkning på andre hormoner... Jeg er innenfor på prøvene, men forholdstallet er skikkelig på bærtur. Formen har blitt bedre etter jeg begynte og smøre med 1,7% progesteronkrem (resept - lages på Ullevaal sykehusapotek, inneholder naturlig progesteron, ikke syntetisk!) Fastlegen var uvitende, privatlege kan noe mer. Vær forberedt på at du må hjelpe deg selv, først og fremst ved å samle kunnskap.

I tillegg bør du sjekke de øvrige "standardprøvene" for stoffskifte, men det gjør nok de på Balder. (Fritt-T4, fritt-T3, anti-TPO, TRAS, anti-TG).
    Med mage-tarmproblemer bør du også sjekke for cøliaki/glutenproblemer. Les også om LavFOODMAP for mage/tarmproblemer.
    Blir spennende å se svaret på jod! Regner med at du undersøker i døgnurin?

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 14:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 21:53
  3. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 20:54
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 21:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 23:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn