Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Standard PMS og lavt stoffskifte

Hei

Har noen spørsmål om pms;

Pms perioden hos meg varer ca fire- fem dager. Formen synker DRAMATISK i denne perioden, og når jeg har mensen. Virker som om det suger enormt mye energi av kroppen. Lavt stoffskifte symptomene blir i alle fall kraftig forsterket.

Dette har blitt så ille de senere årene, særlig de halvannet siste årene, at jeg nærmest har begynt å legge opp livet mitt etter pms. Dvs at jeg ser i kalenderen og prøver å holde alt av avtaler unna disse 7-8 dagene. Det har blitt sånn at jeg gruer meg voldsomt til når det kommer, og når det endelig er over, slapper jeg av og tenker at jeg har knappe tre gode uker foran meg, før "helvete" braker løs igjen.

Har lest litt gjennom trådene her og ser at det er flere som har det slik. (Derfor har jeg tatt mot til meg å lage en egen tråd om det).

Er det noen som har tips om hvordan gjøre denne perioden bedre? Tar noen ekstra høye doser m stoffskiftemedisin i denne perioden? Er symptomene tegn på binyresvakhet? (jeg venter på svar på spyttprøver).

Jeg vil bli kjempeglad for et hvert svar som kommer her, for jeg føler meg så alene med dette!

B

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Standard Sv: PMS og lavt stoffskifte

Ja, PMS er et sandt helvede .... For mit vedkommende er det blevet meget, meget værre efter at jeg måtte slide mig igennem godt og vel et år på den nye type Eltroxin. Med AL respekt for dem, der har haft det dårligt på den gamle Eltroxin, vil jeg nu til hver en tid hævde, at den gamle Eltroxin var et mirakel, i forhold til det lort, der nu om stunder hedder Eltroxin :twisted::twisted::twisted:

Jeg tror, at PMS er så tilpas stressende, at man vel med fordel kan tage mere medicin - hvis man har den naturlige slags til sin rådighed. De symptomer, jeg har under PMS kunne i hvert fald meget godt tyde på, at jeg har brug for meget mere t3 end jeg på nogen måde har chance for at fremstille selv på syntetisk medicin.

Indtil thyroiden dukker op her på adressen, tror jeg, de bedste råd er: Varme (bade, trøjer, varmedunke - det sidste især til fødderne om natten) kæmpenatlysolie - jeg bruger Healthcrafts: http://www.netspiren.dk/pi/Healthcra...4123-1099.aspx

samt mørk chokolade med 70 procent kakao.

Den danske læge Carsten Vagn Hansen anbefaler bl.a. mineralet magnesium mod PMS, men det bruger jeg i forvejen hver aften (er afslappende, synes jeg)
    Du kan læse mere fra CVH om PMS her: http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/PREMENSY.asp

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 10-05-10 kl 13:58 Begrunnelse: tilføjet link

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Takk for svar! Kanskje det er T3 som er problemet... Det får jeg testet ut ved neste runde med PMS, for jeg har akkurat begynt på Erfa/Levaxin. Foreløpig virker det lovende, men det kan jo skje at allt kollapser igjen ved PMS likevel, og det kan tenkes at den deilige Erfa- effekten jeg nå kjenner, vil avta. Men det er lov å håpe.....så jeg gjør det

Skal gi feedback:-)

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Hvis effekten aftager, kan du vel nærmest gå ud fra, at det er t3, der er problemet ved PMS'en; jeg mener, det er jo t3'en, du har den hurtige effekt af?

Jeg håber på det bedst for dig
    Det er skrækkeligt at opleve sig selv ved siden af sige selv. Jeg vil næsten sige, PMS minder om hypothyreose i sig selv, men det er jo så alligevel meget mindre i omfang hvis man tæller i ramte områder på kroppen. Men psyken lider, det er helt sikkert. Og barnet ... og manden.

Pyh. Pas på dig!

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post

Er det noen som har tips om hvordan gjøre denne perioden bedre? Tar noen ekstra høye doser m stoffskiftemedisin i denne perioden? Er symptomene tegn på binyresvakhet? (jeg venter på svar på spyttprøver).
    Jeg har det på samme måte som deg. Når det gjelder mine plager, er jeg ganske sikker på at det skyldes binyretrettheten. Jeg bruker hydrokortison for binyrene - 37,5 mg daglig.

De symptomene jeg får ved pms/mens kan lett forveksles med mangel på t3, men mangler du kortisol, vil det jo gi deg hyposymptomer. Kortisol inngår jo også i danning av kjønnshormoner, og har man for lavt kortisol, vil det påvirke nivået av flere hormoner.

Min løsning på dette er å ta ekstra hydrokortison i disse dagene. Hydrokortisonet virker jo raskt og har relativt kort effekt (oppmot 4 timer). Har brukt det over et halvt år nå og begynner å kjenne på kroppen hvor mye jeg trenger. I pms-dagene og den første blødningsdagen øker jeg dosen opp mot 40%. Da kan jeg merke at jeg holder pms-symptomene og de andre symptomene på avstand - til en viss grad, ihvertfall.

Dette har blitt gradvis bedre for meg, særlig etter at jeg begynte med DHEA for halvannen måned siden. (jeg hadde svært lave nivåer av DHEA). Thyroxin virker langsomt, og å ta ekstra dose i forbindelse med mens, synes jeg virker feil, da effekten av økt dose vil komme en tid etter økningen. Poenget med å dosere med thyroxin er jo at man skal finne sin optimale dose, og da bør denne være stabil.

mvh Rufus (nei jeg er altså ikke mann, bare lite gjennomtenkt brukernavn )

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: PMS og lavt stoffskifte

samt mørk chokolade med 70 procent kakao.
    Læs gerne om Binyre vennlig sjokolade
    Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
    Takk for svar! Kanskje det er T3 som er problemet... Det får jeg testet ut ved neste runde med PMS, for jeg har akkurat begynt på Erfa/Levaxin. Foreløpig virker det lovende, men det kan jo skje at allt kollapser igjen ved PMS likevel, og det kan tenkes at den deilige Erfa- effekten jeg nå kjenner, vil avta. Men det er lov å håpe.....så jeg gjør det

Skal gi feedback:-)
    Kære Berit . Som Rufus skriver, er der en klar forbindelse mellem PMS og binyrebarken. Når Rufus tager sin hydrocortison, behøver binyrebarken IKKE selv at producere så meget cortisol og dermed bliver progesteron ikke "kidnappet" til formålet (mere om det længere ned). Selv hos 100% raske kvinder med PMS, sker det fordi i menstruations-ugen er progesteron, slet og ret - lavest. Det er helt normalt.

Hvad der ikke er normalt, sker for mennesker med ujævn binyrebark-funktion, uanset om de har stofskiftesygdom eller ikke (det er "nok" hvis de befinder sig i en længeværende periode med stress eller har infektion, noget tredje belastende, eller tilhører de bare en "hektisk" mennesketype). Det sker fordi binyrerne omdanner (en del) progesteron til binyrehormoner. Normalt udnytter binyrerne det lager af cholesterol + div. aminosyrer til hormonfremstilling. Er behovet for f.eks. cortisol større (eller binyrerne "tror" det) end der er "råstof" til, vil binyrerne tømme progesteron-lagre til cortisolfremstilling, hvormed der ikke er progesteron nok til andre hormonale formål = bl.a. for meget u-garderet (pga. progesteronmangel) østrogen og.... vi får PMS.

Her gælder selvfølgelig et samspil mellem flere hormoner end cortisol og progesteron, men det er en kendsgerning, at der er mange kvinder i land og udland, der beretter om mildning eller forsvinden af PMS nogle måneder efter at de begyndte bruge progesteroncreme. Syntetisk progestin har ikke denne virkning.

Der skulle gerne stå en del om det i forummet Andre hormoner og overgangsalder
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Ok. Skal til Balder igjen 4. juni. Vil da nevne at jeg har så sterke pms plager.
    Har tenkt at dette ikke er noe jeg kan ta opp med fastlegen, men på Balder er de mer lydhøre ovenfor alskens plager så jeg er komfortabel med å nevne det der.

Hadde vært topp å få noe i mot disse plagene, enten DHEA eller progesteronkrem. Om jeg ikke skulle trenge det ellers i måneden, hadde det vært fantastisk å fått noe å bruke bare for disse dagene. Det ville faktisk bety en ganske betydelig heving i livskvaliteten!

Har bestilt aswagandha kosttilskudd fra Iherb og venter det om noen dager. Kanskje dette også kan hjelpe for pms, om jeg tar ekstra høye doser? Jeg vil forsøke det, med mindre jeg skulle bli frarådet til det av noen her inne.

Er for øvrig enig i at man ikke skal forhøye dosen med stoffskiftemedisin, det blir helt feil.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Hei - bare kort om min erfaring.
    Jeg sliter også med PMS men er ikke så ille plaget med humørsvingninger og irritabilitet osv. Har for det meste fysiske symptomer med hovne, klumpete bryster som føles som jeg har brystbetennelse i dagene før. Har forsøkt alle de vanlige rådene med ikke å drikke kaffe, ta nattlysolje og progesteronkrem på resept (fra Ullevål) uten at det utgjorde noen markant forskjell. Forklaringen over her (tror det var Anisa) med at det henger sammen med binyrene henger på greip. Har merket reduksjon av symptomer nå som jeg har litt bedre kortisolverdier. Er mindre plaget og i færre dager. Må imidlertid si at mine kortisolverdier, DHEA, progresteron og pregnenolon ikke er så veldig ille. Foreløpig har jeg valgt å forsøke å rette på det på andre måter enn med medisiner. (Kosthold, stressmestring, leve litt saktere og si oftere nei til det jeg føler jeg må men egentlig ikke vil osv.) Har imidlertid akkurat tatt nye prøver av alt sammen så spennende å se om det er yttligere bedring slik jeg selv tror.
    For PMS bruker jeg nå tilskudd av Agnus Castus (eller munkepepper på norsk) som er et naturlegemiddel for bla. å bedre hormonbalansen. Jeg føler jeg har hatt mye bedre effekt av det enn av alt det andre - men det går ikke så fort da. Tar tid før det virker. Tror ikke jeg opplevde bedring før jeg hadde brukt det i 3-4 mnd.
    Har også jobbet for å balansere omega 3 og 6 i kroppen og tror også det for min del er en del av puslespillet. Bruker Oil4Life istedet for andre omega 3, og 9 fettsyrer og dette fungerer så mye bedre for meg. Har ingen sure oppstøt og lett kvalme som jeg ofte fikk av de andre.
    På Balderklinikken fikk jeg kun beskjed om å ta nattlysolje når jeg snakket om PMS-plagene, men tror ikke vi har samme lege. Fint om du melder tilbake hvilke råd eller hjelp de tilbyr deg - mener å ha lest at du har en annen lege enn meg.
    H

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: PMS og lavt stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    ... og progesteronkrem på resept (fra Ullevål) uten at det utgjorde noen markant forskjell.
    Progesteroncreme fra Ullevål er IKKE med ægte (naturidentisk) progesteron. Det er en creme med progestin (eller progestagen), dvs. syntetisk stof i samme klasse, som når man sammenligner naturidentisk hydrocortison med kunstig Prednison - altså ikke det samme. Kære rexxy69 Se gerne tråden Progesteroncreme / østrogendominans, bl.a. indlæg nr. 9.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Progesteroncreme fra Ullevål er IKKE med ægte (naturidentisk) progesteron. Det er en creme med progestin (eller progestagen), dvs. syntetisk stof i samme klasse, som når man sammenligner naturidentisk hydrocortison med kunstig Prednison - altså ikke det samme. Kære rexxy69 Se gerne tråden Progesteroncreme / østrogendominans, bl.a. indlæg nr. 9.
    Takk Anisa - er klar over det nå men var ikke det på tidspunktet jeg forsøkte. Burde skrevet det i innlegget. Denne syntetkremen fra Ullevål skapte en hel del trøbbel med uregelmessigheter og tull i en 3 måneders tid så den er jeg ferdig med. Har forsøkt naturlig senere uten resultat så det har nok med balanse av flere hormoner å gjøre tror jeg. Holder ikke med progesteronkrem alene for meg. Men jeg finner ut av det. Tar bare litt tid, mange blodpøver og forsøk med forskjellig for å få det i orden eller iallefall bedre. Og så gjelder det å holde seg til "planen" selv om det ikke gir "instant" effekt. Det har jeg lært meg etterhvert.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 14:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 21:53
  3. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 20:54
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 21:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 23:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn