Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    3

Question Lavt stoffskifte og klumpen i halsen

Hei alle sammen!

Dette er min første tråd på forumet, og jeg håper at noen kan svare meg....

Jeg har tatt Levaxin siden februar -08, og har gått både opp og ned i dosering,men mest opp! Tar nå 0,75/dag, noe jeg har gjort i over ett år nå. I to uker har jeg hatt følelsen av at noe sitter fast i halsen, og fikk tatt nye blodprøver. FT4 i øver normalomr. og FT3 i øvre 1/3 av norm.omr. TSH var 0,74, noe som er lavt for meg. Har til nå hatt det best med en TSH på 1. Kan denne klumpen i halsen komme av at dosen nå er for høy? Har fått telefonbeskjed fra legen om å redusere med 0,5 i uka. Det er alt....

Burde jeg fått sjekket noe mer? Føler at legen synes jeg maser og styrer fælt.... Men det er min kropp og mitt liv! Har for tiden en fryktelig stressende arbeidshverdag. Alt for mye å gjøre og alt for liten tid.... Kan stress påvirke stoffskiftet? Håper noen av dere med en smule mer kunnskap om saken kan belyse dette litt.

På forhånd takk!
    Synnøve Ble "hypo" på slutten av svangerskap nr. 2!

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,365

Standard Sv: Hva er dette?

Jeg har altid følt, at stress påvirker stofskiftet helt vildt. Og det er jeg da kun blevet bekræftet i ved at læse forskellige indlæg her på forummet. Du kan prøve at skrive ordet stress i søgefeltet øverst i højre hjørne og se, hvor det vælter frem ... Jeg tror, mange har glæde af afsnittene om binyrerne. Men jeg skal vogte mig for at udtale mig særlig meget om disse 'teknikaliteter', eftersom jeg er ret ny her Men jeg vil gerne vise, jeg er solidarisk !

Jeg har selv nogle gange haft følelsen af at der er 'noget i halsen', men det er gået væk, efterhånden som en eller anden stressfaktor er forsvundet. Jeg er dog ikke i tvivl om, at kroppen har bedst af, at jeg respekterer dette og forsøger at holde mig fra nogle helt bestemte stress-ting i størst muligt omfang. Derfor er der også nogle typer arbejde i min branche, som jeg har besluttet at vælge fra, eftersom der kun er én måde at fylde sådan en stilling på, og det går for hårdt ud over sådan en som mig.

Du skriver ikke, hvor stressfølsom du oplever at være, men jeg tror så, jeg kan sige, at jeg er superstressfølsom. Jeg har nogle gange måttet have mere medicin efter en - ekstra - stresset periode, og det er ikke spor behageligt. Jeg får 200 µ Euthyrox om dagen ... og vil gerne undgå at sætte dosis op igen. Til at begynde med mente lægerne, at jeg ville kunne klare mig meget fint på 50 µ men det gik så desværre ikke. Jeg er blevet mere og mere stressfølsom - og jeg tror ikke, der er nogen ende på det for mig, hvis jeg ikke vælger noget fra (og får medicin, der passer mig bedre).

Jeg vil foreslå dig at kikke i tråde om binyrer og (den ikke så lange) tråden 'Hva slags jobb passer for oss?' Men altså også at skrive stress i søgefeltet ... Hvordan det er med dine tal, skal jeg ikke gøre mig klog på. (Men de er vist pænere end mine ...)

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 12-05-10 kl 21:35 Begrunnelse: rettelse

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Hei synnoven.
    Ikke så godt å si noe på dette, sier man noe kan det lett vise seg å være feil.

Kjennes det ut som kjertlen vokser ? Eller er det halsvondt ?
    Om den vokser..........
    så er det TSH eller TRAS antistoffer som får den til å vokse.
    Du nevner at TSH har en verdi ?
    Jeg ville sett om en doseøkning stor nok til å undertrykke TSH hjalp.
    Og målt TRAS.
    Men du må jo melde fra om dette i behandlermiljøet ditt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    56
    Meldinger
    911

Hei synnoven

Min opplevelse er at stress øker stoffskiftet, i likhet med trening. En annen ting jeg har oppdaget under mine år med stoffskiftesykdom er at når våren kommer så øker det også. Og følelsen av noe i halsen, klumpfølelse, trykkfølelse i kjertelområdet er et kjent fenomen hos meg når stoffskiftet er i endring. Jeg merker det aller best når stoffskiftet stiger, det er som om kjertelen "jobber". Og det at du bruker 75 daglig, noe i likhet med meg, kan kanskje tyde på at det finnes noe restaktivitet i kjertelen da dette er en relativt lav dose. Og at det faktisk er aktivitet i kjertelen vi kjenner ved økning i stoffskiftet. Det er i hvertfall min erfaring at halsområdet blir mer merkbart ved økning i Levaxindose eller når stoffskiftet plutselig av en eller annen grunn stiger av seg selv uten endring i dose. Jeg kjenner også at jeg har "hals" om dagen, våren er i anmarsj

Jeg synes du skal se dette litt ann i og med at du nå senker dosen. Forsvinner det ikke, ville jeg tatt en ny blodprøve om 4-6 uker for å få bekreftet om stoffskiftet ditt har økt eller sunket i denne perioden. Stoffskiftet svinger i løpet av året selv om man står på en fast dose Levaxin og det er flere av oss som må justere dosen vår i takt med disse endringene fordi vi ved disse endringene også får merkbare symptomer på for høyt eller lavt.

Forsvinner det ikke bør du muligens få det sjekket nærmere.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    3

Thumbs up Sv: Hva er dette?

Takk for svar alle sammen!

Jeg skal ta nye prøver om 4 uker, så da får vi se hva som skjer videre.... Det er ikke halsvondt men en følelse at at kjertelen har blitt større og trykker på når jeg svelger ol. Har hatt dette før, men da bare i et par dager om gangen. Tidligere har jeg stort sett hatt symptomer på for lite Levaxin, og har da hatt mange forskjellige problemer, som at hjernen har sluttet å fungere Nå er det i grunn "bare" halsen og at jeg fryser en del. Er så og si alltid kald på hendene, spesielt den høyre.

Stresset får jeg bare holde ut en stund til, men jeg regner med at det kanskje blir litt bedre etter sommeren.... Tåler stress ganske godt foreløpig, men jeg har problemer med å "skru av" når jeg kommer hjem.... Tror nok bare det er slik jeg er skrudd sammen!

Jeg skal lese litt om binyrer og TRAS, så kan jeg kanskje "plage" legen min enda mer Han har faktisk samme sykdom selv, men har ikke forstått at den kan arte seg ulikt for andre og at TSH verdien min ikke trenger være slik som hans....

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    3

Standard Er stresset årsaken?

Hei. Jeg har i en liten periode vært litt overdosert på Levaxin, men tror jeg er i rute igjen nå, for kroppen/halsen føles bra. Skal ta kontrollprøver i neste uke.

Det jeg sliter mest med nå, er stress.... Begynte i ny jobb i februar, og det har vært mye jobbing etter dette! Det er ikke en fysisk jobb, men hodet jobber! I tillegg er jeg for første gang leder for de lokale lønnsforhandlingene for "min" gruppe, noe som tar tid, ekstra jobbing også på fritiden og ikke minst psykisk stress. En har jo et ganske stort ansvar på sine skuldre! Utrolig nok ,så har alt dette gått bra. Jeg er veldig sliten nå, men alt i alt har det gått utrolig bra med tanke på at jeg "egentlig" ikke skulle takle stress særlig godt med lavt stoffskifte!

Det jeg har oppdaget nå er at jeg har gått en del ned i vekt og det liker jeg ikke! Jeg ser jo selv at jeg har krympet litt, men da jeg tok frem sommertøy fra i fjor, forstod jeg at det kanskje var mer enn det burde være.... Er 163cm høy men veier nå bare 48kg.... Ligger normalt på 52, så det jo ikke mange kg, men for meg er det mye!

Føler meg i grunn frisk bortsett fra at jeg ikke klarer å "skru av"! Det koker på innsiden hele tiden og hodet tar sjelden fri....
    Er det stresset som stjeler kiloene mine, eller ar det noe med det lave stoffskiftet evt andre følgesykdommer som kan være årsak? Noen av dere andre her som har opplevd å gå ned i vekt slik?

For ordens skyld; jeg spiser som en hest! Er alltid sulten! Så det mangler ikke på karbohydrater eller noe annet!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    49
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Er stresset årsaken?

Addisons sykdom (binyrebarksvikt, utvikler seg langsomt over måneder og av og til år) gir vekttap, men også nedsatt matlyst. På den annen side så gjør overdossering av levaxin også det (med økt matlyst).
    Så er det likevel slik at mange alvorlige sykdommer kan gi vekttap og jeg tror du bør kontakte legen, for å sikkert utelukke dette. Det er ikke normalt å gå ned i vekt når du ikke går inn for det, selv om det er sansynlig at det skyldes overdossering.

Henter likevel ut symptomer på addison fra norsk elektronisk legevaktshåndbok:
    Sykehistorie

* Først ved 80-90% destruksjon av binyrebarken vil kliniske symptomer på svikt utvikles
    * Symptomene kommer ved kronisk form snikende over måneder og av og til år, slik at pasienten selv ofte ikke reagerer før sent i forløpet
    * Tilstanden kan også debutere akutt med Addison krise
    * Ved sekundær binyrebarksvikt er diagnosen ofte klar før symptomene kommer, tilstanden er forventet

Binyrebarksvikt vil gi:

* Hyperpigmentering
    * Svakhet, mangel på energi og utholdenhet, redusert styrke
    * Anoreksi, vekttap
    * Magesmerter, kvalme, brekninger - særlig ved primær binyrebarksvikt
    * Myalgi, leddsmerter
    * Svimmelhet
    * Saltbehov - kun ved primær binyrebarksvikt
    * Tørr og kløende hud hos kvinner
    * Irritabilitet og andre psykiske forandringer er ikke uvanlig
    * Tap av eller nedsatt libido hos kvinner
    * Barn utvikler lett hypoglykemi

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 19:54
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn