Side 1 av 10 12345678910 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 98
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    66
    Meldinger
    263

Standard ”Kronisk autoimmun atrofisk thyroiditis”

Så er det tid for en presentasjon av meg? Jeg fikk diagnosen ”Kronisk autoimmun atrofisk thyroiditis” høsten 1997. Da var TSH oppe i 70 (0,2-4,2) og fritt T4 7,1 (11,8-24,6). Jeg var da ”gammel” småbarnsmamma (42 år gammel med 3 barn, 4, 6 og 8 år gamle). Jeg kjenner igjen den dårlige samvittigheten mange på forumet føler overfor sine barn. Den hadde jeg også (og har fortsatt). Jeg ble satt på Levaxin, og da jeg flyttet fra Norge til Sverige i 1999, var jeg oppe i 100 mikrogram daglig dose.

I de følgende årene har jeg søkt lege for trøtthet, hodepine, søvn etc ved flere tilfeller. Alle ganger er det tatt nye prøver, men ”Alle prøver er normale. Det kan ikke skyldes hypotyreosen” har vært standardsvar. Så jeg prøvde ”lykkepiller” en kort periode, jeg tok til og med en test for Alzheimer en gang, men ellers har jeg bare kjempet på. Viljen er sterk. Jeg har ved flere tilfeller sagt at det kjennes som ”trøttheten fortsatt sitter i hodet”. Og ”jeg skulle gitt mye for bare en gang våkne og kjenne meg opplagt og utsovet”. Men jeg har stolt på legenes kommentar, og tenkt at jeg skal jo være frisk!

Nå i vinter fikk min eldre søster diagnose, og da fortalte hun meg at ”det er ikke alle som blir hjulpet av bare Levaxin”. Jeg må innrømme at jeg smilte litt av henne først, for det var jo bare å ta sin lille pille hver dag. Men så begynte jeg å tenke. På hvordan jeg egentlig hadde det (uten rangering): trøtthet, uten ork, sovne på sofaen hver ettermiddag etter jobb, dårlig kontakt med venner og familie, redsel for å glemme saker på jobb, vansker med hoderegning visse dager (har studert matematikk på universitetsnivå), isolering, dårlig kjønnsdrift, tørr hud, andpustenhet etc. etc.

Og så begynte jeg å lete og lese på internett. Og kom fram til at mine plager kanskje skyldes sykdommen likevel. Så i mars fikk jeg ny legetime. Ny lege (som vanlig på mitt legesenter) som hørte på meg. Jeg hadde bestemt meg for å prøve å få Liothyronin. Etter lang diskusjon (og overtalelse) sa hun: ”OK. Jeg tror ikke at det vil hjelpe, men du er et voksent menneske”, og så fikk jeg resept. Jeg hadde ved dette tilfellet TSH 0,04 (0,40-4,0), fritt T4 21 (12-22) og fritt T3 4,2 (3,2-7,0). Jeg måtte også love å komme tilbake i juli og fortelle hvordan det hadde gått, for hun hadde flere pasienter som klaget over symptomer selv om prøvene var normale. De første dagene tok jeg 5 mikrogram Lio to ganger pr dag, men økte snart til det doble. Kjente bedring de første dagene, men lurer på om det var Placebo-effekten. Har tenkt å øke igjen, men vil ta blodprøve først. Har tid i neste uke.

Jeg har også begynt å tenke på binyrene etc., så i dag tar jeg spytteprøver og urinoppsamling som skal analyseres ved Scandlab i Stockholm. Nå skal jeg bli frisk!!!

Som dere forstår, så har jeg begynt kampen. Det føles bra. Men jeg vet også at det kan kreve mye. Her i Sverige er det ikke mange leger som har forståelse for å bruke naturlig hormon, og om jeg har forstått det rett, så går nesten ingen lisenser gjennom på legemiddelsverket for tiden. Min siste lege ville ikke høre tale om naturlig hormon, så der kommer jeg ikke lenger, tror jeg.

Men jeg satser først på Lio + Levaxin, og så har jeg bestemt meg for å kjøpe D3 i morgen etter å ha lest mye på forumet i dag.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Standard Sv: Ny giv?

Velkommen til
    Hvad angår læger i Sverige, så lå der på nettet en overgang en kæmpelang liste over læger i Sverige, der skriver thyroid ud til deres patienter. Jeg har den i her, men om den duer til noget, eller om vedkommende, der lagde den derud, bare er gal, ved jeg ikke ... I hvert fald er den omfattende men desværre også slettet fra nettet - siden eksisterer ikke mere.

Så: Skal jeg bare fyre den af her, eller..?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    66
    Meldinger
    263

Mente ikke at jeg skal bli frisk, for det blir man jo aldri. Men jeg skal ha tilbake et godt liv!!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    66
    Meldinger
    263

Takk for omtanken! Jeg har den listen, men har forstått at en del av de legene som står der ikke er så forståelsesfulle likevel. Og det er få av dem i mitt hjørne av Sverige.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Jeg mener å ha vært i en nærliggende situasjon som din akas.
    Også jeg merket meget stor forbedring da jeg forsøkte å tillegge dosen Liothyronin, men det varte bare noen dager.
    Jeg sluttet og forsøkte igjen etter noen måneder, men da fikk jeg ingen bedring i det heletatt. Da forsøkte jeg også å øke dosen MYE - uten at det hjalp.

Noen år senere forsøkte jeg Armour, og det hadde stor varig bedring.
    Jeg mener at når Levaxinen har begrenset effekt bør man få prøve om tyroide hormoner er bedre.
    Be om en prøveordning ? Begrunn det med Levaxinenes manglende effekt.
    Print ut noe om det fra ERFA sine sider, siden det produktet er lettest å få tak i nå.
    Men ta dette bare som velmente råd fra en som har lavt stoffskifte på sin egen måte.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    66
    Meldinger
    263

Takk, n'Finn, for at du svarer og gir råd til alle oss nye på forumet. Jeg har forstått av dine andre innlegg her at du har lignende erfaring som meg, og det har hjulpet til å ta avgjørelsen å gå videre. At ikke alt er håpløst.

Bra at dette forumet finns.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Smile Sv: Ny giv?

Velkommen akas
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Hvad angår læger i Sverige, så lå der på nettet en overgang en kæmpelang liste over læger i Sverige, der skriver thyroid ud til deres patienter. Jeg har den i her, men om den duer til noget, eller om vedkommende, der lagde den derud, bare er gal, ved jeg ikke ... I hvert fald er den omfattende men desværre også slettet fra nettet - siden eksisterer ikke mere.
    Listen over svenske læger med licens til at udskrive Thyroid findes i tråden Svenske læger som udskriver Armour Thyroid. Listen er fra 2009 og indeholder 284 navne.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    66
    Meldinger
    263

Takk, både Nielsigne og Driftssjefen! Denne listen er ganske mye lengre enn den jeg hadde fra før. Håpet stiger!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    66
    Meldinger
    263

Har undersøkt litt mere, og har forstått det som at man i Sverige går fram på følgende måte:

1. Man forsøker finne en lege som ikke går etter boka.
    2 Man får denne lege til å skrive resept og en underbyggd søknad om å få thyroid på lisens til den enkelte pasient.
    3. Denne resept og søknad går til det apotek som man vil hente medisinen på.
    4. Apoteket må så i sin tur søke om lisens til å få dele ut medisinen (om de ikke har det fra før)
    5. Begge søknadene går til Läkemedelsverket som kan avslå eller innvilge søknaden.

Ganske tungvint, hva?
    Vet ikke om lista over leger er de som har sendt søknader for pasienter, eller om det er leger som har fått lisens-søknader innvilget.

Håper det er lettere i "gamle Norge".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Sitat Opprinnelig skrevet av akas Vis post
    Ganske tungvint, hva?
    Vet ikke om lista over leger er de som har sendt søknader for pasienter, eller om det er leger som har fått lisens-søknader innvilget.
    Hold da op, akas Det ER tungvint! Mig bekendt samler listen navne på læger "som har fått lisens-søknader innvilget".
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 10 12345678910 Siste

Lignende tråder

1. Autoimmun tyreoiditt
    Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 2
    Siste melding: 20-10-14, 15:45
  2. Psykiatriske manifestationer af Hashimoto`s thyroiditis
    Av Anisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 0
    Siste melding: 16-01-10, 23:38
  3. Mestring av kronisk sykdom
    Av Bittebitt i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 23-10-07, 09:40
  4. Forbigående autoimmun thyreoidea sykdom???
    Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 03-06-06, 01:32
  5. Kronisk tretthet og stoffskifte?
    Av i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 27
    Siste melding: 05-08-05, 01:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder