Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard Noen med diabetes her? hva spiser dere?

Jeg lurer på om det er noen som har sukkersyke også her? Jegh hadde litt høyt blodsukker når jeg har målt , og i dag var det høyere enn noen gang 8, uten at det var fastende da.( jeg har sjekket svaret der jeg jobber så har ikke hørt noe fra legen enda) ble skikkelig lei meg da. Jeg har flere kroniske sykdommer så orker rett og slett ikke en til, men tenkte at det skader jo ikke å legge om kostholdet utansett. Trenger bare noen mattips.

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Sjælland Danmark
    Meldinger
    113

Standard Sv: Noen med diabetes her? hva spiser dere?

Sitat Opprinnelig skrevet av cathrin Vis post
    Jeg lurer på om det er noen som har sukkersyke også her? Jegh hadde litt høyt blodsukker når jeg har målt , og i dag var det høyere enn noen gang 8, uten at det var fastende da.( jeg har sjekket svaret der jeg jobber så har ikke hørt noe fra legen enda) ble skikkelig lei meg da. Jeg har flere kroniske sykdommer så orker rett og slett ikke en til, men tenkte at det skader jo ikke å legge om kostholdet utansett. Trenger bare noen mattips.
    Jeg har dia selv, og det er slettes ikke så ille : )! Noe som er værre enn diabetes, er uoppdaget diabetes, som i mellomtiden kan gjøre stor skade!

Aller først, så sant det ikke var fastende blodsukker, noe du skriver at det ikke var, så er ikke 8 så galt, normalgrensen går opp til 8,9 etter måltid. Men har du hatt flere fastende blodsukkermålinger som viser over 5,9 (tidligere var den grensen høyere) så skal du være litt obs.

Det er først og fremst karbohydratene som gir utslag på blodsukkeret. Raffinerte matvarer som sukker, hvetemel osv, se gjerne i en G.I tabell, er aller verst. Bruker du de produktene, så vil det hjelpe å kutte hardt i det til å begynne med. Men tro ikke at du må leve ett liv i forsakelse, ved bl.a å lete litt etter lav gi oppskrifter, så kan du spise veldig godt likevel : )!

Selv bruker jeg skritt teller, og avpasser mengde karbohydrater etter aktivitets nivå. Det er så forskjellig fra person til person, at det er vanskelig å oppgi noe helt nøyaktig. Men ikke kutt helt i karbohydrater, les bl.a hva anisa skriver om d : )

Jeg har ingen "dia light", målte farlig høyt hos legen. Men ved å holde meg til lav karbo + mye aktivitet, klarer jeg meg uten medisiner : )

Leste nylig i ett svensk diablad/forbundet, at stress reduserer insulin produksjonen med opp til 40 %! Så ta hensyn til deg selv i denne førjuls tiden, legg listen litt lavere, take care, og lykke til : )!

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    47
    Meldinger
    270

Er så lett å si hva du bør kutte ut. Men hva skal du erstatte det med?

Istedet for poteter og ris og pasta kan du bruke quinoa (inneholder alle aminosyrer mennesker trenger i kroppen og masse kalsium og er glutenfritt) og søtpoteter (veldig bra for diabetikere, hjelper med å regulere blodsukkeret)

Istedet for brød kan du spise pasta (glutenfritt (uten soya!!!), av bygg (det gis til alle diabetikere i Russland), av spelt e.l.)

Ta alltid med deg niste. Quinoa kan du fint spise kald med salatgreier i, tunfisk, avokado osv.

Finn også oppskrifter på retter av bønner og linser.

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Sjælland Danmark
    Meldinger
    113

Sitat Opprinnelig skrevet av Lillepus88 Vis post
    Er så lett å si hva du bør kutte ut. Men hva skal du erstatte det med?

Istedet for poteter og ris og pasta kan du bruke quinoa (inneholder alle aminosyrer mennesker trenger i kroppen og masse kalsium og er glutenfritt) og søtpoteter (veldig bra for diabetikere, hjelper med å regulere blodsukkeret)

Istedet for brød kan du spise pasta (glutenfritt (uten soya!!!), av bygg (det gis til alle diabetikere i Russland), av spelt e.l.)

Ta alltid med deg niste. Quinoa kan du fint spise kald med salatgreier i, tunfisk, avokado osv.

Finn også oppskrifter på retter av bønner og linser.
    Kommentaren var det jeg kunne ta meg tid til, i en travel førjuls tid. Emnet er jo stort, skrevet tykke bøker om d. Jeg var først og fremst ute etter å berolige i forhold til at blodsukkeret nok ikke var så høyt, hvis det var etter ett måltid.

Men gode tips du gir : )! Men selv kan jeg ikke bruke linser, det gir for høyt blodsukker for meg. Men det er meg, andre med en annen forbrenning, høyere insulinproduksjon osv, kan reagere annerledes : )

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    47
    Meldinger
    270

Beklager, usikker, mente ikke å være krass mot deg. Som du kanskje ser var min kommentar også meget kort, jeg hadde og dårlig tid

Men jeg måtte kutte ut masse greier jeg ikke tålte, bl a melk, hvete, rug, havre, ris osv. Og det tok lang tid å finne erstatninger. Så jeg ville bare komme med noen tips.

Jeg merker blant annet at jeg går ned i vekt nærmest umiddelbart når jeg lager spansk bønnesuppe (snaddermat, lager stor gryte og spiser nesten bare det i to-tre dager).Funker for meg...Men er bra du minner om at ikke alle tåler alt og at vi må ha individuell tilnærming til dette

Lignende tråder

1. Hva spiser dere i stedet for brød
    Av cathrin i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 15
    Siste melding: 07-04-15, 01:33
  2. Noen med diabetes her? hva spiser dere?
    Av cathrin i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 4
    Siste melding: 21-12-09, 23:44
  3. Noen av dere som har erfaringer med Acth?
    Av munch i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 12
    Siste melding: 21-04-07, 09:32
  4. snegler som spiser kattemat
    Av cathrin i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 5
    Siste melding: 14-12-06, 21:12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg