Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Spiseforstyrrelse

Vedkommende er helt frisk fra disse problemene nå og har vært frisk i et par år.

Ville bare nevne, uten å påstå noe som helst, at mennesker som har hatt anorexi, ofte "konverterer" til å bli bulimikere... Omgivelsene tror at vedkommende har blitt frisk, mens den som lider av bulimi er normalvektig - lettere overvektig (som gjør at omgivelsene tror at vedkommende har blitt frisk) og gjør alt for å skjule sin sykdom... fordi lidelsen er belagt av mye skamfølelse.

Jeg bare nevner dette, fordi det er så veldig typisk...

Og fordi jeg brenner for mennesker som lider av spiseforstyrrelser.

Jeanette

Jeg er jo redd for at håpløsheten mht. vekten skal utløse nye spiseproblemer...
    Ja, dette er trigger jo veldig hennes sårbarhet, så du gjør helt rett i å være oppmerksom på dette. Samtidig blir en jo sulten når en har lavt stoffskifte, og så legger hun jo på seg... Dette trigger jo til overspising hvis hun sulter seg, og en fare med dette er jo at hun kan prøve å kaste opp maten...

Vær oppmerksom på dette, og det er veldig godt å høre at hun kom seg over bøygen med spiseproblemer. Husk bare at sårbarheten ofte kan ligge der likevel, og komme tilbake i samme eller i en annen form ved vansklige perioder senere i livet.. Håper hun har fått skikkelig behandling ift. spiseproblemene, som jo egentlig handler om at man ikke helt klarer å sette ord på de følelsene en går å kjenner på, og som en ikke helt vet hvordan man kan "bli kvitt" eller få kontroll over.

Håper virkelig dere får skikkelig hjelp. Legen deres holder jo ikke mål. :evil:

Mvh Jeanette
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Spiseforstyrrelse og stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Samtidig blir en jo sulten når en har lavt stoffskifte...
    Det er lige modsat, Jeanette Appetitløshed - tabet af madlyst og ofte også direkte madlede, er med i hypothyreosens liste over primære symptomer (weight gain despite loss of appetite). Jo langsommere forbrænding jo ringere appetit. Omvendt - jo bedre forbrænding, jo bedre appetit.

Undtagelser er kun få og findes kun i kraft af andre hormonale afvigelser sideløbende med hypothyreose.

Søgeord: appetite hypothyroidism
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Standard Sv: Spiseforstyrrelse og stoffskifte

Jeg genkender det med at have stor madlede - har prøvet ligefrem smide mad ud, selvom jeg lige havde gjort mig umage med at tilberede den.
    Men jeg kender også til det modsatte, for når jeg har sovet for lidt, har jeg ind imellem haft trang til at spise - som om, kroppen insisterer på at få energi fra i hvert fald ét af stederne...
    Men med hensyn til madlede, når man er under behandling, vil jeg sige, at man lige så godt kan føle madlede, SELVOM man får medicin til stofskiftet; det kommer an på, om medicinen virker ordentligt - uanset, hvad blodprøven siger!!

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Spiseforstyrrelse og stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det er lige modsat, Jeanette Appetitløshed - tabet af madlyst og ofte også direkte madlede, er med i hypothyreosens liste over primære symptomer (weight gain despite loss of appetite). Jo langsommere forbrænding jo ringere appetit. Omvendt - jo bedre forbrænding, jo bedre appetit.

Undtagelser er kun få og findes kun i kraft af andre hormonale afvigelser sideløbende med hypothyreose.

Søgeord: appetite hypothyroidism
    Jeg vet at det er motsatt hos mange Anisa, men jeg vet også at mange også har stor matlyst i perioder. Jeg får voldsom matlyst av lavt stoffskifte i perioder, og det gjør et par andre jeg kjenner også. Som min svigermor . Hehe.. Har også jobbet på en medisinsk avdeling hvor veldig mange hadde stor matlyst i perioder når de var hypo. Så unntagelsene er absolutt tilstede.

Spiseforstyrrelser, uten en fysisk komponent, handler om følelser og behov for en identitet. Og ja, fysiske tilstander kan absolutt føre til spiseforstyrrelser, men da er liksom symptomene litt annerledes, men disse skulle jeg tro ville være lettere å behandle hvis det ikke foreligger en grunnleggende sårbarhet der i tillegg. Fysiske årsaker er ofte med på å opprettholde spiseforstyrrelser likesom de psykologiske.

Jeanette

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Spiseforstyrrelse

Jeg vet at det er motsatt hos mange Anisa, men jeg vet også at mange også har stor matlyst i perioder. Jeg får voldsom matlyst av lavt stoffskifte i perioder, og det gjør et par andre jeg kjenner også. Som min svigermor . Hehe.. Har også jobbet på en medisinsk avdeling hvor veldig mange hadde stor matlyst i perioder når de var hypo. Så unntagelsene er absolutt tilstede.
    Jo, men som jeg skrev - det er andre hormoner i spil, i tillæg til hypothyreose. F.eks. kan periodisk cortisol-overflow give en glubende hunger, så længe overudsondringen står på. Det samme gælder væksthormon, progesteron, østrogen m.fl. Listen er lang. Hvor mange mon medicinske afdelinger interesserer sig for netop det? Det er altså ikke en hypothyreose-connection. "Ren" hypothyreose kendetegnes netop af tabet af appetit endsige madlede.
    Spiseforstyrrelser, uten en fysisk komponent, handler om følelser og behov for en identitet. Og ja, fysiske tilstander kan absolutt føre til spiseforstyrrelser, men da er liksom symptomene litt annerledes, men disse skulle jeg tro ville være lettere å behandle hvis det ikke foreligger en grunnleggende sårbarhet der i tillegg. Fysiske årsaker er ofte med på å opprettholde spiseforstyrrelser likesom de psykologiske.
    Helt ærligt Var jeg selv 12 år og vejede næsten 70 kg, ville jeg helt sikkert også udvikle spiseforstyrrelse (slanke mig). Vi taler ikke om en radmager pige, der i strid mod al fornuft vil være endnu tyndere. Det handler om en pige der aldrig har været undervægtig. Det er en overvægtig 12-årig pige, der bare vil være slankere end de 68 kg hun vejer, og hvor processen løber løbsk fra hende. Som følge deraf udvikler hun en regulær spiseforstyrrelse = en frygt for overvægt.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    57
    Meldinger
    109

Hm.. Jeg er visst unntaket. Er 48 år, har en gammel anoreksi/bulimi som alltid ligger og lurer. Har hypothyreose, lavt kortisol og er alltid sulten. Trener mye.

Hilsen Gekko

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard

Vel, nå ble alt det jeg skrev her borte.. Og det jeg skrev viser hvor skadelig det er å ha både spiseforstyrrelse og stoffskifteproblemer samtidig, og hvordan disse to tilstandene forværrer hverandre. Dette er en kombinasjon av to lidelser, som er meget alvorlig, og som øker dødeligheten betraktelig.

Nå drar jeg heller til Tyrkia enn å bry meg mer med å føle at man har endel forforståelser mot mennesker som sysler med psykologi.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Helt ærligt Var jeg selv 12 år og vejede næsten 70 kg, ville jeg helt sikkert også udvikle spiseforstyrrelse (slanke mig). Vi taler ikke om en radmager pige, der i strid mod al fornuft vil være endnu tyndere. Det handler om en pige der aldrig har været undervægtig. Det er en overvægtig 12-årig pige, der bare vil være slankere end de 68 kg hun vejer, og hvor processen løber løbsk fra hende. Som følge deraf udvikler hun en regulær spiseforstyrrelse = en frygt for overvægt.
    Dette kalles kulturelle årsaker, som også har en komponent av sårbarhet i seg. Når jeg skrev fysiske årsaker tenker jeg på sykdommer.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Gekko Vis post
    Hm.. Jeg er visst unntaket. Er 48 år, har en gammel anoreksi/bulimi som alltid ligger og lurer. Har hypothyreose, lavt kortisol og er alltid sulten. Trener mye.
    Du er ikke en undtagelse, Gekko. Du har haft anoreksi/bulimi før du fik hypothyreose. Ordet "bulimia" betyder "Tyre-hunger".

Lignende tråder

1. Spiseforstyrrelse og stoffskifte
    Av Marie i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 9
    Siste melding: 23-10-10, 16:53

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn