Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 12 av 12
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    734

Standard Sv: Hvordan er fremtidsutsiktene mine?

Hei Shorty

Hvis du er kronisk syk er det mulig å være deltids-elev på videregående skole, dvs. bruke lenger tid på å gjennomføre enn det som er vanlig. Dette kan sikkert bup gi nærmere opplysninger om, eller rådgiver ved en videreg. skole.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Meldinger
    16

Standard Sv: Hvordan er fremtidsutsiktene mine?

Tusen takk for svar alle sammen

Skal nå prøve å svare på alt i samme innlegg, så dette blir nok langt!

Nielsigne: ja det er godt mulig! kanskje vi er ganske mange som har litt for _LAVE_ forventninger? Jeg forventet ingenting i begynnelsen - jeg visste jo ingenting, og jeg skjønte ikke selv at jeg var syk. Jeg var bare rasende på foreldrene mine fordi jeg trodde de ville bruke det som en "unnskyldning" fordi jeg ikke var perfekt. Tenk at jeg som 9-10åring skulle se meg i speilet og tenke på hvor feit jeg var, og at foreldrene mine ville slanke meg? Det var vondt. Men det er nok først de senere årene at jeg har forstått at dette er en sykdom, og den MÅ behandles for mitt eget beste. Og hittil har jeg tenkt at jeg bare er trøtt og sliten - er normalt det når man har en stressende hverdag. Og det hadde jeg også sålenge jeg gikk på skole. Men så har jeg innsett nå at det er lenge siden jeg sluttet på skolen, og jeg har gjort "ingenting" veldig lenge - og fortsatt er jeg sliten. Kanskje jeg virkelig burde begynne å stille høyere krav til behandlingen? Så kommer det store spørsmålet da: Selv med riktig og NOK medisin - vil jeg bli helt 100% normal? som om jeg ikke har hypothyreose i det hele tatt? Eller vil jeg merke noe til sykdommen uansett?

Jeg har nok mistet min andel venner jeg også. Og jeg har en familie som er sinte og skuffet fordi jeg "aldri" kommer på besøk - de forstår nok ikke at jeg ikke ORKER. Jeg trenger mye tid for meg selv - jeg må ha muligheten til å trekke meg tilbake og slappe av. og ja - bare være meg! For det er ikke egentlig MEG som sitter og smiler og ler hele tiden, når kroppen og hodet egentlig skriker etter hvile og ro.

Takk Berit! Balderklinikken har jeg hørt om, men det er takket være dette forumet Skal undersøke litt dette jeg! Om det er dyrt gjør ingenting - det handler om prioriteringer. Jeg vil egentlig ta silikon i puppene, men pengene jeg har spart skal heller gå til å fikse tennene mine i narkose "en gang for alle" på privatklinikk (ja, jeg er en av mange med ekstrem tannlegeskrekk). Som sagt - prioriteringer. Pengene er ikke noe jeg kan bla opp med en gang, men det går an å ta det litt på sikt også. Legge av litt i mnden, og når man har noe til overs, og så sitter man der med en liten sum til slutt

Jo gunnda jeg fikk det som barn. Er usikker på akkurat når jeg fikk det, da det ikke ble tatt tak i før jeg allerede var veldig overvektig, og så dårlig at jeg stod opp - gikk på skole - kom hjem og spiste litt middag - lå på sofaen/i senga til morgenen etter. Da hadde jeg nok hatt det en stund.
    Jeg vet jeg har rett til videregående opplæring, men jeg er VELDIG skuffet over skolen sin manglende oppfølging. Jeg var nok ikke flink nok til å opplyse om dette, da det eneste DE brydde seg om var at jeg lider av moderat til alvorlig angst, så de ville gjøre det lettere med å bare la meg ta presentasjoner bare foran lærer. Jaha? skulle DET gi meg mer energi? uhm,,nei! (det gjorde forsåvidt ikke angsten lettere heller, for det var mer komplisert enn så.).
    Takk for tips om hva jeg bør måle Skal skrive det ned på en lapp og ha med til legen, og når jeg får svarene får jeg poste det her inne. Er det ikke merkelig at privatpersoner virker til å ha mer kunnskaper om dette enn allmennleger? Har forstått det slik at det tross alt er en ganske vanlig sykdom?

Jeg vil virkelig klare videregående, men er usikker på om jeg noen gang vil starte på skolen jeg gikk vg1 på. Oppfølgingen var ikke bra, og kontaktlæreren min sa rett fram at "det er ikke noe vi kan hjelpe deg med, så du får bare ta deg sammen!".

Tily: ja det prøvde jeg å få til. Man skal i teorien alltid få tilbud om deltid, enten man er kronisk syk eller ikke (man må vel ha en begrunnelse da, + at man bør søke om utvidet utdanningsrett, noe jeg vet at jeg lett kan få innviglet). Problemet her ble at jeg da måtte velge enkelte fag, og undervisningen var varierende tider på dagen. Det vil si at jeg kunne ha det ene faget tidlig om morgenen, og så hadde siste faget i siste time. Det ble da flere timer uten å gjøre noe - og da måtte jeg enten dra hjem og tilbake, eller så måtte jeg sitte der, noe som ikke var veldig avslappende.. I tillegg sliter jeg mye med å orke å være på skolen og følge undervisningen. Jeg ville derfor søke om å få arbeide hjemmefra til vanlig, og heller møte opp på timer visst jeg hadde ekstra energi en dag (og da avlegge prøver og presentasjoner på skolen), men i starten når jeg pratet om dette så virket det uaktuelt. Når jeg til slutt fikk TILBUD om dette, så fikk skolen det til å virke som at nå var de veldig generøse og hadde tatt tak i problemene raskt. Jeg er uenig - innen de kom opp med dette "tilbudet" (som jeg i senere tid fant ut at jeg skulle ha fått ordnet i løpet av de første ukene. Skolen gikk skeis fra dag 1, bokstavlig talt!), så hadde jeg allerede 90% fravær, null karaktergrunnlag, og lærere som var direkte stygge mot meg. Jeg gav rett og slett opp, og havnet i et dypt mørkt hull! Alt jeg tenkte på var at dette var slutten for meg - jeg kom ikke til å ha noen fremtid.

Jeg håper forsåvidt ingen misforstår her! Jeg ser absolutt ikke ned på NOEN som er uføre! Jeg vet at det skal MYE til for å få innviglet uførestønad, og man må gjennom attføring, og ha legeattester hit og dit og gudene vet, før man i det hele tatt kan søke. Det jeg har skrevet i "tråden" her er rett og slett bare fordi jeg så gjerne vil klare dette.. jeg vil så gjerne følge yrkesdrømmene mine!

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Mine blodprøver
    Av glaboy i forumet Blodprøver
    Svar: 4
    Siste melding: 24-09-07, 21:03
  2. Mine prøver
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 125
    Siste melding: 29-05-07, 21:54
  3. øynene mine
    Av madonna i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 13
    Siste melding: 14-05-06, 22:19
  4. Mine verdier
    Av i forumet Normalverdiene?
    Svar: 15
    Siste melding: 22-07-05, 11:02

Bokmerker

Regler for innlegg