Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Meldinger
    16

Standard Hvordan er fremtidsutsiktene mine?

Hei alle sammen!

Jeg er ung, og får hele tiden høre at jeg har hele livet foran meg. Det er fint å høre det - jeg har jo det, og forhåpentligvis vil jeg få et langt liv! Men det er også noen som alltid må legge til hvor viktig det er med utdannelse.

Utdannelse ja.. Det har jeg ikke. Jeg følte meg "tvunget" til å slutte på skolen. Jeg klarte aldri å være der, og lærerene forstod ikke. Jeg var lat, jeg gadd ikke, jeg måtte ta meg sammen. "Vennene" mine forstod heller ikke - nei, de sa at når jeg ikke var på skolen uansett så kunne jeg likegjerne slutte. Og det gjorde jeg. Jeg følte meg ikke velkommen der lengre!

De tok prøver av meg hver fjerde uke over en lang periode - men sålenge jeg var flink og tok medisinen min, så var stoffskiftet mitt helt fint. Hvorfor føler jeg meg så sliten, trøtt og utmattet da? Hvorfor har jeg ALLTID smerter? Nei det kunne ikke legen svare på! Det måtte være psykisk det.. (skal sies at jeg er pasient ved bup, og det står i journalen min at jeg har slitt mye psykisk, så jeg kan alikevel forstå at det er "lett" for legen å bare anta at det er psykisk. Men for min del så blir det en FOR lettvint løsning!).

Jeg klarer ikke under noen omstendigheter å jobbe 7-8 timer hver dag, 5 dager i uka

Jeg jobber nå tre dager i uka - og da jobber jeg også bare fire timer hver dag. Det er litt fint å komme seg ut, når samboeren min først har klart å fysisk DRA meg opp av senga, og dytte meg på badet sånn at jeg får dusjet og våknet litt. Men.. når jeg er halvveis i arbeidsdagen begynner det allerede å bli mer enn nok. Er det alt jeg skal klare før jeg blir sliten? usle TO timer på jobb? Men jeg holder ut de to siste timene også. Og så sover jeg. Resten av dagen blir tilbragt på sofaen eller i sengen..

Jeg lurer på hvordan fremtidsutsiktene mine er. Skal det alltid være sånn? Kommer jeg aldri til å klare en skikkelig jobb?
    Er det faktisk MULIG at jeg kommer til å bli ufør?

Jeg har virkelig lyst til å jobbe. Jeg har så mange drømmer! Jeg vil jobbe med barn - kanskje innen barnevernet. Eller nei! jeg vil jobbe med dyr. Eller kanskje jobbe med eldreomsorg - jeg elsker eldre mennesker..de fleste er så utrolig koslige.. Det er så mye jeg vil, men jeg klarer ikke slike arbeidsdager..

Jeg håper jeg ALDRI får høre igjen at jeg kommer til å få et normalt liv sålenge jeg tar medisinen min. Jeg er et levende bevis på det motsatte!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Hvordan er fremtidsutsiktene mine?

Shorty.....først velkommen hit, og så velformulerte tanker du har!!
    Jeg håper virkelig at du blir bedre en vakker dag,slik at du får realisert drømmene dine!!
    Det som slår meg er jo at du fremdeles har laaavt stoffskifte.
    Selv om legene sier at stoffskiftet ditt er fint, fordi blodprøvene dine er det, er ofte en "kortslutning".Det kan være langt fra virkeligheten,det.
    Stoffskiftet foregår jo ute i kroppen og ikke i blodprøver.
    Så i første omgang....kan du være UNDERMEDISINERT?
    En tanke er å poste noen blodprøvesvar her, med refområde, og litt om medisineringa di og doser.
    Gjerne andre prøver enn bare stoffskiftehormonene!!
    Vennlig hilsen Gunnda.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Hei Shorty.
    Første som slår meg, er at dette har jeg opplevd - bare litt senere i livet.
    Årsaken var feilmedisinering - altså medisinering med feil medisin.
    Legane har jo sverget troskap til bare en av medisinene som er tilgjengelig på verdensmarkedet - og den passer etter det jeg kan forstå ikke for alle.

Så er det også mye uvitenhet ute i behandlermiljøet, og en av de verste er undermedisinering, som gunnda nevner.
    Og ikke minst underinformasjon !
    Det tar tid å lære seg hva dette er fornoe, særlig når man har det......
    Så stå på å les og lær, så finner du nok ut hva du bør gjøre.

Ikke vent 16 år - som jeg gjorde da......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Hei Shorty

jeg byttet til kombinasjonsbehandling Erfa Thyroid og Levaxin for to uker siden. Gikk bare 4 mnd på Levaxin men det fungerte ikke for meg, hadde mange symptomer selv om jeg gikk på 125 mcg. Personlig tror jeg byttet til Erfra Thyroid kommer til å redde livet mitt. Har bare gått på det i to uker, med for en forskjell! Er selvsagt ikke i mål etter to uker, men flere av symptomene er kraftig redusert på denne korte tiden, og jeg er så definitivt på rett vei.

For din del synes jeg det kan være verdt et forsøk å enten øke dosen du står på, eller bytte medisin.

For å få til dette må du muligens oppsøke lege i Oslo. Først bør du likevel prøve av alle krefter å overbevise fastlegen din om at noe må gjøres.

Lykke til.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Hei Shorty

I likhet med deg har jeg ingen svar på dine funderinger rundt fremtiden. Vi mennesker er ikke gitt å se den. Jeg forstår at du gir deg i kast med refleksjoner rundt det livet har bragt hittil og at det er lett å gjøre dette til en fasit for fremtiden. Slik vil det neppe bli, livet er ikke statisk. Jeg er sikker på at du vil både endre dine drømmer og få dem oppfyllt. Jeg liker ordene som følger og ville bare gi deg dem:

When I was 5 years old, my mom always told me that happiness was the key to life.
    When I went to school, they asked me what I wanted to be when I grew up.
    I wrote down "happy".
    They told me I didnt understand the assignment and I told them they didn't understand life.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Meldinger
    16

Hm det skulle på en måte ikke forundre meg om jeg er undermedisinert. Det VAR en periode jeg følte meg "normal". Hmm var vel når jeg var 12-13 det, så det begynner å bli noen år siden. Da gikk jeg vel på 50 mg levaxin om dagen. nå går jeg på det dobbelte, siden stoffskiftet ble enda lavere.

har forsåvidt ikke tatt prøver på en liten stund nå, fordi jeg byttet fastlege etter nyttår. Han skal ha journalen min nå, etter at jeg ringte til det gamle legesentret, men jeg tror neppe han ser gjennom den og har oversikt over prøvene

Har bestilt legetime på Fredag og skal da forlange nye stoffskifteprøver, og høre om å ta div andre prøver også *flinke meg* Hvilke prøver bør jeg spørre om å ta i tillegg til stoffskifteprøven? Er det noe som er "normalt" å få problemer med når man fra før av har hypothyreose?

Nei jeg leter nok ikke etter et konkret svar på hvordan fremtiden blir - det kan ingen gi meg uansett. Det er vel mer tanker og refleksjoner. Jeg har så mange drømmer - og ja de kommer nok til å forandre seg. Det er nok ikke bare et yrke som er viktig - jeg vil ha barn, et ok hus litt ute på landet, jeg vil prøve å bygge et forhold med foreldrene mine igjen.. Jeg trenger kanskje ikke et bestemt yrke for å være lykkelig - og det er å være lykkelig som betyr mest for meg . Men akkurat nå så er jeg ikke dèt heller. Ikke hele tiden hvertfal. Det er bare små øyeblikk, vanligvis når jeg er med samboeren min. Ellers så må jeg bare bruke energien min på å fortsette å leve, - prøve å få LITT ut av dagene, om ikke maksimalt ut av hvert lille minutt. Det er så store forskjeller på å være i live, og å LEVE! Jeg er 17 år og har ikke energi nok til å se en film og prate sammen med venninner

Merker også at familien til samboeren min har null forståelse for at jeg ikke er i skikkelig arbeid eller under utdannelse. Hm å si at jeg "merker" det er vel feil ord - jeg VET det, for de har sagt det rett ut. At jeg ikke kommer til å bli noe. At jeg bare syter og klager.

Forresten: Berit, hvilken lege i oslo er det snakk om? Vi er ofte på østlandet, og tenker å flytte dit om et år eller to, og da blir vi bare boende et par timer utenfor oslo

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Hej Shorty
    Jeg genkender det, du beskriver der. Det var værst, da sygdommen rasede uden at jeg vidste, den var der, men bare kæmpede mig igennem alt muligt, indtil jeg en dag braste sammen med smerter, der var FOR voldsomme til, at jeg kunne arbejde. Jeg kunne hverken stå, gå eller sidde på det tidspunkt.

Da jeg fik medicin - Eltroxin, som har været brugt i Danmark i mange år som Levaxin hos jer - var det vældig godt for mig. Jeg var på det tidspunkt godt nok blevet 'rejst op' af mine mange og konstante behandlinger hos kiroraktor og fysioterapeut. Men kræfter havde jeg ingen af, og rent psykisk var jeg et vrag, kunne ikke huske og kunne for eksempel fare vild de mest simple steder. Så da medicinen tog mange af smerterne og gjorde mig mindre 'dement', mente jeg jo, at jeg var 'normaliseret'. Men nu tænker jeg, at mine forventninger var for lave. Jeg havde bare haft det så ekstremt dårligt i så mange år, at jeg ikke kunne huske, hvordan jeg skulle have det, tror jeg. Var i hvert fald taknemmelig - nem at gøre taknemmelig, tænker jeg nu.

For når jeg tænker på alle de venner, jeg enten har mistet eller bare ikke set længe, fordi jeg ikke har kræfter - eller mod/ selvværd - nok til for eksempel at invitere dem, når jeg tænker på de penge, jeg ikke har tjent men tværtimod brugt ALT for mange af på grund af min sygdom, og når jeg tænker på alle de drømme, jeg har haft om alt det, jeg ville gøre - arbejde med - og alle de steder, jeg ville rejse til, så må jeg sige, at denne medicin absolut ikke har slået til. Jeg ved, at mange, både læger og andre, ville sige, at så må man tage sig sammen og alt sådan noget. Men vi er mange her der ved, at der er grænser for, hvor meget og under hvilke forhold man kan tage sig sammen. At have et for lavt stofskifte er begrænsende. Basta. Og jo ringere en behandling man får, jo mere begrænsende er det selvfølgelig.

Derfor kan jeg ikke indtrængende nok sige til dig, at du skal slå i bordet, mens du er ung, for det er ikke sikkert, det bliver nemmere med tiden. Skift læge - eller find en læge at supplere din fastlæge med - skift medicin, slå dig kort sagt i tøjret. Sæt din familie og nære venner ind i, hvad det her handler om og få dem til at hjælpe dig. Er nogen af dem hoppet på den der med, at vi er helt almindelige, bare vi spiser en lille hvid pille hver dag, og tror de evt., det er noget helt specielt bare for dig, at det er svært - så vis dem høfligt herind på forummet!!

Jeg har ofte følt mig flov over mine manglende kræfter, mit manglende overskud og manglende evne til at være en almindelig del af samfundet. Men det er en dårlig vane at skamme sig. Den fælde skal du ikke gå i! Skam dig ikke over din sygdom, for du kan ikke gøre for det, og jo længere, du kommer ind i skammen, jo værre bliver den og desuden sværere at slippe af med. For jo mere rod får du i alt og jo længere væk er vennerne og det arbejde, du gerne vil have.
    Og, man kan sige, uanset, om du så evt. kunne gøre for, at du har fået sygdommen, så har dog ethvert menneske ret til at bruge sin tid på jorden så godt som muligt. Hvor godt er det mon?

Med hensyn til de psykiske aspekter er det jo et faktum, at depressioner, angst og lignende kan udvikles på baggrund af lavt stofskifte. Dertil vil jeg for egen regning tilføje, at det altså heller ikke er godt for psyken at opleve sig selv som træt og uoplagt, ikke nå det, man vil eller skal, ikke kunne invitere venner, ikke have ork til husarbejde etc etc. Det kører i en centrifuge med en, og det er bare om at finde en vej ud som man kan leve med.

Nielsigne

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Forresten: Berit, hvilken lege i oslo er det snakk om? Vi er ofte på østlandet, og tenker å flytte dit om et år eller to, og da blir vi bare boende et par timer utenfor oslo[/QUOTE]

Hei Shorty,

prøv Heggeli Helhetsmedisin eller Balderklinikken. Det koster dessverre noen tusenlapper siden det er privatklinikk. De tar imidlertid også en haug med prøver som fastlegen ikke tar.

Det er visst en kvinnelig lege på Heggelig som ikke er så bra iflg mange her på forumet, husker ikke hva hun heter, men forsøk å gå til en mann for sikkerhets skyld.

Første konsultasjon må man møte opp men de neste kan man ta pr telefon tror jeg, så man må ikke bo i Oslo for å gå til disse legene.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Du fikk konstatert lavt stoffskifte som barn, gjorde du ikke?!
    Jeg syns jo du er elendig fulgt opp. Det blir mange av oss, men ekstra ille når du er så ung.
    Få iallfall et skriv fra legen din på at du er syk, kontakt opplæringskontoret i fylket ditt .Du har fremdeles RETT (ikke plikt) til videregående opplæring. Orker du ikke selv, så kontakt den "gamle" rådgiveren din.....så får de hjelpe deg...med bedre medisinering tror jeg nemlig du kan komme deg på skolebenken igjen. Og ja, det er jo viktig--en veg til å få realisert drømmene dine. Riktig dose- og du klarer det!!! Du bør ha krav på ekstra hjelp pgså .
    Du går på en svært lav dose.
    Jeg sier bare det JEG ville gjort, økt forsiktig. Jeg ville økt med 12,5µg/daglig i en 6-ukers tid. Hvis det hadde gått bra, hadde jeg økt slik at jeg kom opp i sånn ca.125-150µg/daglig-iallfall---avhengig av vekt bl.a.
    Har du antistoff-anti-TPO og/eller TRAS. Det er viktig å få målt disse....
    I tillegg D3, B12 ,ferritin, kolesterol.....
    Som en liten pekepinn skal mange av oss f.eks ha fT4 høyt opp i refområde..kanskje vi da klarer å konvertere NOKfT3 som jo er det aktive stoffskiftehormonet, og så kommer bøygen da...da blir TSH ofte lav...og da gjør legene en "feil"..de tror vi er overmedisinerte. Oftest er det bull-shit!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Oslo
    Alder
    33
    Meldinger
    91

Det er ikke lett når man ikke orker.. Jeg var så heldig at jeg kom meg gjennom videregående ganske bra. Men jeg har en ganske stor viljestyrke og en evne til å "slå av" kroppens følelser. Noe som resulterer i hodepine flere ganger i uke, men jeg kommer meg da steder.. Har begynt å se nærmere på om jeg også er undermedisinert og har nå økt dosen min og kjenner fremgang. Bare stå på! Når du får den rette medisineringen kommer lysten tilbake!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Mine blodprøver
    Av glaboy i forumet Blodprøver
    Svar: 4
    Siste melding: 24-09-07, 21:03
  2. Mine prøver
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 125
    Siste melding: 29-05-07, 21:54
  3. øynene mine
    Av madonna i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 13
    Siste melding: 14-05-06, 22:19
  4. Mine verdier
    Av i forumet Normalverdiene?
    Svar: 15
    Siste melding: 22-07-05, 11:02

Bokmerker

Regler for innlegg