Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 14 av 14
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Sensitive øyne?

Sitat Opprinnelig skrevet av Cat71 Vis post
    Min "teori": er at jeg får endrede forhold i væskesammensetning på øyeslimhinnene samtidig med at slimhinnens immunforsvar nesten kollapser. I disse perioden må jeg bruke briller og noen ganger behandle med antibiotika. Det hjelper å bruke øyedråper (bare for å øke fuktigheten).
    OM det er det samme, ved jeg ikke, men gennem flere år på Eltroxin har jeg haft overfølsomme med tåreflod og "sand", "grædende" øjne og uanset stemningslejet (ellers) måtte jeg bruge tonede briller mod lysoverfølsomhed, og fordi ellers troede alle, at jeg har grædt. Det forsvandt fuldstændig kort efter overgangen til Thyroid.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    55
    Meldinger
    409

Standard Sv: Sensitive øyne?

Jeg tror dette er gjengs over for de fleste,
    jeg orket ikke bruke linser selv om jeg gjerne ville pga at jeg er totalt avhengig av solbrillene mine,
    jeg er hyper sensitiv mot lys,
    solbrillene mine er mine bbeste venner og enkelte perioder er dem på plass når jeg ser på tv også,
    liker dunkel/avslappet belysning,
    blir beskyldt for å sitte i tuss mørket støtt,
    øynene renner,klør og jeg har støtt bittesmå vannblemmer på våtkanten av øyet som kjennes ut som skikkelig rusk i øyet,
    jeg har egen nål i skapet på badet for å kverke disse ellers blir jeg sprø, jeg sminker meg bare til penbruk mot før som jeg var topp stasjet før jeg hentet avisa i kassa for nå orker jeg ikke å ha begrensninger mht til å klø/gni øynene,
    kontakt linsene ligger i skuffen(har sikkert gått ut på dato) ble bare sårt og tåkete,
    nå fant optikeren ut når jeg fikk briller nå sist at jeg er langsynt så en brille som dekker lesing og bruk av pc passer utmerket og etter å ha prøvd dette nå i et par måneder fungerer det utmerket,
    så kan jeg nyte solbrillene mine i fred.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Har ikke lest alle innleggene, men kan komme med følgende tips: De som har mye plager med lysskyhet kan ha nytte av filterbriller. Refusjon for utgifter gies dersom man får rekvisisjon fra øyelege. Må muligens betale eganandel.
    http:www.nav.no/1178.cms
    Her står det under svaksyntoptikk, men pasienter med Sjøgrens Syndrom får det dekket.
    Det er verdt å prøve å søke, siden det er dokumentert at de som har hypo- eller hyperthyreose ofte har øyeproblematikk i tillegg
    Når det gjelder blepharitt ( Betennelse i øyelokkskanten), så kan det være lurt å ikke bruke linser i en periode til denne har fått roet seg litt

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Jeg er lidt mindre lysfølsom efter, jeg har skiftet til thyroid.

Men jeg tror, man kan provokere det frem - i hvert fald er jeg mere lysfølsom nu end før ferien. Jeg har været i sommerhus - fantastisk sted, bortset fra, at alle gardinerne i huset er både tynde og lyse, så jeg fik alt for meget lys mens jeg sov. Klarede det de to første nætter og dage, men så var det slut! Måtte sove med en sort bluse over øjnene. Sover fortsat med en bluse over øjnene ... Men må købe mig et par sovebriller! Og forestiller mig, at jeg så kan blive mindre lysfølsom om dagen igen. Jeg har nemlig også lagt mærke til, at jeg er MEGET mere lysfølsom på dage, hvor jeg har sovet alt for lidt - som for eksempel i dag; barnet faldt ud af sengen i nat og slog næsen! Så søvn blev der ikke meget af, for at sige det mildt.

Jeg har læst, at folk med binyreproblemer kan have meget store problemer med lys, og jeg ved, det nævnes i den berømte binyre-bog af Dr. Wilson.
    Men virker det mon også den anden vej - så man kan støtte binyrerne ved at sove mørkt? Og måske bruge sovebriller ... Som for eksempel disse:
    http://www.sovebriller.dk/

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Utstående øyne
    Av Beate i forumet Graves sykdom
    Svar: 18
    Siste melding: 29-08-15, 00:42
  2. tørre øyne...
    Av Lissa i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 22
    Siste melding: 02-02-11, 21:41
  3. Sviende øyne