Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 14 av 14
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Sv: Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og livsstil

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    (Har funnet mye interessant hos Dr. Mercola men som en digresjon er jeg ikke overvettes imponert av at han snakker mot soya hos mennesker meg skjoldkjertelproblemer og samtidig har soya som tilsettning i sitt eget brand av E-vitaminer)
    80-90 % af GenModificeret-sojaen bruges i dag som fodertilsætning til "konventionelle" fjerkræ, svin og kvæg. Økologiske og biodynamiske dyrehold må ikke få GMO-foder. Resten af sojaen går direkte til human konsum – i høj grad som "vegetabilsk olie" i fødevarer. Derudover behøver visse fødevarer emulgator, et tilsætningsstof til at binde vand og fedtstof sammen. Lecithin (E322) samt en række glycerider og såkaldte "estere" af fedtsyrer (E470-477) er langt de hyppigste emulgatorer, specielt E322 og E471.

En sightseeing i det nærmeste supermarkeds varedeklarationer vil vise, hvor uhyre ofte de to E-numre optræder. Lecithin indgår også i vores cellemembraner, i knogle-, nerve- og bindevæv. Alle de nævnte E-numre stammer i stort, men næppe kortlagt, omfang fra soja; glycerider og fedtsyrer er dog i nogle tilfælde af animalsk oprindelse, typisk fra svin (serviceoplysning til vegetarer og muslimer). Disse E-numre bruges som sagt i utallige fødevarer - faktisk flere end der behøver emulgator: Reelt bruges soja ofte som ren og skær fyldstof. I alt anslås soja at være til stede i over 70 % af vore forarbejdede fødevarer.

Myndighederne har ikke overblik. Den danske detailhandel vurderede kort før år 2000, at der ud af 100.000 madvarer herhjemme forefandtes soja (gensplejset eller ej) i de 60.000, altså 60 %. Senere tal på europæisk plan siger ”over 70 %”. Siden da er tallet blevet noget højere, men hvor meget højere er svært at vide. Logos kontaktede derfor Fødevarestyrelsen for at høre det seneste danske procenttal:

”Det kan vi ikke svare på. Af positivlisten (E-nummerlisten) fremgår, hvilke fødevarer der må tilsættes lecithin, men virksomhederne skal ikke anmelde tilsætningen, så vi har ikke nogen oversigt over, i hvilket omfang lecithin anvendes. Vi ved heller ikke noget om i hvilket omfang andre sojaingredienser anvendes i fødevarer.”
    Kilde: Logosmagasin.dk
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    44
    Meldinger
    13

Standard Sv: Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis

"Jeg ved ikke hvad der findes i norske butikker, men jeg ved at ikke alle økologiske mælkeprodukter er u-homogeniserede. I Danmark sælger Arla en masse mælke-økologi.... homogeniseret! Så deres produkter rører jeg ikke!"

Om mitt tåkehode har forstått det riktig, bør man da IKKE bruke melkeprodukter som er homogeniserte?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Red face Sv: Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis

Ja - det er riktig
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Standard Sv: Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Forskydelse af balancen, dvs. svækkelse af Th1 og en overaktiv Th2 åbner op for udvikling af mange kroniske sygdomme, herunder aids, candidiasis, flere allergier, flere kemiske intolerancer, nogle autoimmune sygdomme herunder Hashimoto's, viral hepatitis og kræft. Mange alvorlige sygdomme, såsom HIV-infektion, kan udvikles som følge af immunsystemets skift fra den mere effektiv TH1-tilstand til den mindre effektive Th2-tilstand.
    Hej Anisa

Jeg har nu tænkt meget over dette afsnit Fordi jeg flere steder mener at have læst, at det er en overaktiv Th1, der giver Hashimotos. Bl.a. også i en af de artikler, du linker til i 3. indlæg.

Denne her: https://suite.io/sarah-tomley/1sa3206. Hvor der bl.a. står følgende:
    "Th1-type lymphokines are involved in the development of organ-specific autoimmune diseases....."

Men jeg er så også klar over, at det bestemt ikke er enten eller.

Tina

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Regulere stoffskiftet kun med kost.
    Av Alice i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 20
    Siste melding: 07-08-13, 10:52
  2. Løgnen om fedtfattig kost
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 0
    Siste melding: 27-04-09, 11:48
  3. En varieret kost er slet ikke nok
    Av Anisa i forumet Vitaminer
    Svar: 1
    Siste melding: 28-09-08, 09:17
  4. TANKER OM KOST
    Av Anisa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 1
    Siste melding: 13-09-08, 20:29
  5. Den løbske auto-immunitet.
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 18-08-07, 22:30

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine