Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Lightbulb Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis

Inspireret af rexxy69 og hendes tråd: Immunforsvar TH1/TH2 dominans og kosttilskudd.

Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis

T-hjælpeceller (Th) er klassificeret i en række typer, idet de vigtigste af dem er Th1 og Th2. Forholdet mellem disse to typer af T-hjælpeceller tegner billedet af immunforsvaret, hvordan det fungerer og påvirker den generelle sundhedstilstand.

Th1-celler står for forsvaret mod fremmede elementer og fremmer celle-medieret immunitet. Celle-medieret immunitet betyder: en immun respons, der ikke omfatter dannelse af antistoffer, men aktivering af makrofager, dræberceller, T-lymfocytter og frigivelse af div. cytokiner. Celle-medieret immunitet er rettet primært mod mikrober. Det er mest effektivt ved at fjerne virusinficerede celler, men deltager også i forsvaret mod svampe, protozoans, kræftformer og intracellulære bakterier. Det spiller også en vigtig rolle i transplantatafstødning.

At befinde sig i en Th1-dominerende immun-tilstand dirigerer T-dræberceller (CD8) til at angribe mikroorganismerne og unormale celler de steder hvor de findes inde i cellerne, dræber specifikke svampe, vira og bakterier, stimulerer dræberceller og cytotoksiske lymfocytter til at dræbe kræftceller. Denne tilstand forstærkes af kommunikation via flere signalstoffer, specielt Interluken-2 og 12, og gamma-interferon.

Th2-celler fremmer det humorale immunitet (B-celler, der produceres i knoglemarven, og antistoffer) til at producere antistoffer (f.eks IgG, IgE) til at neutralisere "fremmede indtrængere" uden for cellerne. Denne tilstand forstærkes af immunsystemets kommunikation via signalstofferne interleukiner 4, 5, 6 og 10, og alfa interferon.

Forskydelse af balancen, dvs. svækkelse af Th1 og en overaktiv Th2 åbner op for udvikling af mange kroniske sygdomme, herunder aids, candidiasis, flere allergier, flere kemiske intolerancer, nogle autoimmune sygdomme herunder Hashimoto's, viral hepatitis og kræft. Mange alvorlige sygdomme, såsom HIV-infektion, kan udvikles som følge af immunsystemets skift fra den mere effektiv TH1-tilstand til den mindre effektive Th2-tilstand.

Læs mere hos rexxy69. Det er en klog og viis person, der ved hvad hun skriver om, og som absolut ikke er kommet sovende til sin viden.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Sv: Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og livsstil

Kost-elementer, der understøtter Th1

1. Omega-3 fedtsyrer (DHA / EPA) forbedrer celle-medieret immunitet, og reducerer Interleuken-6 og triglycerider. Bedste kilde i alle koldtvand-fisk, især laks, sardiner, makrel, hellefisk, og ørreder. Fisk bør være enten på dåse, kogte eller grillede, IKKE stegt eller friturestegt. Mindre mængder Omega-3 fedtsyrer findes i mørkegrønne bladgrøntsager og den blågrøn alge chlorella. (Chlorella indeholder også andre stoffer, der øger det gavnlige celle-medieret immunitet).
      ---
    2. Monoumættede fedtsyrer øger IgA antistof (vigtigt for opretholdelse af aktivt immunitet i alle kroppens slimhinder/Th3). Monoumættede fedtsyrer findes i koldpresset ekstra jomfru olivenolie, i hasselnødolie også kaldet Filbert Oil, (eller spis hele nødder), grønne og modne oliven samt mandler. (Bemærk! Kokosolie hverken undertrykker eller øger celle-medieret immunitet og kan derfor med fordel anvendes af alle.)
      ---
    3. Vitamin A øger IgA og findes i torskelevertran, kogte gulerødder, squash, græskar og søde kartofler/yams (samt i flere gul/orange grøntsager).
      ---
    4. Vitamin E inducerer signalstoffet Interleuken-2 og gamma interferon samt cellernes naturlige dræberceller, og virker som en antioxidant.
      ---
    5. Hvidløg aktiverer naturlige dræberceller, T-lymfocyt-funktionen samt øger niveau af signalstoffet interlueken-2.
      ---
    6. Silica reducerer overskydende IgG, hvilket forbedrer betingelserne for dræbercelle-funktion i kroppens celler. Silica forstærker også integritet (egenskabers samspil) hud og slimhinder imellem. I større mængder findes silica i kogt havregryn og i urten padderok. (Silica findes også i hirse, men hirse bør undgås pga. af hirsens stærke thyreoidea-undertrykkende effekt.)
      ---
    7. Glutathion virker som en antioxidant og fjerner toxiner fra celler. Den forøges af alpha lipoinsyre, selen og aminosyrer N-acetyl cystein, L-cystein, og L-glutamin. Proteinkilder af god kvalitet kan levere mange af disse aminosyrer gennem kosten.
      ---
    8. Effektiv fordøjelse, herunder fordøjelsesenzymer for spaltning af proteiner. Disse fordøjelsesenzymer findes naturligt i frisk ingefær, rå ananas, U-moden papaya, og i kiwi. Cayenne før måltider stimulerer sult og fordøjelsesenzymer. Citronsaft eller æblecidereddike stimulerer saltsyre. Største parten af vores immunsystem og neurotransmitternes receptorer hører hjemme i vores mave/tarmsystem!
      ---
    9. Sund balance mellem tarmflora øger Interlueken-2 og 12, og gamma interferon produktion, reducerer dannelsen af IgE-antistoffer (i forbindelse med allergiske reaktioner) og reducerer alle øvrige, immunitetsvækkende Th2-faktorer, samt øger anti-tumor aktivitet i makrofager BEMÆRK: En mikroorganisme i tarmfloraen Streptococcus thermophilus understøtter Th2. Streptococcus thermophilus anvendes i vid udstrækning til fremstilling af yoghurt. Så hvis din købe-yoghurt indeholder mere thermophilus end acidophilus, vil den understøtte Th2 og svække det gavnlige Th1!

Sollys, vand, motion, berøring, positiv attitude, og akupunktur også øger Th1! Vær forsigtig med echinacea*) og astragalus**), fordi de begge kan øge både Th1 og Th2.

*) Echinacea og **) Astragalus (Astragel) må ikke anvendes ved allergier og ved kroniske sygdomme som sklerose, bindevævssygdomme, blodkræft og tuberkulose.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Lightbulb Sv: Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og livsstil

Kost- og livsstils elementer, der øger Th2 og undertrykker Th1

1. Dårlig fordøjelse, som fører til optagelse af kun delvis fordøjede og ubrugelige proteiner, hvilket øger antistof immunrespons på disse "forkerte" næringspartikler. Dette kan forbedres ved at korrigere mavesyre (søg f.eks. på Betaine hydrochlorid eller HCL Betaine), og fordøjelsesenzymers funktion ( søg f.eks. på noget som ligner denne). Tyg langsomt din mad og spis når du er sulten (udskyd ikke måltider).
      ---
    2. Sukker, der direkte svækker funktionen af makrofager, naturlige dræberceller og andre hvide blodlegemer, og svækker det systemiske modstand mod alle infektioner.
      ---
    3. Transfedtsyrer og omega-6 fedtsyrer, findes i de fleste opvarmet og forarbejdede (raffinerede) vegetabilske olier (soja, raps, solsikke, majs, solsikke, palmeolie m.fl.), og alle forarbejdede fødevarer fremstillet af disse olier. Transfedtsyrerne svækker aktivitet af CD8 T-dræberceller. Bortset fra kun mekanisk pressede olier, næsten alle andre olieplanter behandles med opløsningsmidler som hexan eller benzin, for at udvinde olien fra frø (læs mere om det her). Processen vrider også fedtsyrernes kæder ud af deres normale form, så når de senere benyttes af kroppen til at opbygge cellemembraner, bliver disse membraner utætte, porøse og sårbare over for f.eks. virusangreb eller indtrængen af andre uønskede stoffer i cellen.
      ---
    4. Koffein, grøn te, og vindruekerneekstrakt (m.fl.?).
      ---
    5. Andre faktorer, der øger Th2 omfatter: asbest, bly, kviksølv og andre tungmetaller, fluor, pesticider, morfin, tobak, alkohol, steroider (højdose medicinsk behandling med), patogener (herunder HIV, Hepatitis C og candida), Streptococcus thermophilus (kontroller altid "købe-yoghurt"), Oxidativ stress (bl.a. kostbetinget overvægt af frie radikaler), kontinuerlig stress, apati/depression, kronisk negative holdninger og undertrykte følelser, stillesiddende livsstil, dehydrering/mangel på vand, lav kropstemperatur, og kronisk søvnløshed.

Læst undervejs:

Meget spændende. Tak rexxy69!

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    253

Standard Sv: Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis

Først ble jeg veldig interessert i rexxy69 sitt innlegg, og nå vet jeg også hvordan jeg kan "sette det ut i livet", kanonbra Anisa!
    Jeg har sjekket mine "Gr8-Dophilus" fra *****, og de inneholder 1,2 billioner acidophulus mot 400 millioner thermopilus, så den er vel godkjent ;)

Spennende tema dette. Merker så absolutt at noe ikke stemmer med mitt immunforsvar, nå har jeg vært syk i tre måneder. Sukk.. kanskje kan dette hjelpe!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Sitat Opprinnelig skrevet av Rosin Vis post
    Jeg har sjekket mine "Gr8-Dophilus" fra *****, og de inneholder 1,2 billioner acidophulus mot 400 millioner thermopilus, så den er vel godkjent ;)
    Hmmmm... det kommer an på, om denne *****yoghurt er homogeniseret, kære Rosin

Homogeniserede mælkeprodukter indeholder netop disse delvis fordøjede og ubrugelige "partikler", der trigger immunsystemet til "selvforsvar", som så kan løbe løbsk en skønne dag. I min verden kunne man lige så godt sprøjte homogeniseret mælk direkte i blodårene, idet effekten ville blive næsten det samme (hvad angår processing af mælkefedt i kroppen, OGSÅ i fedtfattige produkter).

Mælken slynges (centrifugeres) så kraftigt, at mælkefedt bliver til så små mælkefedtklumper, at de kan trænge igennem tarmvæggen og direkte ind i blodstrømmen, uden at være "rigtig" fordøjet først. Sådan mishandlet mælk kan ikke blive til yoghurt (og andet) på den almindelige måde, hvor baktusserne får betingelserne og tid (mindst 24 timer) til at gøre mælken om til yoghurt. Nej. Denne mishandlede mælk bliver stoppet med syrne-bakterier i en så stor mængde, at det kan ikke undgå at blive til sur mælk på blot et par timer eller tre. Det er ikke ægte yoghurt, kroppen kan bruge til at blive sund af og det er derfor, at glemte på bordet mælkeprodukter går i forrådnelse, i stedet for bare at blive mere sure, men fortsat spiselige (som de jo gjorde i gamle dage). Sorry for at være lyseslukker, Rosin.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Kan jeg lokke dig, rexxy69 - til en kort, praktisk brugbar konklussion på denne tråd? Jeg er selv ved at være pt så "over-informeret", at jeg snart ikke kan se skoven for bare træer.
    For det første er jeg veldig takknemlig for at du deler all din "over-informasjon" Anisa. Kjenner til få som finner så godt frem "mellom trærne i skogen" som du.

Jeg er ikke så god på korte konklusjoner spesielt ikke innen områder som jeg finner så interessante og spennende. Så kommentaren får heller bli noe lengre.

Jeg har noe tilleggsinformasjon på endel av dine punkter i innlegg 2 og 3 som jeg kommenterer separat. Vitamin E er dog så interessant at jeg holder på å skrive ett stykke jeg legger ut i en egen tråd etterhvert. Essensielle fettsyrer og viktigheten av en velfungerende mage likeså.

I motsettning til hva jeg skriver om ift. balansering av TH1/TH2 beskriver dine innlegg i større grad hvordan man setter denne kunnskap ut i praksis og hvor mange elementer som spiller inn om man skal gjøre endringer som virkelig gjør forskjell.

På slutten enhver artikkel som omtaler så godt som alle kroniske sykdommer kommer gjerne frasen: ”Spis en balansert diett”. Dette er kun trøttende og kjedelig og artiklene følges gjerne av et bilde med meget grovt brød med fettfattig pålegg, et glass appelsinjuice og en grønn salat.

Hvor mange vet hva en balansert diett inneholder, og hva er en balansert diett for de ulike kroniske sykdommene og menneskene? Vi er ikke alle skrudd sammen helt likt.

Det er supert om noen bytter margarin til en type uten transfett og spiser musli i stedet for cornflakes, salat i stedet for burger med fries. Men dette er SMÅ endringer. Får å håndtere de store greiene må det virkelig forandringer til – i kosthold og livsstil. SMÅ endringer vil knapt være en ripe i lakken, og spesielt etter at sykdom og forstyrrelser av TH1/TH2 balansen har inntruffet. Hvilket du beskriver punkt for punkt og viser hvor mange faktorer som er involvert og hvor mange kilder man må søke for å finne årsaker.

Dine punkter er hver og en store tunge felt som hver for seg får oppmeksomhet når det kommer en ny forskningsrapport som sier at noe er bra eller dårlig, og gjerne blir slått opp i de store avisene eller nyhetskanalene. Å sammenstille alle disse elementene inn i dagliglivet er en massiv oppgave bare tilgjengelig for de pasienter som har ressurser og klarer å tilegne seg denne kunnskap og omsette den i praksis. Alternativt være så heldig å ha økonomiske muligheter til å kjøpe ekspertise( i den grad den finnes). Det er forresten ikke kun snakk om å kunne kjøpe ekspertisen til å fortelle hva man skal spise, ta av tilskudd, hvordan mosjonere osv. Pasienten må også ha økonomi til å kjøpe mat, tilskudd og hygieneprodukter av god og rett kvalitet og bytte sine kokekar. Det er ett kostbart prosjekt.

På et punkt skal jeg gi legemiddelindustrien rett når de hevder i sine reklame for medikamenter: ”For enkelte er ikke kostholds- og livsstilsendringer nok”. Majoriteten av pasienter med kroniske eller alvorlige sykdommer vil aldri ved egen hjelp makte å gjøre annet enn å ripe i overflaten.

Når vi hverken i Norge eller Danmark, eller verden for øvrig, har et helsesystem eller politisk vilje/kunnskap som virkelig kan hjelpe pasientene med alle disse aspektene du har listet opp. Kostholds- og livstilsendringer ville for mange vært nok om de kom på blårespet med personlig oppfølging. Om vi hadde hatt leger og politikere som ikke hadde vært så sterkt influert av legemiddelselskapene som slett ikke ønsker folk friske, da tjener de jo ingen penger, ville mange kropper hatt bedre dager.

Dette ble ingen kort kommentar, men heller ett samfunnskritisk tankespinn rundt kostholds- og livstilsendringer fra min side.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Omega-3 fedtsyrer (DHA / EPA) forbedrer celle-medieret immunitet, og reducerer Interleuken-6 og triglycerider. Bedste kilde i alle koldtvand-fisk, især laks, sardiner, makrel, hellefisk, og ørreder. Fisk bør være enten på dåse, kogte eller grillede, IKKE stegt eller friturestegt. Mindre mængder Omega-3 fedtsyrer findes i mørkegrønne bladgrøntsager og den blågrøn alge chlorella. (Chlorella indeholder også andre stoffer, der øger det gavnlige celle-medieret immunitet).
    Såkalte flerumettede fettsyrer innholder flere dobbeltbindinger mellom karbonatomene. De flerumettede fettsyrene linolsyre (18:2 n-6 eller omega-6) og α;-linolensyre (18:3 n-3 eller omega-3) kan ikke dannes i kroppen og må dermed tilføres via kosten. Derfor benevnes de som essensielle. Begge disse fettsyrene er utgangspunktet for dannelsen av en rekke ulike langkjedede fettsyrer, blant annet arakidonsyre (ARA) som tilhører omega-6 familien, og dokosaheksaensyre (DHA) og eikosapentaensyre (EPA) som tilhører omega-3 familien.

Man trenger både omega-3 og 6, og det er fare for å få for lite, men det er forholdet mellom disse to som er viktig. I den vestlige verden får de fleste av oss for mye Omega 6 ift. Omega 3. Det finnes produkter på markedet for å optimalisere denne balansen. Forholdet mellom 3 og 6 er også mulig å få målt både i plasma og blodceller, dette gjøres bla på Rikshospitalet i Norge, men testen er dyr og i praksis lite brukt da det er store uenigheter om referanseområdet p.t. så vidt jeg har klart å finne ut. Oil4Life har visstnok også en test som de benytter på St. Olavs i Trondheim.

Siden nedbrytingen av begge typer fettsyrer involverer de samme enzymene i kroppen, vil et høyt inntak av omega-6 i forhold til omega-3 kunne produsere mer eicosanoider (fra arakidonsyre) som kan forårsake betennelser. Derimot er de lange omega-3 fettsyrene EPA og DHA som finnes i fisk og fiskeoljer betennelsesdempende.

Omega-3 finnes også i valnøttolje og linfrøolje. Det finnes nå flere forskere og leger som tidligere varmt har reklamert for torkeleverolje som ikke lenger er like positive pga. bla. forurensing i havene se f.eks. http://products.mercola.com/faq/cod-liver-fish-oil.htm .(Har funnet mye interessant hos Dr. Mercola men som en digresjon er jeg ikke overvettes imponert av at han snakker mot soya hos mennesker meg skjoldkjertelproblemer og samtidig har soya som tilsettning i sitt eget brand av E-vitaminer)

Tilbake til Omega-6. For å gjøre det hele enda mer komplisert, har en av typene omega-6, gammalinolensyre (GLA) som blant annet finnes i nattlysolje og agurkurt (som brukes i Bio-sport), også en såkalt antiinflammatorisk eller betennelsesdempende effekt. Skal også hjelpe mot PMS selv om jeg ikke selv har noe positiv erfaring med det.

De færreste spiser nok fisk til å dekke behovet for Omega 3, iallefall for å balansere opp mot Omega 6 som vi inntar mye av i normalt vestlig kosthold med mye ferdigmat og frityrstekt mat.
    De fleste må derfor benytte tilskudd for å dekke behovet spesielt for Omega 3.

NB! Når du kjøper tilskudd av Omega 3/6 og eventuelt 9 (krill) som er populært om dagen pass på at det ikke er soyaolje i kapslene eller syntetisk E-vitamin E306-309. Det er ofte også mye søtstoffer? av en eller annen grunn (spesielt i krillprodukter)

Les på selve boksen eller plukk ut innholdsdeklarasjonen - ofte må man ned under pappemballasjen og lese på vedlegget eller. Krillprodukter har lett for å gjøre deg kvalm, i motsettning til produkter som ikke er krillbasert.

Selv er jeg foreløpig fornøyd med Oil4Life der det benyttes olivenolje og naturlige antioksidanter (bør stå hvilke). På http://www.itogha.com/index.php?sideID=79 finnes det også mer om essensielle fettsyrer og immunsystemet.

H:-)
    Sist endret av rexxy69; 26-05-10 kl 18:43 Begrunnelse: tekst ramlet ut

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og livsstil

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    ...se f.eks. http://products.mercola.com/faq/cod-liver-fish-oil.htm .(Har funnet mye interessant hos Dr. Mercola men som en digresjon er jeg ikke overvettes imponert av at han snakker mot soya hos mennesker meg skjoldkjertelproblemer og samtidig har soya som tilsettning i sitt eget brand av E-vitaminer)
    Jeg er blevet betydeligt mere "lunken" over for Mercola siden jeg har opdaget, at han brander også D-vitamin og melatonin i nano-sprayform. Nanoteknologi i levnedsmidler, plejemidler og lægemidler (og nu også i kosttilskud) er min uforsonlig aversion.

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Dine punkter er hver og en store tunge felt som hver for seg får oppmeksomhet når det kommer en ny forskningsrapport som sier at noe er bra eller dårlig, og gjerne blir slått opp i de store avisene eller nyhetskanalene. Å sammenstille alle disse elementene inn i dagliglivet er en massiv oppgave bare tilgjengelig for de pasienter som har ressurser og klarer å tilegne seg denne kunnskap og omsette den i praksis. Alternativt være så heldig å ha økonomiske muligheter til å kjøpe ekspertise( i den grad den finnes). Det er forresten ikke kun snakk om å kunne kjøpe ekspertisen til å fortelle hva man skal spise, ta av tilskudd, hvordan mosjonere osv. Pasienten må også ha økonomi til å kjøpe mat, tilskudd og hygieneprodukter av god og rett kvalitet og bytte sine kokekar. Det er ett kostbart prosjekt.

På et punkt skal jeg gi legemiddelindustrien rett når de hevder i sine reklame for medikamenter: ”For enkelte er ikke kostholds- og livsstilsendringer nok”. Majoriteten av pasienter med kroniske eller alvorlige sykdommer vil aldri ved egen hjelp makte å gjøre annet enn å ripe i overflaten.

Når vi hverken i Norge eller Danmark, eller verden for øvrig, har et helsesystem eller politisk vilje/kunnskap som virkelig kan hjelpe pasientene med alle disse aspektene du har listet opp. Kostholds- og livstilsendringer ville for mange vært nok om de kom på blårespet med personlig oppfølging. Om vi hadde hatt leger og politikere som ikke hadde vært så sterkt influert av legemiddelselskapene som slett ikke ønsker folk friske, da tjener de jo ingen penger, ville mange kropper hatt bedre dager.
    rexxy69 Jeg har efterhånden udviklet en så dybt rodfæstet mistillid til "videnskaben" at bare jeg hører ordet "forskere", "iflg. nyeste forskningsresultater tyder det på".... er jeg ved at brække mig, velvidende om, at max. 6% af den samlede forskning i verden er uvildig og usponsoreret af "parter-i-sagen". Det ville være langt off topic at besvare her. Jeg har derfor postet mit svar i tråden Fremtidens elite her. Velkommen til at "klikke" forbi.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    253

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hmmmm... det kommer an på, om denne *****yoghurt er homogeniseret, kære Rosin

Homogeniserede mælkeprodukter indeholder netop disse delvis fordøjede og ubrugelige "partikler", der trigger immunsystemet til "selvforsvar", som så kan løbe løbsk en skønne dag. I min verden kunne man lige så godt sprøjte homogeniseret mælk direkte i blodårene, idet effekten ville blive næsten det samme (hvad angår processing af mælkefedt i kroppen, OGSÅ i fedtfattige produkter).

Mælken slynges (centrifugeres) så kraftigt, at mælkefedt bliver til så små mælkefedtklumper, at de kan trænge igennem tarmvæggen og direkte ind i blodstrømmen, uden at være "rigtig" fordøjet først. Sådan mishandlet mælk kan ikke blive til yoghurt (og andet) på den almindelige måde, hvor baktusserne får betingelserne og tid (mindst 24 timer) til at gøre mælken om til yoghurt. Nej. Denne mishandlede mælk bliver stoppet med syrne-bakterier i en så stor mængde, at det kan ikke undgå at blive til sur mælk på blot et par timer eller tre. Det er ikke ægte yoghurt, kroppen kan bruge til at blive sund af og det er derfor, at glemte på bordet mælkeprodukter går i forrådnelse, i stedet for bare at blive mere sure, men fortsat spiselige (som de jo gjorde i gamle dage). Sorry for at være lyseslukker, Rosin.
    Hei Anisa! Jøss, så åpner du mine øyne atter en gang.. Dette visste jeg ingenting om! Finnes det i det hele tatt produkter som ikke er homogeniserte i vanlige dagligvarebutikker?? Ost? Rømme?
    Produktet jeg refererte til tidligere, Gr8-dophilus er tabletter: http://www.iherb.com/Now-Foods-Gr8-D...Vcaps/635?at=0
    Disse bør vel være ok?
    Forresten fikk jeg brev fra legen i dag om at jeg har gress-allergi plutselig. Jøss, her snakker vi immunforsvar på tur ja. Kanskje kan det hjelpe å droppe melkeprodukter.....

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis

Hei Anisa! Jøss, så åpner du mine øyne atter en gang..
    I love you to, Rosin
    Dette visste jeg ingenting om! Finnes det i det hele tatt produkter som ikke er homogeniserte i vanlige dagligvarebutikker??
    Jeg ved ikke hvad der findes i norske butikker, men jeg ved at ikke alle økologiske mælkeprodukter er u-homogeniserede. I Danmark sælger Arla en masse mælke-økologi.... homogeniseret! Så deres produkter rører jeg ikke!

Men du kan sagtens, Rosin, tilberede din egen yoghurt selv. Det er meget nemt når man først kommer i gang. Først kan du læse masse interessant om netop yoghurt og forskellen mellem "syg" yoghurt og helsebringende yoghurt på dette link: Sådan laver du verdens lækreste og sundeste yoghurt...

.... og når du helt har mistet modet, fordi det (kun til at begynde med) lyder lidt kompliceret - går du lige på en tysk hjemmeside (Spinnrad.de betyder "spinderok" på dansk) og klikker på linket Joghurtbereiter, hvor du ser en lille, vidunderlig "yoghurt-maskine" til små 20 Euro, man kan bruge til fortsat at kunne nyde sin yoghurt og være tryg ved det.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Regulere stoffskiftet kun med kost.
    Av Alice i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 20
    Siste melding: 07-08-13, 10:52
  2. Løgnen om fedtfattig kost
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 0
    Siste melding: 27-04-09, 11:48
  3. En varieret kost er slet ikke nok
    Av Anisa i forumet Vitaminer
    Svar: 1
    Siste melding: 28-09-08, 09:17
  4. TANKER OM KOST
    Av Anisa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 1
    Siste melding: 13-09-08, 20:29
  5. Den løbske auto-immunitet.
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 18-08-07, 22:30

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine