Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Standard Noen som har det slik? Hvordan er mine utsikter tro..

Jeg har hatt Hypothyreose i ca 6 mnd og står nå på 100 mcg Levaxin.

Men i det siste virker det som om kroppen min sliter mer enn vanlig:

- Utrolig trøtt, blir trøtt i 19 tiden på kvelden

- Ukonsentrert, er det det som kalles brainfog tro?Greier ikke gjøre 2 ting samtidig, som f.eks. følge med på tv og skrive på pc. Når jeg er ute og går og det skjer mye rundt meg, blir jeg helt ør i hodet, vanskelig å fokusere liksom. Har følelsen av å "danse" rundt, uten egentlig å registrere alt som skjer.

- Verking i muskler og ledd.

- Mister hår, mye mer enn før.

- Vanskelig for å utrykke det jeg mener, få forklart meg. Dette er rimelig plagsomt!

- Det som bekymrer meg mest er prikkinger i ben, har ike hatt det på lenge nå, men er 2 mnd siden jeg økte forrige dose. Er som å bli kilt nedover bena, som ilinger i overhuden

Så lurer jeg på, hvor lenge er det til jeg er oppe i maxdose Levaxin? Min erfaring er at jeg har det rimelig bra, rett etter doseøkning, men hva sjer når jeg ikke kan gå mer opp i dose?
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Noen som har det slik? Hvordan er mine utsikter tro..

Vansklig dette Ingvild.
    Ingen stoffskiftemedisiner funker før du får nok av de, og du burde jo vært oppe nå.
    Jeg mener jo det er en fordel at vi vet hvor mye vi ikke tåler også, for det er like under der den beste dosen ligger et sted.
    Da har vi noe å holde oss til : underdæretsted.......

Så er edt jo typisk at du kjenner nedgangen etter en økning - det er rett tid til neste økning.

Så hvis det ikke funker bra når du har vært på max en stund, kan du jo prøve ERFA.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Smile Sv: Noen som har det slik? Hvordan er mine utsikter tro..

Sitat Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis post
    Jeg har hatt Hypothyreose i ca 6 mnd og står nå på 100 mcg Levaxin.
    Du har haft diagnose i 6 måneder, ikke sandt? Selve sygdommen havde du nok under udvikling meget længere, som det jo plejer at være... og her må man ikke ignorere den mulighed, at det er binyrernes tilstand som står i vejen for effekten af behandlingen.

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Ingen stoffskiftemedisiner funker før du får nok av de, og du burde jo vært oppe nå. Jeg mener jo det er en fordel at vi vet hvor mye vi ikke tåler også, for det er like under der den beste dosen ligger et sted.
    Er der nogen chance for, at du kan få din læge til at arbejde sammen med dig om at øge dosen til (i første omgang) 125 mcg, for at se om det ikke hjælper?

Men skal jeg være helt ærlig, bør jeg anbefale dig, helt udenom lægen at få foretaget den 4-delte spytprøve for cortisol og DHEA direkte hos Scandlab.com i Sverige. Det ved jeg, flere nordmenn har benyttet sig af, udenom deres norske læger, der ikke ville bekræfte bestillingen hos det norske private BM-Lab.

Under alle omstændigheder, god bedring
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Vansklig dette Ingvild.
    Ingen stoffskiftemedisiner funker før du får nok av de, og du burde jo vært oppe nå.
    Jeg mener jo det er en fordel at vi vet hvor mye vi ikke tåler også, for det er like under der den beste dosen ligger et sted.
    Da har vi noe å holde oss til : underdæretsted.......

Så er edt jo typisk at du kjenner nedgangen etter en økning - det er rett tid til neste økning.

Så hvis det ikke funker bra når du har vært på max en stund, kan du jo prøve ERFA.
    Hva er maxdose Levaxin? 175mcg?

Har hørt mye om ERFA, hva er det og hva er forskjell på feks. Levaxin?

Ja, regner med å øke nå i disse dager, kjenner det på meg at det skal til. Venter bare på svar fra legen

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Du har haft diagnose i 6 måneder, ikke sandt? Selve sygdommen havde du nok under udvikling meget længere, som det jo plejer at være... og her må man ikke ignorere den mulighed, at det er binyrernes tilstand som står i vejen for effekten af behandlingen.

Er der nogen chance for, at du kan få din læge til at arbejde sammen med dig om at øge dosen til (i første omgang) 125 mcg, for at se om det ikke hjælper?

Men skal jeg være helt ærlig, bør jeg anbefale dig, helt udenom lægen at få foretaget den 4-delte spytprøve for cortisol og DHEA direkte hos Scandlab.com i Sverige. Det ved jeg, flere nordmenn har benyttet sig af, udenom deres norske læger, der ikke ville bekræfte bestillingen hos det norske private BM-Lab.

Under alle omstændigheder, god bedring
    Jeg tror det med binyrer er sjekket ut, er det ikke da en måler ACTH? For den prøven ble tatt og var normal

Ja, det kan godt hende jeg har hatt sykdommen lengrre, husker for 5 år siden, at jeg hadde et veldig stort søvnbehov, var trøtt hele tiden. Men det bedret seg med tiden..Det som er litt rart er at ingen i familien har hatt lavt stoffskifte som jeg vet om..

Den spyttprøven du snakker om for måling av Cortisol og Dhea, hva kan man da finne? Skal sjekke ut nettsiden forresten

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jo, det er greitt å ha legen med på laget. Å ta blodprøver i starten kan hjelpe en til bedre forståelse av hvordan endringer i dosen virker på kroppen (og sinnet).
    Kjertlen har jo et reguleringsapparat rundt seg, for å passe på at kroppen har nok stoffskiftehormoner i alle livets faser - og DET funker jo heller ikke nå.
    Jeg mener man nå må overta den jobben kjertlen gjorde, eller burde ha gjort. En må lære seg tegn som kroppen gir på at nå er dosen for høy - nå er den for lav.
    Jeg måtte iallfall lære meg det. Og jeg hadde gått mange år uten at dette systemet fungerte, så det ble ganske aha.

Så er det mange leger som etter min mening bruker blodprøver som en fasitt på hvordan du skal ha det, så vær obs dere som leser.
    Sånn skal det ikke være.
    Blodprøver er til god hjelp når de brukes for det de er verd, og ikke mere.
    Det er ganske mange som opplever at legen styrer dosen kun etter TSH og ikke etter hvordan pasienten har det, og hva denne trenger for å bli bra.

Etterhvert som man får erfaring på hvordan man reguler dosen sin, vil mange klare den jobben selv. Man trenger nok en læreperiode, og sikkert også å bli opptatt av andre ting i livet enn det man hittil har vært.

Så spør du om Levaxin/Tyroid.
    Tyroid er din bestemors stoffskiftemedisin. Den er laget av grisekjertler som det ved hjelp av moderne teknikk tar ut alle stoffer som er i kjertlen.
    Jeg gikk over til denne i 2004 og fikk det mye bedre.
    I Norge er standard behandling Levaxin, som er kunstig fremstillt T4.
    Legene jobber etter den tese at kroppen klarer seg med kun T4.
    Og det virker som at mange gjør det - iallfall i lange perioder av livet.
    Mitt "råd" er vel å ta det som det kommer.
    De som ikke blir bra nok på Levaxin må si fra til sin lege om det, så får en håpe at legen vil hjelpe DEG og ikke ri sine medisinske kjepphester.

De er dessverre ikke alltid vi blir fornuftig behandlet av behandlermiljøet.
    Hvis jeg har en kjepphest, så er det å utdanne seg så godt man kan i sin egen situasjon. Da vet man mye bedre hva som er rett og galt, og trenger ikke la seg overkjøre av noen.

Husk :
    TSH er et hormon som kontrollapparatet bruker for å regulere stoffskiftehormonmengden i kroppen. Kroppen bruker ikke dette til noe annet.
    Samme gjelder for ACTH, som er binyrenes reguleringshormon. Det brukes bare til å regulere produksjonen i binyrene.
    Man kan ikke se om kroppen har nok stoffskiftehormoner eller binyrebarkhormoner ved å se hvor mye det er av disse.
    Men de brukes dessverre slik av mange leger.
    De kan gi viktig informasjon om tilstanden hvis man tolker de i en sammenheng hvor man har en masse andre prøver å tolke de opp mot, men isolert kan informasjonen de gir bli misvisende hvsi man tror at alt er ok hvis disse er det.

Undersøkelse av binyrene foregår best ved at man tygger på vatt-tamponger ved 4 angitte tider i døgnet. Hva ACTH er ved disse anledninger er helt u-intressant. Det viktigste er at spyttprøvene viser at hormonmengden varierer som den skal i døgnet - og at man har en passe mengde.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Jo, det er greitt å ha legen med på laget. Å ta blodprøver i starten kan hjelpe en til bedre forståelse av hvordan endringer i dosen virker på kroppen (og sinnet).
    Kjertlen har jo et reguleringsapparat rundt seg, for å passe på at kroppen har nok stoffskiftehormoner i alle livets faser - og DET funker jo heller ikke nå.
    Jeg mener man nå må overta den jobben kjertlen gjorde, eller burde ha gjort. En må lære seg tegn som kroppen gir på at nå er dosen for høy - nå er den for lav.
    Jeg måtte iallfall lære meg det. Og jeg hadde gått mange år uten at dette systemet fungerte, så det ble ganske aha.

Så er det mange leger som etter min mening bruker blodprøver som en fasitt på hvordan du skal ha det, så vær obs dere som leser.
    Sånn skal det ikke være.
    Blodprøver er til god hjelp når de brukes for det de er verd, og ikke mere.
    Det er ganske mange som opplever at legen styrer dosen kun etter TSH og ikke etter hvordan pasienten har det, og hva denne trenger for å bli bra.

Etterhvert som man får erfaring på hvordan man reguler dosen sin, vil mange klare den jobben selv. Man trenger nok en læreperiode, og sikkert også å bli opptatt av andre ting i livet enn det man hittil har vært.

Så spør du om Levaxin/Tyroid.
    Tyroid er din bestemors stoffskiftemedisin. Den er laget av grisekjertler som det ved hjelp av moderne teknikk tar ut alle stoffer som er i kjertlen.
    Jeg gikk over til denne i 2004 og fikk det mye bedre.
    I Norge er standard behandling Levaxin, som er kunstig fremstillt T4.
    Legene jobber etter den tese at kroppen klarer seg med kun T4.
    Og det virker som at mange gjør det - iallfall i lange perioder av livet.
    Mitt "råd" er vel å ta det som det kommer.
    De som ikke blir bra nok på Levaxin må si fra til sin lege om det, så får en håpe at legen vil hjelpe DEG og ikke ri sine medisinske kjepphester.

De er dessverre ikke alltid vi blir fornuftig behandlet av behandlermiljøet.
    Hvis jeg har en kjepphest, så er det å utdanne seg så godt man kan i sin egen situasjon. Da vet man mye bedre hva som er rett og galt, og trenger ikke la seg overkjøre av noen.

Husk :
    TSH er et hormon som kontrollapparatet bruker for å regulere stoffskiftehormonmengden i kroppen. Kroppen bruker ikke dette til noe annet.
    Samme gjelder for ACTH, som er binyrenes reguleringshormon. Det brukes bare til å regulere produksjonen i binyrene.
    Man kan ikke se om kroppen har nok stoffskiftehormoner eller binyrebarkhormoner ved å se hvor mye det er av disse.
    Men de brukes dessverre slik av mange leger.
    De kan gi viktig informasjon om tilstanden hvis man tolker de i en sammenheng hvor man har en masse andre prøver å tolke de opp mot, men isolert kan informasjonen de gir bli misvisende hvsi man tror at alt er ok hvis disse er det.

Undersøkelse av binyrene foregår best ved at man tygger på vatt-tamponger ved 4 angitte tider i døgnet. Hva ACTH er ved disse anledninger er helt u-intressant. Det viktigste er at spyttprøvene viser at hormonmengden varierer som den skal i døgnet - og at man har en passe mengde.
    Spennende det du skriver n`Finn:= ) Slik jeg ser det, så har jeg vel stolt ganske bra på legen min, men jeg er også helt med på å utvide horisonten kan en kanskje kalle det og prøve andre ting som dere skriver her, f.eks. Erfa og ta andre prøver, dersom vanlig medisin ikke fører frem, men nå gjenstår det også å se hva legen min sier etter siste prøve

Jeg skal vente i spenning.

Forresten er jeg helt sikker på (utifra teorien) at symptomer jeg kjenner har med lavt stoffskifte å gjøre. Forresten, kom på at det eneste symptomet jeg ikke har hatt før er å være så susete i hodet som jeg er nå, det synes jeg ¨å huske jeg hadde kun ved høyt stoffskifte helt i starten av sykdommen. Men den såkalte brainfoggen kan kanskje oppstå både ved høyt og lavt stoffskifte?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Standard

Hva er maxdose Levaxin? 175mcg?

Kære Ingvild
    Her vil en af de mindste Bukke Bruser blande sig
    Maxdose er der så vidt jeg kan se ingen af; det kommer an på, hvad man skal bruge. Hvilket så åbenbart igen kan være afhængig af blandt andet binyrerne. Det er der en masse tekster om her på forummet, ligesom der er gode tråde om naturligt stofskiftehormon, thyroid, hvoraf Erfa er den nemmeste at få fat i lige nu. (I Danmark er der kommet en lille produktion i gang af thyroid på Glostrup Apotek, men den koster noget mere. )

At der ikke nødvendigvis findes en maxdose er her et eksempel på: Jeg læste en dag på Facebook om en, der fik 700 mikrogram ny Eltroxin - syntetisk medicin som Levaxin - men hun havde stadig symptomer på lavt stofskifte og andre mærkelige bivirkninger ... Så er det vel, man må konstatere, at der er noget andet galt et sted, tænker jeg. Men det tænkte hendes læge åbenbart ikke. 'Luk øjnene og ta' din medicin', sagde han til damen, som var smaddersyg. Så, som n'Finn skriver, så er det vigtigt selv at sætte sig ind i tingene.
    Så kan man da i hvert fald stille de rigtige spørgsmål, kan man sige.

Nielsigne

Du kan læse om Erfa og andre former for thyroid i disse tråde her:

http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...splay.php?f=99

I den syntetiske medicin får man et forstadie og skal så selv danne det egentlige stofskiftehormon. Nogle er bedre til det end andre. Der er også faktorer som fx kost der spiller ind. (Men har lige læst, at nogle ikke oplever nogen effekt af kostændringer, før de får den type medicin, der passer til dem)

I naturligt stofskiftehormon, thyroid, som Erfa, Armour, Westhroid, Nature-Throid og Thyroid-S m.fl. får man medicin baseret på stofskiftehormon fra dyr - gris eller ko. Så får man alle dele af hormonet, ligesom dyret har haft.

... og vil lige tilføje, at jeg ikke har skrevet disse ting fordi jeg anser mig selv for at være så erfaren, at jeg burde - tværtimod er jeg stadig så ny her, at jeg burde. For jeg synes stadig, det kan være svært at finde rundt herinde og finde det, man skal søge på. Inden jeg fik min egen profil herinde, kom jeg herind, når jeg søgte på google - og havnede i den rigtige tråd
    Så man skal lige ha' fat i et hjørne at trække i ...

Egentlig lidt i familie med det der med at samle trådene, som forummets glimrende moderatorer redegjorde for i går.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Smile Sv: Noen som har det slik? Hvordan er mine utsikter tro..

Jeg tror det med binyrer er sjekket ut, er det ikke da en måler ACTH? For den prøven ble tatt og var normal

Ja, det kan godt hende jeg har hatt sykdommen lengrre, husker for 5 år siden, at jeg hadde et veldig stort søvnbehov, var trøtt hele tiden. Men det bedret seg med tiden..Det som er litt rart er at ingen i familien har hatt lavt stoffskifte som jeg vet om..

Den spyttprøven du snakker om for måling av Cortisol og Dhea, hva kan man da finne? Skal sjekke ut nettsiden forresten
    Hej Ingvild

I "min bog" betyder "men det bedret seg med tiden" netop, at det var dine binyrer, der har overtaget kompensation for effekten af hypothyreose-under-udvikling. Får man ikke en diagnose og kommer i behandling tids nok, går det progressivt ud over binyrerne som tiden går.

Du har fået mig til at samle en tekst om netop binyre-segment kontra medicinering-segment i tråden Levaxin, Eltroxin, Euthyrox, kontraindikasjoner, hvor du finder svar på dine spørgsmål, særlig hvis du klikker på links nederst i teksten.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Da har jeg fått svar, prøvene var visst fine, TSH lå på 1,9, men jeg føler meg ikke fin om dagen, så har bestillt meg en legetime, så får høre hva han sier.

Noen som har noen gode tips?

Jeg vil jo først nevne mine symptomer og foreslå en doseøkning pgr. disse og henvise til spesialisten på Aker som mener TSH skal ligge på rundt 1.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Hvordan er fremtidsutsiktene mine?
    Av Shorty i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 23-05-10, 22:48
  2. kan noen ta en titt på mine prøvesvar?
    Av rikke i forumet Blodprøver
    Svar: 98
    Siste melding: 28-05-08, 10:33
  3. Kan noen se på mine prøvesvar?
    Av Siri -67 i forumet Blodprøver
    Svar: 10
    Siste melding: 19-03-07, 21:27
  4. Svar: 6
    Siste melding: 21-09-05, 20:20

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder