Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 15 av 15
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Standard Sv: højt blodtryk og lavt stofskifte?

Jeg har hatt høyt blodtrykk i mange, mange år. Det begynte så smått å stige på samme tid som jeg fikk andre stoffskiftesymptomer, for 17-18 år siden. Det steg smått og pent gjennom mange år, uten at legen brydde seg så mye om det. Til slutt (for ca 8 år siden) måtte jeg selv spørre om det ikke var på tide å få gjort noe med!

Så det går absolutt an å ha høyt blodtrykk og lavt stoffskifte. Legen som tar seg av mitt stoffskifte mener det er et helt vanlig symptom - hun er spesialist i indremedisin.
    Jeg vil nevne Amjid Iqbal, overlege ved hjertemedisinsk avd. i Tromsø. Han har levert en doktoravhanling som bl.a. omhandler stoffskiftesykdom og virkninger på blodtrykk og kolesterol.

Sitat: "For høye eller for lave verdier av thyreoideahormoner gir stoffskiftesykdom som kan påvirke blodtrykk, kolesterolverdier og hjertets pumpefunksjon.......Vi fant positiv sammenheng mellom TSH-nivå og blodtrykk, selv om TSH er innenfor det som beskrives som normalverdier. Økende TSH-verdier er assosiert med økende blodtrykk. Vi fant også positiv sammenheng mellom kolesterolverdier og TSH-verdier."

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Tusind tak for svar Halla

Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    70

Sitat: "For høye eller for lave verdier av thyreoideahormoner gir stoffskiftesykdom som kan påvirke blodtrykk, kolesterolverdier og hjertets pumpefunksjon.......Vi fant positiv sammenheng mellom TSH-nivå og blodtrykk, selv om TSH er innenfor det som beskrives som normalverdier. Økende TSH-verdier er assosiert med økende blodtrykk. Vi fant også positiv sammenheng mellom kolesterolverdier og TSH-verdier."[/QUOTE]

Ja, det siger mine endokrineologer også! Jeg har lavt stofskifte og samtidigt ret højt blodtryk og kolesteroltal, alt det har jeg haft i over et år nu. Men de siger at de ikke vil gøre noget ved blodtryk og kolesteroltal før stofskiftet er reguleret, da de anser det for følgesygdomme/symptomer (idet det så naturligt vil regulere sig selv).

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Har du forsøkt olivenbladekstrakt for å senke blodtrykket? I følge Wikipedia skal det senke høyt blodtrykk:

The extract can lower blood pressure and blood glucose. This may be undesirable if the user already has a low blood pressure and glucose level. Sufferers of low blood pressure and diabetes are particularly at risk. Interactions with pharmaceutical drugs which force the body to lower its blood pressure and glucose level may be dangerous.

Du må altså ikke bruke blodtrykkssenkende medisiner samtidig med olivenbladekstrakt.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. ca. 4 år med lavt stofskifte
    Av lilli i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 22
    Siste melding: 22-07-10, 10:20
  2. Kan det være højt stofskifte?
    Av Hanne10 i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 30-12-09, 16:48
  3. Højt blodtryk 150/115 - påvirket af stofskiftet?
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 3
    Siste melding: 06-03-09, 19:51
  4. Svar: 6
    Siste melding: 08-09-07, 11:18
  5. Altid lavt b12 ved lavt stofskifte?
    Av gitteh i forumet B-vitaminer
    Svar: 6
    Siste melding: 16-02-07, 23:56

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder