Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 36
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Trenger råd for å få opp FT4

Tror det er viktig å minne legen om at vår lave TSH ikke er det samme som en lav TSH hos dem med hypertyreose.
    De siste har vel hatt en tendens til å ligge i faresonen for beinskjørhet, men her kommer de høye verdiene av fT4 og fT3 inn i bildet. Her er stoffskiftet høyt, og det kaan gjøre noe med "stoffskiftet" til D-vit./kalsium.
    Det er som sagt det HØYE stoffskiftet som er synderen, ikke lav TSH.
    Men fordi høyt st. kjennetegnes bl.a.av laav TSH, tror de/enkelte leger at vi kommer innunder der, selv om våre stoffskiftehormon ligger laavt innen refområde, men dog i enkelte fall med en subrimert TSH.
    Det er mange årsaker til at noen av oss får en subrimert TSH..uten at det er fare på ferde.(min er 0,01, men fT4 og 3 er innen "normalen").....
    Forøvrig tror jeg at noen må ha tilskudd av t4, hvis vi er av dem som ikke tåler den lav...det kan bli for mye t3 hvis vi skal få t4 tilstrekkelig opp på kun thyroider....
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Prøv å få legen til å skrive ut ERFA for et års forbruk, eller 3reit ?
    Trodde ikke det skulle gå, men det gjorde det gitt etter intenst mas på legen fra min side. Fikk rp. på 30mg Armour riktignok, men ikke noe problem å få ut ERFA på Vitus.

Sitter nå med boksen foran meg! Leverte rp. i går - levering i dag. Helt smertefritt, bare noen kroner fattigere. Behøvde ikke å argumentere en gang. Sa bare jeg heller ville ha ERFA fordi jeg ikke likte cellulosen og dextrosen i Armour og det var ikke noe problem.

Binyreproblemer oppstår jo som følge av at stoffskiftet er for lavt.....
    Og de reagerer ofte med å øke problemene før man får stoffskiftet opp.
    Så da får vi se og ERFA virker bedre enn Armour. Holder på å øke så får jeg heller krangle med legen om mengden på ett senerer tidspunkt. Håper du har rett i at binyrene kanskje vil "ordne seg" bare jeg får nok n`Finn.
    Tror jeg strekker strikken for langt om jeg begynner å mase på legen om kortison akkurat nå!! Begynt med litt krem da etter råd her på forumet og synes det også har litt positiv effekt. Har hatt noen bedre netter med mer søvn og ikke perioden på ettermiddagen som jeg i lang tid har blitt så sliten og trøtt er av kortere varighet.

Får svar på nye binyreprøver (spytt, blod, DHEA, ACTH i tillegg til jod og D på mandag og er litt spent på hva de viser.

H:-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Det var jo bra da !
    Holder på selv med siste rest av Armour. Har brukt 2G ERFA + 2G Armour i en måneds tid. Til uke blir det ren ERFA.
    Jeg har ikke merket noe signifikant annet enn at jeg må nok ha 4G ERFA. Hadde 3,5G Armour, men også det varierte litt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Hjelp binyrene mine er bekreftet slitne - ingen hjelp å få

Orker ikke å vente lenger på alle disse prøvesvarene for binyrene før jeg gjør noe. Har ventet i alt for mange år på å tenke selv -kan ikke også vente med dette. Prøvesvarene kommer litt dumpende ned når de føler for det ser det ut til (fra Aker denne gangen.)
    Felles for dem alle er at de er lave - men ikke så lave at det er Addison men ikke så langt unna heller, så binyrere funker ennå, bare veldig dårlig.

Har lest alle Anisas innlegg her om binyrer og forståelsen og kunnskapen begynner å synke inn men må finne praktiske løsninger siden legen inntar venteholdningen.

Alle prøvene er lavere nå enn så lenge jeg brukte Levaxin og hadde ett dårligere kosthold (gått via Armour til ERFA nå for en knapp uke siden). (Holder på å øke men kan jo ikke gjøre det så fort.) Skulle fått tak i litt hjelp til dem i mellomtiden slik at ikke hele kroppen behøver å slite samtidig.

Kortisol ligger å vaker nede i nedre ref.område og har gal døgnvariasjon. Den eneste som er bra er kveldsprøven (spytt x4).
    Det samme med DHEA-S og P-ACTH. Legen snakker om DHEA men vil vente på flere prøver som ikke har kommet ennå. Bruker litt hydrokortisonkrem og merker forskjell på det, men ikke nok. Hun har nå sykemeldt meg 100% siden det er kaotisk og stressende på jobben min og hun mener jeg kanskje blir bedre av ikke å være der. Det var iallefall ikke snakk om å jobbe neste måned - ikke engang litt, og det er jeg ikke helt vant med.

Er det noen som har noe råd om hvilke type DHEA jeg skal kjøpe slik at jeg ikke endre opp med noe syntetiske greier som ikke funker eller ikke er av god kvalitet? Er ukjent med dette her, leser og leser men kansje noen har noen tips. Reiser gjerne ut for å kjøpe det, eventuelt få rp. om det er mulig. Skulle gjerne hatt noe tabletter med HC også for å teste men den er kanskje vanskeligere.
    Noen som bruker DHEA og eventuelt andre ting som kjøper det selv uten rp. fra legen og i tilfelle brand og hvor det kan skaffes fra.

H

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hjelp binyrene mine er bekreftet slitne - ingen hjelp å få

Oj, så synd rexxy69! dette er jo ikke noe hyggelig å høre om. Men det var kanskje ikke annet å vente der du er nå?

Jeg bruker DHEA fra Douglas labs 25 mg. For meg var 25 mg for sterkt, jeg ble veldig gira, så jeg startet først med å bruke 1/3 av tabletten, nå bruker jeg 2/3. Har du råd og mulighet til å gå på Balder? Der er det kanskje lettere å få hydrokortisontabletter. Det var der jeg fikk DHEA, fastlegen våget ikke. De vet jo nesten ikke noe om hormoner heller, vanlige leger. Jeg håper du får hjelp snart!

Om det er noen trøst for deg: jeg var veldig syk i oktober og november, startet på hydrokortisontabletter i slutten av oktober, gikk fra å ikke orke å jobbe fra september til å såvidt orke litt i januar. Nå kan jeg klare å jobbe ca 50 %. Og har en helt annet energi spredt utover dagen enn jeg hadde det foregående året hvor jeg langsomt ble dårligere av binyrene. Jeg vil si ut fra egne erfaringer at det er essensielt å komme i behandling så raskt som mulig. I stedet for å gjøre det det høres ut som legen din vil: se deg langsomt brytes ned. Så om du får hjelp vil du merke bedrign forholsvis raskt. Og for meg var DHEA den siste biten som løftet meg over til et godt liv igjen.
    Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Sender deg en PM.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Og for meg var DHEA den siste biten som løftet meg over til et godt liv igjen.
    Takk for svar - det er det jeg tror også og forøvrig alle prøver bekrefter. Jeg kan holde på med så mye stressreduserende tiltak både i kost og mentale prosesser jeg bare orker, men før disse hormonene mine henger litt mer på greip og stoffskiftet blir høyere må jeg ha litt assistanse.
    Går på Balder også, skal dit i slutten av juni, men tror det er veldig forskjell på legene der. "Min" er mest opptatt av alt man kan gjøre for å redusere stress og det er vel og bra, men ikke nok. DHEA mener h*n bare hjelper i kort periode før man er i kjelleren igjen. Skal til balderlegens forsvar legge til at det ikke har vært så "gæli" før - har ikke konsultert om disse siste resultatene.
    Det er også vanskelig at Balder ikke vil overta hele behandlingen, men ønsker at jeg fortsetter å bruke fastlegen i tillegg. Tar liksom ikke helt ansvar og det liker jeg ikke. Må ha kontroll på det hele selv, mulig det sliter meg ut like mye som jobben. Den ene legen her og den andre der som mener litt forskjellig og så må jeg sette det sammen selv. Blir min siste tur på Balder i juni om det skal fortsette slik.
    H:-)

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Ang DHEA bruker jeg samme merke som Vigdis: Douglas. Det er kapsler. Det er det jeg henter ut på resepten. Men jeg har supplert med et annet merke kjøpt på nettet (fant ut at jeg kom til å gå tom før neste legetime).

http://www.vitasunn.co.uk/webdocs/Items/Details7.cfm

Dette (Natrol) funger helt greit. Fordelen med det jeg har handlet på nett er at det er tabletter, og det er litt lettere å dele med tablettkutteren slik at jeg får findosert. Ikke smart å bestille DHEA fra Iherb eller andre amerikanske nettbutikker, da DHEA er legemiddel og vil etter all sannsynlighet bli stanset i tollen. Vitasunn sender fra England, så da er det lovlig så lenge du bestiller for inntil tre måneders forbruk. Men Vitasunn er treige. Regn med tre uker.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,359

Kære rexxy69, sikke noget. Men alligevel godt at vide, hvad man er oppe imod, kan man sige. Jeg håber, du får hjælp meget snart.

Nielsigne

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,066

Smile Sv: Hjelp binyrene mine er bekreftet slitne - ingen hjelp å få

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post

Er det noen som har noe råd om hvilke type DHEA jeg skal kjøpe slik at jeg ikke endre opp med noe syntetiske greier som ikke funker eller ikke er av god kvalitet? Er ukjent med dette her, leser og leser men kansje noen har noen tips. Reiser gjerne ut for å kjøpe det, eventuelt få rp. om det er mulig. Skulle gjerne hatt noe tabletter med HC også for å teste men den er kanskje vanskeligere.
    Noen som bruker DHEA og eventuelt andre ting som kjøper det selv uten rp. fra legen og i tilfelle brand og hvor det kan skaffes fra.

H
    Har sendt deg en PM
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Hashimoto, binyrer og hydrokortison
    Av Gekko i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 13-03-10, 16:22
  2. ME, Graves og slitne binyrer...
    Av rutta3 i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 3
    Siste melding: 23-01-10, 08:11
  3. Hypo og binyrer - sett denne?
    Av Lilje i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 06-05-08, 18:05
  4. Slitne binyrer
    Av -diab- i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 28
    Siste melding: 18-09-07, 16:30
  5. Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-08-07, 15:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn