Side 1 av 4 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 36
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Hashimoto/hypo/slitne binyrer fra 2005.

Hei alle sammen..
    Fikk telefon fra en nær hysterisk fastlege om at jeg måtte komme innom pga. prøvesvar og ble naturlig nok litt bekymret. Helt til jeg hørte hva som var galt med prøvene. TSH på 0,42!! Damen ble sint når jeg begynte å le og sa at det var vel forventet når jeg hadde gått over til Armour. Jeg synes det var mye værre at FT4 har gått ned fra 18 til 14 og sa det nok var årsaken til at jeg har følt meg litt halveis i det siste etter å ha vært ganske bra noen måneder. FT3 er på 6,2 så det er ikke så galt.

Til min glede hadde jeg halvert Anti-TPO siden februar med alle tilskudd, kostholdsendringer osv. jeg virkelig har gått inn for. Fastlegedamen hadde ingen teori om hvordan dette kunne påvirke prøvene i tillegg til Armour - hvilket jeg heller ikke hadde forventet. Mitt håp er at hele anti-TPO har resignert og begynner å forstå at jeg har tenkt å vinne denne kampen., er så utrolig lei av disse antistoffene som har kludret det til for meg i snart 6 år.

Fikk hele ostoporosepraten. Min mor har ostoporose så jeg spøker ikke med det og kan på grunn av min mor relativt mye om sykdommen, men er absolutt ikke redd for å få dette selv. Spurte legen om hun noengang hadde sett en kraftig orteoporosepasient og det hadde hun ikke. Min mor har alltid vært TYNN - det er ikke jeg. Sa jeg gjerne kunne ta en bentetthetsmåling en gang årlig istedet for å fortsette denne diskusjonen - det var imidlertid ikke nødvendig mente hun bare TSH kom seg opp på 0,5. Forstå det den som kan.

Bruker også Balderklinikken litt for å slippe å krangle til meg alle blodprøvene av mineraler og vitaminer jeg selv ønsker å få målt ganske ofte pga. kostholds,- og tilskuddsregime mitt men har ikke råd til å oppsøke dem en ekstra gang for dette akkurat nå. Har en time i slutten av juni så får vente å se hva jeg kan få til selv før det. Har også inntrykk av at min Balderlege er Levaxinfan - ville iallefall ikke skrive ut ERFA/Armour før hun var sikker på at jeg var optimalisert på Levaxin sist gang jeg var der. Hun er imidlertid mer opptatt av at binyrene ikke fungerer helt som de skal så det er en annen grunn til at jeg fortsetter å benytte Balderlegen litt. Med tanke på stoffskiftet er jeg ikke sikker på om jeg blir bedre ivaretatt der enn hos fastlegedamen. Orker ikke en runde til med bytte av fastlege akkurat nå så jeg må forsøke å sno meg rundt og løse problemet med FT4.

Ok til saken. Har ingen planer om å redusere iht. fastlegedamens anvisninger, (fra 1,5grain til 1 grain) men har da to problemer:
    1.
    Jeg vil gå tom for Armour for fort før hun vil skrive ut nytt. Vil også forsøke å få opp FT4. Levaxin har jeg i bøtter og spann. Noen som har erfaring med kombinasjon Armour/Levaxin for å få opp FT4 og kan gi noen råd?
    2.
    Har forøvrig ingen hypersymptomer om jeg øker Armour men ønsker ikke å gå høyere for fort da binyreprøvene mine har blitt litt værre (DHEA lav, kortisol i spytt har en peak ca. kl. 16:00 - rundt tiden på døgnet jeg er mest sliten - eller OK på skala, ACTH lav) så jeg må få ordentlig kontroll på dette først. Har ikke klart å lese meg til om dette også kan ha noe med mengden antistoffer å gjøre. Noen som vet?

Har utrolig mye stress på jobb om dagen og det hjelper jo ikke akkurat på. Vil ikke risikere å øke på med tyroksin av naturlig eller syntetisk art slik at binyrene ikke henger med selv om jeg selv tror jeg på litt sikt skal opp i dose.

Utrolig takknemlig om noen har noen råd..

H:-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Trenger råd for å få opp FT4

Hm......
    samma leksa igjen det derre.......
    Print ut den anbefalingen hormonlabben på Aker som er vist i flere tråder her.
    Det er utrolig nyttig med info fra en annen lege.
    Kopier den og legg den i mine dokumenter......

Så er det forventet at fT4 går ned når du har så lav dose da - du bør nok sikte på å dobble denne på sikt.
    Og da vet du jo hva som skjer med prøvene ?
    (fT4 blir normal fT3 blir for høy) Hva TSH blir er som du jo vet helt u-intressant.

Benskjørhet er jo et D-vitaminproblem, så jeg håper du har en flittig brukt box ?
    Så vet du sikkert min holdning til cocktailen du nevner ?

Binyreproblemer oppstår jo som følge av at stoffskiftet er for lavt.....
    Og de reagerer ofte med å øke problemene før man får stoffskiftet opp.

Prøv å få legen til å skrive ut ERFA for et års forbruk, eller 3reit ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Fikk telefon fra en nær hysterisk fastlege om at jeg måtte komme innom pga. prøvesvar og ble naturlig nok litt bekymret. Helt til jeg hørte hva som var galt med prøvene. TSH på 0,42!! Damen ble sint når jeg begynte å le og sa at det var vel forventet når jeg hadde gått over til Armour.
    Hehe... Makan!! Og bare du fikk din TSH opp til 0.5 så var jo fastlegen fornøyd...Tror det er legene som mest har et syndrom jeg.. Ellers så er det jo mange her på forumet som syns de har god effekt av kombinasjonsbehandling mellom thyroid og levaxin..

Ft4 min var hvertfall uansett høgere på levaxin. Men formen er bedre uten , og enda bedre når jeg igjen økte på med erfa etter å ha kuttet ut levaxinen noen dager. Bruker 2 grain nå, og min TSH er på 0.02, så jeg er visstnok da overdosert. Måtte holde et lite foredrag for fastlegen min i går ang. dette; han har egentlig gitt helt opp thyroiddiskusjonen og sa, "ja, bare øk dosen du etterhvert hvis du mener det er riktig". og ...

Jeanette
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Takk for svar.

Har innsett at det var dumt av meg å begynne å le på legekontoret men det ble så komisk for meg etter å ha lest om lav TSH her på forumet.

Prøv å få legen til å skrive ut ERFA for et års forbruk, eller 3reit ?
    Det vil hun ikke gjøre - det er nok mer enn TSH hun ikke er oppdatert på. ERFA hadde hun ikke hørt om. Ville ikke beholdt henne om jeg ikke kunne fått svar på mye jeg lurer på og fått råd på steder som her.
    Kanskje jeg klarer å få rp. på 1/2 grain Armour, for hun mente jeg burde ta to doser og 1 grain er jo håpløs å dele så da har jeg litt mer til forsøksperioden. Kan jo forsøke å få ut ERFA på rp.
    Tror jeg forsøker meg på å øke opp mot 2 grain først og deretter 3 for å se hvordan det går før jeg eventuelt vurderer å begynne med Levaxin igjen. Hele meg stritter mot Levaxin så det er nok siste alternativ.

Benskjørhet er jo et D-vitaminproblem, så jeg håper du har en flittig brukt box ?
    Så vet du sikkert min holdning til cocktailen du nevner ?
    Det går litt D3 her ja. 2400 IE eller 60 ug dag. Litt mindre om sommeren. Nivåene ramler veldig om vinteren uten tilskudd. Venter på svar på blodprøver nå og tror egentlig den er bra. Klarer ikke å få med meg alle innleggene på forumet her ennå og har ikke lest alle tråde ennå men utifra det jeg har lest av deg Finn vil jeg jo tro du ikke er noen Lavaxinfan.

Ft4 min var hvertfall uansett høgere på levaxin. Men formen er bedre uten
    Det er egentlig formen jeg forsøker å beholde eller finne igjen - hvilke tall prøvene gir er egentlig ganske uinteressant for meg. Mer som referanse ift. når jeg har vært bra og dårlig. Har aldri nådd "de store høyder" så er ikke så engstelig for det.

H :_)

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Tror jeg forsøker meg på å øke opp mot 2 grain først og deretter 3 for å se hvordan det går før jeg eventuelt vurderer å begynne med Levaxin igjen. Hele meg stritter mot Levaxin så det er nok siste alternativ.

Det er egentlig formen jeg forsøker å beholde eller finne igjen - hvilke tall prøvene gir er egentlig ganske uinteressant for meg. Mer som referanse ift. når jeg har vært bra og dårlig. Har aldri nådd "de store høyder" så er ikke så engstelig for det.
    JEG syns hvertfall dette høres veldig fornuftig ut. Men nå er ikke jeg den som heier fram levaxin heller..hehe En får gå for det en syns fungerer, og fungerer ERFA, så hvorfor ikke øke med den

Nei, det er ikke bra å le av folk som er syke... legene har jo utviklet TSH OCD med schizoide trekk (les; tvangslidelse, med trekk av paranoia, grandiositet og magisk tenkning ift TSH - verdier)..Så latter omkring deres lidelse er ikke lurt nei.

Væl.....

Ha en fin kveld rexxy69

Jeanette

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,751

H :_)
    Og der peker du på den klesløse keiseren... Det er jo formen vi leter etter - ikke de perfekte prøvene... og hvor mange vet egentlig hvordan prøvene skal se ut når de kjenner seg vel? De færreste går til legen og ber om en blodprøve "fordi man føler seg vel"... og dermed har vi ikke referansepunktene for hvordan kjemien i vår kropp skal være når den fungerer GODT.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Jeg synes ikke det er noe å bry seg om om TSH er på 0,42- Leger er litt redde av seg ja.

Jeg må si at det etter min erfaring ikke er noe problem å ta kombi thyroider og Levaxin. Jeg forstår at du er skeptisk til å gå tilbake til Levaxin, men jeg kan love deg at det er stor forskjell på bare Levaxin og på kombi Men forsøk det som du har planlagt først, men husk at du ikke er alene om å måtte bruke kombi da thyroidene inneholder mer t3 enn det friske mennesker produserer. For noen er det å bruke kombi den beste løsningen.

Lykke til!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Gjengir mailen fra Aker, fra des-09:
    Hei

Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir liggende i øvre halvdel av referanseområde.

OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.

Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.

Vennlig hilsen Louise Koren Dahll

overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
    Her er også en annen link som sier at man skal se bort i fra TSH når man tar thyroid: http://ask.doctoroz.com/question/wha...hypothyroidism

Synes det er så sykt at man blir bedt om å redusere dosen når ft4 er lav. Mitt inntrykk etter å ha lest mye på nett, er at standarddosen for thyroider er 3-4 grain. Jeg har dette i bakhodet og har lovet meg selv at jeg aldri skal la meg presse av en fjottete lege til å redusere dosen, så lenge Ft4 ikke skulle være ekstremt høy.

Synes jeg fant en del vettugt om thyroider på http://www.stopthethyroidmadness.com/

Var skeptisk til siden først, sikkert skrevet av en "ekstrimist" tenkte jeg, men tok feil der.

Håper du vil melde tilbake hvordan det går, rexxy69. Jeg antar at jeg snart kommer i samme situasjon som deg; at jeg vil øke dosen og ønsker å få Balders velsignelse. Skal snart også informere fastlegen om medisinbyttet og er spent på hans reaksjon.

Ser at det er forskjellige erfaringer med Balder ute og går. Min erfaring så langt er god; ble satt umiddelbart på Erfa (kombi m Levaxin), uten at jeg rakk å spørre en gang, og jeg har kun prøvd Levaxin i tre mnd. Den store testen kommer imidlertid snart: TSH-testen! Legen viftet bokstavelig talt med "stop the thyroid madness"-boken der han satt, og der står det jo at TSH- regimet er bull***, så det kan love bra, men magefølelsen min er likevel ikke god.

Skal forberede en lang tirade- tale til neste konsultasjon, og vise frem dokumentasjon osv. Ikke faen (beklager uttrykket) om jeg skal slå meg til ro med en mini-dose for å tekkes TSH.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
    Ikke faen (beklager uttrykket) om jeg skal slå meg til ro med en mini-dose for å tekkes TSH.
    Ikke beklag, du har jo helt rett !!

Jeanette

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Enig med deg Berit !
    Og hvem som definerer hvem som er ekstremist er jo det avgjørende.
    Det finnes leger som definerer kolleger som behandler stoffskifteproblemer med Thyroider som ekstremister......

Mens vi ...........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 4 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Hashimoto, binyrer og hydrokortison
    Av Gekko i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 13-03-10, 16:22
  2. ME, Graves og slitne binyrer...
    Av rutta3 i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 3
    Siste melding: 23-01-10, 08:11
  3. Hypo og binyrer - sett denne?
    Av Lilje i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 06-05-08, 18:05
  4. Slitne binyrer
    Av -diab- i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 28
    Siste melding: 18-09-07, 16:30
  5. Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-08-07, 15:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn