Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 27
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Standard Hvorfor stiger blodsukkeret mitt?

De siste dagene har jeg fått så mye høyere blodsukker enn vanlig, har ligget på mellom 8 og 11 på det høyeste vanligvis. Men de siste dagene har det ligget på både 14 og 15, selv om natta. Jeg spiser jo nesten ikke karbohydrater, og jeg har økt insulindosen igjen, bruker nå 45 enheter morgen og 140 enheter kveld. Kommer til å øke til 150 enheter i kveld. Bruker bare langsomtvirkende insulin.

Jeg fatter ikke hva det er som trigger blodsukkeret så mye! Vet at det kan bli høyere ved f.eks. betennelser og feber, men jeg føler meg ikke syk. Smerter i leddene har jeg jo fra tid til annen ellers også, uten at det pleier å gjøre noe utslag på blodsukkeret. Feberfølelse om jeg stresser er jeg også vant med uten at det påvirker noe. Har lest på diabetesforbundets sider, men finner ikke noe der. Noen her som vet noe om dette?
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hvorfor stiger blodsukkeret mitt?

Dette vet jeg lite om, og finner ikke så mye der jeg er vant med å lete.
    Hvis det kan relateres til din nylige overgang til tyroide hormoner, kan man jo spekulere i at kan ha sammenheng ?
    Hvis så, vil jeg anta det har med omdannelse av lagret fett til glykose - altså at de tyroide hormonene har satt igang en funksjon som ikke Levaxinen evnet.
    En viss overfunksjon i starten ?
    Dette er jo bare spekulasjoner fra min side da Sonja.

Og hva skal man gjøre med det ?
    Du er jo allerede nede på lavt carboinntak, så gjenstår vel bare å se om det vil forbrenne ved økt aktivitet om du har mer overskudd til det da ?

Håper du får svar du kan bruke Sonja
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Jeg kan svært lite om diabetes, men jeg så denne - om det er om morgenen du får høye målinger så kanskje det henger sammen?
    http://www.libraryfordiabetes.com/ne...cfm?NewsID=233

Eller kanskje du kan bruke noen av uttrykkene der for å søke videre.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Hmm.. Har du tatt hc eller noe slik da?Kortisonpreparater øker blodsukkeret ditt i så fall.
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Takk for svar, alle sammen!

Takk for linken, smgj! Den har jeg nå tatt vare på. Skal se på det der. Sov litt på ettermiddagen idag og da gikk det faktisk littegrann ned. Ikke nok, men litt i alle fall.

Jeanette78: Nei, jeg har ikke tatt kortison eller noen andre preparater jeg ikke pleier å ta.

Har i går og i dag økt Erfa til 3x125 mg. Men blodsukkeret har vært høyere i flere dager enn det, så det kan ikke ha noe med dette å gjøre.

Føler meg så alene med diabetesen. Får ikke oppfølging fra noen. Har ikke hørt et ord fra endokrinologisk avdeling på sykehuset på flere måneder. Heller ikke fra diabetessykepleieren der som jeg har gått til timer hos. Har spurt om jeg skal følges opp noe mer, men får ikke svar. Skulle ikke forundre meg om de har tatt meg ut av lista fordi jeg bruker Erfa.

Fastlegen er det umulig å få time hos nå, han er delvis sykemeldt og selv om jeg presiserer ved timebestillingen at jeg vil ha time hos han, har det vist seg at de har satt inn en av vikarene i stedet når jeg kommer til timen. Og det er ikke det samme! Vikarene har selvsagt ikke peiling på Erfa, og jeg blir så sliten av å måtte fortelle om igjen og om igjen til forskjellige vikarer.

Nåja - forrige time burde jeg vel egentlig bare være glad for, for jeg fikk jo fortalt vikaren om Erfa og lært henne hvordan hun søker om fritak for den. Fikk lært opp en annen av legene på senteret også, for siden vikaren ikke hadde peiling og spurte en annen lege som heller ikke hadde peiling, slo jeg to fluer i en smekk og lærte opp begge to.
    Men alt det førte jo til at jeg glemte mer av det jeg kom dit for, bla. fortsatt sykemelding, så det fikk jeg ikke. Jeg får klare meg uten. Orker ikke mase mer.

Synd at det skal være så tøft å være kronisk syk. Jeg blir så forbanna når jeg møter motgang og har smerter, i tillegg til at det slår beina under meg økonomisk også. Hadde Erfa liggende klart til meg på apoteket ganske lenge nå, og jeg hadde vært nødt til å la den ligge der en stund til, hadde det ikke vært for at foreldrene mine spanderte og hentet den ut for meg nå.

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Sjælland Danmark
    Meldinger
    113

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg kan svært lite om diabetes, men jeg så denne - om det er om morgenen du får høye målinger så kanskje det henger sammen?
    http://www.libraryfordiabetes.com/ne...cfm?NewsID=233

Eller kanskje du kan bruke noen av uttrykkene der for å søke videre.
    Ja, på meg så er det som beskrevet i denne linken. At jeg faktisk må spise litt ved for høyt fastende blodsukker, for at leveren skal slutte sende ut glykose. Blodsukkeret vil da, litt paradoksalt, synke : )
    Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
    Takk for svar, alle sammen!

Takk for linken, smgj! Den har jeg nå tatt vare på. Skal se på det der. Sov litt på ettermiddagen idag og da gikk det faktisk littegrann ned. Ikke nok, men litt i alle fall.

Jeanette78: Nei, jeg har ikke tatt kortison eller noen andre preparater jeg ikke pleier å ta.

Har i går og i dag økt Erfa til 3x125 mg. Men blodsukkeret har vært høyere i flere dager enn det, så det kan ikke ha noe med dette å gjøre.

Føler meg så alene med diabetesen. Får ikke oppfølging fra noen. Har ikke hørt et ord fra endokrinologisk avdeling på sykehuset på flere måneder. Heller ikke fra diabetessykepleieren der som jeg har gått til timer hos. Har spurt om jeg skal følges opp noe mer, men får ikke svar. Skulle ikke forundre meg om de har tatt meg ut av lista fordi jeg bruker Erfa.

Fastlegen er det umulig å få time hos nå, han er delvis sykemeldt og selv om jeg presiserer ved timebestillingen at jeg vil ha time hos han, har det vist seg at de har satt inn en av vikarene i stedet når jeg kommer til timen. Og det er ikke det samme! Vikarene har selvsagt ikke peiling på Erfa, og jeg blir så sliten av å måtte fortelle om igjen og om igjen til forskjellige vikarer.

Nåja - forrige time burde jeg vel egentlig bare være glad for, for jeg fikk jo fortalt vikaren om Erfa og lært henne hvordan hun søker om fritak for den. Fikk lært opp en annen av legene på senteret også, for siden vikaren ikke hadde peiling og spurte en annen lege som heller ikke hadde peiling, slo jeg to fluer i en smekk og lærte opp begge to.
    Men alt det førte jo til at jeg glemte mer av det jeg kom dit for, bla. fortsatt sykemelding, så det fikk jeg ikke. Jeg får klare meg uten. Orker ikke mase mer.

Synd at det skal være så tøft å være kronisk syk. Jeg blir så forbanna når jeg møter motgang og har smerter, i tillegg til at det slår beina under meg økonomisk også. Hadde Erfa liggende klart til meg på apoteket ganske lenge nå, og jeg hadde vært nødt til å la den ligge der en stund til, hadde det ikke vært for at foreldrene mine spanderte og hentet den ut for meg nå.
    Det er veldig uheldig at du ikke får bedre oppfølging på diabetesen nå, etter å ha gjort så store kostendringer! Uten at jeg vet så mye om det, så synes jeg vel insulindosen virker noe høy sett i forhold til etter eget utsagn, lavt inntak av karbo nå. Inntil du får bedre hjelp, vil jeg foreslå at du ringer diafonen, evt på nett hos diabetesforbundet for å få noen tips inntil videre. De har omsider begynt å vise litt forståelse for at det det er en del mennesker som blir/føler seg friskere på lavkarbo. Ikke sikkert du ønsker/kan følge alle rådene de gir, men rene "tekniske" råd i forhold til insulindose i forhold til kropps str/aktivitet/inntak av karbo, burde de jo kunne en del om : )

Det har vært veldig hyggelig å lese at du har respondert så positivt på lavkarbo, lykke til videre : )

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Hvorfor stiger blodsukkeret mitt?

Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
    De siste dagene har jeg fått så mye høyere blodsukker enn vanlig, har ligget på mellom 8 og 11 på det høyeste vanligvis. Men de siste dagene har det ligget på både 14 og 15, selv om natta. Jeg spiser jo nesten ikke karbohydrater, og jeg har økt insulindosen igjen, bruker nå 45 enheter morgen og 140 enheter kveld. Kommer til å øke til 150 enheter i kveld. Bruker bare langsomtvirkende insulin.
    Kære Sonja

Hvad med, hvis du slet ikke har Diabetes Type 2, men Latent Autoimmune Diabetes (LADA), også kaldt for Diabetes Type 1½ ? Det kunne forklare den "uforklarlig" og uafhængig af dit kostregime stigning af blodsukkeret. Det typiske forløb er netop først behandlings-succes (når behandlet som Diabetes Type 2) og så et "uberettiget" tilbagefald for fulde skruer.... fordi bugspytskirtlen ophører med at danne "eget" insulin pga. antistoffer, man ikke tjekker obligatorisk for.

Disse to diabetes-typer (2 og 1½) forveksles gerne, da kendskabet til LADA hos lægestanden er til at overse, da Diabetes Type 2 er de fleste lægers førstevalg + de fleste læger ser sig blinde på Type 2. Læs mere om det her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Se på denne og denne Sonja. Vet ikke nøyaktig hvor lenge du har spist sånn, men også her er det vel individuelle variasjoner.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Kære Sonja

Hvad med, hvis du slet ikke har Diabetes Type 2, men Latent Autoimmune Diabetes (LADA), også kaldt for Diabetes Type 1½ ?
    Jo, det har slått meg at jeg kanskje ikke har riktig diagnose, for jeg har aldri hatt de typiske symptomene. Jeg hadde bare litt økt tørste i fjor høst, men det var så lite at jeg bare kom opp i mer normale mengder drikke pr dag. Ja, jeg vet jeg drikker altfor lite væske hver dag, jeg drikker bare 1 - 1 1/2 ltr i døgnet og jeg sliter med å få i meg mer. For et år siden var jeg bare oppe i rundt 2 ltr drikke i døgnet, og det er jo ikke mye. Har alltid med meg vannflaske når jeg er ute, ikke fordi jeg er tørst, men for å minne meg selv om å drikke mer.
    Har dessuten aldri fått noen klar diabetesdiagnose og har lurt på om det er type 1 eller 2 jeg har. Har lest om type 1 1/2 tidligere og kjente meg mest igjen i den.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Jeg tillot meg å ta en Ibumetin før jeg la meg i går kveld, og nå i natt er blodsukkeret nede på 9.1. Kanskje jeg har en betennelse i kroppen likevel? Jeg har ikke for vane å ta smertestillende uten at jeg har så mye smerter at jeg virkelig merker det. Men med urinsyregikt og "småverk" i forskjellige ledd, kan det jo være en betennelse på gang et eller annet sted. Gallestein har jeg jo også, og den kan kanskje gi fra seg litt av hvert den og...? Uansett er 9.1 det laveste jeg har målt på noen dager nå.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Fryse, selv om man har sykdommen under kontroll?
    Av Ida i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 76
    Siste melding: 07-04-10, 02:03
  2. Det lave stoffskiftet ikke har slått ut enda?
    Av Marielle i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 09-03-10, 10:08
  3. Da stoffskiftet ble lavt, tåler jeg ikke alkohol lenger.
    Av camomilla i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 06-03-09, 10:54
  4. Snart første kontroll
    Av mio i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 20-11-07, 16:02

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder