Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Standard 20 minutter i solen er nok (?).

D-vitaminets fotobiologi – ny aktualitet
    Av J. Moan & A.C. Porojnicu

Sammendrag

Solen er vår viktigste D-vitaminkilde. Solarier gir også mye D-vitamin. Ultrafiolett stråling omdanner 7-dehydrokolesterol i huden til previtamin D3, som i løpet av noen timer isomeriserer til D3-vitamin. D-vitaminet transporteres proteinbundet til leveren og hydroksyleres til kalsidiol, som går til nyrene hvor det hydroksyleres til det antatt aktive hormonet kalsitriol.

Kalsidiolmålinger gir pålitelig informasjon om D-vitaminstatus. For å unngå rakitt og beinskjørhet bør det være over 12,5 nmol/l i serum. Det optimale nivået ligger antakelig mellom 100 og 250 nmol/l. Skal man oppnå det, kreves et daglig matinntak på 100–200 µg D-vitamin, omtrent det man har i 50–100 g tran, eller ca. to minimum erytemdoser gitt til hele kroppen per uke, tilsvarende 20–40 minutter middagssol midtsommers i Oslo. Tilstrekkelig D-vitamintilførsel ser ut til å redusere hyppigheten av og bedre prognosene ved flere kreftformer.

Insidensreduksjon eller symptomforbedring av andre sykdommer kan trolig også oppnås ved rikelig tilførsel av D-vitamin: hjerte- og karsykdommer, multippel sklerose, diabetes, leddgikt og selvsagt rakitt og beinskjørhet. Virkningsmekanismene er antakelig knyttet til D-vitaminets kjente celledifferensierende- og immunmodulerende effekt. Selv om de fleste av de ca. 250 årlige dødsfallene av hudkreft i Norge skyldes overdreven soling, bør vi antakelig, i lys av alle de positive virkningene av ultrafiolett stråling, revurdere vår restriktive holdning til soling og solariumbruk. Les mer... tidsskriftet.no
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: D-vitaminets fotobiologi – ny aktualitet

Lenger ned i artikkelen står det:

"Andre sykdommer
    Rakitt og beinskjørhet er klart knyttet til D-vitaminmangel. Det ser ut til at beinskjørhet og muskelsvinn er på fremmarsj i flere befolkningsgrupper (eldre, innvandrere). En rekke nyere undersøkelser viser med betydelig tyngde at solstråling, sannsynligvis via D-vitaminsyntese i hud, har følgende positive helsevirkninger:

Reduksjon av høyt blodtrykk og insidens av hjerte- og karsykdommer (51, 60)
    Forbedring av symptomene ved multippel sklerose (61, 62)
    Reduksjon av insidensen av diabetes (63)
    Forbedring av symptomene ved leddgikt (64)

Flere av disse sykdommene er av autoimmun karakter, og man regner med at sol virker via D-vitaminets kjente immunregulerende effekter (65)."

Og videre:
    "Solkremer
    De fleste solkremer absorberer eller tilbakesprer UV-B, og det er vist at de så godt som eliminerer D-vitaminproduksjonen under soleksponering"

Så vi må fortsette å spise D3 og bruke litt mindre solkrem!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Nora skrev i Orcas tråd
    Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Man kan gå i sola midt på dagen i 20 minutter uten solkrem, og så etterpå resten av dagen ta på solkrem.

all d-vitamin dannes i de 20 minuttene, og man trenger sola midt på dagen når sola står høyest. Etterpå bryter sola bare ned d-vitamin.

Det er siste anbefaling, faktisk.
    Lad mig sige det krystalklart: jeg bare haaader solcremer og ville aldrig bruge dem selv, eller har brugt den til mit barn. Og da slet ikke nu, hvor næsten alle solcremer er baseret på nanopartikler. Så er det sagt....

Hvad Nora skriver om, er beskrevet flere steder, bl.a. på Wikipedia i artiklen Sunscreen skrives følgende: The use of sunscreen also interferes with vitamin D production, leading to deficiency in Australia after a government campaign to increase sunscreen use.[41] Doctors recommend spending small amounts of time in the sun without sun protection to ensure adequate production of vitamin D.[42] When the UV index is greater than 3 (which occurs daily within the tropics and daily during the spring and summer seasons in temperate regions) adequate amounts of vitamin D3 can be made in the skin after only ten to fifteen minutes of sun exposure at least two times per week to the face, arms, hands, or back without sunscreen. With longer exposure to UVB rays, an equilibrium is achieved in the skin, and the vitamin simply degrades as fast as it is generated.[43]

Oversat efter bedste evne: Brugen af solcreme også påvirker produktionen af vitamin D, hvilket har ført til en udbredt D-vitaminmangel i Australien, som følge af statens kampagne for at øge brugen af solcreme.[41] Læger anbefaler (nu/red.) kortere ophold i solen uden solbeskyttelse, for at sikre tilstrækkelig produktion af vitamin D.[42] Når UV indekset er større end 3 (det sker året rundt i troperne og dagligt i løbet af foråret og sommeren i de tempererede områder i verden) vil tilstrækkelige mængder af vitamin D3 dannes i huden allerede efter kun ti til femten minutter eksponering for sollyset, mindst to gange ugentligt på ansigtet, arme, hænder eller ryg, uden solcreme. Med længere tids udsættelse for UVB-stråler og D-vitaminets lagre er fyldte i huden, vil det overskydende D-vitamin simpelthen nedbrydes lige så hurtigt, som det dannes.[43]

Wikipedia byder på en hel række af kildehenvisninger, bl.a. for information om, at overskydende D-vitamin nedbrydes igen, ved hudens fortsat eksponering over for sollyset. Henvisningsnummeret er 43 og peger på et dokument udgivet af USA's National Institute og Health, Office og Dietary Supplement: Dietary Supplement Fact Sheet: Vitamin D eller et direkte link. Denne Fact Sheet er ligeledes rigeligt udstyrret med kildehenvisninger.

Personligt har jeg ikke brug for at læse dette dokument, idet det er en logik for burhøns, at menneskekroppen skal have en sikringsmekanisme til forebyggelse af overskud af D-vitaminet (eller andre stoffer vi udvikler efter lys-/nærings input udefra). Ellers ville alle, der bor f.eks. i tropperne dø af forgiftninger. Kroppen regulerer det selv og derfor er anbefaling af brugen af solcremer fuldstændig forfejlet. Så forfejlet, at D-vitaminmangel er udbredt selv i tropperne, her Australien.... Resultat: 1000 mennesker får ikke hudkræft. Til gengæld får de og resten af deres landsmænd - D-vitaminmangel = udvikling af flere andre og værre kræftformer end hudkræft.

Jeg mener af et ærligt hjerte: bliv i solen så længe du vil, gem dig væk når det er for varmt, vær opmærksom på ikke at blive solskoldet og ellers lad kroppen få fred til selv at arbejde med D-vitamin-regulære under opholdet i solen. Det er den skabt til, god til og har ikke brug for "hjælp" fra nano-solblockere.

Som n'Finn skriver et andet sted: alt for at sælge flere lægemidler til flere sygdomme, der ellers aldrig ville være opstået.... solhysteriet!

Derudover kan man ikke anbefale nok et Fantastisk foredrag om D-vitamin
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: 20 minutter i solen er nok (?).

Jeg så en Engelsk undersøkelse en gang som konkluderte med at hvis barn fikk 20min som om dagen i sommerhalvåret, ville de opprettholde tilstrekkelig lager til vinterforbruk.

Den var noen år gammel og ordet "tilstrekkelig" er jo egentlig hva vi diskuterer.
    Er tilstrekkelig med D-vitamin det som skal til for å holde barn klar av skjelettsykdommer ?

Eller : Hvor høy D-vitaminstatus er nødvendig for å unngå kreftformer som har sammenheng med D-vitamin ?

Det siste spørsmålet var etter min antagelse ikke vurdert i undersøkelsen.
    Og hadde den det, ville det vel endret på konklusjonen (min antagelse)

Jeg er opptatt av at disse referansegrensene som settes lokalt av analyselaboratorier verden over burde sammenliknes for å finne et globalt anbefalelsesnivå.
    Våre kropper trenger vel like mye D-vitamin som folk i syden gjør ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    44
    Meldinger
    418

jeg bare haaader solcremer og ville aldrig bruge dem selv, eller har brugt den til mit barn.
    Jeg er så hjertens enig, Anisa! Jeg kom over en artikkel da min sønn var liten baby. Man hadde testet solkremer, og fant at samtlige inneholdt hormoner som kunne skade arveanleggene til mennesker. Min sønn har av den grunn aldri brukt solkrem, og har heller aldri vært solbrent. Jeg har løst problemet ved å ta på en stor solhatt og løse bomullsklær når han har vært lenge i solen. Fungerer aldeles utmerket. Vi har vært på badeferie og der har jeg sett at enkelte bruker en slags våtdrakt på ungene, for å hindre at de blir solbrente... Så det finnes alternativer.

Ikke bare inneholder solkrem hormoner, men også miljøgifter som truer korallrevene verden over og som forgifter fisken. Det slår jo til syvende og sist tilbake på oss selv. Les mer her: http://www.nrk.no/nyheter/1.5832583

Våre kropper trenger vel like mye D-vitamin som folk i syden gjør ?
    Ja, det gjør vi. Men vi trenger ikke like lang tid i sola. For lenge, lenge siden.... Da mennesker begynte å vandre hit nordover.... Så var vi brune i huden. Men her fikk vi ikke nok sol, så vi ble hvitere og hvitere, for å få nok D-vitamin. Eskimoene bor like langt nord som oss, men de fikk masse D-vitamin i kosten, så de er fremdeles brune. Iallefall er det sånn jeg forestiller meg at det må være

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

http://www.skinbiology.com/toxicsunscreens.html

Les den, den er lang og tankevekkende om alle giftige substanser i solkrem og hva de kan gjøre med oss
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    35
    Meldinger
    35

Kom over en link på Nordlys i dag, kanskje det er håp for større doser d-vitamin her i Norge? Er lov til å håpe hvertfall

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn