Sitat Opprinnelig skrevet av akas Vis post
Men jeg er fortsatt forbauset over forhøyt DHEA, for det er vel også en byggesten for kortisol, om jeg har forstått det rett?
Ikke kun byggesten, men også et selvstændigt hormon. Elevated levels of DHEAS may indicate an adrenocortical tumor, adrenal cancer, or adrenal hyperplasia. Increased levels of DHEAS are not diagnostic of a specific condition; they usually indicate the need for further testing to pinpoint the cause of the hormone imbalance. (Forhøjede niveauer af DHEAS kan indikere en adrenokortikal tumor, adrenal kræft, eller adrenal hyperplasi. Øget DHEA er ikke et symptom på en specifik sygdom, og derfor er der brug for yderligere udredning med sigte på at fastslå årsagen til det forhøjede DHEA.) Kilde...

Hyperplasi betyder: (af gr: hyper, større/flere og plasía, forme/danne) er et lægeligt begreb der betegner abnorm vækst af celler, væv eller organ, på grund øget celletal. Årsagen til dette kan være mekanisk slid, sygdom, forgiftning eller alder. Ved hyperplasi stiger antallet af celler, mens cellestørrelsen normalt bevares. (...)

Hyperplasi skal ikke forveksles med begreberne "dysplasi" og "neoplasi". Hvor "dysplasi" dækker over celleforandringer, der evt. kan blive til cancer, dækker "neoplasi" en decideret nyvækst/tumor vækst, der kan være både malign (cancer) eller benign. Det gør hyperplasi ikke, så vær ikke bange! Kilde...

Hvis jeg var dig, akas - ville jeg insistere på kontrol af DHEA et par gange til og vises det fortsat forhøjet DHEA, ville jeg insistere på biopsi af binyrebarken for netop at konstatere om du har tilstanden (adrenal hyperplasi). Man kan sagtens have tilstanden medfødt eller erhvervet.

Personer med medfødt Adrenal hyperplasia mangler et enzym som stimulerer binyrerne til dannelse af cortisol og aldosteron. Sker der en enzymskade senere i livet, hvor enzymsyntese bliver ustabil eller mangelfuld, kan det gøre dannelsen af cortisol og aldosteron lige så ustabilt = gerne til mangeltilstand før eller siden.

Søgeord: Adrenal hyperplasia, men vær opmærksom på medfødt og erhvervet form. De har hver sit symptombillede, selv om det kan overlappe en smule.