Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Lightbulb Posttraumatisk Hypothyreose

Post Traumatic Hypothyroidism

Fibromyalgia = Posttraumatisk Hypothyreose?

Helbredsmæssige komplikationer fortsætter med at plage patienten i perioden umiddelbart efter en traumatisk skade. En af de fælles hormonale komplikationer som følge af post-traumatisk hjerneskade er hypothyreose. Fibromyalgi er et af symptomer, der observeres i post-traumatiske cases. Det indikerer en reduceret og dårligt regulering af thyreoideahormoner i kroppens væv. Det kan skyldes hypothyreose eller thyroideahormon-resistens. Ca. 30% af patienter med fibromyalgi-symptomer har udviklet syndrommet efter alvorlige fysiske traumaer. Symptomerne viser sig straks efter et chok.

Understimulering af hypofysen og fald i produktionen af hypothalamus-hormoner er konstateret i forbindelse med dysfunktion af hypothalamus-hypofyse, i tilknytning til posttraumatiske tilstande. Disse tilfælde af posttraumatisk hypothyreose kendetegnes af et lav serum thyroxin og forhøjet TSH, ligesom det er blevet observeret hos patienter med primær hypothyreose. Patienterne skal behandles med hydrokortison for at komme tilbage et normalt niveau af T4 og TSH.

Årsagen til at posttraumatiske patienter udvikler symptomer på hypothyreose er overskydende cortisol, der frigives i binyrerne. Cortisol er det hormon, der hjælper kroppen til en omstilling i kroppens celler, hvor hurtige ændringer forekommer som følge af stress. Blodets cortisol stiger og i det samme undertrykkes hormondannelse i skjoldbruskkirtlen. Resultatet er en hæmmet omsætning af thyroideahormoner i hele kroppen.

Hos patienter, der allerede udviser borderline niveauer af T4 og TSH (subklinisk hypothyreose) falder stofskiftet drastisk, hvilket fører til en forstærket manifestation af hypothyreose. Det er i dette stadie, at lægerne sædvanligvis diagnosticerer tilstanden som fibromyalgi, mens den korrekte diagnose burde være: hypometabolisme, sekundær til post-traumatisk hypothyreose. Disse tilfælde bør behandles med tilskud af thyroideahormon.

Også autoimmune thyreoideasygdomme, hvad enten det er hyper- eller hypo- er forbundet med post-traumatisk stress-syndrom, og er ofte først observeret klinisk efter perioder med langvarig stress.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Smile Sv: Posttraumatisk Hypothyreose

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Post Traumatic Hypothyroidism

Fibromyalgia = Posttraumatisk Hypothyreose?

Hos patienter, der allerede udviser borderline niveauer af T4 og TSH (subklinisk hypothyreose) falder stofskiftet drastisk, hvilket fører til en forstærket manifestation af hypothyreose. Det er i dette stadie, at lægerne sædvanligvis diagnosticerer tilstanden som fibromyalgi, mens den korrekte diagnose burde være: hypometabolisme, sekundær til post-traumatisk hypothyreose. Disse tilfælde bør behandles med tilskud af thyroideahormon.

Også autoimmune thyreoideasygdomme, hvad enten det er hyper- eller hypo- er forbundet med post-traumatisk stress-syndrom, og er ofte først observeret klinisk efter perioder med langvarig stress.
    HER tro jeg virkelig du er inne på noe viktig som kan ha store helsemessige gevinster for så mange mennesker Anisa. Om bare dette kunne blitt forsøkt ut som standard behandling!!

Når jeg ser på meg selv fikk jeg skyhøye antistoffer etter en svært både fysisk og psykisk stressende periode der jeg og min samboer drev to firma med flere ansatte og jeg til slutt falt sammen etter lengre tid med 80 timers arbeidsuker. Og da mener jeg fullstendig kaputt. FT4 og TSH var froholdsvis greie men antistoffene var på over 4000. ACTH var lav og kortisol ble det selvfølgelig ikke tatt prøver av siden ACTH og de andre var i "normalen". Ikke overraskende fikk jeg lykkepiller som ikke hjalp men førte til vektøkning jeg sliter med den dag i dag. Neste diagnose var fibromyalgi som jeg aldri har vært med på. Hadde jeg bare vært klar over det jeg er nå da, ville jeg kanskje ikke hatt så mange tunge år og alle plagene jeg nå sliter med. Takk for finteressant lesing!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Posttraumatisk Hypothyreose

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Om bare dette kunne blitt forsøkt ut som standard behandling!!
    Helvede fryser til is, før "man" behandler fibromyalgi med thyreoideahormoner, kære rexxy69.

Pregabalin (Lyrica) er det sidste skud på stammen af medicinske guldgruber for medicinalindustri. Oprindeligt antidepressiva, nu til "behandling" af neurogene smerter.... Det er ikke i medicinalindustristøttet lægestands interesse at fravige denne fantastiske diagnose, som indtil fornylig var en skraldespands-diagnose ingen respekterede, men nu, lige pludselig vælter sundhedspolitikere og privatsponsorerede "forsknings"institutioner over hinanden for at flytte fibromyalgi fra en syndrom- til en sygdom-kategori. Der er masser af penge at tjene på fibromyalgi og det slipper man ikke grebet om, kan du være sikker på, rexxy69. Heller ikke patientorganisationer går fri af at støtte om de samme læger og lægemiddelfirmaer, der opretholder sygdommen længst muligt, for at tjene mest muligt.... Jeg havde et enormt skænderi forleden på et board i Danmark, hvor medlemmerne af Dansk Fibromyalgiforening afviste pure andet, end det dikterede af medicinalfirmaerne....

Beklager, rexxy69 . Det må være op til den enkelte, selvtænkende sygt menneske at redde livet ved at lytte, lære og tænke selv. De som er for syge til at kunne gøre det, de er på livstid dømte til et liv i pinsler og hjernen dopet af psykofarmaka forklædt som smertemedicin.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Antar at du leste denne også, Anisa: Vietnam Veterans Who Have Post-Traumatic Stress Disorder More Likely to Suffer from Autoimmune Disease, The New York Academy of Medicine
    Denne teksten ble nevnt av Content Contributor Allan lengre ned på veteransiden som svar til han som stiller spørsmål.

Dette med PTSD og autoimmunitet er veldig interessant. Jeg ser jo at det angår meg i høy grad. Skremmende og interessant lesning. Jeg må sette meg ned og lese det flere ganger. Og jeg tror det bør videreformidles til leger. I allefall skal min få en kopi.

Takk Anisa som hele tiden finner gull der i det store kaoset på verdensveven, du er en god gullgraver
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Unhappy Sv: Posttraumatisk Hypothyreose

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    HER tro jeg virkelig du er inne på noe viktig som kan ha store helsemessige gevinster for så mange mennesker Anisa. Om bare dette kunne blitt forsøkt ut som standard behandling!!
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Helvede fryser til is, før "man" behandler fibromyalgi med thyreoideahormoner, kære rexxy69.

Pregabalin (Lyrica) er det sidste skud på stammen af medicinske guldgruber for medicinalindustri. Oprindeligt antidepressiva, nu til "behandling" af neurogene smerter.... Det er ikke i medicinalindustristøttet lægestands interesse at fravige denne fantastiske diagnose, som indtil fornylig var en skraldespands-diagnose ingen respekterede, men nu, lige pludselig vælter sundhedspolitikere og privatsponsorerede "forsknings"institutioner over hinanden for at flytte fibromyalgi fra en syndrom- til en sygdom-kategori. Der er masser af penge at tjene på fibromyalgi og det slipper man ikke grebet om, kan du være sikker på, rexxy69. Heller ikke patientorganisationer går fri af at støtte om de samme læger og lægemiddelfirmaer, der opretholder sygdommen længst muligt, for at tjene mest muligt.... Jeg havde et enormt skænderi forleden på et board i Danmark, hvor medlemmerne af Dansk Fibromyalgiforening afviste pure andet, end det dikterede af medicinalfirmaerne....
    Kan ikke stå for fristelsen at citere rexxy69s "opråb" og mit eget svar derpå... Den pågældende debattør jeg henviser til i mit indlæg, som kæmper med næb og kløer om at være "reumatisk" (dyrt), i stedet for "hypothyroid" (billigt) og henviser til "nyeste-forskning-dit-og-dat" promoveret og formidlet af medicinalindustristøttede patientforeninger - har netop postet på nettet sin egen liste over lægemidler hun indtager i behandlingen af fibromyalgi:

"Jeg tager dagligt:
    1. 3-4 x 2 Panodil 500 mg. (de kan købes i håndkøb, men det er bedre at lægen skriver en recept da man så får tilskud) (leverskadelig i de mængder/red.)
    2. 1 x 50 mg Efexor/Venlafaxin (antidepresiva) om morgenen
    3. 3-4 x 50 mg Diclon rapid (NSAID/red.)
    4. 1-2 x 400 mg Gabapentin (Har jeg god effekt af og ville jeg nødig undvære) (mod epilepsi/red.)
    5. 1 x 200 mg Plaquenil (til natten) (mod malaria/red.)
    6. Når det er meget slemt tager jeg op til 5 mg Hexalid (muskelafslappende) (Benzodiazepin - sovemiddel/red.)

Hmm... op til 8 smertestillende + 1 antidepressiva + 3-4 NSAID + 2 epilepsi-piller + 1 malaria-pille + 1 sovepille.... DET kalder jeg for et værre rod og kaos, ikke en målrettet behandling!

Lad mig sige det på den måde... Det ville være tusind gange nemmere og billigere at behandle den underliggende hypothyreose og var jeg rask eller næsten, ville jeg først for alvor blive invalideret af at skulle sluge så mange forskellige, lever- og hjerneødelæggende tabletter som min opponent.

Jeg anser min pointe for bekræftet, nok en gang. Vindere: medicinalindustri. Tabere: patienterne.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Lightbulb Sv: Posttraumatisk Hypothyreose

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Antar at du leste denne også, Anisa: Vietnam Veterans Who Have Post-Traumatic Stress Disorder More Likely to Suffer from Autoimmune Disease, The New York Academy of Medicine
    Nej, det har jeg ikke før, Vigdis - men det har jeg nu. Det kan ikke andet end bekræfte nok en gang, at trods de flotte ord og højtflyvende slogans samt lægerne egen selvophøjethed - kravler de medicinske videnskaber mere og mere nede i sølet, jo flere aspekter af det menneskelige helbred og sygdom bliver opdaget. Det er som en filosof i antikken (jeg glemte navnet på) sagde, at "bag hver dør man åbner, findes hundrede nye, endnu lukkede".... Disse nye døre bliver ikke åbnet så længe de medicinske videnskaber er fanatisk evidensbaserede, fordi man kan ikke søge evidens for, hvad man IKKE ved (eller tror på) findes.

Vietnam-veteraner, der lider af Post-Traumatic Stress Disorder er mere udsatte for at udvikle af autoimmune sygdomme
    Forskning skal forelægges 8. marts på det årlige møde i American Psychosomatic Society.

NEW YORK CITY, marts 5 - Mandlige krigsveteraner, der lider af Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) er mere end almindeligt plagede af autoimmune sygdomme end veteraner uden PTSD ifølge ny forskning fra The New York Academy of Medicine. Resultaterne vil blive præsenteret den 8. marts på den 61. årlige møde i American Psychosomatic Society i Phoenix.

Joseph A. Boscarino, Ph.D., MPH, selv en Vietnam-veteran og seniorforsker ved Akademiet's Division of Health and Science Policy fulgte Vietnam-veteranernes medicinske historie i 20 år efter at de har forladt tjenesten. Han bearbejdede data fra Centers for Disease Control and Prevention’s “Vietnam Experience Study,” som vurderede effekten på helbredet blandt veteraner 20 år efter tjenesteophør.

I sin studie sammenlignede Boscarino den medicinske historie hos 1.972 mænd, som gjorde tjeneste i den amerikanske hær under Vietnam-krigen, [I]men var ikke udstationeret i Vietnam, med den medicinske historie hos 2.490 veteraner, der deltog aktivt i Vietnam-krigen. Den sidste gruppe blev opdelt mellem dem der havde udviklet PTSD og dem, der ikke havde PTSD og data blev sammelingnet også mellem de to grupper indbyrdes.

Disse foreløbige resultater, som endnu ikke er offentliggjort, er de første der påviser en forbindelse mellem de mandlige Vietnam-veteraner med PTSD og autoimmune sygdomme (AD) som leddegigt, hypothyroidism og psoriasis. Dette er særlig relevant nu, hvor nationen er på randen af krig, og soldaterne vil igen møde de ødelæggende virkninger af at deltage i direkte kamphandlinger. Denne undersøgelse viser, at man ikke kan udelukke langvarige helbredsmæssige konsekvenser deraf.

"Denne forskning er vigtig, fordi den er i overensstemmelse med tidligere stressforskning som tyder på at immun- og hormonelle forandringer er forbundet med langvarig eksponering for PTSD," siger Boscarino. "Denne form for systemisk dysfunktion kan føre til et væld af sygdomme." F.eks. har Boscarino's undersøgelse fra 1999 i Annals of Behavioral Medicine afsløret, at PTSD-positive Vietnam-veteraner var mere udsatte for udvikling af hjertesygdomme end andre veteraner. "Dette betyder ikke, at alle PTSD-positive soldater vil få disse sygdomme," bemærkede han. "Men sundhedspersonale er nødt til at være opmærksomme på denne risikofaktor i denne patientgruppe."

Under analysen af en repræsentativ national stikprøve af US Army veteraner, har Boscarino målt forekomsten af både PTSD og AD (Autoimmun Sygdom/red.) i denne gruppe. PTSD blev målt på to måder. Mændene fik en psykiatrisk interview og blev klassificeret med "aktuel PTSD", hvis de opfyldte kriterierne for syndrommet de seneste 30 dage (54 mænd gjorde). Blandt kriterierne for PTSD var flashbacks eller mareridt af den oprindelige traumatiske begivenhed, afvisning af enhver påmindelse og tanker om deres prøvelser, søvnbesvær, depression, angst, irritabilitet samt hyperarousal.

Hyperarousal: en specifik klynge af PTSD-symptomer. Denne klynge omfatter symptomer, der stammer fra ekstrem angst, såsom:
    • Vanskeligheder med at falde i søvn og forblive sovende.
    • Irritabilitet og udbrud af vrede.
    • Koncentrationsbesvær.
    • Konstant "på vagt".
    • Ekstremt let til forskrækkelse.

Desuden blev veteranerne diagnosticeret med "comorbid-PTSD" (124 mænd passer denne kategori), hvis de har anmeldt højere grad af symptomere på PTSD i de seneste seks måneder, ud over oplevelsen af en højere grad af depression, hysteri, paranoia og symptomer på skizofreni. En veteran klassificeres som [I]"AD"] (med autoimmun sygdom), såfremt han lider af en eller flere af 20 AD-sygdomme, herunder rheumatoid arthritis, psoriasis, multiple sclerose, insulinkrævende diabetes, hypothyreose, Graves 'sygdom og inflammatorisk tarmsygdom. Autoimmune sygdomme blev identificeret baseret på rapporteret medicinering, hospitalsindlæggelser, medicinske behandlinger og lægelige diagnoser. Sammenhængen mellem PTSD og autoimmune sygdomme blev derefter vurderet i forhold til fællesnævnere som militærhistorie, alder, uddannelse, race og intelligens, samt for historie af stofmisbrug, cigaretrygning og asociale personlighedsforstyrrelser.

Mens ingen forskel blev fundet i forekomsten af autoimmune sygdomme i gruppen af militærfolk der ikke har deltaget i kamphandlinger i Vietnam, udviste Vietnam-veteranerne med comorbid-PTSD mere end 3 gange større sandsynlighed for at have udviklet en autoimmun sygdom end Vietnam-veteraner uden comorbid-PTSD. Konkret havde 19% af mænd med comorbid-PTSD en autoimmun sygdom, sammenlignet med 6% af PTSD-negative mænd. Hos Vietnam-veteraner med comorbid-PTSD havde man konstateret flere biologiske fund der bekræftede autoimmun sygdom, herunder unormalt høje tal for T-lymfocytter og neutrofile granulocytter (den mest udbredte type af hvide blodlegemer) samt lavere niveauer af testosteron.

"Personer med comorbid-PTSD repræsenterer en gruppe af mænd med en høj grad disposition for mental forstyrrelse," siger Boscarino. "På lang sigt kan dette have en ødelæggende virkning på kroppens neuroendokrine og andre biologiske systemer, hvilket sætter offeret i fare for at udvikle de autoimmune og andre sygdomme."

Raten af Autoimmune sygdomme var sandsynligvis endnu højere hos Vietnam-veteraner i 2003 end det var tilfældet for 15 år siden, da CDC indsamlede data benyttet i undersøgelsen, sagde Boscarino og han tilføjer: "Jeg forventer, at forekomsten af autoimmune sygdom blandt de PTSD-positive veteraner ville blive væsentligt højere, hvis tilsvarende evaluering blev foretaget i dag. Vietnam-veteraner, der har deltaget i direkte kamphandlinger skal være opmærksomme på deres risiko for at udvikle autoimmune sygdomme og bør gøre deres læger opmærksom på det, hvis de får problemer med helbredet."

The New York Academy of Medicine er en non-profit institution grundlagt i 1847, der er arbejder med at forbedre sundhed i befolkningen gennem forskning, uddannelse og rådgivning, med særlig fokus på befolkninger i byerne, især de dårligst stillede.

Tak Vigdis

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Du er så ubeskrivelig, Ania. Punktum. "Ubeskrivelig" bare, fordi jeg ikke finner ord for hvor mye godt jeg syntes du har i deg. Takk for at du deler dine synspunkter og din viten med oss!

Lignende tråder

1. Mickel Therapy® for CFS, ME og Fibromyalgia
    Av Anisa i forumet Alternativ behandling
    Svar: 0
    Siste melding: 21-11-09, 14:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine