Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Hva med calcitonin?

Ja, det er altså mitt spørsmål.... hva med calcitonin for oss som tilsynelatende har god konverterting fra t4 til t3 (levaxin oppfører seg "som forventet")?

Jeg tenker som så at når legen min vil at jeg skal gå opp i levaxin så vil egenproduksjonen i kjertelen gå ned... og derrmed vil jeg "miste" calcitonin siden dette i hovedsak produseres i kjertelen...

http://www.tpa-uk.org.uk/thyroid_hormones1.php
    http://healthguide.howstuffworks.com...dictionary.htm

Er det denne sammenhengen som gir fasiten lav THS -> benskjørhet? Og (mer spekulasjon->) egentlig er det ikke lav TSH, men bortfall av calcitonin som er problemet?

Er dette en del av det mangehodede uhyret som gjør at vi får ubalanse i Dvitamin/kalsiumforholdet i kroppen... kanskje etter år på t4-hormoner?

Sukk. PT. har jeg det bra på levaxin (MYE bedre enn uten), men jeg er redd for resten av livet mitt.
    Sist endret av smgj; 11-06-10 kl 15:50
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hva med calcitonin?

Calsitonin produseres av friske skjoldkjertler.
    Det virker i benstoffskiftet på den måten at det skilles ut mye hvis det er mye kalsium i blodet.
    Det virker slik at det hemmer utskillingen av kalsium FRA ben TIL blod.

Man har ikke klarlagt hele virkningen dette har.
    Stoffet er av de man ikke kjente til når man i sin tid gikk inn for å anbefale bruk av kunstig fremstillt T4.

Brukere av Tyroider får jo dette, men er jo da utenfor regulert kontroll - det vil altså ikke bli brodusert mer av det hvis blodkalsiumet skulle stige.

Blodprøver finnes, men brukes kun som markør for noen få kreft-typer.

http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...ene-30674.html
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Hei SMGJ
    Dette syntes var en veldig interessant tanke. Vi hører jo hele tiden at TSH er så spesifikt rettet mot thyroidea, men samtidig vet vi at undersøkelser tyder på at lav TSH over lang tid har effekt på andre forhold i kroppen. Saken er jo at vi ikke vet, men den teorien du legger frem høres veldig logisk ut for meg ihverfall. Skulle ønske noen kunne forske på dette.

Tiltross for at du ikke direkte spør, velger jeg likevel å dele mine tanker med deg, selv om det kanskje ikke er det du ber om:
    Du sier du for tiden har det bra på Levaxin, men likevel virker du i tvil. Spør deg selv hvorfor. Du bruker ordene "MYE bedre enn uten", men jeg lurer på har du det like bra som før du ble syk.
    Mvh Blondie

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Hva med calcitonin?

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg tenker som så at når legen min vil at jeg skal gå opp i levaxin så vil egenproduksjonen i kjertelen gå ned... og derrmed vil jeg "miste" calcitonin siden dette i hovedsak produseres i kjertelen...
    Det er ikke sikkert. Calcitonin produceres også i biskjoldbruskkirtlerne (de plejer at overleve) samt i brisselen (thymus).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det er ikke sikkert. Calcitonin produceres også i biskjoldbruskkirtlerne (de plejer at overleve) samt i brisselen (thymus).
    Det jeg bet meg merke i i den ene artikkelen var at skjoldbruskkjertelen var oppgitt som hovedprodusent. Det samme her: http://medical-dictionary.thefreedic...com/calcitonin
    Jeg fikk da det inntrykket at resten av produksjonen ikke ville være like stor uten en fungerende skjoldbruskkjertel. Men dette er jo ting jeg ikke vet.... jeg bare tenker og er bekymret.

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Tiltross for at du ikke direkte spør, velger jeg likevel å dele mine tanker med deg, selv om det kanskje ikke er det du ber om:
    Du sier du for tiden har det bra på Levaxin, men likevel virker du i tvil. Spør deg selv hvorfor. Du bruker ordene "MYE bedre enn uten", men jeg lurer på har du det like bra som før du ble syk.
    Mvh Blondie
    Jeg er veldig åpen med tanke på levaxin/Armour (o.a tilsvarende). Jeg har rett og slett ikke vært under behandling lenge nok ennå til å kunne si noe langsiktig om levaxin da jeg ennå ikke har "bunnet" TSH. Men bevares - jeg ser at det ikke er et "naturlig" produkt jeg bruker og at det har store svakheter som ikke er avklart - det er jo derfor jeg spør.
    Samtidig er det ingen tvil om at levaxin er den "enkle" utveien ihht helsevesenet - og dersom jeg fungerer bra (og da også med rimelig sikkerhet langsiktig bra) med levaxin så har jeg ingen personlig grunn til å jobbe for å få i meg naturlige midler i stedet.
    Men jeg er prinsippielt imot mangelen på valgfrihet i spørsmålet om medisin.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Det jeg bet meg merke i i den ene artikkelen var at skjoldbruskkjertelen var oppgitt som hovedprodusent. Det samme her: http://medical-dictionary.thefreedic...com/calcitonin
    Jeg fikk da det inntrykket at resten av produksjonen ikke ville være like stor uten en fungerende skjoldbruskkjertel. Men dette er jo ting jeg ikke vet.... jeg bare tenker og er bekymret.
    Både og... menneskekroppen er indrettet, så livsvigtige stoffer (hormoner m.v.) er altid sikret fra flere kilder end en. At en sund skjoldbruskkirtel producerer største parten af calcitonin betyder ikke at calcitonin skal mangle når der sker noget med skjoldbruskkirtlen. Vi er mange mennesker her uden eller med atrofieret skjoldbruskkirtel og havde kroppen ikke andre kilder til dannelse af calcitonin, var vi (nærmest) alle sammen, om ikke døde, så svært invaliderede af bl.a. skøre og forvredne knogler, rakitis, renal osteodystrofi, Padgets sygdom og et par hundrede andre lidelser relateret til calciumstofskiftet.

Det er antallet af calcium-ioner i blodet som enten tilskynder eller hæmmer dannelsen af calcitonin, og er der ikke en skjoldbruskkirtel til at at dække det aktuelle behov for calcitonin, vil stimulationen af biskjoldbruskkirtler og brisselen øges tilsvarende. Skulle det vise sig, at af en eller anden grund kan hverken brisselen eller biskjoldbruskkirtlerne dække behovet - findes et bioidentisk calcitonin til behandling af evt. calcitoninmangel.

Man kan også blive for bange.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Man kan også blive for bange.
    ... og da er det godt å ha noen som vet mer og beroliger.

(Jeg ble ikke beroliget av legen da han sa at jeg ikke hadde Hashimotos selv om jeg hadde anti-TPO > 1300... "fordi slike pasienter alltid var hyper/svingende først". Dernest mente han at man så antistoffer hos "alle" på levaxin uansett i lang tid etter oppstart av medisinering, så det var ikke noe tegn. Såvidt jeg kan se MÅ han da ha husket feil? Nuvel - jeg forsøker iallfall å lære mest mulig SELV.)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

... og da er det godt å ha noen som vet mer og beroliger.
    Nogen gange skal lyset slukkes. Andre gange skal det tændes. Denne gang tændes det, så du slipper for at ængste dig.
    (Jeg ble ikke beroliget av legen da han sa at jeg ikke hadde Hashimotos selv om jeg hadde anti-TPO > 1300... "fordi slike pasienter alltid var hyper/svingende først". Dernest mente han at man så antistoffer hos "alle" på levaxin uansett i lang tid etter oppstart av medisinering, så det var ikke noe tegn. Såvidt jeg kan se MÅ han da ha husket feil? Nuvel - jeg forsøker iallfall å lære mest mulig SELV.)
    Denne læge er en tumpe!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Denne læge er en tumpe!
    Det ble for dansk for meg. Jeg skjønner at det ikke er et kompliment, men kan du oversette?

... en idiot?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Det ble for dansk for meg. Jeg skjønner at det ikke er et kompliment, men kan du oversette?

... en idiot?
    Ja, det kan man godt sige. Synonymer for "tumpe" er: fjols, fjumrehoved, fladpande, fæ og fæhoved.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn