Side 1 av 4 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 31
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    253

Standard Slått helt ut hos øyelegen, hva skjer??

Hei godtfolk!

I dag har jeg hatt en "spennende" opplevelse hos øyelegen. Under undersøkelsen dryppet han øynene for å utvide pupillen, og målte også trykket. Jeg ble plassert på venterommet, følte meg fin og prøvde å lese (som selvsagt var vanskelig;)) og skulle spasere til toalettet. Gikk fem steg og verden gikk fullstendig rundt. Klarte å sette meg igjen og fikk komme inn å legge meg flatt. Fikk våt klut i pannen. Ting gikk virkelig rundt, jeg var "ikke med" i det hele, ble helt nummen i kroppen og hadde nedsatt muskelstyrke. Prøvde å reise meg til sittende posisjon etter noen min., men måtte ned igjen. Pusten var tung og det kjentes ut som jeg "glemte" å puste.. Ubehagelig! Begynte også å fryse og skjelve. Har ALDRI reagert slik på noe før. Blodprøver, operasjoner, alt har gått greit. Så blir jeg slått ut slik av øyedråper??

Hva skjer a? Noen tanker? Dette ønsker jeg virkelig å unngå i fremtiden.. ekkel følelse å ikke ha kontroll på kroppen!! Tror jeg var på besvimelsens rand, slik kjentes det ut i alle fall. Legen sa dette var en veldig sjelden reaksjon, og den var vanligst hos barn. En annen dame sa dette var blodtrykksfall. Var ikke i form til å spørre og grave, men lurer jo på denne reaksjonen, da...
    Har fått spyttprøvekit fra Scandlab, er spent på resultatene
    Forøvrig har jeg ikke Sjøgrens (fikk papirlapp på øynene), men skjeve hornhinner. Legen mente dette kunne føre til den tørre følelsen jeg har hatt. Håper briler hjelper..

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Standard Sv: Slått helt ut hos øyelegen, hva skjer??

Hej Rosin
    Tillykke med, at du ikke har Sjøgrens, i hvert fald ....

Men sikke en skrækkelig oplevelse, du fik der.

Sitat Opprinnelig skrevet av Rosin Vis post
    Legen sa dette var en veldig sjelden reaksjon, og den var vanligst hos barn. En annen dame sa dette var blodtrykksfall. Var ikke i form til å spørre og grave, men lurer jo på denne reaksjonen, da...
    Det med blodtryksfaldet er vel relevant, men spørgsmålet er vel hvorfor, det sker? Jeg har selv prøvet noget lignende, og det var på grund af stress.

Men jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke på, at man også kan reagere sådan på noget, man ikke kan tåle; meget følsomme mennesker kan reagere sådan på grund af allergi eller såkaldt intolerance. Sidstnævnte er - hvis du ikke kender det - en allergisk reaktion hos en person, hvor der ikke er noget antistof at måle. Det kan gå ret voldsomt for sig, målbart eller ej.

Så er der nogle andre ting, du har svært ved at tåle - og er der mon en eller anden lighed med det middel, du har fået dryppet øjne med i dag?

Ja, det lyder måske sådan lidt langt ude ... Men min mor (som i øvrigt har Hashimoto) har oplevet det nogle gange i forskellige versioner. Meget slemt.

Men held og lykke med brillerne, ellers

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Slått helt ut hos øyelegen, hva skjer??

Sitat Opprinnelig skrevet av Rosin Vis post
    Gikk fem steg og verden gikk fullstendig rundt. Klarte å sette meg igjen og fikk komme inn å legge meg flatt. Fikk våt klut i pannen. Ting gikk virkelig rundt, jeg var "ikke med" i det hele, ble helt nummen i kroppen og hadde nedsatt muskelstyrke. Prøvde å reise meg til sittende posisjon etter noen min., men måtte ned igjen. Pusten var tung og det kjentes ut som jeg "glemte" å puste.. Ubehagelig! Begynte også å fryse og skjelve. Har ALDRI reagert slik på noe før. Blodprøver, operasjoner, alt har gått greit. Så blir jeg slått ut slik av øyedråper??
    Rosin Som hypothyreot er du er nok over-følsom over for Atropin. Næste gang bør du sige til øjenlægen, at han må måle trykket i øjet med instrumenter, da stofskiftesyge kan reagere for stærkt, selv i små doser, på visse "kredsløbs-stoffer". Pga. den langsommere metabolisme forbliver stofferne i kroppen på os længere end hos andre og dette kan fremkalde en reaktion, som om dosis var større end den var i virkeligheden.

Meget almindelige bivirkninger (over 10%): mundtørhed, synkebesvær, synsforstyrrelser m.v.

Almindelige bivirkninger (1-10%): feber, hjerterytmeforstyrrelser, hjertebanken, uro, rastløshed, hukommelsesbesvær, konfusion.

Sjældne bivirkninger (0,01-0,1%): kramper, sløvhed, psykose, allergisk reaktion.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    57
    Meldinger
    109

Hallo!
    Jeg jobber med slikt og anafylaktisk sjokk kan i veldig sjeldne tilfeller oppstå når vi drypper og dilaterer pupillene. Det hørtes ikke ut som det var det du fikk, men synkope/blodtrykksfall. Det er ofte en "rar" opplevelse og bli dryppet, bli eksponert for masse lys, mørkt i rommet osv. Mange blir ganske overrasket..

Så innimellom hender det at må noen legge seg ned i stabilt sideleie på gulvet.

Adrenalinsprøyta er ikke langt unna.

Bra du ikke har Sjøgren. Omega 3, Farris, linfrøolje og selvfølegelig tårevæske/-salve lindrer tørre øyne. Man kan også plugge igjen tårekanalene så tårene holder seg bedre på plass.

Hilsen Gekko

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    253

Takk for svar alle tre! Fint at jeg ikke er den eneste i verden som har "prøvd" dette

Jeg TROR kanskje det må ha vært en slags allergisk reaksjon inne i bildet, som Anisa sier. Jeg vet at ft4 er på rundt 10 nå, som er lavt for meg (har prøve på 18 fra 2007, og da var TSH forhøyet). For ca. 1 år siden gikk jeg gjennom nøyaktig samme undersøkelse, med utvidelse av pupill og trykksjekk, helt uten noen bivirkninger annet enn at det var vanskelig å se i sollys etterpå .
    Og dette var langt hjemmefra, i en mer "stresset" situasjon. Jeg var ikke nervøs i det hele tatt i dag, visste akkurat hva som ville skje med synet, og legen var veldig hyggelig, så jeg ble ikke overrasket eller skremt av noe før jeg prøvde å reise meg og plutselig ble helt slått ut og svimmel, med pustebesvær.
    Jeg fikk akkurat beskjed om at jeg har gressallergi, og har akkurat begynt å reagere på kiwi. Så det er jo mulig det også er flere saker jeg ikke tåler..

Dette er vel noe jeg må informere om ved eventuelle narkoser og vaksiner osv. om det er slik at vi kan reagere kraftigere. Jaja, en lærer så lenge en lever, og så lenge en har Sonja`s

Gekko, jeg er flink å ta tran og spise fett, det hjelper også på leddene mine synes jeg! Blir spennende å få briller også, jeg er fra før ganske så blond og barmfager, så kanskje fremstår jeg som mer troverdig og seriøs, høhø ;)

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    253

Standard Nå er jeg redd, nytt "anfall" som hos øyelegen

Hei i natten!

I går kveld gikk jeg langs en brygge og skulle hoppe over til en annen, over et lite gap på kanskje en halvmeter. Jeg liker ikke vann, men klarer alltid å kontrollere og rasjonalisere min lille "vannskrekk". Men ikke nå!!
    Idet jeg sprang mot kanten kjente jeg plutselig at kroppen føltes kjempetung og vanskelig å kontrollere, til en slik grad at jeg ble usikker på omn jeg ville klare hoppet. Som om jeg plutselig har en ryggsekk på 40 kg på ryggen.. Kom meg over, men kjenner igjen følelsen fra øyelegen. Redusert kroppskontroll, på en måte svimmel, kroppen blir tung, må skjerpe meg for å fremstå "normal" og snakke normalt, og virkelig konsentrere meg for å gå og stå rett. Kjente at jeg ikke hadde sjangs til å hoppe tilbake.. måtte få hjelp og bli holdt i hånden, da klarte jeg meg akkurat. Hadde jeg vært alene hadde jeg nok vært der enda, hadde ingen koordinasjon til å prøve alene, og hadde jeg havnet i vannet hadde jeg ikke hatt sjangs.
    Så varer tilstanden, klarer såvidt å "late som ingenting", går inn å prøver å legge meg. Det går "greit", men pusten er ustabil og det kjennes ut som jeg "glemmer" å puste, og tør dermed ikke sovne. Får byger av ubehag og prøver å endre stilling. Føler en indre "uro" og vurderer faktisk legevakten.. kroppen er tung og nummen. Så har jeg visst sovnet til slutt, og det første jeg tenker på når jeg våkner er Sonjas, hehe, kjør på med teorier!
    Jeg har nettopp avsluttet utdanning med eksamener og div., fikset ny jobb og leilighet, så effektiv har jeg jo vært i forhold til formen min som ikke akkurat er sprudlende for øyeblikket. I tillegg har jeg tatt div. tilskudd for binyrene noen måneder, som jeg har vært uten de siste par ukene pga. spyttprøven jeg skal ta. Om ikke dette er forklaringen er jeg ganske blank.. Kanskje er det stoffskiftet som er for lavt og, t4 på 10,5 for øyeblikket.

Jeg kjenner at lite energi kan jeg leve med, men disse anfallene med redusert kroppskontroll/ nummenhet og en følelse av at pusten er ustabil/ tar natten, de synes jeg ikke noe om. To ganger på tre dager.... skal til utlandet om 3 måneder, og skulle helst ha funnet ut av noe før det.
    Sukk..

PS! Har testet pullene, med sterkt lys fra siden. Ser forskjell fra tidligere. Pupillene utvider seg/ trekker seg sammen tidligere og tydelig mer enn sist gang jeg sjekket, for noen måneder siden.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Sv: Nå er jeg redd, nytt "anfall" som hos øyelegen

Det virker som at du har presset deg i en situasjon hvor verken hodet eller kroppen var helt med - det kan bli angstanfall av sånt. På meg virker det som at du har hatt et mildt anfall av dét.

(Jeg gjorde det samme selv da jeg skulle lære å dykke. Presset meg i en situasjon som jeg ikke behersket og var redd til jeg fikk angstanfall og hyperventilering. Jeg lå på ryggen i 50cm vann og pustet som en flodhest "uten å få luft". Det tok meg 6 måneder å jobbe meg gjennom det kurset - og da tok jeg det til slutt MEST for å komme over angstanfallene. Men nå dykker jeg og har ikke hatt det siden.)

Nok om meg - det var altså min antagelse. Men - dette henger jo veldig tett sammen med stoffskiftet det her da... og er du ute og kjører stoffskiftemessig og binyremessig er det iallfall ikke til noen fordel - for å si det mildt. Det er jo i binyrene vi har panikkregulatoren vår, om jeg ikke husker helt feil.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Sånne fobiske saker hadde jeg da jeg gikk på Levaxin - særlig for høyder.
    Har ikke merka noe til de etter at jeg gikk over på Thyroid behandling.

Jeg vil jo anta at det hadde med lavt stoffskifte å gjøre.
    Og ditt er jo lavt da Rosin, og stoffskiftet legger jo premissene for en god binyrejobb - og det er jo der slik stressmestring kompenseres.

Du må brøve å få fT4 høyere - helst dobbelt så høyt ......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    253

Takk for svar! Det er så greit å få høre andres kloke hoders tanker
    N`Finn, jeg går på Erfa nå, skal straks øke dosen fra 90 til 120 mg (?). Håper det hjelper, så er det jo hvilepulsen på 90, da.
    smgj, bra jobbet med dykkingen!! Jeg er imponert, og har stor respekt for vann.. sikkert noe med å gjøre at jeg er en elendig svømmer ;)

Var hos legen siden jeg får en lignende følelse, selv om jeg ligger i sengen og ser på tv. Tror absolutt reaksjonen kan ha blitt utløst av frykt da jeg "hoppet brygge", men de andre gangene synes jeg det er rart. Har iallefall vært hos fastlegen i dag- han gjorde div. undersøkelser hvor jeg skulle gå hit og dit, målte blodtrykk (uten å si resultatet), og alt var vel. Så spurte han hva jeg trodde det var, og jeg foreslo jo stoffskifte/ binyrer (har fra samme lege fått brev om at stoffskiftet er fint på ft4 på 10-tallet), fortalte om pupill/ lystesten, men da fikk jeg beskjed om å ikke ro meg ut på viddene. Konklusjonen ble en stk blodprøve, og at jeg var for opptatt av å være helt frisk, og derfor fikk disse symptomene.

okei.........

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Grei forklaring, man må være troende til litt av hvert for å tro på den.
    Det er jo helt feil alt sammen etter min mening da, men tilgi meg påståligheten da, den er godt ment :
    T4-dosen din er for liten. fT4=10????
    1,5stk 60mg ERFA er 52,5µgT4
    2stk 60mg ERFA er 70µgT4
    Og må regnes som en meget beskjeden økning.
    Nest bestillingen din bør være 125mg. Den er det 73µgT4 i, og det er veldig lurt å bestille denne mens du enda har mange 60mg igjen. 125 smuldrer hvis man må dele den, mens 60mg går fint å dele.

Så må jeg jo si at hvilepuls på 90 er høyt, men man kan ikke vurdere denne isolert. Det er så mye som spiller inn.
    Eneste du bør tenke på i den forbindelsen er å holde dosen under den grensen som gir hjertebank.
    Om du er følsom for det, så forsøk å øke dosen med 1/4grain hver måned.

Kjære Rosin, fT4 på 10 kan du ikke leve med - det blir ikke noe liv.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 4 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
    Av anitab i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 1
    Siste melding: 25-09-11, 15:06
  2. "Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
    Av Anisa i forumet Andre bøker
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-09, 16:12
  3. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn