Side 4 av 4 Først 1234
Viser søkeresultater 31 til 36 av 36
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Min erfaring med Binyremedisin- Cortef

Sitat Opprinnelig skrevet av Flower Vis post
    Jaja.. Så skulle det da vise seg at min slapphet og alt det som jeg har følt har gått galt i det siste er en urinveisinfeksjon.. Selv tror jeg det er nyrebekkenbetennelse (om ikke noe mer alvorlig), men det var ikke legen enig i. Har hatt det sistnevnte en gang tidligere og også urinveisinfeksjon, men kan ikke huske å ha hatt så vondt i underlivet som jeg har nå, tidligere. Jeg frykter det verste, men håper det beste. Har fått en sterk kur av legen som skal ta knekken på det. I morgen er jeg halvveis, men kjenner ingen bedring, så nå gjenstår det å se..

Hvordan kan man egentlig vite sånt når alle plagene går så i hverandre??
    Husken har vært dårlig og er dårlig, jeg vil bare sove, jeg har vært omtåket, pulsen har vært høy, jeg har svettet som bare det og har trodd jeg har vært i et veldig underskudd på østrogen- IGJEN. Jeg føler meg oppblåst og rar og det dunker i ryggen og nederst i underlivet.. Jeg har trodd jeg har fått for mye Cortef og for lite Armour,, så er det da urinveiene som er ute og kjører- IGJEN.

Kan man bli så utrolig dårlig av urinveisinfeksjon da- med oppblåst og vond mage og vondt i underlivet? Jeg går rundt og er redd jeg har eggstokkreft... Blir jo helt paranoid
    Hvis man har infektion i kroppen, kan man næsten ikke få "for meget" hydrokortison, såfremt man i forvejen er på binyrestøtte. Det er normalt, at man fordobler dosering af hydrokortison mens infektionen raser, og fortsætter med det til man er symptomfri i mindst 24 timer. For mig at se stammer dine symptomer fra (igen) binyre(over)belastningen forårsaget af infektionen. Og hvad der stammer fra binyrer, påvirker også andre kirtler. F.eks. i underskuds-situation "stjæler" binyrerne progesteron ("moder-hormonet" til bl.a. østrogen) fra kønskirtlerne, for at omdanne det til det kortisol, som aktuelt mangler og på denne måde (og med samme årsag) står man lige pludselig med hormonmangel lokaliseret til anden/andre kirtler end den, som er under akut pres.

Jeg kan desværre ikke råde dig til noget, Flower. Du har brug for en ordentlig "hormon-læge". Ikke en "hormonkirtel-læge". Vi har alt for mange "kirtel-endokrinologer" og alt for få (ingen?) "hormon-endokrinologer" med forstand på "helheds-hormon-medicin".

Måske kunne din læge trænge (gruelig meget) til at studere bogen Safe uses of Cortisol skrevet af verdens måske bedste kortisol-kender, "hormon-lægen" William Mck. Jefferies. Om dosering af hydrocortison under infektionssygdom skriver han følgende i sin patientvejledning:

"Da dette er et normalt hormon (hydrocortison/red.), vil det ikke forstyrre behandlingen med andre lægemidler. Hvis du skulle udvikle symptomer på en begyndende luftvejsinfektion, såsom ondt i halsen eller tilstoppet næse, tag en dobbelt dosis af cortisol straks og fortsæt med den dobbelte dosis, indtil du har følt helt rask i mindst 24 timer. Derefter vender du tilbage til din grundlæggende dosering . Hvis symptomerne varer længere end en uge, ring til mig. Hvis du skulle udvikle symptomer på begyndende influenza (kuldegysninger, feber, utilpashed, ømhed, smerter), tag 20 mg straks og fortsæt med 20 mg fire gange dagligt, indtil du kontakter mig via telefon. Du bør også fortsætte med anden, lægeordineret medicin. Hvis du udvikler "mave-influenza" (kvalme, opkastning, diarré), tage en dobbeltdosis dosering af cortisol, så snart du kan holde den nede (uden at kaste op) og ring til mig."

Har læst et eller andet sted, at Dag Schiøth på Heggeli er ved at uddanne sig i hormone replacement, men om det passer ved jeg ikke. Mon det ikke var Lillepus som skrev om det på et tidspunkt (?). I Delisa's tråd Foreløpig hurra for Heggeli står der mere om ham i indlæg nr. 3

Med hensyn til din angst for kræft i æggestokke, er det nemt at tjekke. Du skal bede om en blodprøve CA 125, som kan påvise OM der findes en proteinmarkør for æggestokkekræft i dit blod. Den blodprøve plejer være pænt sikker og kan gentages hver år, såfremt man ønsker at være på forkant med tingene, specielt i de tilfælde, hvor der er kræft i slægten.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard Sv: Min erfaring med Binyremedisin- Cortef

Tusen takk for et fyldig svar, Anisa.
    Dette var jeg ikke klar over, men burde kanskje tenke at når kroppen er ute og kjører så burde man fylle på mer, samme som med vitaminer og mineraler-forebygge Vurderer å reise til min gynekolog til uken som kjenner hele sykdomsbildet mitt.
    Noen måneder siden jeg tok kreftprøve/celleprøve. Celleprøve ved gynekologisk undersøkelse burde vel være nok mtp. eggstokkreft?

I dag har jeg tatt en ekstra cortef alá 5 mg. Har hetebøyer uten feber, så overgangsalderen herjer nok litt sånn sett og kanskje jeg snart må få min ekstra dose østrogen.

Takk for svar, blir så glad for det

Boken du nevnte av William Mck. Jefferies, hvor kan jeg få tak i den, og er den engelsk eller oversatt til norsk?
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Jaja.. Så skulle det da vise seg at min slapphet og alt det som jeg har følt har gått galt i det siste er en urinveisinfeksjon.. Selv tror jeg det er nyrebekkenbetennelse (om ikke noe mer alvorlig), men det var ikke legen enig i. Har hatt det sistnevnte en gang tidligere og også urinveisinfeksjon, men kan ikke huske å ha hatt så vondt i underlivet som jeg har nå, tidligere. Jeg frykter det verste, men håper det beste. Har fått en sterk kur av legen som skal ta knekken på det. I morgen er jeg halvveis, men kjenner ingen bedring, så nå gjenstår det å se..

Hvordan kan man egentlig vite sånt når alle plagene går så i hverandre??
    Husken har vært dårlig og er dårlig, jeg vil bare sove, jeg har vært omtåket, pulsen har vært høy, jeg har svettet som bare det og har trodd jeg har vært i et veldig underskudd på østrogen- IGJEN. Jeg føler meg oppblåst og rar og det dunker i ryggen og nederst i underlivet.. Jeg har trodd jeg har fått for mye Cortef og for lite Armour,, så er det da urinveiene som er ute og kjører- IGJEN.

Kan man bli så utrolig dårlig av urinveisinfeksjon da- med oppblåst og vond mage og vondt i underlivet? Jeg går rundt og er redd jeg har eggstokkreft... Blir jo helt paranoid
    Hei Flower! Ja det kan du så absolutt - bli så dårlig å få utrolige smerter ved UVI og nyrebekkenbetennelse, men etter halvgått kur (eller 72 timer) burde det vært på retur om kuren du har fått hjelper. Spesielt ved nyrebekkenbetennelse kan det hende du må ha annen antibiotika. Er det Selexid du har fått? Vært med på den leksa der. Smertebilde ditt kan imidlertid også likne litt på en liten nyrestein eller grus som har satt seg fast. Ikke en stor en som gir ulidelige smerter men en liten sak. Jeg får omtrent like smerter som dette når den ligger i urinrøret.
    Har du mulighet for å få tak i Voltaren eller diclofenac? - helst stikkpiller - hos meg bruker smertene å slippe ganske raskt om det er småstein eller grus og ikke kun nyrebekkenbetennelse eller UVI med en voltaren og to paralgin forte i coctail.

Uansett ikke gå å vent på at antibiotikaen skal virke altfor lenge om du ikke merker bedring - det er ikke noe bra.

H:-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Min erfaring med Binyremedisin- Cortef

Noen måneder siden jeg tok kreftprøve/celleprøve. Celleprøve ved gynekologisk undersøkelse burde vel være nok mtp. eggstokkreft?
    Ikke hvis det "kun" var en celleprøve. Den dur kun til livmoder- og livmoderhals. Så vidt jeg ved findes der ikke "gynekologiske" (undersøgelses-) prøver for tilstanden i æggestokke. Kun denne "markør-blodprøve" CA 125, som kan påvise OM der findes en proteinmarkør for æggestokkekræft i dit blod. Jeg får sådan en taget hvert år. Det kan godt "betale sig" Flower Du slipper for uro og gætteværk.

Boken du nevnte av William Mck. Jefferies, hvor kan jeg få tak i den, og er den engelsk eller oversatt til norsk?
    Du kan bare klikke på linket i mit forrige indlæg. Der ligger linket til, hvor bogen kan købes billigere end andre steder. Men det er altså på engelsk og ret meget "fagbog" end den er læselet. Mest til folk med særlig interesse og til helsepersonel. Måske trænger din læge til en julegave?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Da skal jeg se om jeg ikke kan få tatt en slik blodprøve. Kan man få tatt en slik ved en vanlig henvendelse på legekontoret?

Jeg går til en lege som tenker helhetlig. Bruker bare min allmennlege til sykemeldinger, blodprøver og den slags "småtterier", men langtidsbehandlinger får jeg hos en annen.

Kjenner fortsatt murring nederst på høyre side, litt ovenfor hofta, samt høyre siden fremme i underlivet, kvalme og tungpustenhet.
    Ringte legekontoret i dag for å høre på den prøva siden den skulle sendes til dyrkning. Det var mer utslag på hvite blodlegemer enn vanlig som gjorde at de sendte den videre. Er veldig spent på hva de kommer frem til og skal ringe igjen i morgen. Kjenner meg jo fremdeles slapp/vissen med hetebøyer innimellom. Har bare to tabl. å ta igjen av kuren, så jeg reagerer tydeligvis ikke så veldig bra på den Selexid-kuren de har satt meg på, om jeg ikke har fått medisiner forgjeves... Er det ikke det ene så er det det andre
    Det er jo merkelig. Jeg er uvel, men har ingen feber....

Må bare legge til til dere som har sendt meg private meldinger hvor jeg ikke har svart. Jeg legger ikke ut veldig detaljerte ting her på forumet om hvor jeg går, hvem lege, alder, etc. og når jeg ikke kan svare så lange meldinger på PM, så må det bare bli sånn, men jeg håper dere får hjelp hos noen flinke leger likevel eller søk rundt på forumet. Noen flinke leger er vel nevnt allerede
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Da skal jeg se om jeg ikke kan få tatt en slik blodprøve. Kan man få tatt en slik ved en vanlig henvendelse på legekontoret?

Ringte legekontoret i dag for å høre på den prøva siden den skulle sendes til dyrkning. Det var mer utslag på hvite blodlegemer enn vanlig som gjorde at de sendte den videre. Er veldig spent på hva de kommer frem til og skal ringe igjen i morgen. Kjenner meg jo fremdeles slapp/vissen med hetebøyer innimellom. Har bare to tabl. å ta igjen av kuren, så jeg reagerer tydeligvis ikke så veldig bra på den Selexid-kuren de har satt meg på, om jeg ikke har fått medisiner forgjeves... Er det ikke det ene så er det det andre
    Det er jo merkelig. Jeg er uvel, men har ingen feber....
    Kjære Blomst ()
    En slik blodprøve kan du enkelt be legen din å rekvirere.
    En dyrkningsprøve av urin kan ta ca en uke å få svar på. Du kan be legekontoret ringe sykehuslaboratoriet å etterlyse svaret.
    Jeg har selv hatt residiverende uriveisinfeksjoner (UVI) og kan skrive under på at det er et helvete....Symptomene du beskriver kan i høyeste grad være UVI, og selv om du ikke hadde nyrebekkenbetennelse når du oppsøkte lege i første omgang, kan infeksjonen ha utviklet seg hvis det er manglende effekt av Selexid.

Fikk selv Selexid i fjor pga UVI. Har tidligere allitd brukt Trimetoprim eller Furadantin. Nå er Selexid blitt førstevalget pga resistensutvikling. Jeg har aldri hatt bivirkning av de to sistnevnte medisiner, men det fikk jeg av Selexid, skikkelig kvalm og uvell under hele kuren, så det kommer jeg ikke til å gå med på å få igjen

Side 4 av 4 Først 1234

Lignende tråder

1. Erfaring med akupunktur?
    Av smgj i forumet Alternativ behandling
    Svar: 4
    Siste melding: 13-04-13, 22:58
  2. Cortef og DHEA fra i dag....
    Av BeritM i forumet Hydrocortison
    Svar: 16
    Siste melding: 05-08-10, 10:46
  3. Min erfaring med lavkarbodiett
    Av NoraH i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 12
    Siste melding: 11-12-09, 01:19
  4. Min erfaring med operasjon
    Av Juliemor i forumet Operasjon for Hashimoto's
    Svar: 1
    Siste melding: 21-11-06, 11:03
  5. Når på dagen dere tar levaxin ?
    Av ung mor i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 13
    Siste melding: 06-04-05, 22:21

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn