Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard TSH normalt litt høyere hos barn?

Jeg legger dette innlegget her, og ikke under stoffskiftesykdommer hos barn. Det er så lite aktivitet der, og er den testen forandret så bør vel noen andre vite om det?

Jeg får gutten min utredet fordi han vokser så lite. Stoffskifteprøver like før påske viste TSH på 5,8 og FT4 innenfor referanseområdet, men ikke spesielt høyt oppe. Han ble henvist fra fastlegen til barneklinikken, og vi tok nye prøver den 7.juni. Har ikke fått svaret ennå, men barnelegen sa at "de hadde måttet ta så mange TSH-prøver om igjen, fordi laboratoriet hadde endret prøven???" Når prøvene ble tatt om igjen, var de innenfor referanseområdet?! :(

Husker ikke ordrett hva hun sa, men TSH ble rekvirert på et eget skjema og sendt til Aker, resten av alle prøvene ble analysert i Trondheim.

Jeg har etterlyst noen som skal vite hvor TSH og FT4 bør ligge hos barn, men har fått lite respons. Kanskje det er kommet noen nye her som kan hjelpe meg med henvisning til faglitteratur? Jeg mener å ha lest før forumet krasjet, at både TSH og FT4 skal ligge høyt hos barn? Gutten min er 2 år og 9 mnd.

Jeg er også urolig for om tidspunkt på dagen som prøven blir tatt kan påvirke resultatet hos så små barn. Men den første prøven ble tatt i ett-totiden om ettermiddagen, og den andre klokken tre, så det skulle ikke være stor forskjell?

Det er et helvete å plage et så lite barn til å ta blodprøver. Jeg vet ikke om jeg bør be om en blodprøve tidlig om morgenen, uten å ha god grunn for det. Og om jeg bør begynne å kreve at de tar FT3, det er ikke gjort ennå, men de har tatt prøve for antistoffer sist.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kan ikke hjelpe deg med det du spør om, men min dypeste medfølelse til deg og din sønn. Stakkars dere :(
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Dette er ikke svar på spørsmålet ditt, men et tips til hva du kan gjøre når sønnen din skal stikkes dersom du ikke har hørt om det da. Det finnes ( i alle fall var det det før) noe som heter Emla krem som er en lokalbedøvende krem som skal smøres på en stund før stikkingen og da skal ikke barnet kjenne noe.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Generellt har barn høye TSH verdier. Furst skriver dette :

Hos barn er TSH normalt litt høyere enn hos voksne. Vi har valgt ikke å angi eksakte referansegrenser for forskjellige aldersklasser, men hos små barn (1-5 år) kan f eks 6 mU/L være en akseptabel verdi. Det skjer så et gradvis fall mot voksen alder. At øvre grense også for hormonene FT4 og FT3 kan være noe høyere, tyder på at thyreostaten er stilt noe høyere hos barn. Den samme krysspeiling ved hjelp av TSH, FT4 og FT3 gjelder også hos barn, men vi aksepterer altså litt videre grenser.

Min vurderering er at fordi TSH ikke er et stoffskiftehormon er det heller ikke den man skal bry seg mest om. Stoffskiftehormonene er viktigere. Lav fT4 er mer å bekymre seg for da denne jo også vanligvis er høy hos barn.
    Og langvarige situasjoner skal en jo følge opp som du gjør.
    Så må det vel også sies at disse målingene kan jo være sekundære følger som det er å håpe at man finner ut.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Fürst mener at barn har en høyere thyreostat, det betyr at TSH stiger fortere hos dem enn hos oss. Altså når ft4 synker hos oss så stiger TSH, og ved barn stiger TSH fortere.
    eller en tredje forklaring: Barn vil ha en høy ft4.

Referanse om at de skal ha ft4 i øvre tredel :

http://www.medscape.com/viewarticle/417948_print
    helt på slutten av artikkelen
    "
    Whereas measuring serum FT4 appears to be most practical for assessing thyroid status in patients with central hypothyroidism, the optimal therapeutic range is not clearly elucidated. One group suggested that FT4I (indirect measure of serum FT4) maintained in the upper half of the reference interval and clinical monitoring are sufficient.[7] Previously, our criteria were a normal serum FT4 concentration in combination with TSH below the upper limit of normal.[9] In the present retrospective study, FT4 results were distributed around the middle of the reference interval in combination with a low normal mean TSH. Nevertheless, these FT4 concentrations were significantly lower than those in patients with primary hypothyroidism at our institution.

In children with documented mild central hypothyroidism and short stature, increasing serum FT4 from the lower third to near the upper third of normal during 6 months of levothyroxine therapy significantly increased growth velocity.[22] Withdrawal of levothyroxine resulted in a return to a low growth velocity. These observations provide, at least in children, a justification for targeting FT4 in the upper half of the reference interval, not just in the normal range.

It is difficult to assess what the target FT4 should be in adults. Improvements in biochemical end points after levothyroxine replacement therapy may provide guidance. Examples include serum total cholesterol and low-density lipoprotein in patients with subclinical hypothyroidism,[23] and serum sex hormone- and corticosteroid-binding globulins, fibronectin, and procollagen-III peptide in patients with overt thyroid diseases.[24, 25] Perhaps an optimal target FT4 concentration in adults should be the same as in children, or at least midnormal with associated clinical correlation. Validation of the best approach ultimately requires prospective studies with improved, objective methods for determining clinical thyroid status.
    "
    Angående ft3, så vil kroppen ved begynnede hypothyreose greie å holde ft3 ganske høyt.
    Angående tidspunkt for prøver, så er TSH om morgenen dobbelt så høyt eller i det miste en del høyerer enn om ettermiddagen. Grrafer over dette står i lærebøkene.
    I 2000 når jeg prøvde å få diagnose, ble min TSH høyst 2,5 men når jeg tok samme prøve to år senere med en noe høyere ft4, så ble TSH 4,5, forsklellen var at den ble nå alltid tatt om morgenen. Så det kan nosk stemme.
    Og i www.thyroidmanager.org står det også om dette, og at man kan få en TSH på 7 hvis man blir oppe hele natten før prøven....

Jeg synes en TSH på 5-noe hos et barn er for høy.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Takk for svar dere! Jeg går nå og venter på telefon fra barneklinikken om svar på prøvene. De burde vært ferdige nå.

Nora! Du er en engel!!!
    In children with documented mild central hypothyroidism and short stature, increasing serum FT4 from the lower third to near the upper third of normal during 6 months of levothyroxine therapy significantly increased growth velocity.[22] Withdrawal of levothyroxine resulted in a return to a low growth velocity. These observations provide, at least in children, a justification for targeting FT4 in the upper half of the reference interval, not just in the normal range.
    Akkurat noe slikt jeg trenger!!!! Nå skal jeg ha med referanseområdet denne gangen.
    Jeg har vært litt redusert i det siste. For akkurat 3 uker siden fødte jeg en liten datter og det har vært mye å gjøre. Men nå skal veksten til lille storebror prioriteres! Og han er en frossenpinn, vil helst ha strømpebukse hele tiden og er av den litt mer forsiktige typen. Jeg er jo bare glad for at han ikke er helt propell, men at han har så lett for å fryse høres jo kjent ut....

Angående Emlakrem, så har vi brukt det begge gangene. Og det hjalp ikke på hans reaksjon. Eneste resultat sist gang, var at han gikk og smågråt 1/2 time før blodprøven.... :( :( :( Like mye gråt og ville protester , men han hadde 1/2 time til å grue seg på i tillegg. Og han har fått plasterskrekk.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Så må det vel også sies at disse målingene kan jo være sekundære følger som det er å håpe at man finner ut.
    n'Finn, jeg skjønner ikke helt hva du mener med denne setningen? Det er tatt et helt "ras" med prøver for allergi og cøliaki...vitaminer, mineraler m.m.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Er jo ganske dårlig formulert i forhold til hva jeg mener å si :
    Det jeg mente da var at stoffskiftet kan vise lave verdier på grunn av noe.
    Altså stoffskiftet svinger jo med naturlige og unaturlige sykdiommer vi pådrar oss, og særlig barn, men det skal jo aldri være lavt lenge av gangen.
    Da er det noe feil.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,064

Question Sv: TSH normalt litt høyere hos barn?

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    .. en tredje forklaring: Barn vil ha en høy ft4.

Referanse om at de skal ha ft4 i øvre tredel :

http://www.medscape.com/viewarticle/417948_print
    helt på slutten av artikkelen
    "
    Whereas measuring serum FT4 appears to be most practical for assessing thyroid status in patients with central hypothyroidism, the optimal therapeutic range is not clearly elucidated. One group suggested that FT4I (indirect measure of serum FT4) maintained in the upper half of the reference interval and clinical monitoring are sufficient.[7] Previously, our criteria were a normal serum FT4 concentration in combination with TSH below the upper limit of normal.[9] In the present retrospective study, FT4 results were distributed around the middle of the reference interval in combination with a low normal mean TSH. Nevertheless, these FT4 concentrations were significantly lower than those in patients with primary hypothyroidism at our institution.

It is difficult to assess what the target FT4 should be in adults. Improvements in biochemical end points after levothyroxine replacement therapy may provide guidance. Examples include serum total cholesterol and low-density lipoprotein in patients with subclinical hypothyroidism,[23] and serum sex hormone- and corticosteroid-binding globulins, fibronectin, and procollagen-III peptide in patients with overt thyroid diseases.[24, 25] Perhaps an optimal target FT4 concentration in adults should be the same as in children, or at least midnormal with associated clinical correlation. Validation of the best approach ultimately requires prospective studies with improved, objective methods for determining clinical thyroid status.
    "
    Angående ft3, så vil kroppen ved begynnede hypothyreose greie å holde ft3 ganske høyt.
    Angående tidspunkt for prøver, så er TSH om morgenen dobbelt så høyt eller i det miste en del høyerer enn om ettermiddagen. Grrafer over dette står i lærebøkene.
    ..

Jeg synes en TSH på 5-noe hos et barn er for høy.
    Hei nora

Linken din virker ikke lenger - klarer du å skaffe en slik en pånytt, vær så snill

For jeg tenkte jeg skulle ta med den artikkelen til fastlegen -
    dette pga datteren (13 år) som jeg er ganske så sikker på har lavt stoffskifte.
    Hun viser myxødem på overarmen ved klypetesten.
    Hun har TSH på 3,7 - både fT4 og fT3 ligger i den laveste delen av Fürsts referanseområde.
    Så legen konkluderer selvsagt med "stoffskiftet normalt, her".
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Smile Sv: TSH normalt litt høyere hos barn?

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Linken din virker ikke lenger - klarer du å skaffe en slik en pånytt, vær så snill
    Pharmacotherapy
    Volume 19, Issue 3, March 1999 : pp. 349-355

Levothyroxine Replacement Therapy in Central Hypothyroidism: A Practice Report
    Victoria Carrozza, Gyorgy Csako, Jack A. Yanovski, Monica C. Skarulis, Lynnette Nieman, Robert Wesley, and Frank Pucino
    (doi: 10.1592/phco.19.4.349.30940)

Abstract her

Artikkelen finnes ikke lenger på Medscape.
    Kan lastes ned (only?) her

If you are not a subscriber, you can purchase this article online through any offer listed below:

Pay-per-View (Single Article)
    $30.00 for 48 hours

Relatert: Isolated Central Hypothyroidism in Short Stature (Free Download)
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Er det normalt å bli så kjempe sint som jeg er nå?
    Av helgemann i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 8
    Siste melding: 20-07-09, 19:26
  2. får bare høyere og høyere stoffskifte jeg..
    Av Lissa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 29-10-06, 18:23
  3. TSH normalt litt høyere hos barn?
    Av marge i forumet TSH
    Svar: 7
    Siste melding: 23-06-06, 18:22
  4. T4 på 10, normalt på Armour?
    Av milla i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 12
    Siste melding: 06-06-06, 11:57
  5. Hva er normalt energinivå?