Side 3 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 47
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Er dette det samme som Atkinsons dietten?

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    63

Standard

Ja, tusen takk! Høres jo ikke så ille ut. Melk og youghurt er ikke lov eller? er en smule avhengig av melkeprodukter... Tror det du sier om fokus er veldig sant, lett å fokusere på det man går glipp av. Noen andre frokostforslag? masmas

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard

Tusen takk Lisa. Har printet ut! Handler i morgen.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Før brukte man mye det som vi kallte superkompensjon, eller karbo overshoot før idrettskonkurranser på over en times varighet. Det begynte 7 dager før konkurransedagen. Da kjørte vi lange utmattende treningsøkter uten at vi spiste noe som kunne minne om karbohydrater i 3 dager. Så slappet vi sterkt av på treninga og spiste masse karbohydrater. Tanken var at man da skulle overfylle karbolagerene til konkurransen.

Men dette er nok ekstremt. Jeg har gjort det mange ganger og det var ikke alltid vellykket fordi jeg hadde lett for å bli syk etter 3.dagen uten karbo.
    Jeg tror nok vi trenger littegranne, men er i all hovedsak enig i at vi overforbruker karbohydratrik mat. Vikingene brukte neper og beter isteden for poteter. Det er mye sunnere for oss. På en middagstallerken kan poteter lett byttes ut med feks kålrabi uten at dette forringer smaksopplevelsen.

Poteten så ikke vi noe til før prester som hadde vært på missionsmark i søramerika brakte denne med seg hjem - og på død og liv skulle dytte den på oss !
    Poteten ble ikke populær før en luring fant ut av at det gikk an å laga sprit av den
    Da måtte jo gå an og eta den også.
    Logisk ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg har prøvd Atkinson dietten som jo er en labkarbo diett. For meg var det ikke bra. Jeg har aldri følt meg så elendig i hele mitt liv.

Jeg mener ikke at det ikke kan være bra for andre det er vel sånn med alt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Etter selve treninga starter retitusjonsperioden hvor utslitte muskelfibere skal erstattes med nye og energilagerene skal fylles opp igjen. Hvis det er viktig at dette gjøres så raskt som mulig kommer man ikke utenom protein og karbohydratrik mat. Uten dette blir man støl i lang tid noe som jo hindrer en i å holde en høy daglig enegiutfoldelse.

Men i perioder man ikke trener har man jo litt andre behov. Da blir jo ikke disse kravene så påtrengende og det er en fordel at en bruker av depotene til å dekke kroppens basalbehov, og ikke fyller opp fettdepotene fordi en spiser for mye karbohydrater.

Jeg har en mistanke om at vi som har hypothyreose ikke omsetter det lagrede fettet like lett som andre. Det virker som det blir vanskeligere for kroppen å få tak i det, og kroppens energibehov dekkes i det vesentlige av det daglige karbohydratinntaket.
    Jeg tror det er derfor mange av oss får vansker med en lavkabodiett når denne inneholder for få karbohydrater.
    Men det er sikkert en fordel om en kan finne ut hvor lite kabohydrat en kan greie seg med.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    63

Standard

Idag ble det avocado til frokost, gitt.. Ikke så værst faktisk Blir spennende det her..
    Regner med å være en hyperaktiv, sosial, glad, våken sylfide rundt juletider

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    34

Standard

hei
    har nå vært lenge uten nett så derfor har jeg ikke kunnet følge opp tråden.
    Men nå er jeg på ferie på Mallorca og her funker det jammen bedre enn hjemme!!!
    Når man holder seg under 15g karbo i døgnet kommer kroppen i ketose og da er det fettforbrenning som skjer.....og det er jo det vi trenger! vi som har endel ekstra å dra på. For å forbrenne fett må vi også innta endel fett, obs riktig fett.
    Jeg tror at mitt stoffskifte påvirker forbrenningen til å være lik null, men er jeg i ketose renner kiloene av. Det er derfor jeg er så positiv til denne dietten. Det er nemlig det det er; dette er ikke en livstilsmåte å spise på men en tidsbegrenset diett til en har nådd sine mål.
    Det finnes en nettside som heter Ketolyse.no Det kan man også være med i et forum
    Lykke til

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard

Hei Lisa! Greier du å trene med så lite karbohydrater? Ikke ideelt å være i ketose om man er fysisk aktiv vel?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Enig med Lisa i at lavkarbo er effektivt. Jeg har gått ned 18 kilo på Atkins samtidig som jeg startet på Armour. Vanskelig å si hva som hjalp mest?

Men så "ødela" jeg det når jeg ble gravid igjen. Og fikk bekkenløsningsplager og var sykemeldt store deler av svangerskapet. Da spratt vekta opp igjen gitt, og det vet jeg hva skyldes. Jeg spiste for mye usunt da.

Sitter på en måte fast i gamle uvaner, for vekta står fast selv om jeg fullammer. Og nå er ketose fy-fy, gravide og ammende skal ikke i ketose.

Ketose gjorde meg opplagt og mindre sulten. Men det er de første dagene som en må komme igjennom, da er en gjerne elendig med hodepine og føler seg pyton. Når ketosen er etablert gikk alt så greitt.

Men det var mye styr med maten ja. Ikke bare å ta en brødskive. Det verste var å ikke kunne bruke posesupper, sauser, gryteretter osv. Det er for mye karbohydrater i det. Alt måtte lages fra bunnen av. Og dyrt er det også. Bruker mye kjøtt, fisk, egg, og salatingredienser. Men effektivt!!!

Jeg tenker å prøve Grete Roede. Bare for å se hvordan det går. Jeg føler meg rimelig trygg på det, hun har egne oppplegg for de som ammer. Men om det er like bra som Atkins, tviler jeg på. Da blir det Atkins igjen når ammingen er over. Virkningen oppveier ulempene.

Les mer på www.lavkarbo.no hvis dere er interessert?

Side 3 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Vektøkning
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 16
    Siste melding: 26-02-07, 20:35
  2. Levaxin og vektøkning
    Av nemo i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 40
    Siste melding: 04-10-06, 23:06
  3. Ft4 og vektøkning
    Av moor i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening