Side 5 av 5 Først 12345
Viser søkeresultater 41 til 47 av 47
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard Sv: Levaxin, kan den gi vektøkning?

Jeg gikk jo også opp i vekt på Levaxin.
    Jevnt og trutt tross mye trening ble det omtrent 1kg pr. år.
    Etter 3mnd på Armour var jeg 12kg lettere og etterhvert ble det 18kg.

For mitt vedkommende kan det se ut som det meste var vann, siden jeg gikk så fort ned.
    Men ......
    Vi reagerer jo ikke likt så dette er ikke noe allmennt slankeråd !
    Nærmere en bekreftelse på at jeg ikke hadde det bra på Levaxin.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Kanskje en vektøkning på levaxin er et signal om at enten medisinmengden er feil (ikke riktig justert (ennå?)) eller at medisinen ikke virker - som hos n'finn.

Jeg var så kaut i forrige uke å si at jeg ikke hadde vektøkning på levaxin... i dag har jeg en kg mer enn da ... og dårligere prøvesvar. En indikasjon på sammenheng, eller en tilfeldighet? Det vil kanskje tiden vise..
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    895

Jeg fikk en gang vite av Oftebro at levaxin kan gi vektøkning fordi den også kan øke appetitten.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Jo, man hører mange forklaringer på at Levaxin ikke virker bra på alle.
    Økt appetitt ?
    Nope - jeg fikk økt appetitt da jeg gikk over til Armour, og jeg spiste betydlig mer - enda gikk jeg ned, så den holder ikke i mitt tilfelle da.

Så holdt jeg jo ut i 16år.
    De skal ikke påstå at jeg ikke var tolmodig nok - var vel heller dum som som lot dem holde på å justere dosen opp og ned så lenge.
    De siste åra tok jeg jo over doseringen selv, og økte jevnt og trutt til 300µg/dag.
    Jeg forsøkte også Liothyronin i to omganger. Den siste var jeg helt oppe i dosering på 5x20µg/dag.
    Jeg frøys kattunger på meg og 20µg Lio hjalp etter en time - i en halvtime.....

Jo, jeg antar jeg forsøkte alt......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    51
    Meldinger
    2,404

Så kan man jo spørre seg her: Hva kom først? Høna eller egget?

Jeg føler meg ganske sikker på at det er hypothyreosen som får meg opp i vekt, og at Levaxin gir manglende effekt på enkelte områder hos enkelte pasienter gjør jo bare problemet verre.

Som Sonja sier hvis Levaxin øker appetitten, men ikke gir den samme ønskede effekten på forbrenningen ja da blir jo konsekvensen at man får vektøkning hvor årsaken er en kombinasjon av Levaxinbruk og hypothyreose. For som mange har erfart blir jo ikke hypothyreosen borte av at man begynner på medisiner...

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    58
    Meldinger
    88

Hei.
    Jeg begynte med Levaxin i beg. av april i år, de siste 3-4 mnd før det la jeg på meg jevnt og trutt totalt 6 kg. Etter ca 10 dgr på Levaxin stoppet vektøkningen, etter ca 6 uker hadde jeg gått ned 1 kg, og nå - etter ca 10 uker med Levaxin har jeg gått ned nesten 2 kg totalt. Uten å ha gjort noen endringer verken i kostholdet eller med trening, så personlig tror jeg det er Levaxinen som har denne virkningen på meg. Det går iallfall rette veien, selv om det tar litt tid.....

Vi er jo alle forskjellige, men dette er iallfall min erfaring!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Pluto Vis post
    Levaxin, kan den gi vektøkning som en "bivirkning"?
    Enkelte hormonpreparater kan som kjent gi vektøkning som bivirkning. Gelder dette 0gså Levaxsin?
    Enkelte hormoner medfører vægtøgning (eller fald) ved underskud eller overskud, men det er ikke en bi-virkning. Bare en virkning. Det burde ikke være virkning af Levaxin, at vægten øger. Men Thyroxin påvirker andre hormoner, allerede i uorden pga. hypothyreose, så måske findes grunde til vægtøgning i denne sammenhæng?
    Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
    Jeg fikk en gang vite av Oftebro at levaxin kan gi vektøkning fordi den også kan øke appetitten.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Som Sonja sier hvis Levaxin øker appetitten, men ikke gir den samme ønskede effekten på forbrenningen ja da blir jo konsekvensen at man får vektøkning hvor årsaken er en kombinasjon av Levaxinbruk og hypothyreose.
    Det er nok både og... Blondie (og andre). Min appetit har altid været minimal over de 26 år på Eltroxin og den er ikke blevet meget større (om overhovedet) af skiftet til Thyroid. De første 16-17 år på Eltroxin rørte vægten sig ikke mere end plus/minus 1 kg (ca. 51-52 kg stabil vægt). Fra ca. 1996 og frem til 2007 steg vægten uden at appetitten/spisevanerne fulgte med tilsvarende, og først efter 2007 (skifte til Thyroid) stoppede vægtstigningen, dog uden at gå den modsatte vej. Jeg vejer lige så meget som da jeg fik min første Thyroid og spiser ikke mere end dengang.

Min personlig holdning er efterhånden, at godt nok kommer vi i behandling, men det er en ensidig behandling rettet udelukkende mod skjoldbruskkirtlen. Men sandheden er snarere, at blot en enkelt hormonkirtel fejler noget, påvirker det stort set alle øvrige kroppens hormoner og så længe kroppen forsøger (så at sige) klare sig på egen hånd, virker dennes hormonfeedback også bedre i og med at den følger kroppens medfødte feedback-mekanismer. Til dem hører ikke produktion af udelukkende T4, og når hormonerstatningen kommer (udefra) kun i form af T4 - skaber det uorden i kroppens totale hormonbalance og dette resulterer en skæv hormonfordeling/funktion i kroppens øvrige kirtler. Det kan ikke være anderledes, idet der mangler jo frisk T1 + T2 + T3 + Calcitonin i kroppens hormonhusholdning og dette kan ikke undgå at medføre alvorlige forstyrrelser i kroppens andre hormoner.

Når man kommer i behandling hos Hertoghe i Belgien (blot for at udpege et eksempel af mange), bliver der foretaget et hav af prøver for at fastslå kroppens totale hormon-tilstand. Og selv om man "kun" har opsøgt klinikken for en thyreoideasygdom, bliver man behandlet efterfølgende med flere hormoner, netop for at reparere på de forandringer, thyroideahormonmangel har tvunget andre hormonkirtler ud i. Det er en total behandling, mens vi her hos os kun modtager selektiv behandling, uden hensynstagen til at man kan ikke behandle en kirtel, uden at behandle dem alle.

Hertoghe beskriver således effekten af de forskellige hormonmangler forbundet med vægtproblemer:
    • Cortisol: undervægt, appetitløshed ledsaget af trang til sukker (overskud af cortisol: måneansigt, tyk hals og skuldre, "bildæk" om maven)
    • DHEA: fedt på maven
    • Insulin: smalle hofter og skuldre, generelt vægttab/manglende kropsfedt (overskud af insulin: fedt på hofterne, på lårene og i ansigtet, "appelsinhud")
    • Progesteron: store bryster (hos kvinder)
    • Testosteron: ophovnet ansigt, aftagende muskelmasse, store bryster (hos begge køn), fedt på hofterne og lårene, "elskovshåndtag" og andre hudfoldere, "appelsinhud"
    • Thyreoideahormoner: hævelse i ansigtet om morgenen og generelt fedt på hofterne og lårene, tykke lægge, hævede ben og/eller ankler
    • Væksthormon: ophovnet ansigt, mangel på muskelvæv, "pukkelryg", store bryster (hos begge køn), fedt på hofterne og lårene, "elskovshåndtag" og andre hudfoldere, fedtansamling i huden på andre dele af kroppen, "appelsinhud", uproportionelt smalle hofter og skuldre
    • Østrogen: smalle hofter, små eller hængende bryster (overskud af østrogen: hævet ansigt, store bryster, fedtansamling på maven

Alle disse "seriøse" hormoner, hver for sig og samlet spiller en hovedrolle i kroppens vægt-teater og det ville være naivt at håbe på, at tilskud af T4 alene kan reparere hvad underskud/mangel på alle T-hormonerne har forstyrret.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 5 av 5 Først 12345

Lignende tråder

1. Vektøkning
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 16
    Siste melding: 26-02-07, 20:35
  2. Levaxin og vektøkning
    Av nemo i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 40
    Siste melding: 04-10-06, 23:06
  3. Ft4 og vektøkning
    Av moor i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening