Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 47
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    13

Standard Levaxin og vektøkning

Levaxin og vektøkning
    Etter siste graviditet mistet jeg gradvis energi, jeg begynte å øke i vekt etter å ha nådd matchvekt 6 mndr etter fødsel, jeg ble veldig deprimert, tørr hud, grov stemme, glemsk, sein i tanken, frøs, treg mage, ja kort sagt alle symptomer som kan tenkes. Jeg jeg fikk stilt diagnosen Hashimoto i fjor sommer (etter tre års slit) og har brukt Levaxin siden september. Det har vært perioder med både undermedisinering og overmedisinering, men nå virker målingene bra. Jeg har det bedre enn på lenge men vekta, den er det værre med. Fra å være lettvekter på 49kg (er ganske lav da ) så er jeg nå oppe i litt over 60kg - jeg veier like mye som da jeg var høygravid med minsta. Jeg spiser meget fornuftig og sunt - jeg trener kampsport to ganger i uka og er ellers aktiv. Hva kan jeg gjøre - vekta bare kryper sakte men sikkert oppover, jeg bekymrer meg. Er det noe jeg kan gjøre - bytte medisin, sjekke andre tilstander i kroppen som fører til vektøkning, hva som helst for dette går bare ikke. Vær så snill å hjelpe meg.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Må si at jeg kjenner meg igjen bare at hos meg ble jeg ikke bedre fysisk av Levaxinen heller. Og vekten den gikk bare oppover, oppover og oppover.

Jeg valgte å bytte til Armour etter nesten 1år . Da gikk vekten ned med ca. 1 kg i uken. Så ble jeg hyper og da gikk jeg tro det eller ei opp i vekt. I morgen blir det slankekur igjen med 2 salatmåltider til dagen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    61
    Meldinger
    1,971

Standard

Kjenner meg igjen. Vekta økte og økte til jeg kom opp i høy nok (?) dose med Levaxin. Snudde plutselig iallefall og etter kort tid kom jeg ned i ønsket vekt. Fortsatte med samme dose Levaxin, men begynte å øke i vekt igjen. Forstå det den som kan. :evil:

Er nå på 5. uken med Armour, men vekta rikker seg ikke! Men - går ikke mer opp ser det ut til, men JEG vil ned igjen noen kilo.

Har en teori om at noe i Levaxinen binder væske i kroppen, men har ingen steder å henvise til. Bare meg selv som grubler. Føler meg væskefylt.

All Levaxinen er vel ikke ute av kroppen ennå? Etter 5 uker?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

madonna Gjest

Standard

Jeg har også erfaring med å gå opp i vekt etter jeg fikk stoffskifte problemer, men det var like gjerne fordi min livsstil ble veldig inaktiv pga tretthet osv. I tillegg var levaxin dosen min latterlig liten og prøve svarene helt på jordet.

Nå som prøvene er mer normale og dosen levaxin høy, har jeg faktisk gått ned 10 kg siden midten av juni. Har ikke gjort noen store forandringer i kostholdet; ikke trimmet noe mere heller. I det daglige prøver jeg å holde hvetemel og melk inntaket på ett minimum- det gjør jeg fordi jeg tåler dette dårlig.

Jeg måtte trappe litt på levaxin dosen pga lettere hjertebank. Nå er min tsh på 0,57 og FT4 på 22.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    61
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg kan bare føye til at jeg aldri har vært trett og jeg har trimmet masse, dvs ca 5 dager i uken i årevis. Levaxindosen min var for høy da jeg ble satt på 50µg pr dag i begynnelsen, men jeg visste det ikke. Etter hvert gikk skjelvingen over og jeg doseøkte opp til 175µg pr dag. DA snudde vekta og jeg mistet flere kilo.

Så HVORFOR den ikke holdt seg der når jeg ikke gjorde noen forandringer hverken i livsstil eller trim aner jeg ikke, og det frustrerer meg noe så inn i hampen! Jeg er heller ikke overvektig, men prøver så godt jeg kan å gjøre det JEG kan gjøre for å holde dette uvesenet i sjakk. Og det blir med mat og trim.

Ser at du har høy fT4 nå madonna. Og du har ikke hypersymptomer? Jeg har aldri kommet høyere en fT4 19 og da var jeg i grenseland med hypersymptomer. Kjenner ingenting av det etter ovegang til Armour.

Ikke til å forstå dette. Føler meg både væskefylt og - oppblåst til tider. Ikke noe gøy dette nei nemo! Måler du morgentempen du da?

Glemte å ta med at jeg tygget Liothyronin både når jeg gikk ned i vekt og når jeg økte igjen. Liothyroninen har ikke hjulpet meg.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    63

Standard

Jeg føyer meg inn i rekken. Synes det er utrolig vanskelig å takle vektøkning i tillegg til alle de andre plagene sykdommen gir. Det værste, i tillegg til at jeg ikke føler meg vel overhodet, er at for andre mennesker rundt er jo det et tegn på sykdom. Mye værre hvis man mister noen kilo, da er sympatien der med en gang. "Off, så tynn du har blitt"
    Det er jo bare et tegn på at men har det bra å bli litt god og rund... GRRRRRRRR

for andre mennesker rundt en er det IKKE et tegn på sykdom, mente jeg

Det er jo på en måte det eneste synlige tegnet på sykdommen, vekten som går opp og ned...
    Kunne jeg ikke bare hatt en brukket fot, det er så mye enklere for andre å forstå seg på..

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

jeg er så utrolig enig med deg!!

Her om dagen kløp en kompis meg i siden (jeg er 20) og uttalte spøkefullt: Jeg tror du har drukket for mange øl i sommer!!

Utrolig trist at folks tankemønster er så "enkel" ; god og rund betyr glad i mat, og slank betyr displinert, sunn og med masse selvkontroll!! SLIK er den FEILaktige allmenne oppfatningen!!

(skal sies at jeg er normalvektig, så jeg fortjener ikke høste noe sympati, men utrolig trist at jeg må være så himla forsiktig med hva jeg spiser, og aldri kose meg uten at det får konsekvenser.. Det fantes en tid hvor jeg kunne spise hva jeg ville, og menge meg i klesstørrelse xsl Bare å innse det - den tid er forbi

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    63

Standard

Irriterende Jeg har hyperthyreose, mere eller mindre vellykket med. behandlet. Nå virker det som om sykdommen har utviklet seg til hypothyreose og vekten går gradvis oppover ser det ut til. Det skal sies at vekten har gått opp og ned de siste 6 årene siden jeg fikk sykdommen. Har funnet ut at så lenge FT4 ligger rundt 20 er jeg og vektnålen stabil. Nå derimot er plutselig FT4 10 og TSH ikke målbar. Hva betyr det da tro??

Jeg er også såkalt normalvektig men må være utrolig forsiktig, som deg.. Synes er er et ganske stort offer jeg. I tillegg at jeg må slepe meg avgårde til trening eller skogen. Har alltid likt å trene men det er i helv.. tungt når stoffskiftet kryper nedover.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Helt enig med dere.

Vi har jo både speil og vekt så vi ser jo at vi har lagt på oss. Men jett om vi får høre det av andre da. Så "fin" og rund du er blitt i ansiktet,passer du klærne dine, du har lagt på deg siden sist. Som om man ikkeser det selv.

I våre dager er det skjelden positivt med vektøkning dersom man da ikke er et menneske som andre vet strever med å legge på seg.

Du Yvette trener jo ganske mye. Det er ikke mer muskler du har fått da istedet for fett? Muskler veier jo mer enn fett?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    61
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av cat
    Du Yvette trener jo ganske mye. Det er ikke mer muskler du har fått da istedet for fett? Muskler veier jo mer enn fett?
    Neeei. Tror ikke det. Vet at muskler veier mer enn fett, men har ikke mer muskler enn jeg hadde før hypothyreosen slo til. Sier ikke dette bastant, men jeg ser jo bukfeittet da! Har heller ikke alderen MED meg. Overgangsalder i tillegg her så jeg har ikke helt kontroll vil jeg si. Sliter litt med å akseptere naturens gang innser jeg - etter som jeg skriver her. Huff da!

Side 1 av 5 12345 Siste

Lignende tråder

1. Vektøkning
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 16
    Siste melding: 26-02-07, 20:35
  2. Levaxin og vektøkning
    Av nemo i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 40
    Siste melding: 04-10-06, 23:06
  3. Ft4 og vektøkning