Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Glukosamin, MSM og negle

Citeret fra Negle og neglediagnose:
    Symptom: lodrette furer
    • Mulig årsag: alderstegn, små tynde riller er uskadelige, mens meget udtalte linier er tegn på defekt i neglens grundsubstans; dårlig helbredstilstand generelt, dårlig optagelse af næringsstoffer, lavt jernindhold i blodet
    Det kan sagtens være både alderstegn, dårlig helbredstilstand eller jernmangel. Men i mit tilfælde måtte det være noget andet, jeg fortsat den dag i dag ikke ved, hvad var.

Min egen "furede negle historie" starter med en en speciallæge, der har ordinæret mig en steroid-salve til påsmøring af mine negle på hænder og fødder for resten af mit liv.

Den korte beskrivelse af forløbet begynder "i tidernes morgen", lidt efter at mine genvordigheder med ryggen (følger af en DProlaps) begyndte at mærkes.

Fra at have almindelige, pæne negle til for ca. 2,5 år siden har mine negle gennemgået en udvikling frem til en tilstand af at være dybt rillede på langs, med "fremmedt kød" groende frem under dem, en ujævn grænselinie synlig gennem neglefladen og dennes vigende længde - således at mine negler stille og rolig blev kortere og kortere.

Den dag jeg første gang har været hos en hudlæge var udviklingen nået til, at de dybe "riller" på langs er nu også begyndte at spalte og det hele så ud som om jeg var ved at miste mine negle helt....

Der blev taget masser af prøver bl.a. for flere svampe m.m. og ved næste lægevisit fik jeg besked på, at "man" ikke kunne sige hvad det var mine negle fejlede. At det i så fald måtte være en eller anden form for autoimmun reaktion fra min organisme og den eneste måde at holde den i skak på var at smøre cortison-creme på, for resten af mit liv.

Nu ved jeg godt hvad cortison er, og ligeledes ved jeg, at hvis jeg skulle anvende cremen som lægen har foreskrevet - ville jeg alligevel miste mine negler til sidst - nu fordi permanent brug af cortisoncreme samme sted på kroppen faktisk svækker hornlaget i huden og andet beslægtet væv. Så jeg besluttede, at afvise denne behandling og gik så selv i gang med at undersøge problemet for alvor....

....hurtigt vidste det sig overflødigt.... Mit sidste besøg hos hudlægen har fundet sted ca. 5-6 måneder efter at jeg startede på glucosamin/MSM og et par uger efter besøget hos lægen...... lige pludselig en morgen kiggede jeg som altid på mine negle og......så.... at der lige kunne skimtes en tynd, glat stribe på tværs ved neglerodden..... en glat, fin negleflade på måske 3/4 mm... tittede frem. Meget mystisk!

Fra da af holdt jeg et godt øje med mine negle og bemærkede efterhånden som neglen voksede frem - at også den sunde flade voksede med. Når den var nået sådan ca. halvvejs - så jeg at nu også "det fremmede kød" under var på retur og at jeg ikke længere blødte ved forsøg på at rense negler.

Ca. 5-6 måneder efter at jeg bemærkede det første tegn på, er udviklingen omkring min negle-sygdom vendt 180 grader - jeg stod en dag med fuldstændig fine negler, som man ellers kun har som purung, uden en eneste fejl på og helt uden de almindelige "lovlige" alderdomstegn....

Den eneste anderledes "ting" jeg gjorde i perioden før og under bedringen er indtruffet - er min selvordinæret glucosamin/MSM-kur. Ved senere udforskning fandt jeg der også ud af, at dette essentielle sukkerstof understøtter ikke alene gendannelse af bruskvævet, men også alt andet beslægtet væv i kroppen.... hår, negle osv. hvilket er nok også ganske logisk, når man endelig tænker sig om.

Ikke alene virker glucosamin/MSM reparerende på allerede eksisterende skader på brusk og lignende - men også forebyggende m.h.t. den ellers naturlige, alderbetingede slid af brusk m.m. - så for mit vedkommende er det ingen alarm. Jeg fortsætter bare med det for resten af mine dage, dog er det vigtigt at notere sig, at glucosamin virker ikke i forbindelse med ledegigt som er en autoimmun sygdom. Kun slidgigt og trods af hvad sagkundskaben påstår - lige meget hvilken stadie af sygdommen man er i. Det er min, før så ødelagte ryg et levende bevis på. Der er altid hjælp at hente i denne metode og der er altid også øvrige led at beskytte, ikke kun dem som er de mest syge (slidte).

Ovenstående skrev jeg til en ven for ca. 5 år siden og selv om jeg ellers bedyrede, at jeg vil bruge Glukosamin/MSM for resten af mit liv - gik der koks i de gode hensigter. Når man første gang glemmer at genbestille i tide...

Sådan ca. siden 2008 og til nogle måneder siden har jeg holdt en "sjuske-pause" med Glukosamin/MSM og.... de langsgående dybe, grimme furer i neglene er kommet igen. Til sidst så voldsomt, at neglene begyndte så småt at spalte langs furene. Der var ingen tid at spilde og jeg har tegnet et "abonnement" på Glukosamin/MSM hos G-lenk.com i UK.

I dag er det ca. ½ år siden jeg har genoptaget Glukosamin/MSM-tilskud og... surprise, surprise - i morges kunne jeg konstatere ved selvsyn, at de første glatte, furefrie striber af sunde negle titter frem igen

Skidt være med, at jeg har alderen til furede negle. Om ½ år er mine negle 18 år igen. At det heller ikke skader, at "bevægeapparatet" ikke kan undgå at have godt af det, er en anden, lige så god historie. Kan varmt anbefales: enten bliver neglene bedre og slid på brusk i kroppen hæmmes, eller selv når kun en af delene (der kan være andre årsager til de furede negle) bliver bedre - er det under alle omstændigheder en stor gevinst. Det kan jeg, med god samvittighed skrive under på.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Glukosamin, MSM og negle

Er det det samme som L-glutamin, Anisa?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    55
    Meldinger
    409

Hei Anisa!

Jeg er etter å ha begynt med Erfa Thyroid blitt i meget god form ifht hva jeg har vært de siste årene,
    det eneste som henger igjen er ledd, sener og muskler som fremdeles er stive,betente og vonde selv om dette også har bedret seg litt, og håravfall,
    neglene mine er forøvrig flotte og min neglpleier skryter både av utseende og vekst.

diagnosen på disse tingene etter utallige MR- av de forskjellige leddene er slitasje og betennelse,
    kan disse produktene ha noe for seg på slikt tror du?
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Hei Pebles
    Glucosamin virker kjempebra på ledd og bevegelsesapparat, særlig slitasje. Mange leger skriver det ut på resept. Hører det virker bra på nevrologiske problemer også.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Man får kjøpt det på engelske nettbutikker bl.a. Jeg har kjøpt det men i all virr- varren av andre kosttilskudd har det blitt stående på hylla. Er også litt redd for at glukosaminen vil forhøye blodsukkeret, og jeg prøver å kutte ned på sukker... eller er ikke dette riktig?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

http://www.treningsforum.no/forum/in...3049.msg725087
    Hei Berit 1974
    Les denne beskrivelsen av innehold. Kan ikke begripe at dette skal gjøre noen innvirkning på blodsukkeret ditt. Funker dårlig for de som har skalldyrintolleranse da.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Glukosamin, MSM og negle

Så er tiden inde til en lille opdatering. De "yngste" furer er nu ved at vokse helt ud. De er ganske enkelt "afsluttede". Man kan se, de er på vej ud sådan ca. 1/3 del inde i neglen, hvor furerne nu slutter. De få "ældste" furer er der fortsat, men er blevet betydeligt "fladere". Jeg regner med at om 3-4 måneder har jeg måske 2-3 af de ældste furer tilbage og det bliver spændende at se hvor længe det varer inden også de er væk.

Når det er sagt, må jeg lige gøre opmærksom på, at jeg aldrig har indtaget glukosamin(sulfat) alene, men altid sammen med MSM. Der var en kort periode hvor jeg er gået tom for MSM, ikke mere end 5-6 dage og da kom nervesmerterne i benet (efter en gammel DP i 1999) tilbage. 3-4 dage efter at jeg genoptog MSM, var de væk igen.

Jeg kan således ikke stå her og påstå at det er glukosamin, som har den effekt på mine negle, eller er det fælleskabet med MSM, der gør det (det tror jeg selv på). Men skulle nogen her ønske at forsøge sig med glukosamin og evt. opdager at det virker langsomt eller slet ikke (efter min. 6-7 måneder), læg MSM til og jeg tror, at der vil komme skred i sagerne. Jeg mener at de to stoffer behøver hinanden for at opnå en optimal effekt på kroppens brusk og beslægtede væv (som f.eks. negle, hår, nervevævet m.v.).

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
    Man får kjøpt det på engelske nettbutikker bl.a. Jeg har kjøpt det men i all virr- varren av andre kosttilskudd har det blitt stående på hylla. Er også litt redd for at glukosaminen vil forhøye blodsukkeret, og jeg prøver å kutte ned på sukker... eller er ikke dette riktig?
    Ud fra det jeg har læst om forsøg med slidgigtpatienter, der har modtaget glukosaminsulfat gennem 3 år, har ingen af dem udvist nogen ændring i sukkerstofskiftet. Faktisk var det fastende blodsukker hos de patienter, der modtog glukosaminsulfat, en smule mindre end det fastende sukker hos de patienter der modtog placebo.

I en anden undersøgelse hvor patienterne med slidgigt ligeledes blev fulgt gennem 3 år, var der i alt 4 patienter der igennem undersøgelsesperioden udviklede sukkersyge. Den ene af disse patienter modtog glukosaminsulfat, mens de resterende tilhørte kontrolgruppen der kun modtog placebo. Dette skulle gerne bekræfte at glukosaminsulfat også over lange perioder ikke påvirker sukkerstofskiftet.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Glukosamin, MSM og negle

Sorry, sorry, sorry, hvordan kunne jeg overse dit spørgsmål, Ruth?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Er det det samme som L-glutamin, Anisa?
    Ikke helt det samme, men delvis....

Glukosamin er et aminosukker, der består af en aminosyre og sukker (glukose). Glukosaminsulfat er blot glukosamin en forbindelse med svovl (sulfat). Glukosaminsulfat indgår som byggesten i større sukkermolekyler som f.eks. hyaluronan, kondroitinsulfat og keratansulfat, som alle er vigtige sukkermolekyler i ledbrusk.

Glukosamin dannes normalt i kroppens celler herunder også bruskceller ud fra aminosyren Glutamine og sukker (glukose). Syntesen med svovl i cellerne danner glukosaminsulfat. (Kilde...).

Selv om man spiser mange Glutamin-rige fødevarer (plante-og animalske proteiner såsom oksekød, svinekød og fjerkræ, mælk, yoghurt, ricotta ost, hytteost, rå spinat, rå persille, og kål. Glutamine findes i mange fødevarer med højt proteinindhold, såsom fisk, kød, bønner, og mælkeprodukter. Små mængder frit L-glutamin er fundet i grøntsagssaft og fermenterede fødevarer, såsom miso og yoghurt) og ellers danner kroppen selv en hel del af glukose af den mad vi spiser, selv når vi ikke spiser sukker - er der altså brug for en hel række enzymer før alle "ingredienserne" bliver til "mad-til-kroppens-brusk" m.m. Det er her hvor den aldersmæssig enzym-svækkelse indtræder over tid, jo ældre vi bliver, jo færre enzymer til rådighed og dermed forfald af kroppens brusk. Det er grunden til, at jo ældre man bliver jo mindre kan man "spise sig til" sunde led (betinget af brusk "nok") og det vil altid være en gevinst for alle over 30 år, langsomt stigende i mængden over årene, at tilføre kroppen den "færdigkogte" glukosamin eller chondroitinsulfat i tabletform, eller som pulver drysset over maden.

Lignende tråder

1. Negle og neglediagnose
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte, hår og negler
    Svar: 0
    Siste melding: 01-12-09, 16:08
  2. Hud, hår, negle og slimhinder
    Av ninus i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 5
    Siste melding: 27-10-07, 20:23

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg