Side 2 av 27 Først 123412 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 266
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Sliten nybakt mamma trenger noen råd for å komme ut av dette marerittet!

Binyrer og andre plager som vi hypo kan ha: Det ser ut til at Osloakutten har et par leger i helhetsmedisin. Du trenger ikke bestille time, men det kan være lurt. jeg kjenner spesielt til den kvinnelige legen (se under spesialist, der står "allmennleger" med hennes navn, men hun har ferie nå til slutten av juli). Det er billigere enn på Balder. Til den personen jeg kjenner, sa hun at hun var spesielt opptattt av binyrer. Den personen jeg kjenner, er under utredning for subklinisk stoffskifte, og prøvesvar er ennå ikke analysert. Ut fra legens utttalelser var det ikke tvil om at vedkommende ville få medisinsk hjelp ( i motsetning til hos fastlegen, som skulle vente og se, sic). Det kan være et rimeligere alternativ til Balderklinikken eller Heggeli helhetsmedisin for å få adekvat hjelp.

B-vitamin: Referanseområdet er vidt, så du trenger ikke engste deg for å gå for høyt, det kan ta lang tid å komme seg opp, med mindre du får sprøyter, som er litt dyre. På Heggeli mener de at folk med hypotyreose bør opp i 1000, altså over referanseområdet som er på ca 700 mener jeg å huske, for å ha det bra.

Det er jo sommer nå, så å sole deg uten å bruke for mye solkrem vil gi deg D3 vitamin. Bruker du sokrem over hele kroppen vil det blokkere for D3. D3 bør sjekkes og følges opp over tid. Mange leger er ikke klar over hvor viktig D3 er for oss. De fleste i Nordeuropa har mangel på D3, som er et hormon og ikke et vitamin.

Når du skal til legen, lag deg en huskelapp du jobber med flere dager før. Du har sikkert litt glemsel som ett symptom som de fleste av oss? da er en lapp lurt, med alle blodprøver du vil ta (tas på morgenen, ofte er fastende lurt for mange av dem) samt alle spørsmål. Du vil sikkert oppdage etterhvert at fastlegen din vet skremmedne lite...
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Sliten nybakt mamma trenger noen råd for å komme ut av dette marerittet!

Bare til behandling med tillegg av Liothyronin.
    Dette er syntetisk T3, og introduksjon av dette vil ikke endre på blodets T4-mengdestatus.
    Det er viktig for kroppen å opprettholde en korrekt T4-status.
    Å senke T4-doseringen må etter mitt syn bygge en total misforståelse av hvordan systemet fungerer.
    T4-status må bare opprettholdes, uansett annen behandling.

Hvis en høy fT4 ikke evner å tilføre kroppen nok T3, kan man jo forsøke om kroppen aksepterer det syntetiske Liothyronin. Det vil øke målte verdier av fT3, men det er sansynligvis vanskelig å oppnå en korrekt måling fordi Lio-dosen er i blodet så kort tid.

Hvis ikke introduksjon av Liothyronin gir umiddelbar effekt, og klarer å opprettholde denne over tid, syns jeg tiden er inne til å forsøke om et Tyroid er bedre å bruke.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    127

Hei og takk for tilbakemelding. Du får unnskylde min uvitenhet, men jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstått alt. Mener du at man ikke skal redusere på levaxindosen når man begynner på liothyronin? Jeg har ikke kuttet med til 50 levaxin som legene sier, men til 100 på egenhånd. Burde jeg istedet stå på 125 som jeg i utgangspunktet gjør? Jeg er litt redd for å ta for mye, pga av av jeg ammer. Det står at barnet ikke påvirkes av normale doser. Men hva er normale doser? Jeg stusset forøvrig litt på legens forklaring på dette med tsh. Han sa det var fritt T4 som sendte signaler til hypofysen. Hvis han har rett og Lio bare inneholder T3, vil da ikke Tsh stige hvis jeg kutter på levaxin? Jeg har egentlig ikke peiling på hva jeg snakker om her, så det kan godt være jeg har misforstått.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Ja, det er det jeg mener.
    Det er kompilsert dette, og ikke så lett å overkomme i begynnelsen - så det er jo bare å spørre X1ONE

Det er jo Levaxinen som er eneansvarlig for blodprøven fT4.
    Levaxindosen må justeres så denne kommer inn i et område som passer for deg, og man kan godt bruke blodprøven fT4 sammen med sitt symptombilde til å finne denne.

At man senere vil finne ut om man har nytte av et tillegg med Liothyronin, innvirker ikke på Levaxindoseringen eller på blodprøven fT4.

Så hvis den Levaxindosen du hadde ikke skapte symptomer som kan peke på for høy dosering, bør du etter min mening ikke endre denne doseringen når du starter med Liothyronin.

Levaxin er jo T4, som etter noen få uker blir til T3.
    Hvis det ikke blir nok T3, er det fornuftig å prøve om et tillegg av T3 kan hjelpe.

Hypofysen er et kontrollorgan for nesten alle hormoner i kroppen. For stoffskiftedelen av dette systemet mener jeg at både fT4 og fT3 overvåkes.
    Det er iallfall mitt inntrykk av det jeg har lest.
    Jo høyere fT4/fT3 er, jo lavere vil TSH bli.
    Det er slik fordi TSH er et stoff som stimulerer kjertlen til å øke produksjonen. (så når det er nok, reduseres TSH)
    TSH virker ikke noen andre steder i kroppen enn på kjertlen.
    Det er sånn at et hormon (TSH) må ha cellereseptorer, og det er kun kjertlen som har reseptorer for TSH.
    Hele kroppen ellers har cellereseptorer for fT3. (men ikke for TSH)

De gangene stoffskiftehormonene er i balanse, altså at kjertlen bare trenger å fylle på med de hormonene som forbrukes, er TSH=1 (omtrent)
    Men !
    Det er for egne hormoner. Mye tyder på at TSH blir mye lavere når man tilfører hormoner, så TSH er ikke å stole på mer.
    Juster heller dosen din mot symptomfrihet - det er rett for deg, og for dine omgivelser.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,359

En læge her siger også, man skal lægge Lio'en til og ikke trække noget t4 fra i den anledning. Det er i et svar til en patient, hvor hun bl.a. siger:

"Noen har på tross av riktig dose ikke fullgod effekt. Da kan man legge til enn annen thyroxin-variant som heter Liothyronin; 1/4 tablett om kvelden.. Dosering av denne kan ikke måles med blodprøver, så man må bare prøve seg frem. ( Det kan ta flere måneder fra medisin-start til fullgod effekt)."

http://www.doktoronline.no/qa/forum/3/qa2242512.html

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Herdis Vis post
    Hei og takk for tilbakemelding. Du får unnskylde min uvitenhet, men jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstått alt. Mener du at man ikke skal redusere på levaxindosen når man begynner på liothyronin? Jeg har ikke kuttet med til 50 levaxin som legene sier, men til 100 på egenhånd. Burde jeg istedet stå på 125 som jeg i utgangspunktet gjør? Jeg er litt redd for å ta for mye, pga av av jeg ammer. Det står at barnet ikke påvirkes av normale doser. Men hva er normale doser? Jeg stusset forøvrig litt på legens forklaring på dette med tsh. Han sa det var fritt T4 som sendte signaler til hypofysen. Hvis han har rett og Lio bare inneholder T3, vil da ikke Tsh stige hvis jeg kutter på levaxin? Jeg har egentlig ikke peiling på hva jeg snakker om her, så det kan godt være jeg har misforstått.
    TSH og thyroxin virker på hverandre i et 'negativt feedback' system. Det betyr at når TSH stiger sendes signaler til thyreoidea kjertelen om å produsere mer thyroxin. I det tyroxin stiger i blodet fungerer det som et signal om å senke produksjonen av TSH. Jeg forstår ikke hvorfor du skal senke dosen med Levaxin, fordi når man medisinerer med Liothyronin er det gjerne fordi kroppen ikke klarer å omdanne nok fra T4 til T3. Skjønner derfor ikke hvorfor du skal kutte ned på T4 fordi da vil du jo omdanne enda mindre? Samme feilen ble gjort på meg når jeg startet på Liothyronin for 10 år siden og det er ikke bra, for hos meg ble det akkurat som du sier at TSH begynte å stige etter en tid.

Godt å høre at du tenker selv og ikke har kuttet ned så mye som du har fått beskjed om. Sørg for å bli fulgt opp med blodprøver i tiden fremover og husk som n'Finn sier at det finnes behandlingsalternativ.

Begge mine barn er ammet med disse medisinene og er store flotte skolejenter i dag som klarer seg veldig bra

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    55
    Meldinger
    409

Ja du har visst litt å stri med,
    et godt hint er å finne enkle løsninger som i din barsel permisjon ikke gjør deg mer sliten enn du er,
    når det gjelder bl.a b12 er vi som er hypo dårligere enn andre til å bygge opp gode verdier,
    prøv derfor å få injeksjoner, de får du på resept,
    koster litt men ikke uoverkommelig ifht alt styret man skal passe på i en hypo hverdag,
    sett dem intra muskulært selv, mye enklere og billigere enn å gå til legen hver gang,
    da bygger du opp et godt lager ganske fort,
    b 12 er utrolig viktig for å føle seg vel,
    De fleste merker ikke bedring i formen før bl.a TSH er godt under 1,

Jeg har slitt med formen lenge på Levaxin, byttet til Erfa i april og brukte et par mnd på å kaste bytte sakte men sikkert,
    jeg har hatt en veldig fin utvikling og er i dag i bedre form enn på hva jeg kan huske,
    Jeg er våken,husker bedre og klar i hodet,
    hjerte bank og hjerte kramper som kom i perioder på Levaxin er så godt som borte og jeg har bedre energi,
    hvis du ikke føler at bedrings kurven stiger ville jeg prøvd å gå over til Erfa da det virker som de fleste har god erfaring med det.

Et svangerskap kan utløse lavt stoffskifte da det er utrolig mye som skjer ifb med det,
    spesielt hvis man har vært i grenseland fra før,
    jeg har 2 svangerskap i hyper tilstand og et som utløste hypo,
    felles for alle tre er svangerskaps diabetesen ellers har formen vært forsåvidt fin,
    jeg var i normal tilstand når jeg begynte 3 svangerskap men etter fødsel kom hypo tilstanden snikende med mange rare tilstander som til slutt viste seg å være hypo.
    Jeg tar all medisinen om morgenen og det fungerer bra for meg, spiser sunt og har kuttet ut en del sukker,
    har ikke godte sug mer heller, bortsett fra salt og salmiakk lakris innimellom,
    men det er ikke dumt for det øker visst blodtrykket som jeg har lite av,
    salater med masse godt og kylling etc, havre kaker for å være flink å spise mange ganger i løpet av dagen og ellers back to basic, rent kjøtt (ikke deig produkter, om så bare karbonade) smør og melk fra kua, grønnsaker mest fra over jorda,
    så her fråtser jeg i omeletter med stekt bacon, og de andre tingene beskrevet ovenfor,oljer og slanke produkter, mye karbo etc er fy-fy
    dette har fått meg mer tolerant for mange flere matvarer og fordøyelse er blitt mye bedre.

Kos deg med småen og tenk på hvor mye arbeide du sparer ved at du er flink til å amme, ferdig temperert,embalert og desinfisert,
    ta noen amminger i senga og kos dere og hvil litt ekstra.

Lykke til!
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Post Sv: Sliten nybakt mamma trenger noen råd for å komme ut av dette marerittet!

Til slutt tenkte jeg å skrive ned de nyeste prøvesvarene mine. Kanskje noen her har peiling på om det i disse svarene kan ligge noen forklaring på hvorfor jeg ikke er bedre, til tross for at jeg er innenfor refereansegrensene?

Prøvesvar pr. 18. juni 2010;
    Anti-TPO 1300*
    Fritt T3 4,7
    Fritt T4 16,9
    TRAS 1,6*
    TSH 1,5
    Jern 13,0
    Jernbindingsk 77
    Jernmetning 17
    Kreatinin 67
    B12 267
    Hb 12,6

Håpe noen kan svare meg på noe av dette, eller dele sin erfaringer.
    Hei på deg

Jeg også har / har hatt lave verdier (og noen for høye),
    en verdi som jeg vet bestandig har vært lav er Ferritin,
    og bra nivå på Ferritin er visst viktig å ha i bunn.

Slutter meg forøvrig til anbefalingen om B12-sprøyte,
    jeg ligger godt over det såkalte "normalområdet" nå -
    men det detter nok ned igjen visst jeg ikke får satt ei sprøyte i ny & ne:
    det er virkelig en vitamininnsprøytning som merkes

Good night & Good luck
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    127

Hei igjen alle sammen! Tusen takk for trøst, tips og info Jeg hadde tenkt å sitere noe av det dere har skrevet, men nettet streiker og jeg må skrive via mobilen. Jeg har nå gått på 100 levaxin og 20 liothyronin i 3 dager. Merker ingen bedring. Det eneste er at jeg har ekstra lite energi, er mer tungpustet og har en del angstfølelse i kroppen. Om det kommer av at kroppen blir mer og mer sliten, at jeg har redusert litt på levaxin, eller lagt til Liothyronin, vet jeg ikke. Noen som vet hvor lang tid det tar før man begynner å merke effekt? Når det gjelder thyroid, som flere av dere har nevnt, lurer jeg på en del ting. Finnes det to typer, thyroid erfa og armour? Hvordan kan man få begynnt på noen av disse? Reiser gjerne land og strand for å finne noe som kan gjøre meg bedre! Håper jo denne liothyroninen skal gjøre susen, men føler uansett at jeg kunne trengt å snakke med en lege som har PEILING på alt dette. Virker som det er i Oslo man finner disse klinikkene med leger som ser mer helhetlig på saken. Men det er vel kanskje månedsvis med ventelister? Takk for all hjelp

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Merker ingen bedring. Det eneste er at jeg har ekstra lite energi, er mer tungpustet og har en del angstfølelse i kroppen. Om det kommer av at kroppen blir mer og mer sliten, at jeg har redusert litt på levaxin, eller lagt til Liothyronin, vet jeg ikke. Noen som vet hvor lang tid det tar før man begynner å merke effekt?

Hvordan kan man få begynnt på noen av disse? Reiser gjerne land og strand for å finne noe som kan gjøre meg bedre! Håper jo denne liothyroninen skal gjøre susen, men føler uansett at jeg kunne trengt å snakke med en lege som har PEILING på alt dette. Virker som det er i Oslo man finner disse klinikkene med leger som ser mer helhetlig på saken. Men det er vel kanskje månedsvis med ventelister? Takk for all hjelp
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=10439
    Prøv denne linken. Ikke ventetid, men det koster jo litt. På den annen side er det høy pris å betale å gå rundt å ha dårlig helse også.

Liothyronin skal virke med en gang...kjenner meg igjen. Hos meg ga det ingen rask effekt. På sikt ble jeg bedre av lite sukker/karbohydrater og små hyppige måltid og trening som turgåing som jeg knapt klarte gjennomføre pga dårlig form.

Side 2 av 27 Først 123412 ... Siste

Lignende tråder

1. Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
    Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 398
    Siste melding: 18-10-15, 17:20
  2. Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
    Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 18-09-10, 10:16
  3. Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
    Av Yvai i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 10-05-10, 16:46
  4. Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
    Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 8
    Siste melding: 02-02-10, 13:01
  5. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
    Av marianne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-05-05, 11:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder