Side 3 av 27 Først 1234513 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 266
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Sliten nybakt mamma trenger noen råd for å komme ut av dette marerittet!

Liothyronin er kroppens stoffskiftehormon og virker derfor nesten øyeblikkelig.
    Om du ikke kjenner noe virkning sånn en time etter tablettinntak, virker det nok ikke hos deg. Men det kan ha en langtidsvirkning.
    Så blir du jo mer sliten når du reduserer Levaxindosen - prøv heller å øke den litt.
    Jeg forsøkte jo Lio da jeg gikk på Levaxin, og fT4 falt, så jeg måtte øke Levaxindosen.

Det er mange Tyroider, og det er - nesten - slik at hvert land har sin egen.
    Men de vi kan regne med å få tak i her, er vel først og fremst den Canadiske ERFA Thyroid, og vel også Armour - som har reist seg fra asken etter problemene i USA. Hvis de fremdeles vil produsere etter den nye metoden kan ikke jeg anbfale den, etter å ha brukt den nye i 1 1/2år.
    På nettet kan mye skaffes, feks Thyroid-S , Nature Thyroid eller Westhroid.
    Alle nevnte er USP godkjente.

Hvis du vil forsøke, er det beste (ikke det letteste....) å spørre legen om du kan få en prøveperiode, og begrunne det med at Levaxin har for dårlig effekt.
    Leger er gjene svake for den ordstilling og begrunnelse.
    ERFA skriver legen da ut på "søknad om registreringsfritak", som du går til apoteket med og handler på vanlig måte.
    Du må betale "morroa" selv.
    Også om dette er det som skal til får å gjennvinne din helse - feks slik at du kommer i jobb igjen.
    500stk 125mg EFRA koster noe over 1500,- og holder første året. Dosebehovet kan stige til 1,5 - 2 slike tabletter etterhvert.

Så er det jo flere her på forum fra ditt område - kanskje du kan få en PM fra noen av dem om leger i området ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Standard Sv: Sliten nybakt mamma trenger noen råd for å komme ut av dette marerittet!

Sitat Opprinnelig skrevet av Herdis Vis post
    Virker som det er i Oslo man finner disse klinikkene med leger som ser mer helhetlig på saken. Men det er vel kanskje månedsvis med ventelister? Takk for all hjelp
    Det er lang ventetid men om du kan reise på noen dagers varsel, kan det gå ganske raskt. På Balderklinikken kan du stille deg på venteliste og vil da bli oppringt ettersom folk avlyser timer.

Privatklinikk er dyrt. Men akkurat når det gjelder helse ofrer jeg heller andre goder i livet. Å gå til privatklinikk trenger heller ikke være for mer enn noen timer, og så kan fastlegen overta etter hvert.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
    Det er mange Tyroider, og det er - nesten - slik at hvert land har sin egen.
    Men de vi kan regne med å få tak i her, er vel først og fremst den Canadiske ERFA Thyroid, og vel også Armour - som har reist seg fra asken etter problemene i USA. Hvis de fremdeles vil produsere etter den nye metoden kan ikke jeg anbfale den, etter å ha brukt den nye i 1 1/2år.
    På nettet kan mye skaffes, feks Thyroid-S , Nature Thyroid eller Westhroid.
    Alle nevnte er USP godkjente.

ERFA skriver legen da ut på "søknad om registreringsfritak", som du går til apoteket med og handler på vanlig måte.
    Du må betale "morroa" selv.
    Også om dette er det som skal til får å gjennvinne din helse - feks slik at du kommer i jobb igjen.
    500stk 125mg EFRA koster noe over 1500,- og holder første året. Dosebehovet kan stige til 1,5 - 2 slike tabletter etterhvert.

Så er det jo flere her på forum fra ditt område - kanskje du kan få en PM fra noen av dem om leger i området ?
    Hei Hansen
    Snart klar for møljekalas?

Kan du forklare nærmere det du sier om at Armour produserer etter den "nye metoden"? Hva betyr det? Evt en link.

Forstår jeg deg rett hvis det er slik at man kan ta med seg respten/søknaden om registrerings fritak direkte fra legen til apoteket og få ut thyroid med en gang? Skal til Oslo på torsdag, og regner med de har ERFA på Jernbaneapoteket...?

Kan du også si nærmere hva det betyr at "dosebehovet" vil stige?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Hehe - det hadde jo bare vært hyggelig
    Jeg byttet til Armour i -04 og fikk jo et helt nytt liv, men så ble det uro i USA-markedet og det var så turbulent og med mange innspill at jeg kan ikke gi noen facit på hva som egentlig skjedde.
    Amerikanske kontrollmyndigheter fikk plutselig en sjef som var meget pro syntetindustrien - og anti Tyroid. Samidig endret Armourprodusenten (Forest Farmaceutics) på tablettkonstrruksjonen. Dette tilfredsstillte ikke markedsføringstillatelsen og så balla det på seg og det oppsto en global Tyroid-tørke i lang tid.
    Kan dessverre ikke linke til produsentinfo om dette - det har jeg aldri sett, og er vel hemmelig ?
    Men det finnes mange meninger om dette skiftet på nettet.
    ERFA var den som kom lettest igang på denne siden av kloden, og det er en helt utmerket tablett etter min vurdering.

Søknaden legen sender inn blir alltid godtatt. Det tar 1-2 uker omtrent.
    Svaret må du levere inn på et apotek som så sender denne inn og får den godkjent en gang til (det er Norge da vettu) - det tar bare en dag.
    Etter dette går det som vanlig.
    Så er det vel kun Vituskjeden (jernbanetorvet) og Apotek1 som kan skaffe dette.
    http://www.vitusapotek.no/Apotek/

Jernbaneapoteket var utrulig flinke med meg da jeg var der, emn jeg vet ikke om det er innskjerpninger på gang ?
    Jeg ville ringt å snakka med de hvis du ikke har så god tid - eller et av de andre.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    127

Hei! Det skal jammen ikke være lett å være syk! Det er jo hinsides all fornuft at folk blir erklært for friske pga. prøver og ikke symptomer. Men jeg har vært borti helse-norge før, så jeg burde ikke være overrasket. Er det virkelig så vanskelig å få prøvd en medisin som Erfa? Pris og hard jobbing er jo verd det hvis det funker, men hvorfor skal man måtte slite seg enda mer ut når man ikke har krefter? Synd det er så få leger som våger å tenke selvstendig! Men jeg skal nå bruke alt jeg har av krefter på dette, for slik det er nå har jeg alt å vinne, og ingenting å tape.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Hei Hansen; hva mener du med global thyroid tørke? Har ikke feks Erfa og Thyroid- S alltid produsert?

Synes det som skjedde er helt utrolig. Her går det så mange mennesker på disse medisinene og så blir det bare tørke.....

Jeg har planer om å lage en egen nettside med tid og stunder der det informeres om thyroid. Det går bare ikke an at denne medisinen ikke er mer kjent blant folk og leger. Synes det er et tema "Brennpunkt" eller "Puls" på NRK kunne handlet om.

Selv om ting overhodet ikke er gjort med et trylleslag med Erfa, må jeg si at jeg bare er så utrolig glad over at jeg skiftet. Jeg gikk jo bare fire mnd på Levaxin men jeg kjente "lusa på gangen", dvs skjønte at det der aldri kom til å gå bra når jeg etter fire mnd kun var 10 % bedre enn jeg var i min elendigste tilstand. Det virker i alle fall som om jeg er på god vei til å få livet tilbake. Og jeg føler sterkt med alle andre der ute som lever et halvveis liv på skolemedisinen.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Herdis: jeg ville sett om det fantes leger som driver innen helhetsmedisin i ditt område først. Skal du i tillegg reise til Oslo hver gang, blir det enda dyrere. Stavanger er jo en stor by, det burde vel være en lege innen helhetsmedisin i det minste? Kanskje disse legene har en egen forening slik at det er mulig å se hvor de holder til? Og forsøk gjerne å argumentere med legen din om å få forsøke ERFA Thyroid. Info om ERFA finner du på pilleboksen på forsiden av forummet.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    127

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Hei på deg

Jeg også har / har hatt lave verdier (og noen for høye),
    en verdi som jeg vet bestandig har vært lav er Ferritin,
    og bra nivå på Ferritin er visst viktig å ha i bunn.

Slutter meg forøvrig til anbefalingen om B12-sprøyte,
    jeg ligger godt over det såkalte "normalområdet" nå -
    men det detter nok ned igjen visst jeg ikke får satt ei sprøyte i ny & ne:
    det er virkelig en vitamininnsprøytning som merkes

Good night & Good luck
    Hei! Nå sjekket jeg ferritin nivået mitt. Det er på 20 (ref 15-200). Gangen før lå jeg under på 14. Kan dette bety at jeg har blodmangel? Jeg går bestandig rundt å føler at jeg har lite blod, og øresus har jeg hørt også kan komme av det. Legen min sier jeg ikke har mangel, men jeg synes nå prøven var veldig lav og at det stemmer med symptomer?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Hei! Nå sjekket jeg ferritin nivået mitt. Det er på 20 (ref 15-200). Gangen før lå jeg under på 14. Kan dette bety at jeg har blodmangel? Jeg går bestandig rundt å føler at jeg har lite blod, og øresus har jeg hørt også kan komme av det. Legen min sier jeg ikke har mangel, men jeg synes nå prøven var veldig lav og at det stemmer med symptomer?
    Hei Herdis! - Har ikke svart deg før men lest tråden og sett at du har fått menge gode svar og råd. Vært litt sommerstille i øverste etasjen siste uka. Reagerte i et av de første innleggene dine på jernverdiene dine ift. B12 og når du nå kommer med ferritin i tillegg som er lav og har vært under ref.området...........

Du har i tillegg lavt jern og høy TIBC eller jernbinding. Når ferritin og jern er lave og jernbinding høy er det stort sett alltid tegn på jernmangel. I tillegg er jernmetning lav (17) og hadde denne vært under 15 hadde det vært et sikkert tegn på jernmangel. Så alt her tyder på jernmangel - kan ikke se hvorfor legen overser dette.

Hva den kommer av er en annen sak - du sier du har meget kraftige blødninger - kan jo være en av dem.
    Sekundærprøver er bla. MCV (Mean Cell Volume) og MCH (Mean Cell Hemoglobin) som er lave med jernmangelanemi - det er dog en feilkilde her da MCV gjerne er høy (mellom 100 og 110) ved hypo. Så det må man ta hensyn til når man tolker (og blir nok også ofte oversett)

Du kan lese mer i Analysehåndboken: http://www.furst.no/bb/index6.html og http://www.furst.no/bb/index6.html her står det også litt mer med tanke på B12 og folat i sammenhengen

Det er ganske vanlig med perniøs anemi (B12-mangel anemi) ved stoffskiftesykdommer og da spesielt ved høye antistoffer da kroppen ikke er så god på å ta opp næringsstoffer. Og B12 nivåene dine er lavere enn hva de fleste stoffskiftesyke føler seg bra på selv om de er innenfor ref.

Som de fleste sier her er det vidundelig om man finner en behandler som klarer å se sammenhengen her, men de er vanskelig å finne. Flott at du har begynt å ta tak i dette selv. Jeg tror det er den eneste måten å bli frisk igjen på. Lese og lære og akseptere at dette er "modningsstoff" som tar litt tid å absorbere og forstå.

En del ting kan du gjøre selv for å hjelp kroppen din litt på vei i tillegg til medisiner - forslag til å begynne med kan f.eks. være:
    Multivitamin uten jern og jod (multi med jern uten jod er ikke å få tak i)

B-100 Complex (Solgar eller Twinlab - f.eks. fra Iherb - øvre grense i Norge er lattelige)
    Selen (200 mcg/dag) Sink (35mg/dag)
    Omega 3,6,9
    C-vitamin (1 gram/dag)
    E-vitamin (alle Tocotrienoler og Tocoferoler) 800 mcg/dag - fåes ikke i Norge f.eks. Iherb
    Kalsium og Magnesium i forhold 1:1
    Hemjern - dosering fra eske
    Probiotika

Be om blodprøver av alle vitaminer, mineraler og sporstoffer så behøver du ikke å ta mer tilskudd enn du har behov for.

Generelt - helst kapsel fremfor tabletter da de absorberer bedre. Alle med stoffskiftesykdommer har dårlig opptak av næringsstoffer. Ikke soya i kapselen og ingen dl-forbindelser (syntetiske). Fordel vitaminene utover dagen da de blir fort borte i kroppen.

I tillegg ren mat - så lite ferdigmat som mulig i den grad du orker, og redusere sukker og usunt fett.

Så kanskje du får litt mer ork til å kjempe om å få ERFA og mase om prøver osv. Det er ingen lette veier og vanskelig å finne dyktige behandlere. Alt tar tid og ingenting virker med en gang dessverre.

Ønsker deg god bedring og håper du blir litt raskere så du orker å kose deg litt med den lille.

H:-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Så lav Ferritin kan gi symptomer når stoffskiftet også er lavt, så du bør nok få opp denne - helst over 70.
    B12 er også en slik prøve som kan bli symptomgivende når stoffskiftet er lavt - selv om den er innenfor.

Global tørke.
    Mener bare at det var ingen nettbutikker som hadde Thyroid på lager.
    Det var vel først Armour som ble tom, men alle de andre ble tomme også.
    Det finnes mange fortvila poster om det her på forumet.

ERFA starta opp i 1935 med håndlagde produkter. Ble mer i 1968, med avd. i Belgia og større produksjon. De produserer jo mye forskjellig og jeg er ikke sikker på når de startet med Thyroid, men kan se ut som om det ble mer fart i produksjonen fra 1998.

Sriprasit sin Thyroid-S er verre å få rista ut slik info om.....
    http://www.sriprasit.com/en/products...id=77&catid=59

Side 3 av 27 Først 1234513 ... Siste

Lignende tråder

1. Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
    Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 398
    Siste melding: 18-10-15, 17:20
  2. Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
    Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 18-09-10, 10:16
  3. Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
    Av Yvai i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 10-05-10, 16:46
  4. Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
    Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 8
    Siste melding: 02-02-10, 13:01
  5. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
    Av marianne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-05-05, 11:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder