Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    10,241

Lightbulb TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose

TSH-testen fejler fuldstændig ved sekundær og tertiær hypothyreose.

Der findes mange mennesker, hvis TSH befinder sig nederst eller endda under referenceområdet og alligevel er deres FT3 (i mange tilfælde også deres FT4) for lavt: nederst i referenceområdet eller lavere. Disse kan være tilfælde af sekundær eller tertiær hypothyreose, hvor THS-testen ikke kan anvendes som diagnoseværktøj, fordi TSH-testen kan kun påvise primær hypothyreose, dvs. hypothyreose som udvikles direkte af skjoldbruskkirtel-relaterede årsager, men hypothyreose kan man også udvikle af andre årsager, end dem der er lokaliseret til skjoldbruskkirtlen.

Både hypothalamus og hypofysen er involveret i de signalveje ad hvilke styres skjoldbruskkirtel-funktioner. Såfremt faldet i FT3 og FT4 skyldes en defekt i hypofysen eller hypothalamus, vil TSH-værdien være unormalt lav!

Kilde til billedet: http://en.wikipedia.org/wiki/Stress_%28biology%29
    Hypothalamus vises i rødt
    Hypofysen vises i pink

Hypofysen styrer hormonproduktionen i skjoldbruskkirtlen ved at udsondre/udsende signalstoffet TSH. For at hypofysen skal kunne udføre sin opghave korrekt, skal også den modtage et signal fra sin egen "leder-kirtel" hypothalamus, som udsender signalstoffet TSH Releasing Hormone (TRH) til hypofysen med besked om at udsende en "TSH-besked" til skjoldbruskkirtlen. Derfor kan afvigelserne eller sygdomme i den ene eller dem begge - hypofysen og/eller hypothalamus direkte påvirke mængden af thyreoidea-hormoner som dannes i og udskilles af skjoldbruskkirtlen.

Hypothyreose opstået som følge af tilstand/sygdom i hypofysen kaldes "sekundær hypothyreose" fordi årsagen findes i andet (secundum/latin) led af stimulans-vejen til skjoldbruskirtlen.

Hypothyreose opstået som følge af tilstand/sygdom i hypothalamus hedder "tertiær hypothyreose", fordi årsagen findes i tredje (tertius/latin) led af stimulans-vejen til skjoldbruskkirtlen.

Ord "primær", "sekundær" og "tertiær" betyder henholdsvis:
    • årsagen findes i selve skjoldbruskkirtlen
    • årsagen findes i den kirtel (hypofysen), hvis opgave er at stimulere skjoldbruskkirtlen til at danne hormon (nok)
    • årsagen findes i den kirtel (hypothalamus) som styrer den anden kirtel (hypofysen), hvis opgave er at stimulere skjoldbruskkirtlen til at danne hormoner (nok)

Hvordan testes for sekundær (hypofyse) hypothyreose? I første omgang TRH-testen.

Hos raske forsøgspersoner vil sekretionen af TSH fra hypofysen øges efter injektion med TSH Releasing Hormone (TRH). TRH-hormonet frigives normalt af hypothalamus som derved stimulerer hypofysen til at producere TSH. Raske forsøgspersoner med TSH på mindre end 5 (så er de ikke så raske alligevel, men "videnskaben" mener jo noget andet) vil normalt reagere med en stigning af TSH på op til 10-20 efter at have modtaget en injektion af TRH. Patienter med for meget thyroideahormoner (thyroxin eller triiodothyronin) vil ikke vise en stigning i TSH når det blev forsøgt fremkaldt med TRH-injektion. TRH-testen er i dag den mest følsomme test til afsløring af en tidlig hyperthyreose. Patienter, der responderer for stærkt på TRH-injektionen (TSH stiger mere end 40) kan derefter betragtes som hypothyroide. TRH-testen anvendes også for at kontrollere om hypofysen overhovedet fungerer.

Underfunktion af hypofysen hedder enten hypofyseinsufficiens eller hypopituitarisme og kan forårsage følgende sekundære tilstande:

• GHD = GH Deficiency = Væksthormonmangel påvirker alle organismens væv og vil derfor kunne give anledning til talrige symptomer. Væksthormonmangel hæmmer knoglevækst og hindrer tilvæksten af bruskvævet overalt hvor det findes i kroppen. Den medfører dannelsen af ødemer i underhuden herunder Cellulite (ikke forveksles med Cellulitis), symptomer på karpaltunnelsyndrom eller smerter fra led og knogler, tillige med at kroppens fedtfordeling ændrer sig drastisk.
    • Hypogonadisme = mangel på Luteiniserende Hormon (LH) og follikelstimulerende hormon (FSH) medfører nedsat funktion af kønskirtlerne. Hos kvinder forårsager det udeblivende menstruationer (amenorré) og nedsat kønsdrift. Mænd bliver impotente, får nedsat muskelmasse og manglende skægvækst. Hos begge køn kommer der tab af kropsbehåringen.
    • Hypothyreose og binyreinsufficiens = nedsat dannelse af thyreoideastimulerende hormon (TSH) og adreno-kortikotropt hormon (ACTH), der fører til binyrebarkhormonmangel. Hvad det sidste gør ved os, læs mere i underforummet Binyrer.
    • Vanskelig amning = nedsat prolaktindannelse har betydning ved amning, hvor modermælkeproduktionen reduceres eller udebliver.
    • Vasopressin Deficiency = nedsat dannelse af anti-diuretisk hormon (ADH) vasopressin bidrager til ødemer, dehydrering trods stort væskeindtag, elektrolytforstyrrelser med alle de symptomer det giver + tusinde andre symptomer, vi kender som symptomer på hypothyreose. Desuden forårsager underskud af vasopressin udviklingen af bl.a. Diabetes Insipidus og ellers (udiagnosticeret/ubehandlet) kan føre til en livstruende nyresvigt.

Når man ser på det udefra, er det forbløffende hvor mange symptomer på hypothyreose i realiteten kan forbindes med tilstande i hypofysen.
    Alligevel forklares hårdnakket de syge af hypothyreose, at der ingen "hypothyreose-relevant" forbindelse er disse to kirtler imellem og at "hypofyse-medvirken" til hypothyreose er sjælden. "Sjælden-my-ass"!

Årsager til Hypofyseinsufficiens:

I flere tilfælde hører man, at typen af underfunktion af hypofysen kaldes for idiopatisk. Det er bare et flot ord, som dækker over lægernes "vi ved det ikke". Heri kunne man med succes medtage f.eks. dette daglidagsstof, de fleste her på forummet og udenfor børster deres tænder med.... fluor! At hypofyse-kirtelvæv suger fluor til sig som en svamp, er en kendsgerning lægerne elsker at ignorere og den fluor-befængte hypofysens udsondring af TSH-hormonet er nedsat af samme grund, er også "lige meget". Så hellere kalde det man helst vil tro for "idiopatisk", mens jeg siger bare: "hellere passe indbildningen om flotte tænder, end passe sin hypofyse." Utroligt, hvor nemme at forføre folk er, når det kommer til noget man har det bekvemt med.... man kan jo heller ikke se sin hypofyse i spejlet, som man kan se sine tænder, og det man ikke ser, har man ikke ondt af. Endnu.

En autoimmun hypophysitis kan også være en af de "gode" grunde til, at ens hypofyse går til grunde. Men hvor mange (få!) af dem med subklinisk hypothyreose eller hypothyreose-i-gråzone er blevet testet for antipituitary antistoffer (APA)? Ikke mange, vel? Når man ikke undersøger, finder man heller ikke - og i mellemtiden skrumper hypofysen til skade for kroppens samtlige hormonkirtler.

Henfald af hypofysevævet er også en almindelig følge af sukkersyge/Diabetes Mellitus (Type 1), hovedtrauma, hjernerystelse, hjernekirurgi, meningitis og andre hjerneinfektioner. Hypofysen kan også skades af (for) mange eller forkert gennemførte røntgenundersøgelser hos tandlæger. Så der er mere end rigeligt at vælge imellem, hvis lægerne havde delt deres fokus mellem skjoldbruskkirtlen og andre mulige årsager til hypothyreose. Det gør de ikke.

Den mest "populære" (hos lægerne) årsag til Hypofyseinsufficiens er de "nemme", ikke-hormondannende hypofysesvulster. De er små, ikke ondartede og vokser langsomt. De findes i alle aldre, men påvises først oftest først efter 40-årsalderen. Diagnosen stilles ved MR-undersøgelse af hypofysen (hvor mange af dem med "hypothyreose-i-grænselandet" eller dem med "fine blodprøver" er mon blevet MR-undersøgt for evt. hypofysesvulster?). Større hypofysesvulster trykker på de omgivende organer, hvilket kan medføre hovedpine, synsnedsættelse pga. tryk på synsnerverne med en særlig form for hemianopsi (skyklapsyn) samt hypofysehormonmangel. Hypofysesvulstens tryk på hjerneområdet lige over: hypothalamus, kan give emotionelle ændringer, søvnforstyrrelser, øget appetit og fedme. Da "ægte" hypothyreose kendetegnes netop ved en nedsat appetit, burde øget appetit ved ellers andre symptomer på hypothyreose henlede lægernes opmærksomhed på netop hypothyreose/hypofysen/hypothalamus-connection. Desværre sker det så godt som aldrig.

Når man ser på det udefra, er det forbløffende hvor mange symptomer på hypothyreose i realiteten kan forbindes med tilstande i hypofysen.
    Alligevel forklares hårdnakket de syge af hypothyreose, at der ingen forbindelse er disse to kirtler imellem og at "hypofyse-medvirken" til hypothyreose er sjælden. "Sjælden-my-ass"!

Så er der de hormondannende hypofysesvulster. De fører ikke til hypothyreose, men tværtimod kan føre til hyperthyreose ved at TSH-overstimulerer skjoldbruskkirtlen til overproduktionen af thyreoideahormoner. Andre "hyper"-sygdomme som følge af for meget hormon produceret i svulsterne, som f.eks. Hyperprolaktinæmi (forhøjet koncentration af prolaktin i blodet). Små svulster, der producerer prolaktin, forekommer hyppigere hos kvinder end hos mænd. Symptomerne hos kvinder er blødningsforstyrrelser, nedsat frugtbarhed (infertilitet) og uønsket mælkeproduktion. Prolaktinproducerende svulster diagnosticeres oftest senere i forløbet hos mænd end hos kvinder. På dette tidspunkt er de store, og symptomerne skyldes svulstens tryk med deraf følgende hovedpine og synspåvirkning samt hypofysehormonmangel. Cushings syndrom skyldes ofte en godartet, ACTH-dannende svulst i hypofysen. For meget Vasopressin ("nyrehormonet" ADH) giver lavt blodsalt = hovedpine, kvalme, opkastninger, forvirring, svimmelhed og bevidstløshed. Og man kunne blive ved...

Sidst men ikke mindst: lægemidler. Flere lægemidler har den bivirkning, at de påvirker hypofysen til at producere mindre TSH, som videre påvirker skjoldbruskkirtlen til at producere mindre thyreoideahormoner. Hos mennesker i behandling med syntetisk levothyroxin vil det lægemiddel-undertrykte TSH forhindre læger i korrekt at vurdere behandlingseffekten, idet selv ved for lav medicindose, vil det lægemiddel-undertrykte TSH snyde læger til at tro på, at behandlingsdosen af levothyroxin er korrekt, når den nemlig slet ikke er det. Kilde: Drugs That Suppress TSH or Cause Central Hypothyroidism.

Utroligt, at en hormonkirtel på størrelse med en ært, kan have så afgørende indflydelse på vores helbred.

Årsager til tertiær hypothyreose som følge af underfunktion af hypothalamus må vente til næste gang.... (opdateres )

Mere om Prøver som burde tages ved mistanke om hypothyreose
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Forvirring, forvrengte sanseinntrykk?

Sitat Opprinnelig skrevet av Hsn Vis post
    Har i den senere tiden vært mye plaget med forvirring, dårlig konsentrasjon, dårlig hukommelse og problemer med å takle regneoppgaver, og oppgaver som krever logisk tenking, har i tillegg hatt en del forvrengninger av sanseinntrukkene som blandt annet hørsel, har hatt en klokkelyd i hodet, dobbeltsyn i korte glimt og amoniakklukt i nesa. Noen med liknende erfaringer, synes dette er skremmende.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stina Vis post
    Jeg har tidligere hatt, og etter at jeg sluttet å røyke for noen år siden fikk jeg en enda "bedre" luktesans. Men jeg oppfatter tydeligvis feil. For en tid siden syntes jeg det luktet veldig brent hos fysioterapeuten, men så viste det seg at det bare var en kopp med kaffe. Fikk et hudpleieprodukt for en tid siden, det kunne jeg ikke bruke, for det luktet konsentrert nikotin. Har du hørt noe så sprøtt? Det er veldig plagsomt.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lissa Vis post
    jeg lukter brennt stadig vekk, blir jo redd da...,men det er aldri noe der
    I gamle dage var patienternes klager over "underlige lugte" betragtet som symptomer, og lægen ville umiddelbart sende patienten videre til speciallæger for udredning af hypofysen/hypothalamus.... Følg lugtesansens vej i hjernen/hormonkirtlerne via pilene på tegningen:

Søgeord er: "olfactory hallucination", phantosmia, parosmia, cacosmia eller "phantom smells".

Det ser ud til, at når hypothyreosepatienter plages af "lugte-som-ikke-er-der" eller når noget lugter anderledes end det burde (og disse oplevelser gentager sig i det uendelige eller næsten) - er der gode grunde til at insistere på at blive udredt for sekundær eller tertiær hypothyreose, fordi hvis ens "egen" hypothyreose udspringer fra andre kirtler end skjoldbsruskkirtlen, vil behandling rettet mod "almindelig" (primær) hypothyreose simpelthen ikke virke.

I dag aner de fleste læger nada om denne side af symptombilledet på tilstande hypofyse/hypothalamus og når nogle få endelig gør - kan de ikke koncentrere dem på anden end evt. hypofysetumorer (bare roligt: godartede).

Her en lille debat om emnet Burning Odor and Other Foul OdorsPituarychat.
    Og vores egen tråd: Forvirring, forvrengte sanseinntrykk?

Sitat Opprinnelig skrevet av BerKath Vis post
    Andre spesielle symptomer som jeg ikke finner andre steder er at jeg plages med en sur smak (svak sitron) i munnen. Skulle tro det var magesyre, men jeg plages ikke med smerter i spiserør eller heshet som ville vært "vanlig" med syrereflux. Innbiller meg av og til at spyttet mitt produseres surt.. Noen som har hørt om dette?
    Fænomenet hedder "phantom taste" eller phantogeusia og er ret typisk for bl.a. diabetes eller insulin-interaktion med andre hormonkirtler.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hypothyreose opstået som følge af tilstand/sygdom i hypofysen kaldes "sekundær hypothyreose" fordi årsagen findes i andet (secundum/latin) led af stimulans-vejen til skjoldbruskirtlen.

Hypothyreose opstået som følge af tilstand/sygdom i hypothalamus hedder "tertiær hypothyreose", fordi årsagen findes i tredje (tertius/latin) led af stimulans-vejen til skjoldbruskkirtlen.

Ord "primær", "sekundær" og "tertiær" betyder henholdsvis:
    • årsagen findes i selve skjoldbruskkirtlen
    • årsagen findes i den kirtel (hypofysen), hvis opgave er at stimulere skjoldbruskkirtlen til at danne hormon (nok)
    • årsagen findes i den kirtel (hypothalamus) som styrer den anden kirtel (hypofysen), hvis opgave er at stimulere skjoldbruskkirtlen til at danne hormoner (nok)

Forskel i udseendet mellem en person der lider af primær hypothyreose og en person der lider af sekundær og tertiær hypothyreose.

Manden til venstre er syg af "almindelig" hypothyreose dvs. årsagen findes i selve skjoldbruskkirtlen. Umiddelbart fremstår hans ansigt oppusted og med ophovnede øjenlåg. Huden er fortykket og tør.

Kvinden til højre er syg af "sekundær" hypothyreose dvs. årsagen findes i hypofysen. Huden er oftest af en normal tykkelse, med fine rynker. Ansigtet er normalt mindre ophovnet end ved primær hypothyreose, mens der er ingen forskel på øjenlåg. (Thyroidmanager.org)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose

Man kan også udvikle hypothyreose af andre primære årsager end "endokrinologiske"...

Anorektikere og andre underernærede kan udvikle en ikke reversibel diffus atrofi af skjoldbruskkirtlen, helt uden nogen forudgående thyreoidea-sygdom, men resulterende i hypothyreose.

Langvarige endogene depressioner kan forårsage atrofi af skjoldbruskkirtlen, lige så vel som der også kan påvises anatomiske ændringer i de endogent-deprimeredes hjerner.... altså en "psykisk" sygdom kan have vidtrækkende "organvæv-konsekvenser", man normalt plejer ikke være opmærksom på.

Visse "ældre" antidepressiva ordinæret "forebyggende" i en årrække kan påvirke thyroid-væv til at svinde.... Ikke fordi de nye antidepressiva er fritaget for denne mistanke, men da må jo gå et længere stykke tid før denne effekt kan måles og vejes.

Også forekomsten af "naturligt" fluor i drikkevandet i visse egne af verden har man i visse tilfælde forsøgt at forklare en tilsvarende forekomst af skjoldbruskkirtel-svind med.... Hvor teorien var, at summen af "ubrugelige" thyreoideahormoner, hvor jodatomet er erstattet med fluor-atomet, har fået kroppen til at lukke ned for skjoldbruskkirtlen som følge af forgæves forsøg på at få kirtlen til at danne aktive hormoner, hvor det vedværende hormonfeedback har "meddelt at kirtlen svarer ikke" dvs. er død, hvorfor den skal væk. Jeg kan meget godt lide denne teori, særlig set i lyset af, at i dag er de fleste mennesker udsat for mindst 1-3 gange dagligt for fluor i munden, foruden alle de andre kilder til fluorforurening af vores omgivelser og vores kroppe.

Man har også seriøst overvejet forbindelsen mellem behandlingsresistent forhøjet cystein i kroppens celler og en "idiopatisk" svind af skjoldbruskkirtelvævet (= hypothyreose). Der var i hver fald en sammenhæng, jeg ikke aner om "man" udforskede videre.

En nerveskade et sted på vejen fra en primær impulskilde til en sekundær impulsmodtager, vil altid medføre en hel eller delvis (afhængig af nerveskadens omfang) atrofi af det væv/organ, der hindres i at modtage nerveimpulser... Jamen, hvad hvis den biologiske vedligeholdelse af skjoldbruskkirtlen er netop ramt af en nerveskade, der hindrer (f.eks.) regenereringsprocesserne i at realisere dem selv og kirtlen svinder som følge deraf (= hypothyreose). Der kan også være andre autonome, behovsbestemte nervesignaler, der ikke når frem til skjoldbruskkirtlen og hvor kroppen kan opfatte det manglende feedback på de udsendte signaler som melding om, at her er et "dødt=overflødigt" væv, man skal skille sig af med (udsendte antistoffer = Hashimoto's). Det kan man ikke udelukke.

Kvinder (og mænd), der har været strålebehandlet for brystkræft kan selv mange år efter udvikle atrofi af skjoldbruskkirtlen (= hypothyreose), hvor det er altså ikke almindeligt kendt, selv blandt læger. Det samme kan gøre sig gældende hos mennesker, hvis tænder var røntgenfotograferet en eller flere gange og hvor de kan udvikle atrofi af skjoldbruskkirtlen selv mange år senere. Skjoldbruskkirtlen bliver IKKE skærmet mod røntgenstråling hos tandlægen. Har nogen måske set en højhalset blykappe hos tandlægen? Jeg har ikke.

Lignende tråder

1. TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose
    Av Anisa i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 3
    Siste melding: 24-11-10, 11:07
  2. Lavere temperatur ved graviditet? Kan testen ta feil. Er neg
    Av lissi32 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 3
    Siste melding: 08-07-08, 13:13

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg