Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 12 av 12
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: Ikke korroder! Selen - antioksidant og spormineral

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
    Takk for svar. Ferritinen min har gått litt opp og ned, begynte på 17 da lavt stoffskifte ble oppdaget (januar) - så, etter et par mnd var den på 60 (mars), og så etter et par mnd igjen var den på 30 (mai). Så jeg skjønner ikke så mye av det. Tar med C-vitamin. Er spent på hva neste prøver vil vise. Blør jo mye mindre enn da jeg gikk umedisinert og var på kun levaxin, så det kan jo hjelpe...
    Ferritin (alene) kan jo hoppe litt siden det er et akuttfaseprotein som endres ved f.eks. aktive betennelser. Fra 17 til 60 er jo imidlertid litt stort sprang. Ville fått tatt med Jern, Jernmetning og jernbinding neste gang om det fremdeles er ett nytt "sprang".

Man- eller jeg i alle fall- skal forøvrig være litt obs med hvilke vitaminblandinger man tar. Jeg har gått på "from fatigue to fantastic" (som Mary Shommon anbefaler), og har derfor tatt 500 mcg kobber hver dag i flere mnd- ikke bra når man allerede har for høyt kobbernivå! Blandingen var egentlig super- inneholdt absolutt alle vitaminer og mineraler i større doser enn vanlig, og ble blandet ut med vann slik at den kunne drikkes, men jeg har nå funnet ut at jeg har bedre kontroll ved å ta tilskudd enkeltvis, selv om skapet og kjøkkenbenken blir stappfull av bokser!
    500 mcg er jo ikke no elefantdose kobber akkurat da - den er jo tom. lovlig tilsatt i Norge der man kan gå opp til 4mg som max. Imidlertid er det ingen jeg har lest som anbefaler å ta tilskudd av akkurat kobber uten å få målt nivåene først. Spesielt vi damer har lite slakk når det gjelder kobber av en eller annen grunn mener å huske at det har med østrogen å gjøre. For ikke å øke nivåene yttligere finnes det mest kobber i organisk rødt kjøtt og deretter rosiner, appelsiner, hvitløk og havre - og i mørk sjokolagde.

Jeg klarer ikke alle boksene - bare ta en og en så jeg bruker en norsk multi uten jod og jern og legger på eller fjerner deretter enkeltvitaminer eller mineraler utifra prøvesvarene mine - sjekker sånn ca. 2 - 3 ganger i året nå.

H:-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Ikke korroder! Selen - antioksidant og spormineral

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Jeg har skrevet og anbefalt selen så mange ganger i det siste at jeg jeg har skrevet noen ord om mitt nær "religiøse" forhold til antioksidantet/spormineralet.
    Hej Rexxy

Egentlig har jeg længe reflekteret over denne tråd, dvs. siden jeg snublede over en sammenhæng mellem selen og jod, jeg ikke tidligere har set, og som lader til at være glemt, selv om netop denne forskningsprojekt er afsluttet tilbage i 1993. Det lader til, at tilskud af selen til folk med jodmangel, får T4 til at falde... og afhængig af skjoldbruskkirtlens funktionsgrad, vil folk enten opleve en midlertidig bedring af hypothyreose, så forværring, eller direkte forværring....

Klokken er mange. Håber at jeg ikke har misforstået noget, så overraskende er det jeg læser i denne undersøgelse... Der begynder tegne sig et billede af en ubrydelig forbindelse mellem selen og jod... også når jeg nu læser andet, fristet af denne artikel.

For ikke at spamme her, har jeg postet en ny tråd med den omvendte-verden-overskrift: Selenmangel afbøder effekten af lavt T4 hos folk med jodmangel

Det er virkelig interessant, og vand på min "jod-mølle", så at sige...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Selen
    Av Gjest i forumet Selen
    Svar: 45
    Siste melding: 06-07-10, 11:05
  2. Om paranøtter og selen
    Av Thomas W H i forumet Selen
    Svar: 7
    Siste melding: 23-07-09, 00:14
  3. Selen
    Av Lisbeth i forumet Selen