Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Ikke korroder! Selen - antioksidant og spormineral

Jeg har skrevet og anbefalt selen så mange ganger i det siste at jeg jeg har skrevet noen ord om mitt nær "religiøse" forhold til antioksidantet/spormineralet.

Selen
    I 1996 publiserte Journal of American Medical Association resultatene av et 10-årig forskningsprosjekt på selens effekt på kreft. Den viste at kosttilskudd med selen reduserte mottakelighet for kreft med nesten 40%, og hvis du fikk kreft, reduserte du ved tilskudd sjansen for å dø med 50%.
    Den Amerikanske legeforeningen tar dessverre ikke imot tilskudd som viser gode resultater med åpne armer og godkjenner disse.
    Så de annonserte at man ikke skulle komme med for raske konklusjoner uten mer forskning. Med andre ord, ingenting skjedde og denne ”livreddende” informasjon døde så å si.

Alle spormineraler utfører bragder langt utover deres størrelse, men selens kan ta pusten fra deg.
    Ikke korroder! Faktum er at levende pust, bevegelse og spising skaper frie radikaler. Sykdom skaper enda mer frie radikaler som forårsaker oksidativt stress. Når metall ruster, sier vi at det oksiderer, og det er ganske beskrivende for oksidativt stress, også. Heldigvis, hjelper antioksidanter til for å bli kvitt rust. Sunne mennesker trenger en god mengde antioksidanter, syke mennesker trenger en hel del mer. Selen marsjer som en hær med antioksidanteffekt.

Hva selen gjør for alle:
    I møte med kreft, stimulerer selen immuncellenes aktivitet for å hindre tumorvekst. Lave selennivåer sender en invitasjon til kreft og til mange andre sykdommer.
    En amerikansk NIH studie viste at selentilskudd reduserte hjertesykdom med 24%. Selen beskytter mot plutselig død fra hjertefeil også. Selen reduserer betennelsen BIG TIME. Betennelse fører til hjertesykdom, og ikke minst slitasjegikt, astma, kolitt og psoriasis. Det kommer mer og mer forskning som påpeker at betennelse spiller en rolle i mange, mange sykdommer, kanskje de fleste.

I tillegg hjelper selen til slik at virusceller ikke formerer seg. Hvis du får tilstrekkelig selen – har virus, som influensa, ikke en sjanse.
    Personer med revmatoid artritt har typisk lave selennivåer. Lik folk med utbredte infeksjon og personer med multippel sklerose.
    Selen beskytter også mot muskeldystrofi og atrofi, aldring, candida og, som du sannsynligvis allerede fått med deg, dårlig immunforsvar.

Bekymrer du deg for tungmetaller som binder seg i innvollene dine? Selen binder bly, platina, kadmium og kvikksølv og avvæpnende dem. Kadmium, spesielt, forstyrrer funksjonen i skjoldbrukskjertelen. Det finnes i sigarettrøyk og smog.
    Selen bidrar til å hindre aborter, færre nyfødte med muskelsvakhet og, sannsynligvis, plutselig spedbarnsdød.
    Og det hjelper til å bøte på for mannlig infertilitet. Halvparten av en manns selenlager er i testiklene.

Hva selen gjør for det endokrine systemet:
    Det endokrine systemet trenger MYE selen. Woo hoo! Gode nyheter!
    Her er en kort liste, og ny forskning synes å riste ut flere gode nyheter nesten daglig.
    • Gjør det mulig å produsere T4
    • Aktiverer, forbedrer konvertering av T4 til T3 (se nedenfor)
    • Beskytter mot alle typer skjoldbruksfunksjonsfeil
    • Reduserer immunrespons i Hashimotos og Graves
    • Reduserer risiko for kreft i skjoldbrukskjertelen
    • Bistår skjoldbrukskjertelen i metabolisering av fett
    • Beskytter mot cøliaki, som kan følge med skjoldkjertelproblemer
    • I dyrestudier har selen gjenvunnet blodsukkerkontroll i mus med diabetes og hindret eller lettet effekten diabetes har på hjerte-, nyre-og blodplatefunksjon.
    • Hjelper til å opprettholde kortisolnivåer

La oss snakke om konvertering av T4 til T3. De fleste leger foreskrive T4 medisiner for hypothyroide pasienter. T4 er lagerversjonen av skjoldbrukskjertelhormon og gjør ikke mye. Teorien er at kroppen konverterer T4 til T3, det aktive hormonet etter behov.
    Det stemmer ikke alltid. Mange av oss kan ikke gjøre konverteringen. Lavt kolesterol, merk LAVT holder blant annet tilbake fra riktig konvertering. Men hvis du skal ha noen sjanse i det hele tatt må kroppen din ha selen.

Matkilder: Du kan få selen i smør, solsikkefrø, skalldyr, fisk, egg, valnøtter, rosiner og paranøtter. Av disse har paranøtter mest.
    En lavproteindiett hindrer absorpsjon av selen. Å ta tran eller bruke flerumettede oljer (planteoljer som mais, soya) øker ditt behov for selen. Behandlet mat, blant annet brød, gir lite eller intet selen.

Typer Selen: Du kan få tre typer selen:
    selenmethionine, natriumselenitt og natriumselenat. Av disse er det selenoethionine som absorberer best. Jeg har lest at å blande typer selen fungerer godt, så hvis du vil ta mer selen enn det som er i din multi må du finne ut hvilken type som er i multi og kjøpe en type selen i tillegg av de andre typene. En av dem bør være selenmethionine.

Resultater: Du vil ikke føle øyeblikkelige resultater med selen. Faktisk kan det ta opptil seks måneder å bygge selenlagre.
    Hvis du noen gang opplever pankreatitt (bukspyttkjertelbetennelse) vil du være glad for at det er ett unntak for langsomme resultater. Du kan være smertefri innen 24 timer.

Dosering: En god multi inneholder 200mcg av selen, en rimelig dose for en frisk person. Men snakker vi hjertesykdom (inflammasjon) i familien, du ofte kommer i kontakt med virus, du konstant føler deg utslitt, eller at immunforsvaret er ikke så Spunky som det kan være, og spesielt hvis du skulle være så uheldig å ha stoffskifteproblematikk eller kreft å slite med vil selen være til uvurderlig hjelp.

400mcg selen/dag er et veldig trygt, 200mcg/dag er antagelig ett tilstrekkelig nivå. Det gir deg en god handlefrihet i dosering, men det er antagelig ikke lurt å gå over 400mcg/dag uten medisinsk veiledning.
    Selen fungerer bedre hvis du også tar naturlig vitamin E, og best når du inkluderer alle de åtte delene av at vitaminet.

Flytende selen behandler psoriasis.
    Sjekk for kontraindikasjoner og konflikter med reseptbelagte legemidler.

H:-)

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Standard Sv: Ikke korroder! Selen - antioksidant og spormineral

Hei, vil det si at selen likevel ikke er giftig når referansegrensene overskrides?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Ligger selv litt over ref. på selen nå. Ref. ca. 0,6 - 1,8. Man har antagelig ikke noe behov for å øke selen så massivt at man går ut over normalrammene, men som med så mye annet er rammene vide og øvre del er sannsynligvis hensiktsmessig om man har stoffskifteproblematikk og spesielt antistoffer der immunforsvaret er involvert.
    Jeg vil ikke anbefale noen å gå utover anbefalte referanseområder.

Selv om selen er et vesentlig sporstoffet det er giftig hvis tatt i store mengder. Å overstige tolererbar øvre grense på 400 mikrogram per dag i tilskudd kan føre til selenose. Symptomer på selenose inkluderer hvitløklukt av pusten, gastrointestinale lidelser, hårtap, negler som sprekker/brekker, utmattelse, irritabilitet og nevrologiske skader. Ekstreme tilfeller av selenose kan føre til skrumplever, lungeødem og død.

Som alt annet er det viktig å få målt slik at man vet om man har nok selen. Ingen vits i å ta tilskudd om kroppens nivåer av vitaminer eller mineraler allerede er gode.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    La oss snakke om konvertering av T4 til T3. De fleste leger foreskrive T4 medisiner for hypothyroide pasienter. T4 er lagerversjonen av skjoldbrukskjertelhormon og gjør ikke mye. Teorien er at kroppen konverterer T4 til T3, det aktive hormonet etter behov.
    Det stemmer ikke alltid. Mange av oss kan ikke gjøre konverteringen. Lavt kolesterol, merk LAVT holder blant annet tilbake fra riktig konvertering. Men hvis du skal ha noen sjanse i det hele tatt må kroppen din ha selen.

Å ta tran eller bruke flerumettede oljer (planteoljer som mais, soya) øker ditt behov for selen. Behandlet mat, blant annet brød, gir lite eller intet selen.

Typer Selen: Du kan få tre typer selen:
    selenmethionine, natriumselenitt og natriumselenat. Av disse er det selenoethionine som absorberer best. Jeg har lest at å blande typer selen fungerer godt, så hvis du vil ta mer selen enn det som er i din multi må du finne ut hvilken type som er i multi og kjøpe en type selen i tillegg av de andre typene. En av dem bør være selenmethionine.

400mcg selen/dag er et veldig trygt, 200mcg/dag er antagelig ett tilstrekkelig nivå. Det gir deg en god handlefrihet i dosering, men det er antagelig ikke lurt å gå over 400mcg/dag uten medisinsk veiledning.
    Selen fungerer bedre hvis du også tar naturlig vitamin E, og best når du inkluderer alle de åtte delene av at vitaminet.

Veldig spennende lesning Tusen takk fra alle oss som trenger å vite mer

Så da må jeg selvsagt spørre...

Jeg fikk melding fra legen på Balder om å starte med Selen før prøvesvar foreligger...hvilket sikkert er lurt siden min "dårlige"multivitamin kun inneholder 30mcg Selen. Kan du forklare hva du mener med "naturlig vitamin E" ? Jeg tar tilskudd av omega 3, 6 og 9 i form av linfrøolje. Det har jeg gjort siden 2006. Kan det bety at jeg trenger mer Selen?

Når jeg kjøpte selentilskuddet kjøpte jeg visst "feil" type, den med gjær, kan jeg evt kjøpe ekstra og kombinere det med den typen du nevner?

Jeg har de ti siste årene hatt problemer med omdanning fra T4 til T3, vet du om det er annet enn Selentilskudd jeg må tenke på?

Håper du har tid til en kommentar.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Takk for info om selen! Er det ett mineral jeg hadde i bøtter og spann av, er det dette. Lå i alle fall på 1,9 (øvre normal 1,8).

Skal jeg da droppe å ta tilskudd? Hvor lang tid tar det før selenbeholdningen faller?

For øvrig hadde jeg også høyt kobberinnhold og var sååå fornøyd med at jeg i alle fall scoret høyt på NOE. Dog er dette ikke så bra når magnesium og zink er lave. Det er typisk for binyretretthet at kobber er forhøyet og mg og zink lave- i ekstreme tilstander vil dette føre til kobberforgiftning! Så nå har jeg kuttet ut vitamin med kobber og tygger zink og mg:-)

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Tusen takk for informativt svar.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Veldig spennende lesning Tusen takk fra alle oss som trenger å vite mer

Jeg fikk melding fra legen på Balder om å starte med Selen før prøvesvar foreligger...hvilket sikkert er lurt siden min "dårlige"multivitamin kun inneholder 30mcg Selen. Kan du forklare hva du mener med "naturlig vitamin E" ? Jeg tar tilskudd av omega 3, 6 og 9 i form av linfrøolje. Det har jeg gjort siden 2006. Kan det bety at jeg trenger mer Selen?

Når jeg kjøpte selentilskuddet kjøpte jeg visst "feil" type, den med gjær, kan jeg evt kjøpe ekstra og kombinere det med den typen du nevner?

Jeg har de ti siste årene hatt problemer med omdanning fra T4 til T3, vet du om det er annet enn Selentilskudd jeg må tenke på?

Håper du har tid til en kommentar.
    Jeg vil tro du fikk melding fra Balder om 100 - 200mcg/dag. Det kan du fint ta i tillegg til de 30 mcg som er i multien. Solary har bra selenmethionin i 100 mcg. Det er så vanlig at selen ligger lavt at det sikkert er årsaken, imidlertid er jo ikke selen noe som tar lang tid å analysere så du kan jo godt vente om du er usikker. Jeg tar selen selv om jeg har gode verdier - som antioksidant.
    Jeg ville kastet boksen med selen av gjær - har gjort den bommerten selv også noen ganger. Eller gi den bort til noen som ikke er stoffskiftesyke - (gjær, candida, sopp osv.)

Naturlig vitamin E: se tråden jeg har skrevet om E-vitamin skrevet om det litt langt ned.

Omega 3,6 og 9 av linfrø: Om du trenger mer selen får du svar på når prøven er analysert. Gjelder i stor grad planteoljer som bare inneholder omega 6. Vet ikke om det er Udos du bruker men bare sjekk om det er soya i kapselene. Om det er plantebasert med soya i kapselen ville jeg byttet dem ut med noe som ikke er soyabasert når boksen er tom.

Omdanning T4 til T3 - mage/tarmhelse kan ha noe å si da ca. 20% av omdanningen foregår her. Probiotika på FOS base for å stabilisere og forbedre mage/tarmfunksjon er jo verd å forsøke...

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
    Takk for info om selen! Er det ett mineral jeg hadde i bøtter og spann av, er det dette. Lå i alle fall på 1,9 (øvre normal 1,8).

Skal jeg da droppe å ta tilskudd? Hvor lang tid tar det før selenbeholdningen faller?
    Da har du like verdier som meg. Jeg har gått med litt - halvert fra ca. 250mcg til 125mcg/dag etter at jeg fikk opp nivåene. Skal måle igjen slutten av August så da får vi se hvor fort de synker - hos meg da. Regner med det er induviduelt som alt annet.

For øvrig hadde jeg også høyt kobberinnhold og var sååå fornøyd med at jeg i alle fall scoret høyt på NOE. Dog er dette ikke så bra når magnesium og zink er lave. Det er typisk for binyretretthet at kobber er forhøyet og mg og zink lave- i ekstreme tilstander vil dette føre til kobberforgiftning! Så nå har jeg kuttet ut vitamin med kobber og tygger zink og mg:-
    Når ratio mellom sink og kobber går i favør av kobber senker det aktivitet i skjoldkjertel og det er jo ikke særlig bra. Høyt kobbernivå senker også vitamin C - så tåler magen din mer C kan du jo ta litt ekstra C også til ting kommer i balanse. Høyt kobber rører også til jern. Hvordan er ferritinen din?
    Kobber (og sink) henger nøye sammen med østrogenproduksjon. Mener du har skrevet om noe PMS-problematikk - kanskje svaret ligger i ubalansene dine mellom kobber og sink? Forøvrig har balansen mellom kobber, sink og C en del med elastisiteten i hud og muskler å gjøre.

For å senke kobbernivåene bør du unngå å drikke vann fra kobberrør, p-piller, røyking (om du gjør det?) og ikke minst soya. Fast-food, vegetarisk diett og maissirup (sukkertilsettning i brus og snop i hovedsak) senker også kobbernivåene men er kanskje ikke måten å gjøre det på!!

Uansett greit når man har fått det målt og vet hva man står ovenfor - da er det mulig å gjøre de rette tingene - og det tror jeg du gjør Berit!

Sist endret av rexxy69; 06-07-10 kl 16:25 Begrunnelse: noe rare smilies

Medlem siden
    Feb 2007
    Meldinger
    72

Tusen takk for veldig god informasjon!

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Takk for svar. Ferritinen min har gått litt opp og ned, begynte på 17 da lavt stoffskifte ble oppdaget (januar) - så, etter et par mnd var den på 60 (mars), og så etter et par mnd igjen var den på 30 (mai). Så jeg skjønner ikke så mye av det. Tar med C-vitamin. Er spent på hva neste prøver vil vise. Blør jo mye mindre enn da jeg gikk umedisinert og var på kun levaxin, så det kan jo hjelpe...

Man- eller jeg i alle fall- skal forøvrig være litt obs med hvilke vitaminblandinger man tar. Jeg har gått på "from fatigue to fantastic" (som Mary Shommon anbefaler), og har derfor tatt 500 mcg kobber hver dag i flere mnd- ikke bra når man allerede har for høyt kobbernivå! Blandingen var egentlig super- inneholdt absolutt alle vitaminer og mineraler i større doser enn vanlig, og ble blandet ut med vann slik at den kunne drikkes, men jeg har nå funnet ut at jeg har bedre kontroll ved å ta tilskudd enkeltvis, selv om skapet og kjøkkenbenken blir stappfull av bokser!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Selen
    Av Gjest i forumet Selen
    Svar: 45
    Siste melding: 06-07-10, 11:05
  2. Om paranøtter og selen
    Av Thomas W H i forumet Selen
    Svar: 7
    Siste melding: 23-07-09, 00:14
  3. Selen
    Av Lisbeth i forumet Selen