Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    marianne Gjest

Standard Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden

Jeg har tatt selen i 2 mnd nå. vet ikke om det har noen funksjon. men akter å fortsette.

Har i tillegg hørt at jod skal være bra. (jeg bruker en kapsel som heter kelpasan) men så så jeg noen her inne som antydet at dette hadde negativ virkning på opptak av stoffskiftemedisn. (jeg tar levaxin) Noen som vet noe om dette?

Fikk diagnosen for 1 år siden. legen mener jeg har en meget mild form, men jeg har ALLE symptomene, og fungerer absolutt ikke som jeg skal i hverdagen. I tillegg til symptomene som er nevnt, har jeg alltid meget tørre hender. kan dette tenkes å ha sammenheng med stoffskiftet?

EDIT/Mod: Hitta svaren på frågor om jod i forumet > Skjoldbruskkjertel og jod.
    Sist endret av Mod; 01-09-13 kl 12:43

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

Legene har ingen mulighet til å vurdere hvor mye DU plages. De er egentlig særdeles dårlige til det !
    De som har plagsomme symptomer fra stoffskifteprosessen har ikke et stoffskifte som fungerer. Slik var det med meg - og det blei bare verrre hele tiden. Eneste legen gjorde, var å justere litt på dosen - og det resulterte bare i andre plager og litt opp og ned med styrken på dem.
    Eneste som hjalp meg, var å bytte Thyroxin TYPE.
    Men DET måtte jeg mase meg til selv !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

marianne Gjest

Standard

Om jeg har riktig dose aner jeg ikke.. jeg kom til legen i september i fjor.. da hadde jeg hatt sterke symptomer siden jeg var 15-16.. er i dag 20. han tok prøver, og mente verdiene mine lå i grenseland, men da jeg sa at både far og bestemor har lavt stoffskifte, gikk han såvidt med på å gi meg resept på levxin. startet med 25 og økte (på eget intiaitv, da jeg ikke merket noen bedring) til 50 daglig og deretter 75.. etter å ha tatt 75 daglig i 3 måneder merket jeg fortsatt ingen spesiell bedring.. er ganske slank men sliter med at alt jeg spise legger seg rundt magen (som ikke er slank) og det enda jeg bare spiser frukt, grønt, knekkebrød og fisk o.l.. og trener masse.. i tillegg er det konsentrasjonen og hukommelsen, tørre hender, røyter hår, brain fog, sprø negler, stort søvnbehov ++

så gikk jeg til legen og sa jeg ikke følte meg bedre. Og ville forsøke armour. han mente man skulle ha "is i magen" (Fy f det er provoserende) så han ba meg trappe gradvis ned med levaxinen helt til null. Han mente at ettersom levaxinen ikke funket, var det ikek vits å øke dosen på noe som ikke fungerte. I stedet skulle jeg gå medisinfri og se om ikke stoffskiftet stabiliserte seg av seg selv.. er nå nede i 25 daglig. Er vanskelig å si om jeg har blitt bedre/verre.. har gått så mange år med lavt stoffskifte.. tar kanskje lengre tid, kanskje skulle jeg gitt levaxin sjansen over litt lengre tid.. hva mener dere?

jeg blir så lei meg over at ikke legene tar denne sykdommen mer seriøst og setter seg inn i den. Er så ung enda og har ikke lyst til å leve slik som nå.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

Sjelden logikk det derre da. Kurere lavt stoffskifte med å senke dosen !
    Skift lege.
    Sånne som eksperimenterer for å skaffe egen erfaring har du ikke mye nytte av Marianne. Og om jeg skal tippe så bruker denne "typen" laaang tid. Ofte er det familiære (heriterende) årsaker til at en har stoffskifteproblemer. (har det selv)
    Det nytter ikke med annet enn å finne en thyroxintype som funker på en.
    Jeg har selv ikke prøvd andre enn Levaxin og Armour, men sistnevnte funker så bra at jeg vil gi den en sjangs. (et par år)
    Hvis ikke de andre i familien har problemer med Levaxin er det ikke så lett og få forståelse der, men prøv å få deg time hos noen som har skikkelig greie på dette. Du kan forlange at legen søker om utredning hos Endokrinolog på sykehuset - eller du kan selv bestille time hos feks. Balderklinikken eller en annen nær deg.
    Ikke gi opp - og gi deg god tid når du forteller om dine symptomer. Og IKKE ta kortversjonen fordi du har fortalt historien for n`te gang !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg merket ingenting før jeg kom opp i 125µg.
    Jeg synes det var galt å forlange at 75 µg måtte hjelpe.
    Legemiddelinsdustriens DDD (definert døgn dose med levaxin er 150µg.
    http://www.lmi.no/tf/2004/Kap%201/Fig.%201.10.htm
    http://www.legemiddelsiden.no/defaul...=179&IOID=4188 oppe til høyre står DDD 150 µg

Jeg og alle andre må ha FT4 og FT3 i øvre halvdel av referanseområdet sitt, samme hva TSH måtte være. Da er mit TSH o,02 og jeg er ikke overmedisinert da siden FT4 og FT3 er bare nesten tre kvart opp.

Og hva er prøvesvarene dine? har du antistoffer? Hva er B-12 og ferritin?

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

her er noe om erfaring med forskejllige merker thyroxin i england deer hvor de har flere typer. Mange i engaln har funnet ut a de må holde seg til en type. Noen får alskens eksem og tørrhud etc på noen merker. Goldshield Eltroxin er det som de fant ut gi færrest bivirkninger.
    http://bmj.bmjjournals.com/cgi/eletters/329/7459/192-b

nora

Marianne Gjest

Standard

Jeg ringte legesekretæren for å få tallenene mine i dag :

Det viste seg at da jeg dro dit med stoffskifteproblemet for første gang i oktober, hadde jeg fritt tyroksin på 10,7 og TSH på 0,12. Jeg ble satt på 25 mg levaxin.

Etterhvert begynte jeg på eget initiativ og øke til 50 mg. Dro til legen igjen i desember, da hadde jeg fritt tyroksin på 14, 6 og TSH på 0,93.

Jeg fortsatte å ta 50 mg frem til 1.feb, da økte jeg til 75 mg. 1. mai dro jeg til legen. Han spurte hvordan jeg følte meg, jeg sa jeg følte meg ille (som sant er) og han ba meg slutte å ta medisin. (Et eksperiment.) Jeg tok prøver (de jeg ringte for å få i dag), og resultatene etter 3 mnd på 75 mg levaxin var fritt tyroksin 13,6 og TSH på 0,82.
    TPO var visstnok under 10.

Hva vil dette si?

Det er eksamenstid nå, og jeg har ikke lyst å slutte på levaxin. Føler ikke at jeg ble noe bedre mens jeg tok den, men ønsker ikke å ta risikoen på å ble enda verre (trøtt/ukonsentrert) nå.

Hva synes dere om tallene mine? jeg har ærlig talt mer tillitt til dere enn legene for tiden.. er jo bare vi med sykdommen som giddder å virkelig engajere oss ser det ut til..

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ditt FT4 var på alle prøver for lavt for en som er medisinert.
    De som ikke er medisinert kan klare seg en tid med en så lav FT4, men ikke oss som tar levaxin.
    Har aldri hørt om noen som var ok med en FT4 i nedre halcdel av referanseområdet, unntatt noen Armour-brukere som da får i seg T3 fordi Armour har mye T3.

Jeg tipper på at din FT3 er lav også.

Jeg synes du godt kunne fått lov til å ta vanlige doser levaxin. ikke så lite som du har prøvd. FT4 må kommer over midten. Og mange må ha det helt oppe nesten på topp. Da blir ofte TSH lav.
    TSH er ikke noe thyreoideahormon. Det er bare et feedbackhormon fra hypofysen. Når det blir 0 betyr det bare at kroppen ikke skriker voldsomt etter mer. I friske mennesker har man et samspill mellom TSH og kjetelen, for å få akkurat nok. Hos oss trenger man ikke dettte, og man kan jo måle FT4 og FT3 direkte, og de viser seg å ha stor korrelsajon med hvordan man har det.
    Sammenhengen er altså at FT4 og FT3 skal være i øvre halvdel, og hvor, det er individuelt. TSH kan da bli veldig lavt. Det betyr ingenting. Det er kun høyt FT3 som er farlig for osteoporose, og da FT3 godt over referanseområdet. Da blir TSH alltid lav. Det er denne observasjonen som jhar fått legene til å tro at det er en sammenheng mellom lav TSH og osteoporose. Den slutningen er feil, det er veldig høyt FT3 som er sammenhengen. TSH kan nemlig bli 0 selv med FT4 og FT3 midt i referanseområdet uten at betyr at pasienten er hyper.

nora

Marianne Gjest

Standard

tusen hjertelig takk for svar nora, men jeg er bare ei "vanlig" jente på 20 år, har ikke så fryktelig mye peil, men blir stadig mer ekspert, pga plagene sykdommen gir meg (god motivasjon til å sette i gang egen forsking)

Så hva er ditt råd i klartekst; Skaffe meg resept på armour (i så tilfelle må jeg enten skifte lege, eller lære ham jeg allerede har hva armour er for noe - han hadde ikke hørt om det!) eller skal jeg fortsette å gi levaxin en sjanse, med høyere dose enn det jeg hittill har hatt?

Har så mye eksamener fremover, er rimelig smart og oppegående, men så frykeltig, fryktelig ukonsentrert på pensum! huff!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

Jeg tror du har helt rett i at det er dumt å starte en nedtrapping når du har viktige ting fore. Dette er alltid en ekstra påkjenning for kroppen. Ellers er jeg helt enig med Nora i at du har fått for lav dose til å få noen formening om hvordan det er å være riktig dosert.
    Etter min mening kan du ikke vite om Levaxin vil være tilfredsstillende på deg enda, men hvis du ikke føler deg bra når blodprøvene har vært ok i en tid, er det grunn til å prøve andre thyroxintyper enn Levaxin.
    Forøvrig mener jeg det vil være feil å trappe ned med de tall du har.
    Jeg har forresten heller ike fått påvist positiv anti-TPO, men det betyr ikke at kjertelen har redusert produksjonsevne. Det betyr bare at de ikke finner "buggen" som forårsaker det.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
    Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 402
    Siste melding: 06-02-20, 19:22
  2. Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
    Av Atina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 04-08-10, 20:35
  3. Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
    Av Yvai i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 10-05-10, 16:46
  4. Fikk diagnosen Graves for 2 dager siden
    Av Yvai i forumet Graves sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 10-05-10, 13:47
  5. Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake
    Av Carro i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 76
    Siste melding: 10-02-10, 14:24

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn