Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 15 av 15
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    51
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Multitalentfull kraftpakke - vitamin E

Mulig jeg er på djupt vann når jeg uttaler meg om dette. Jeg understreker at jeg ikke har peiling på soya, men jeg vet et og annet om allergi og allergener. Hvis det er slik at disse kosttilskuddene inneholder soya, vil det kanskje være først og fremst i form av stivelse til gelekapselen? I kroppen er det jo proteinet som trigger immunforsvaret. Så hvis vi tar disse kosttillskuddene vil det nok trigge immunologien minnimalt.

Må slutte meg til de andre her rexxy69: Tusen takk:-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Multitalentfull kraftpakke - vitamin E

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Der det finnes produkter som er jevngode uten soyaderivat mener jeg utifra den informasjon jeg sitter med i dag at mye taler for å velge den uten soya om man har stoffskifteproblematikk.
    Selv om jeg nærmest ikke kan være mere enig, er det dog en kendsgerning, at mens vi "jagter" soya-bestanddele der, hvor vi præcis kan læse om de findes eller ikke - i diverse kosttislkud - bliver et hav af andre soya-fælder enten overset eller stiltiende accepteret fordi det er så overvældende svært og slidsomt at udelukke soya-tilsætninger fra sin daglige kost. Når man tænker over, at der f.eks. i en enkel skive af industri- eller bagerbrød findes mere soya end i 2-3 års forbrug af kosttilskud - får sagen et helt andet, dybt perspektiv. Og desværre er det også hos os i Skandinavien, hvor soya og særlig GMO-soya stoppes i så mange levnedsmidler, at hårene burde rejse sig i nakken på hver af os. Jeg postede ny soya-kommentar i tråden Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis.
    Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Genmodifisert er en helt annen skål som sikkert krever sin egen tråd og det kan jeg ikke nok om til å skrive noe fornuftig. Soya er jo imidlertid en av de avlinger som i høy grad genmodifisert i allefall i enkelte deler av verden. Skal innrømme at jeg frem til nå ikke har hatt like stort fokus på dette - har nok levd litt i den skandinaviske boblen om lite genmodifisert hos oss - men det hjelper jo ikke når man handler fra USA. Vil nok ha det i tankene når jeg må supplere både det ene og andre etterhvert. Takk for at du gjorde oppmerksom på dette! Godt vi kan lære av hverandre!!
    Ja, det er et underprioriteret emne i vores hverdag, og de som råber "i skoven" ofte betragtes som venstreorienterede tosser. Så det ville være ganske nyttigt, at tage fat på det emne. Indtil det sker, kan vi andre evt. starte med at "fylde på" en allerede eksisterende tråd af Måken: Genmodifisert mat - årsak til at vi er syke?
    Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Er det mulig at du engang orker å sette sammen et sammendrag av type "vitaminer/mineraler som er viktig å følge med som stoffskiftesyk"? Jeg er klar over at det er et MEGET vidtrekkende tema og ikke minst at det varierer basert på hvilken variant av stoffskiftesykdom man har, men du kan jo tygge litt på det kanskje?
    Ja, det er et stort emne til en "bestilling". Jeg håber også, at rexxy69 en dag kan samle emnet på sin egen, "rexxy69ske" måde at trænge igennem på, til så mange. Men en hel del findes allerede omtalt her i forummet Stoffskifte og kosthold. Bl.a. har jeg, efter bedste evne, oversat anbefalinger af kost og tilskud for syge af hypothyreose, sammensat af en britisk helheds- og komplementærmedicinsk klinik: Lavt stofskifte - kost og kosttilskud
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg bruger Advanced Gamma E Complex fra Now Foods. Now Foods er berømt for konsekvent ikke at anvende nogen form for genmodificerede råstoffer. Advanced Gamma E Complex indeholder følgende:

Other ingrediens: Rice Brain Oil, Gelatin, Veg. Glycerin, Water, Red Palm Friut Oil and Carob Extract (natural color). Contains soy derivatives. Contain no sugar, salt, starch, yeast, wheat, gluten, corn, milk, preservatives or syntetic Vitamin E.

Den kan købes i Danmark for omkring 200 dkr for 120 kapsler.
    NOW har i all hovedsak gode produkter - så sikkert ingenting i veien med E-vitaminene deres - eller andre kjente gode produsenters for den saks skyld. Deklarasjonen er jo meget god og det er jo også stort sett forskjellen på de seriøse og mindre seriøse produsentene. Når de sier de ikke bruker GMO må vi jo stole på det selv jeg (som kan bli litt paranoid)

Derivat: innen kjemien betyr det "kjemisk binding avledet fra". Hva skal man med en kjemisk binding avledet av soya i E-vitaminer? Jeg liker ikke helt slike deklarasjoner - blir alltid redd de forsøker å skjule noe jeg ikke forstår. - Men igjen jeg kjemper en annen kamp - mot antistoffer.

Uansett er det bra det går ann å få tocotrienoler i Danmark da - ikke tilgjengelige i håndkjøp i Norge med eller uten soya.

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
    Bare til genmod.
    Jeg har heller ikke kunnskaper å dele om farene ved å spise produktene, men syns hele konseptet stinker så kraftig at jeg helst vil avstå fra å støtte disse prorduktene (i faresonen er : soya, hvete, raps, tobakk, mais)
    Det er særlig Monsantos foretningside om å lage avlingene upåvirkelige av deres egenprodusere ugressgift, særlig Roundup (Agent Orange) som jeg ikke svelger så lett.
    Er også en særs utspekulert måte å fortsette en produksjon etter Vietnam-krigen ?

http://www.nyhetsspeilet.no/2010/05/...ver-matkjeden/
    Ble litt opphengt i derivater og genmodifisert . Finner knapt en soyastamme som benyttes i fremstilling av for eller næringsmiddel som ikke er GMO. Stiller meg derfor spørsmål om hvor man finner ikke genmodifisert soya (og mais) lenger? Og jeg får helt frysninger av hele Monsanto.

Forsknings- og utviklingsavdelingen i selskapet Monsanto var de første som klarte å modifisere planteceller i 1982. Monsanto startet dyrkingsforsøk i 1987 Produktet, kalt Roundup Ready soybean, ble kommersielt tilgjengelig på markedet i 1991.
    De modifiserte plantene blir patentbelagte, i motsetning til de naturlige. Plantene eies da av rettighetshaver

I 2008 ble GM planter dyrket på 1,25 mill km2, eller nær fire ganger Norges landareal og tilsvarende det totale landarealet til Frankrike og Tyskland tilsammen. 3 land står for 80% av verdensproduksjonen. USA står alene for 50 % av produksjonen, mens Brasil og Argentina samlet produserer 30%. India, Canada og Kina produserer tilsammen 15%.

Dyrkingsarealet har økt jevnt de siste ti årene. GM planter ble dyrket i 25 land. Dyrkinga i Europa er avgrenset, med et totalt areal på ca. 1000 km2 (1 million dekar/mål) hvorav storparten finnes i Spania[4].

Soya sto for halve det globale arealet i 2008, og ellers er det bare mais, bomull og oljeraps som brukes i vesentlig omfang. Mais og noe soya i bla. Italia er de eneste GM plantene som blir dyrket i Europa. (Kilde Wikipedia - tror ikke det stemmer lenger men har ikke fakta for hånden)

Lederartikkel i Scientific American sin augustutgave 2009 avslører "sannheten" om GMO soya og mais. Det finnes ingen uavhengig, publisert forskning som viser at GMO soya og mais ikke har noen skadelige bivirkninger fordi selskapene som produserer dem har forbydd slike undersøkelser med støtte fra Bush i 1992. Og når vi vet hvor korrupt denne industrien er undres jeg om det finnes ikke GMO soya lenger i det hele tatt.

I syv år har den norske genetikeren Odd-Arne Olsen arbeidet for USAs to største bioteknologiselskaper, Pioneer Hi-Bred og nettopp Monsanto.
    Jeg får litt vond smak i munnen av hans uttalelser til forskning .no i 2008:
    Sitat: ”Arealene til GMO-produksjon globalt øker nå med 10-15 prosent i året, og produktvolumet er nå 120 ganger større enn Norges årlige landbruksproduksjon. I Latin-Amerika har etterspørselen eksplodert, og det er bøndene som driver den. Når 300 millioner amerikanere har spist genmodifisert soya og mais i ett tiår - uten påviste skadevirkninger - så er det klart at skepsisen minker.” sitat slutt.

I samme periode har fedmeepidemien i USA eksplodert, flere med diabetes, skjoldkjertelproblemer – og andre ”nye” livsstilssykdommer og autoimmune sykdommer. GMO eller ikke – har soya ingen kjente skadevirkninger? Ett sammentreff i samme tidsperiode som ikke virker helt tilfeldig etter min mening.

Som flere helt korrekt påpeker er det vanskelig å holde seg helt borte fra soya og er man ikke allergisk er det kanskje heller ikke nødvendig. Å finne kosttilskudd uten soya er enklere enn å holde seg unna soya i mange andre næringsmidler. Selv om mengdene ikke blir så store og de positive virkningene med kosttilskuddet antagelig veier opp, velger jeg derfor i alle fall foreløpig å finne kosttilskudd uten soya inntil jeg i motsatt fall har informasjon som sier noe annet.

H:-)

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Spør en endo, og han/hun vil si på spørsmål om vi hypo trenger ta noe kosttilskudd: -Nei hvorfor det skulle du trenge det?
    Har aldri vært hos en endo og hverken her på Sonja eller på andre fora jeg befinner meg finner jeg særlig mange som har veldig mye positiv erfaring fra besøk hos disse. Men det finnes sikkert gode endoer også gjemt innimellom... men vanskelig å finne det er de nok..............

H:-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Jeg trodde jo i min enfold at Mais var "gule tenner" - til min søster kom hjem fra Mexico med bilder.
    Bilder av Mais i alle farger og størrelser.
    Der er nok mulighetene store for rene biologiske stammer - det så ut som rene genbanken.
    Dette var jo småbønder som solgte sine produkter på markedet - neppe noen store. De kan jo være GMO-bønder, men kom ikke frem på filmen.

Jeg ble så opptatt av alle maistypene at jeg merket meg ikke soya.
    Muligheten for biologiske stammer er vel tilstede der Monsanto ikke finner økonomi ?

Det kan jo komme intressante ting her : http://www.gmo-free-regions.org/
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. B12-vitamin
    Av nora i forumet B-vitaminer
    Svar: 128
    Siste melding: 01-12-11, 18:13
  2. Svar: 4
    Siste melding: 21-05-10, 18:35
  3. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 13:05