Side 3 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 45
    Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    70

Standard Sv: Mine erfaringer med kombinationsbehandling

Hej. Tak for jeres kommentarer. Har fået tjekket Kortisol, og tal ligger nogenlunde indenfor det normale. Min endo vil gerne give Erfa, så det er en åbenlys mulighed, men han vil kun gøre det hvis jeg lover ikke at tage binyrebarkhormon oveni da han siger at han har efterbehandlet et antal folk som var blevet syge af Erfa og som mente at løsningen var at tage store doser binyrebarkhormon. Men det vigtigste er at han har mulighed for at give mig Erfa!
    Hilsen Paxx

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Sitat Opprinnelig skrevet av paxx Vis post
    Hej. Tak for jeres kommentarer. Har fået tjekket Kortisol, og tal ligger nogenlunde indenfor det normale. Min endo vil gerne give Erfa, så det er en åbenlys mulighed, men han vil kun gøre det hvis jeg lover ikke at tage binyrebarkhormon oveni da han siger at han har efterbehandlet et antal folk som var blevet syge af Erfa og som mente at løsningen var at tage store doser binyrebarkhormon. Men det vigtigste er at han har mulighed for at give mig Erfa!
    Hilsen Paxx
    Så flott at endoen vil skrive ut erfa, det er jo ikke dagligdags:-) Men uttalelsen hans mht binyreproblematikk er jo ikke helt god. Har man slitne binyrer så har man det, og det kan og bør ikke overses. Det vil være å gjøre som strutsen- å stikke hodet i sanden. Du er sikkert også klar over at binyrefunksjon ikke kan testes med blodprøve; en enkelt blodprøve sier absolutt ingenting dersom binyrene "bare" er slitne og ikke har takket helt for seg. Spyttprøve og/eller måling av kortisol i døgnurin må til. Om han først sier A: ja til erfa, må han kunne si B: dersom du får problemer med binyrene pga at dette til tider blir avdekket av erfa'en, skal du få midlertidig støtte til binyrene, som ikke er "store doser" men moderate doser av bioidentisk binyrebarkhormon (Cortef).

Håper dog du ikke har noe binyreproblematikk, og at du vil oppleve overgangen til erfa som bra- lykke til!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Problemet med "normalområdet" når det gjelder kortisol, er at det er ganske vidt. Du er utenfor normalområdet når du har Addison, eller Curshings, og da er du skikkelig livsfarlig syk. Det er litt som med diabetes. Du har diabetes 1 og diabetes 2. Men man godtar ikke mild eller moderat binyrebarksvikt, som vi lett får, altså en slags Addison 2. Dette er en ikke-tilstand for den alminnelige endokrinolog. Den finnes ikke. Men vi som har den, vet at den finnes! Så om du vil ha hjelp med binyrer, må du kanskje gå et annet sted enn til endokrinologen.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    70

Hej. Jeg skulle mene at der var tjekket op på mine binyrer, har fået målt både døgnurin, forskellige tider kortisol og synacthentest.
    De sidste par dage har jeg frosset helt afsindingt, kan slet ikke få varmen, drikker te, tager varme bade - men fryser lige meget. Tror jeg må opjustere dosis igen igen, efter lige at have justeret dosis ned, suk.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Problemet med "normalområdet" når det gjelder kortisol, er at det er ganske vidt. Du er utenfor normalområdet når du har Addison, eller Curshings, og da er du skikkelig livsfarlig syk. Det er litt som med diabetes. Du har diabetes 1 og diabetes 2. Men man godtar ikke mild eller moderat binyrebarksvikt, som vi lett får, altså en slags Addison 2. Dette er en ikke-tilstand for den alminnelige endokrinolog. Den finnes ikke. Men vi som har den, vet at den finnes! Så om du vil ha hjelp med binyrer, må du kanskje gå et annet sted enn til endokrinologen.
    Hej. Jeg skulle mene at der var tjekket op på mine binyrer, har fået målt både døgnurin, forskellige tider kortisol og synacthentest.
    Kære Paxx Ingen (siger/skriver: i-n-g-e-n) af de prøver du her nævner vil kunne sige noget som helst om dit binyrestatus indenfor de to yderpunkter (som Ruth siger): Addison's eller Cushing's. Du kan levere hundrede døgnurin-prøver, og hundrede blodprøver til test af blodcortisol tillige med hundrede synacthentests og alligevel.... ville det intet kunne sige om andet end at dine binyrer enten ikke er døde eller at de er ekstremt overaktive. Alt der ligger imellem disse yderpunkter siger disse tests intet om.

Den eneste test der kan sige noget om, hvordan dit binyrestatus i virkeligheden er, er 4 spytprøver udtaget med 5-timers mellemrum over dagen, startende kl. 7-8 om morgenen. Hvad man får ud af sådan en test kan ses et eksempel på her, ledsaget af en udvidet analysefortolkning i tilfælde af at testens resultat falder ud markant til ulempe for patienten.

Du skriver at der var tjekket for "forskellige tider kortisol", men det er ikke muligt (ud over hjemme-spytprøve) medmindre man er indlagt på hospitalet i et døgn, hvor den første blodprøve udtages inden man er stået op af (hospitals)sengen og den sidste - et sted mellem kl. 22 og 00. Alt andet dur ikke.

Hvis jeg kan lokke dig til at læse tråden om Skjoldbruskkirtel - binyrer: en ubrydelig forbindelse - er jeg sikker på, at det vil gøre det lettere at gennemskue forskelle mellem de forskellige binyretilstande, hvoraf den midterste er vores fælles svøbe og forbandelse.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Kære Paxx Ingen (siger/skriver: i-n-g-e-n) af de prøver du her nævner vil kunne sige noget som helst om dit binyrestatus indenfor de to yderpunkter (som Ruth siger): Addison's eller Cushing's.
    Må henge meg på Anisa her. De som har Addisons sykdom får diagnosen først nå de har 10 prosent binyrefunksjon eller mindre. Det vil i praksis bety at dersom du har 12 prosent binyrefunsjon så går du hjem uten å få en diagnose eller noen form for hjelp fra skolemedisinen...

Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    70

Kære Anisa. Tak for svar. Vil få taget spyt prøver. Ved du om man scandlab tager danske kunder? Hilsen Paxx

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Hej paxx
    Som jeg læser Scandlabs hjemmeside, er de fuldstændigt ligeglade, hvor man bor. Men måske skal du bare spørge, du kan fx sende dem en email

... Men derudover kunne det jo være spændende at høre, hvad en endokrinolog - som gerne skriver recept på Erfa - mener, man kan gøre for sine binyrer.

Jeg selv er glad for rosenrod http://da.wikipedia.org/wiki/Almindelig_Rosenrod og jeg synes, sovebriller hjælper også http://www.livingintimeshop.dk/shop/...aske-355p.html

Nielsigne

Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    70

Jeg synes det værste det er frygten for at man fejler noget andet (enten i stedet for, eller oveni stofskiftesygdom). Både læge og endo siger at jeg ikke kan være stofskiftesyg når mine tal er fine. Jeg kæmper mod en indgroet autoritetstro på at de har ret. Jeg kan læse, her og andre steder, mange beretninger om at der kan være utallige grunde til at hormonreplacement ikke afhjælper hypo symptomer. Men alligevel gør det indtryk når lægen siger noget andet. Det betyder at har jeg hostet et par dage, så har jeg straks lungekræft - og det ville jo forklare hvorfor jeg havde det så dårligt. Har jeg ondt i lymfekirtlerne (pga underliggende infektion) - ja så er jeg også straks sikker på at jeg har en cancer der :-(. Har aldrig været hypokonder før, men kan jeg reagere anderledes end at blive ved med at finde en forklaring på hvorfor jeg er så syg? Det må være følelser som andre herinde også kæmper med?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Jeg synes det værste det er frygten for at man fejler noget andet (enten i stedet for, eller oveni stofskiftesygdom). Både læge og endo siger at jeg ikke kan være stofskiftesyg når mine tal er fine. Jeg kæmper mod en indgroet autoritetstro på at de har ret. Jeg kan læse, her og andre steder, mange beretninger om at der kan være utallige grunde til at hormonreplacement ikke afhjælper hypo symptomer. Men alligevel gør det indtryk når lægen siger noget andet. Det betyder at har jeg hostet et par dage, så har jeg straks lungekræft - og det ville jo forklare hvorfor jeg havde det så dårligt. Har jeg ondt i lymfekirtlerne (pga underliggende infektion) - ja så er jeg også straks sikker på at jeg har en cancer der :-(. Har aldrig været hypokonder før, men kan jeg reagere anderledes end at blive ved med at finde en forklaring på hvorfor jeg er så syg? Det må være følelser som andre herinde også kæmper med?
    Jeg synes dette spørsmålet ble så stort at jeg laget en egen tråd. Om det ble feil for deg paxx så blir jeg ikke fornærmet om du ber drift slå trådene sammen igjen.
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...7272#post97272
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 3 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Mine erfaringer med kombinationsbehandling
    Av Anne H H i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 74
    Siste melding: 27-01-17, 09:55
  2. Erfa Thyroid og erfaringer.
    Av Jeanette Ws. i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 130
    Siste melding: 03-09-10, 17:42
  3. Kolesterol og erfaringer
    Av Martha i forumet Kolesterol
    Svar: 3
    Siste melding: 09-06-10, 18:44
  4. Erfaringer med levaxin?
    Av snusmumrikken i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 9
    Siste melding: 13-09-08, 21:15

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn