Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 13 av 13
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    33

Standard Sv: Operert for kreft

Sitat Opprinnelig skrevet av eulalia Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av sini Vis post
    Eulalia, så vidt jeg vet er Thyroid kirurgi blitt overført til Rikshospitalet. Jeg har gått på alle kontroller i Radium, men operasjon, RAI, og alt etterpå har skjedd på Riks. Kjempe flinke folk! (og hyggelige også)(og delvis de samme som på Radium). Såret mitt er nesten umulig å se, må bare huske å dekke den om jeg er i solen.
    Hei. Jeg skal faktisk opereres på Radiumhospitalet i august, så det stemmer nok ikke at all slik kirurgi skjer på Riksen. Kirurgen heter Jørgensen, og er visstnok meget flink på slike tilfeller. Han skal prøve å få ut både skjoldbruskkjertel og lymfeknuter i en operasjon. Jeg håper det går; liker ikke tanken på å måtte opereres to ganger. Jeg ble forespeilet en måneds sykemelding og har skaffet meg vikarer til den perioden. Men dersom det er slik at en blir i veldig dårlig form frem til radiojodbehandlingen må jeg kanskje belage meg på å bli sykemeldt lenger? I min jobb må slikt planlegges; jeg kan ikke bare plutselig bli sykemeldt lenger enn planlagt.
    Heisann Eulalia!

Du spør om man kan regne med å være tilbake i jobb etter én måneds sykemelding etter operasjonen. Beklager dersom mitt svar synes deprimerende, men for mitt vedkomende ville det iallfall vært uaktuelt å være tilbake i jobb nå... Ble jo operert 9/6 og fortsatt er jeg helt i ubalense vedrørende såvel kalsium- som thyroxinstoffskiftet mitt.

Det er en svært stor påkjenning i ventefasen fra operasjon til jod-behandlingen (ca. 4-5 uker) og etter jod-behandlingen kommer jo en ny fas der du skal trappes opp på thyroxin og eventuelle reaksjoner som følge av dette. Min erfaring er at TING TAR TID... Dessverre... :-( Dersom du ikke kan bli akutt sykmeldt ville jeg heller beregnet ekstra lang sykmeldingsperiode i utgangspunktet da jeg tror stress vil påvirke deg ekstra negativt i denne perioden. Tross alt bør du prioritere helsa di nå... MEN selvfølgelig er vi alle forskjellige og på meg virker det som at det varierer sterkt hvilke symptomer som har gitt utslag hos den enkelte i forkant av diagnosen blir påvist.

Jeg var overhodet ikke i form før operasjonen og er det altså heller ikke nå etterpå. Kanskje det hadde vært annerledes dersom jeg hadde passet mere innunder standarden som ofte beskrives som at "denne krefttypen gir få eller ingen symptomer"? Hør gjerne med legene hva de sier, men husk at når de sykmelder pasienter for 2-4 uker er dette ofte pasienter som opererer bort skjoldbruskkjertelen som følge av hyperthyreose og som oftest ikke skal behandles videre med jod og alle komplikasjonene dette medfører.

Jeg følte meg selv i grunn svært så kjekk umiddelbart etter operasjonen, men formen dalte i ukene som fulgte. Har nå omsider starta med thyroxin, men trenger nok laaaang tid for å stabilisert stoffskiftet. Og dessuten viste scintigrafien etter jod-behandlinga at jeg trolig fortsatt har en del restvev og mulig mere spredning til lokale lymfer og langs spise- og pusterøret. Dette kan medføre at jeg må gjennom en ny runde :-( Skal ta ny ultralyd til sensommeren/høsten og synes det er tøft stadig å måtte vente på nye avklaringer!

Høres betryggende ut at du skal opereres av en spesialist på Radiumhospitalet. Ønsker deg masse lykke til og satser på at de får ut alt under en vellykket operasjon. Har hørt om andre som har hatt svært oppløftende resultater etter slike operasjoner så dette skal absolutt gå bra!!! :-D

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Østlandet
    Alder
    40
    Meldinger
    20

Hei tuppelura.

Hvordan er formen din nå? Jeg skal inn for å fjerne resten av kjertelen 5.august og radiojod en stund etter det. Gruer meg veldig til tiden som kommer..

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    14

Jeg ble operert på torsdag morgen og kom hjem i går. Alt har gått bra men jeg må inn i slutten av september og fjerne lymfekjertler som de ikke fikk med i denne operasjonen, som tok 2.5 time. Stemmebåndsnervene er intakt, takk og lov. Det føles stramt der sømmen går, og det kjennes litt sårt, og halsen er litt hoven og "sidrumpet" over sømmen. Jeg ringte for sikkerhets skyld sykehuset i dag siden de sa jeg skulle ringe hvis noe hovnet opp, men det var visst helt normalt. Man er jo tross alt skåret og sydd i.
    Sov dårlig i natt pga trykkbandasje på halsen, og da jeg endelig kapitulerte og gikk på badet og løsnet den syntes jeg det hele så ille ut. Men på morgenen var det mye bedre.
    De var helt enestående på Radiumhospitalet, og når jeg skal jodbehandles vil jeg sannsynligvis få sprøyter slik at jeg slipper lavt stoffskifte. De vil nok gå mer og mer over til den behandlingen nå etterhvert, til tross for at sprøytene koster 10 000 kr! Hvis noen heretter blir forespeilet å måtte gå uten Levaxin i 4 uker så ring Trine Bjøro på Radiumhospitalet og hør om ikke hun kan fikse det for dere!
    Til den neste operasjonen min vil jeg nok be om å få være på sykehuset et døgn etter at drenet er ute, for jeg har følt meg litt usikker i dag.
    Er nå sykemeldt fire uker og tror jeg vil være i stand til å jobbe, hel eller deltid når de ukene er over.
    Jeg var forøvrig ganske dårlig etter narkosen og kastet opp en del. Lå på overvåkingen et døgn før jeg kom opp på avdelingen. Men alle var snille og søte og jeg sov mye, så det gikk bra.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Det var kreft...
    Av tiks i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 23
    Siste melding: 16-08-10, 20:48
  2. Operert for kreft i skjoldkjertel. Nytt ubehag i halsen
    Av sugarfre i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 8
    Siste melding: 02-03-07, 00:35
  3. Kreft
    Av Stina i forumet Diverse relatert til helse og sykdom