Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    6

Standard FT4 og TSH verdier etter operasjon

Hei!
    Det ble funnet en kul i skjoldbrusk-kjertelen, som ble fjernet i fjor sommer. De fjernet da halve kjertelen. Det var heldigvis en harmløs kul. Før jeg fikk fjernet den var jeg slapp, ukonsentrert, slet med mye influensalignende symtomer, vondt i halsen, håravfall og masse små kviser og hadde klump i halsen-følelse.
    Etter den ble fjernet ble jeg raskt i bedre form.

Nå har jeg i de siste par måneder fått klump i halsenfølelsen igjen, litt mer slapp og har litt av de samme symtomer som før operasjonen, selv om de ikke er like ille. Skal nå inn til ultralyd å sjekke den andre halvdelen av kjertelen. Jeg har ikke fått noen diagnose mht høyt eller lavt stoffskifte.

Mine verdier var før operasjonen: FT4: 13, TSH: 1
    Etter: FT4:15, TSH:3.

Jeg tror ikke det har blitt tatt andre stoffskifteprøver. Og legen har hele tiden sagt at jeg ligger innenfor grenseverdier og at alle prøver er fine.

Men hva sier prøvene? Blir så usikker på dette da det er så mye info om emnet, og litt vanskelig å forstå.

Skulle jeg med fordel tatt noen medisiner for å justere verdiene?

Hva bør man unngå å spise når man har vært syk i kjertelen? Leste noe om at man skal unngå KÅL? Er det mat man bær unngå for at verdiene ikke skal gå i en negativ retning? Spør her da jeg ikke synes jeg får mye hjelp hos fastlegen...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: FT4 og TSH verdier etter operasjon

Hei Gulsol.
    Nei, det er ikke så lett å få relevant info når en har stoffskifterelaterte problemer.
    Målingene du henviser til er alle innenfor de normerte grenser. En kan altså ikke si noe spesielt som grunner seg på disse resultatene.
    Men sånn er det ofte - de normerte referansegrensene er svært vide og problemene du opplever kan likevel være stoffskifterelaterte selvb om målingene er innenfor disse grenser.

Det viktigste - ut fra at 90% av de som får slike problemer, er å fastslå om kjertelen er syk eller ikke. Da bruker man antistofftester som anti-TPO for underfunksjon i kjertelen, og TRAS mest for overfunksjon.
    Disse burde jo seff. tas.

Kjertelen kan også få en annen tilstand - struma. Da vokser den, og det kan den gjøre av jodmangel, for mye jod og enkelte matvarer som feks. kål som du nevner. Tilstranden heter goiter på engelsk hvis du vil google.

Så kan kjertelen få knuter av ymse slag og hvordan man behandler disse er avhengig av type.

Du bør benytte tia godt hos spesialisten, gjerne printe ut diverse spørsmål og artikkler.
    Så kanskje vi får "høre" fra deg igjen ?
    Lykke til iallfall.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Nytt liv etter operasjon
    Av gevega i forumet Operasjon for Hashimoto's
    Svar: 25
    Siste melding: 12-02-15, 21:52
  2. Multi knutestruma . Hva kan jeg vente meg etter operasjon?
    Av Minimax i forumet Operasjonssalen
    Svar: 25
    Siste melding: 14-06-12, 22:31
  3. Nytt liv... etter operasjon
    Av enja i forumet Operasjonssalen
    Svar: 39
    Siste melding: 12-03-10, 01:15
  4. FT4 og TSH verdier etter operasjon
    Av Gulsol i forumet Operasjonssalen
    Svar: 1
    Siste melding: 21-01-10, 16:01
  5. Astma etter operasjon.