Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    55
    Meldinger
    409

Standard Sv: Han fulgte kostrådene til Norges Diabetesforbund og Statens ernæringsråd

Åjada helgemann,
    det finnes utallige sekundære tilstander når man er hypo,

Jeg er vel litt på tynn is med denne uttalelsen, så ta det litt med en klype salt kjære dere,
    men vekt er et ganske vanlig felles problem,
    virker som det er flest som har vært borti Levaxin først og har hatt dårlig virkning av det som sliter mest,
    økt vekt/overvekt er som regel linket til diabetes, som et eksempel,

Men det stemmer at det virker som bla erfa er en favoritt,
    jeg maste meg til dette etter lang tid på Levaxin uten god virkning og med en vekt som bare økte,
    selvsagt ble jeg nyskjerrig og fristet fordi det var så mange som virket som nesten kom til himmelen når de byttet til erfa,
    er ikke så langt unna jeg da,
    er meget fornøyd og kunne ikke vært mer fornøyd over at jeg ikke ga meg med maset,

Men over til bla salat,
    veldig kjekt å bruke litt middags rester,
    jeg slenger oppi det meste,
    krokettene lager jeg selv av gammelt brød, lager terninger og rister dem litt i godt smør med et eller annet,gressløk,persille,dill eller hvitløk.
    pinje kjerner, nøtter,
    masse godt å finne på som gjør at salaten holder metthetsfølelsen lenger,
    og alle dyra er stekt før partering for salat selvsagt, he-he
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Feb 2007
    Meldinger
    72

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Har nå lest intervjuet med ham. Og må si som lederen i Norsk Diabetes Forbund sier: "...Det er ikke alle, en slik kosthold passer..."

Noe som også stemmer for meg. Skal jeg begynne å hive inn på kjøtt hver dag, vil urinsyrenivået mitt stige til himmels. Det samme med egg, kolesterolet vil gjøre det samme, stige til himmels.

Å leve på grønnsaker, funker ikke. Magen hyler etter ett par timer om. Frukt er jo heller ikke idielt for meg.

Med en slik kostholds opplegg som er beskrevet i dette ovenfor nevte intervju, vil man måtte spise jevnt hele dagen, noe som ikke fungerer for, da jeg sover mye og lenge.

Så hva skal jeg egentlig spise, når jeg tåler så lite, og ikke vet hva jeg skal spise lengre????? Ikke rart jeg bare sitter å ser på kjøleskapet, og lurer på hva jeg skal spise i dag, da...
    Kolesterolnivåene vil ikke stige til himmels av å spise egg. Mye av den skremselspropagandaen er helt utdatert.
    Selv hadde jeg en stund skyhøye kolesterolverdier, men etter en av de første doseøkningene på levaxin dalte det ned til rundt 8 hvor det holdt seg lenge, og nå var det ytterligere sunket. Kolesterolverdiene henger antagelig (tror jeg, i hvert fall) mye tettere sammen med stoffskiftet enn legene sier. Men de vil altså heller gi statiner som kan ha store bivirkninger, framfor å behandle stoffskiftet skikkelig.

Lavkarbokosthold finnes i mange varianter. Noen er svært proteinrike, mens andre har en høyere andel av fett. Selv holder jeg en knapp på det siste.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej Helgemann Havde du været i behandling med Thyroid, i rette dosering og længe nok, ville både din urinsyre OG kolesterol falde til normale værdier. Det er altså hypothyreose som "bestemmer" og hvis du ikke opnår en effektiv behandling for den, vil plagerne fortsætte uanset hvilket kosthold du opretholder. Raske mennesker på lavkarbo eller LCHF udvikler så godt som aldrig hverken urinsyregigt eller diabetes. Har nogen mon spurgt sig selv om "hvorfor"?

"...Det er ikke alle, en slik kosthold passer..." forstår jeg godt de siger, men når de ikke anerkender kostens rolle (undt. for blodsukkeret), er her måske en slags svar på, hvorfor så få diabetikere opnår helbredelse fra diabetes 2, selv om det i virkeligheden er muligt for en hel del syge.

Kulhydratdominerende kosthold egner sig kun til fysisk aktive mennesker, sportsdudøvere, jord-/betonarbejdere og andre, hvor fysisk aktivitet kræver en hurtig genopbygning af glukosedepoter i muskelmassen. Giver man kulhydratrig kost til alle os andre, med fysisk aktivitet sjældent eller aldrig - vil den give os proteinmangel, gøre os fede, insulinresistente og evt. sukkersyge til sidst. Skide godt for diabetesforeningerne og deres sponsorer i medicinalindustrien.
    Helt enig!

Det er ellers skrevet mye fornuftig om kolesterolmyten, som myndighetene holder for å være sann:
    F.eks. "Den store kolesterolmyten" av Dr. Kendrick, og "The great colesterol con" av A. Colpo. Dessuten har Uffe Ravnskov skrevet "The colesterol myth", som jeg også tror finnes på dansk?

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    42
    Meldinger
    498

Standard Sv: Han fulgte kostrådene til Norges Diabetesforbund og Statens ernæringsråd

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Må være så gammel at man har lest sin Knoll og Tott da Helgemann
    Kaptein Vom, min fryktede, hadde jo podagra. Lå jo støtt der , rett ut med varme grøtomslag rundt sin verkende stortå - noe som helt sikkert ikke hjalp !!

Det er livstilen hans, sa min tidligste famililege - og så strengt på far - duvet rå biff og rødvin, så blir det sånn da.......
    Han kan ha hatt ernæringskunnskaper den legen, men ikke så mye kunnskap om hva som er årsaken til podagra.....
    En viss anelse og hva som forverret situasjonen må jo innrømmes ham.
    He he Knoll & Tott som elsker å plage kpt Vom, ja...

Men viste ikke at han hadde stoffskifte sykdom!

Hmm... Kanskje derfor han er så dork og lat...

Selv om de ikke viste så mye før i tiden, virker det som hadde litt peiling, på hva som var årsak til bl.a. podagra. Men tror neppe din far sluttet å spise biff og drikke rødvin...

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    42
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av Pebles Vis post
    Åjada helgemann,
    det finnes utallige sekundære tilstander når man er hypo,

Jeg er vel litt på tynn is med denne uttalelsen, så ta det litt med en klype salt kjære dere,
    men vekt er et ganske vanlig felles problem,
    virker som det er flest som har vært borti Levaxin først og har hatt dårlig virkning av det som sliter mest,
    økt vekt/overvekt er som regel linket til diabetes, som et eksempel,

Men det stemmer at det virker som bla erfa er en favoritt,
    jeg maste meg til dette etter lang tid på Levaxin uten god virkning og med en vekt som bare økte,
    selvsagt ble jeg nyskjerrig og fristet fordi det var så mange som virket som nesten kom til himmelen når de byttet til erfa,
    er ikke så langt unna jeg da,
    er meget fornøyd og kunne ikke vært mer fornøyd over at jeg ikke ga meg med maset,

Men over til bla salat,
    veldig kjekt å bruke litt middags rester,
    jeg slenger oppi det meste,
    krokettene lager jeg selv av gammelt brød, lager terninger og rister dem litt i godt smør med et eller annet,gressløk,persille,dill eller hvitløk.
    pinje kjerner, nøtter,
    masse godt å finne på som gjør at salaten holder metthetsfølelsen lenger,
    og alle dyra er stekt før partering for salat selvsagt, he-he
    Så Erfa er bedre enn Armour? Hva er forskjell?

HÆ?? Steker du dyrene før du parterer de?????????!!!!!

He he *sorry klarte ikke å la vær*

Men brød er jo ikke så bra for oss? *Litt vanskelig jeg, nå...*

Hørtes godt ut. Men det er jo så dyrt, å leve på denne måten. Med salat og sånt. Skjønner ikke hvorfor sunn mat, ikke kan være mye billigere enn usunn kost. Sånn som nå, går jo nesten en halv tusen lapp, hver gang jeg handler. Er jo sykt dyrt å bo så langt nord....

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    42
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av Tanina Vis post
    Kolesterolnivåene vil ikke stige til himmels av å spise egg. Mye av den skremselspropagandaen er helt utdatert.
    Selv hadde jeg en stund skyhøye kolesterolverdier, men etter en av de første doseøkningene på levaxin dalte det ned til rundt 8 hvor det holdt seg lenge, og nå var det ytterligere sunket. Kolesterolverdiene henger antagelig (tror jeg, i hvert fall) mye tettere sammen med stoffskiftet enn legene sier. Men de vil altså heller gi statiner som kan ha store bivirkninger, framfor å behandle stoffskiftet skikkelig.

Lavkarbokosthold finnes i mange varianter. Noen er svært proteinrike, mens andre har en høyere andel av fett. Selv holder jeg en knapp på det siste.

Helt enig!

Det er ellers skrevet mye fornuftig om kolesterolmyten, som myndighetene holder for å være sann:
    F.eks. "Den store kolesterolmyten" av Dr. Kendrick, og "The great colesterol con" av A. Colpo. Dessuten har Uffe Ravnskov skrevet "The colesterol myth", som jeg også tror finnes på dansk?
    Så kolesterolet vil ikke økes, selv om jeg spiser egg?? Hvorfor tuter myndigheten oss ørene fulle, om at egg er farlig, du får hjerteinnfarkt av kokekaffe, osv, osv. Må jeg være pga industrien som tvinger de, slik at industrien kan tjene store penger, på menneskenes plager.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Så kolesterolet vil ikke økes, selv om jeg spiser egg?? Hvorfor tuter myndigheten oss ørene fulle, om at egg er farlig, du får hjerteinnfarkt av kokekaffe, osv, osv. Må jeg være pga industrien som tvinger de, slik at industrien kan tjene store penger, på menneskenes plager.
    Dette var en sterk myte på 80 og 90 tallet. Fakta er at egg hjelper med å øke det gode kolesterolet.
    Og med det høye innholdet av protein, så er egg noe av det beste du kan spise.

Myndighetene er ikke oppdatert på hva som er bra/dårlig for deg. De ligger fremdeles på 90 tallet er jeg redd...

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    42
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av sivcath Vis post
    Dette var en sterk myte på 80 og 90 tallet. Fakta er at egg hjelper med å øke det gode kolesterolet.
    Og med det høye innholdet av protein, så er egg noe av det beste du kan spise.

Myndighetene er ikke oppdatert på hva som er bra/dårlig for deg. De ligger fremdeles på 90 tallet er jeg redd...
    Husker det. I Tromsø var det store undersøkelser av eldre menn og kvinner, for å kartlegge kolesterol og hjerteinnfarkt. Og da var det voldsom fokus, på at traktekaffe var den beste sorte, røyk var rene giftbombe (noe den er), og fet mat var nesten ensbetydende med dødsdom. Egg var rene giftbomben den og. Spiste man egg flere ganger i uken, kunne man være sikker på at døden kom å hentet en før året var omme...

Og nå i dag, er ikke egg så farlig likevel.... *sukk*

Men hvis jeg har en liten før høyning på kolesterolet, da kan det jo ikke være egget som er årsaken til det?

Men det jeg vet, er at alt mat som man elsker, er farlig. Så hvis jeg hater fisk, må det være det beste for meg. *hmm*

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Og nå i dag, er ikke egg så farlig likevel.... *sukk*

Men hvis jeg har en liten før høyning på kolesterolet, da kan det jo ikke være egget som er årsaken til det?

Men det jeg vet, er at alt mat som man elsker, er farlig. Så hvis jeg hater fisk, må det være det beste for meg. *hmm*
    Jeg fikk beskjed av en ernæringsfysiolog i 2001 at jeg kunne spise maksimalt 3 egg i uken, men jeg burde spise dem, fordi de var sunne opp til det antallet.
    Jeg ble relativt sjokket når jeg i 2007 kom på Balderklinikken pga matvare intoleranser og ble bedt om å spise opp til 3 egg om dagen...

Jeg spurte om dette med kolesterolet etc, og legen min på Balder var rimlig klar i talen: egg gjør ingen skade, men mer godt :-)

Jeg har aldri hatt problemer med kolesterolet, og det har heller ikke økt etter at jeg begynte å spise mer egg (hverken dårlig eller totalt kolesterol). Nå som jeg er vektoperert, så har jeg fått beskjed om å spise enda mer egg, pga protein innholdet. Og igjen har jeg fått vite at egg kun gjør godt :-)

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Sitat Opprinnelig skrevet av ForumInfo Vis post
    Les mer: Trosset ekspertene sluttet med insulin etter 4 dager! av Dag Viljen Poleszynski i Mat&Helse 24.03.2006
    "Sommeren 2006 er Hannemor lettet i mer enn én forstand. Ikke bare har hun kvittet seg med 47 kilos overvekt, hun har også klart seg helt uten insulin i to og et halvt år! I dag har hun fullstendig normalt blodsukker, kolesterol og fettstoffer. Som overvektig måtte hun handle i spesialforretninger etter klær, men kan nå plukke i størrelse 42 fra hvilken som helst butikk.

For bare fire år siden var hun overvektig og måtte daglig injiserte 150 enheter insulin i tillegg til å ta flere medikamenter for å holde blodsukkeret, kolesterolet og blodtrykket i sjakk. – Hva skjedde?"

Les mer: Insulinfri etter 15 år som diabetiker! av Dag Viljen Poleszynski i Mat&Helse 24.11.2006
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 2 av 2 Først 12

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn